Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

TERW_DAN 29 december 2007, 2.781 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• prijs

Minpunten

• korte levensduur (4 disks die binnen een paar maanden al veel problemen geven)
  • ondersteuning van de fabrikant
  • software

Sinds juni van dit jaar heb ik een 4 tal Samsung 500GB hdds in m'n pc hangen. Ik had ze gekocht omdat ik redelijk positieve dingen erover had gelezen en ze zeer gunstig geprijsd waren.

De performance was op zich redelijk goed, haalde zo'n 65MB/s op een enkele disk, 100MB/s op een RAID0 array met 2 disks op een ICH8R. Het geluid was goed te doen, al vond ik ze niet zo stil als iedereen beweerde.

Nu ik ze echter een half jaar in gebruik heb moet ik zeggen dat dit me zwaar tegenvalt. Dit zijn waarschijnlijk op een enkele Maxtor na de slechtste schijven die ik ooit in mijn pc heb gehad. Het gezeur begon na ongeveer 2 maanden, waarbij mijn systeem om onverklaarbare wijze bleef hangen. Na alles te hebben nagezocht bleek het dus aan mijn Samsung disks te lezen. Als ik iets naar 1 van de disks schreef bleef het systeem gewoon voor 3 volle minuten volledig hangen. De S-ATA controller is uitgesloten, omdat het probleem zich voordoet bij meerdere controllers en 2 320GB Seagates zonder problemen doordraaien.

Alles geformateerd en RAID arrays aangemaakt. Dit leek 2 dagen te werken (2x RAID 0 met ieder 2 disks op een ICH8R), tot ik op een lanparty te maken kreeg met steeds lompere crashes en tragere systemen. Gevolg is dat er 2 RAID 0 arrays volledig corrupted waren en ik mijn systeem niet meer kon booten.

Om erachter te komen welke disk het probleem gaf, heb ik een poging gedaan om de utility te gebruiken van Samsung om de disk te checken. Deze werkt echter niet. In tegenstelling tot tools van bijv. Seagate moet je deze op cd fikken om ermee te booten. Dit werkt echter voor geen meter, de tool wil op geen van de disks starten, dus is het geheel ontestbaar.

RMA aanvragen op de Samsungsite is verre van mogelijk, nergens staat de mogelijkheid om de schijven aan te bieden voor garantie, en kan dus ook nergens het RMA traject ingaan om.
~[update]
Het kan dus wel, maar omslachtig. Eerst een 0900 nummer bellen en dan moet het mogelijk zijn het aan te vragen. Jammer, bij Seagate is dit veel beter. Je ragt je serienummer in en je ziet gelijk hoe het zit met garantie e.d.

Al met al ben ik dus zwaar teleurgesteld

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Dit is wel erg balen zeg. Heb er net 2 besteld :|
Ik hoop dat ze het wat langer uithouden dan de jouwe.
Veel succes er verder mee!
Ik heb er hier 4 van staan..eigenlijk nog nooit problemen mee gehad :)
ik heb er hier twee van in raid0, vooralsnog geen problemen. Wel veel problemen gehad met maxtor schijven (ook pas na twee jaar eigenlijk), en ze worden ook niet zo warm.

misschien dat Terw_Dan een setje brakke exemplaren te pakken had, maar dat de RMA procedure zo ondoorzichtig is is wel een slechte zaak.
Erg klote voor je dat ze voor jou niet goed werken. Wat betreft het RMA traject, kan je deze niet gewoon bij de winkel doen? Of heb je ze bij verschillende winkels gekocht? Ik heb ook 1 keer mijn samsung moeten RMA'en en dat ging via azerty zonder enig probleem. (hoewel ik het wel grootse onzin vind dat ik gewoon tweemaal verzendkosten moet dokken).

Qua geluid tsja ik heb het denk in mijn eigen review al gezegd: idle zijn ze stil maar in seekmode maken ze inderdaad best wat geluid. Gelukkig heb ik daar vrij weinig last van gezien ik ze opgehangen heb, maar kan me voorstellen dat je het minder vind als je ze vastschroeft.
Dat waren 320 Gb schijven, misschien weer net iets anders intern...
RMA kan natuurlijk via de winkel, maar in dit soort gevallen RMA ik liever direct, omdat het gewoon sneller gaat. Ik weet dat de winkel in principe het RMA traject op zich moet nemen, maar of ik de disks nu naar de winkel of naar de fabrikant stuur maakt verder niets uit, dan doe ik het liever naar de fabrikant zelf toe.
Je moet eens zoeken naar the "Ultimate Boot CD". Daar zit het tooltje van Samsung al ingebakken en dat werkt hier perfect.

Alleen is mijn schijf 100% in orde terwijl die toch een vreemd geluid maakt met het downspinnen :/

De 320GB versie, die mijn vader heeft, is inderdaad aardig stil.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 29 december 2007 09:25]

ik heb één zo'n zelfde Samsung 500GB disk en ik moet zeggen: superstil en geweldige performance ! Ik ben er zelfs over aan het denken om binnenkort drie keer de 750GB variant te kopen voor een RAID5 setup.
Het enige wat ik weer van www.tomshardware.com heb is dat de responstijden van deze disken niet je van het zijn, maar als die disken aan een fatsoenlijke array controller hangen met iets van cache - 256MB ofzo - dan merk je daar niks van.
Ik heb er 1 in m'n MCE en inderdaad maakt hij nog al wat seek herrie. Ik heb hem al in quiet mode gezet (acoustic management) mbv van de Samsung tool, maar ik hoor hem nog steeds wel tikken. Verder werkt hij prima.
appart altijd die reviews en reacties van hardeschijfen. Ik heb hier een t166 500gb in een antec behuizing zitten en ik heb de hardeschijf nog nooit gehoord. Ding is zo stil als maar kan. Draait inmiddels circa 8 maanden en ik vind het de beste HD die ik ooit gehad heb. Super betrouwbaar en niet hoorbaar. Zit ook nog een WD 320GB in het systeem en deze hoor je wel duidelijk. Maar die vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, andere generatie hardware.
Ik heb hier een t166 320gb en ik hoor hem bij seeks boven mijn Peak x1950pro uit. En dat zegt heel wat :|
idd hier ook geen problemen, fluisterstil in ook een antec behuizing.
heb je ze ook 1 v 1 geprobeerd om te kijken welke eventueel slecht is?
Anders stuur je ze maar naar mij op. 8-)

sux6 ermee!
Heb er 6 in Cooler Master eSata behuizingen en geen enkel probleem, staan 24/7 aan en worden intensief gebruikt. Zeer stil, wat ook te danken is aan de behuizingen.
Meestal is het niet de schijf zelf die lawaai maakt, maar de behuizing die meetrilt.
Dat is idd balen. Ik durf het bijna niet tegen (de grote :P) Terw_Dan te zeggen, maar doet je voeding niet gewoon een beetje maf? En een brak moederbord en of geheugen is uitgesloten?
Brakke voeding zou natuurlijk kunnen, maar het vreemde is dat de Seagates die ernaast zitten zonder problemen werken terwijl als de voeding brak zou zijn die ook een tik hebben moeten krijgen. Daarbij zijn de voltages van de voeding prima in orde. Geheugen en controller zijn ook uitgesloten op deze manier, die Samsungs doen brak, de Seagates werken prima.

Maar goed, de Samsungs zijn weg, en ik koop gewoon weer Seagates.