Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown Review

Hydrosine 1 juni 2012, laatste update op 1 juni 2012, 1.773 views

Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown

Pluspunten

• Zeer hoge constructie kwaliteit
  • Verschillende led standen en intensiteiten
  • Simpele maar mooie design

Minpunten

• Kabaal van de MXBrowns
  • Prijs om te importeren/verkrijgbaarheid

De Ducky DK9008S die ik review is een exemplaar met Gele leds en MXbrowns als switch. Er zijn veel verschillende kleuren leds vergelijkbaar en 4 types switches welke ik even kort zal beschrijven.

MXRed: switch met lage actuatieweerstand en een geleidelijk verloop.
MXBlack: switch met hogere actuatieweerstand en ook een geleidelijk verloop.

MXBlue: Switch met hoge actuatie weerstand en een zogeheten tactile bump in het verloop ook heeft deze een zogeheten clicky.
MXBrown: Switch met lagere actiatieweerstand dan de blue en ook een tactile bump, maar geen clicky.

Wil je meer weten over de verschilende soorten verwijs ik je naar het topic op tweakers of een van de vele andere bronnen op internet.

Waarom heb ik voor de ducky gekozen.
Ik heb langere tijd gezocht naar mechanische keyboards en iets wat ik toch wel heel erg graag wilde was led backlight. Mogelijke keuzes waren dan de Qpad mk80 mk85 of een Deck Legend. Eigenlijk vond ik deze beide niet mooi en ben dus op zoek gegaan naar een ducky.
Dit is nog vrij moeilijk gebleken om deze goedkoop te vinden, uiteindelijk heb ik deze via Tigerimports over laten komen. (ik heb hiervoor importkosten moeten betalen! neem deze mee in je berekening.)

Sinds ik hem heb is hij eigenlijk nog geen moment tegengevallen. Hij typt heerlijk en als je er een tijdje op werkt kan je ook zonder al te veel geluid typen. Let wel zelfs als je rusti/stil kan typen op dit keyboard maak je alsnog meer kabaal dan op bijna elk ander (nietmechanisch) toetsenbord.

Over de MXBrowns. Ik heb voor deze switches gekozen omdat dit de beste switches zouden zijn voor een beginner met mechanische toetsenborden. Ik heb nog geen verdere ervaring met andere switchtypes maar kan het volgende zeggen over de mxbrowns:
- Voor typen zijn ze zeer fijn. Het gevoel is perfect, zeker als je gewend bent aan de tactile bump.
- Gamen waarbij je lang dezelfde key moet inhouden ga je merken dat je vingers wat sneller moe worden, vooral WASD in combinatie met shift voel ik na een langere sessie toch wel flink in me pink.
- Het kabaal is meer dan ik had gedacht in het begin maar dit kun je verminderen door goed gebruik te maken van de tactile bump en de keys dus niet te bottomen.

Voor gamen zou ik nog een keer heel graag MXreds willen uit proberen aangezien deze een lagere actuatiewaarde hebben. Dit staat nog op de planning en als ik meer ervaring heb met Reds zal ik dit toevoegen aan deze review.

Bouwkwaliteit.
Werkelijk fenomenaal, het toetsenbord weegt een stuk meer dan welk ander toetsenbord ik ooit vastgehad hebt. en er is ook geen beweging in te krijgen als deze probeert te buigen.

Uiterlijk.
Simpel maar doet wat het moet doen. het gele licht geeft het toetsenbord alsnog een speciale uitstraling zeker als je de breathing mode van de leds aan hebt staan. Lettertype op de toetsen is ook goed gekozen.

Extra's
-N-KRO oftwel n-keyrollover wat wil zeggen dat alle toetsaanslagen geregistreerd zullen worden ook al heb je er al 10 ingedrukt. een gemiddeld toetsenbord heeft 2-kro.
-USB kabel kan losgekoppeld worden, er zit een mini usb aansluiting op het keyboard en je hoeft dus niet zelf te gaan sleutelen bij kabelbreuk. Ook krijg je er een USB->PS2 koppelstukje bij. Via ps2 is het namelijk mogelijk om de repeat rate op het keyboard in te stellen.
-repeat rate, een nuttige toepassing heb ik er nog niet voor gevonden maar het kan dus wel. werkt alleen op ps2. Wat het doet is dat als je een toets ingedrukt houdt deze vele malen sneller herhaalt wordt. Met repeat rate op 4x is het bijna onmogelijk normaal te typen. Hieronder typ ik mijn nickname met repeat rate op 4x en probeer ik de toetsen zo snel mogelijk weer los te laten dan zie je wat ik bedoel.
hhhhhhhyyyyyyyyddddddddddddddrrrrrrrrrrrrrroooooooosssssssssssiiiiiiiiiiinnnnnnnnneeeeeeeee.
Useless toch??
-Dipswtiches, een feature die daarentegen wel heel handig is zijn de dipswitches aan de onderzijde van het keyboard. Hiermee is het mogelijk om oa de windows toets uit te schakelen, Windows en alt toets van positie te wisselen en caps lock met ctrl wisselen.

ik vergeet nu vast nog wat dingen, maar ik ben van plan deze review ook nog te verbeteren.
advies is enorm welkom! het is dan ook mijn eerste review
Foto's volgen nog!

Heb jij ook een Ducky DK 9008S Yellow Led Cherry MX Brown?

Misschien een domme vraag, maar wat is het?

Je kunt uiteindelijk wel lezen dat het om een keyboard gaat, maar zelfs op de productpagina is het niet duidelijk wat het nu eigenlijk is!
Hier is wat meer informatie van de fabrikant! http://duckychannel.com.tw/en/DK9008S.html

Ik heb al een topic lopen om te zorgen dat er in de pricewatch een plaatje komt, en ik ben zelf van plan ook nog foto's toe te voegen!
Repeat rate, het ultieme F5 kanon.

Maar wat ik me afvroeg, wat heb je er uiteindelijk voor betaald? Ik las al dat je em van Ebay had geplukt, maar misschien is fijn als we weten waar ook kunnen proberen te bestellen.

Dat ik las "gele leds" dacht ik even dat het er niet zo best uit zou zien. De shine rainbow versies vond ik altijd een beetje belachelijk en daarnaast lekken ze licht als een gek, wat sommigen mooi vinden, maar het product plaatje ziet er wel gaaf uit eigenlijk.

Ben benieuwd naar jouw plaatjes.