Platinum SDXC 64GB Class 10 Review
Reden review Ik schrijf bij deze een korte review. Aangezien er nog geen verdere productreviews van deze SD-kaart zijn, komt er zo in elk geval wat informatie beschikbaar. Op het moment van schrijven was deze Platinum 64GB SDXC kaart verreweg het goedkoopste 64GB kaartje. Helaas waren er geen reviews beschikbaar, maar heb toch de gok maar genomen. Review De SD-kaart wordt geleverd in een simpel kartonnetje, waarbinnen de SD-kaart in een plastic kapje vastgezet is. Aangezien 64GB kaartjes over het algemeen gebruikt worden voor grote files, heb ik geen synthetische benchmarks gedraaid, maar wel een aantal grote files van enkele honderden MB's overgekopieerd. Bij het schrijven naar de SD-kaart fluctureerde de snelheid...
Pluspunten
Voldoet aan zijn class-identificatie (16MB read / 10MB write) Zeer goedkoop vergeleken met concurrentie
Minpunten
Voldoet maar nét aan class-identificatie
Eindoordeel
Ik schrijf bij deze een korte review. Aangezien er nog geen verdere productreviews van deze SD-kaart zijn, komt er zo in elk geval wat informatie beschikbaar.
Op het moment van schrijven was deze Platinum 64GB SDXC kaart verreweg het goedkoopste 64GB kaartje. Helaas waren er geen reviews beschikbaar, maar heb toch de gok maar genomen.
Review
De SD-kaart wordt geleverd in een simpel kartonnetje, waarbinnen de SD-kaart in een plastic kapje vastgezet is.
Aangezien 64GB kaartjes over het algemeen gebruikt worden voor grote files, heb ik geen synthetische benchmarks gedraaid, maar wel een aantal grote files van enkele honderden MB's overgekopieerd. Bij het schrijven naar de SD-kaart fluctureerde de snelheid tussen de 9,5MB/s en 10,4MB/s. Bij het lezen vanaf de SD-kaart werd een snelheid gehaald van 16MB/s. Deze snelheden zijn 'gemeten' met de standaard Windows kopiëerfunctionaliteit. Niet 100% secuur dus, maar over enkele honderden MB's geeft het wel een goed beeld van de snelheid.
De gebruikte kaartlezer overtreft de gemeten snelheden overigens met een andere SD kaart. De limiterende factor zit dus echt bij de Platinum 64GB SDXC kaart en niet bij de kaartlezer.
Tijdens het fotograferen en filmen met een fotocamera en deze kaart, kwam ik geen vervelende delays tegen. Foto's werden rap verwerkt en Full-HD video werkte ook prima. De testcase was niet erg zwaar, aangezien het ging om 12MP JPEG's en geen RAW bestanden. Het ging dus ook niet om al te grote bestanden.
Qua compatibiliteit werkte de SD-kaart out-of-the-box direct in mijn Canon SX220HS fotocamera. Tegen mijn verwachting in werkte de kaart ook via mijn simpele kaartlezer. Nog meer tegen mijn verwachting in, werkte de kaart zelfs in mijn Vision Drive 3000. Daarvoor moest de kaart wel eerst naar FAT32 worden geformateerd.
Conclusie
De SD-kaart is geen strepentrekker, maar voldoet ternauwernood aan de Class 10 specificatie. Daarmee is hij snel genoeg voor Full-HD opnames. Mocht je een DSLR hebben, dan kan ik mij voorstellen dat je toch een wat snellere kaart zou kopen. In burstmodus zou je tegen de snelheidslimieten van deze kaart aan kunnen lopen.
Toch is deze kaart voor mij ideaal. De Vision Drive heeft vooral veel opslag nodig, de snelheid is minder een issue. Voor 35 euro haal je dan een kaartje met 64GB in huis waar bij andere merken daar ruim 50 euro voor betaald moet worden.
Nu nog afwachten of de duurzaamheid voldoende is...
Heb jij ook een Platinum SDXC 64GB Class 10?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (2)
Over:
Alhoewel het meestal wel waar zal zijn, zijn er (ook bij bijv. SDXC versus SDHC kaarten)De gebruikte kaartlezer overtreft de gemeten snelheden overigens met een andere SD kaart. De limiterende factor zit dus echt bij de Platinum 64GB SDXC kaart en niet bij de kaartlezer
toch ook wel verschillen in de protocollen. Zelfs tussen kaarten kan daardoor
verschil ontstaan dat de ene kaart NIET de snelheid haalt die met een bepaalde
kaartlezer die hij wel kan halen met een andere kaartlezer terwijl het bij een andere kaart andersom kan zijn...
Daarnaast:
Laten we niet alle verkooppraatjes geloven.De SD-kaart is geen strepentrekker, maar voldoet ternauwernood aan de Class 10 specificatie. Daarmee is hij snel genoeg voor Full-HD opnames.
Het hangt ten eerste af van hoe de Full-HD opnames worden opgeslagen op je
kaart (MJPEG vraagt een hogere bandbreedte dan AVCHD).
Daarnaast kan de camera die de opnames maakt nog een beperking geven
dat hij toch een snellere kaart nodig heeft dan je zou denken...
Maar over het algemeen heb je voor Full-HD echt geen Class 10 kaart nodig...
In principe is Class 6 daarvoor genoeg.
[Reactie gewijzigd door kh65 op 24 juli 2024 05:30]
Ik snap je 2e punt niet helemaal. Tuurlijk heb je verschillende codecs en bitrates, maar mijn stelling dat 10MB/s snel genoeg is voor FullHD klopt toch? Hoe vaak heb jij een bitrate van over de 80Mbit gezien? En je punt dat over het algemeen class-6 voldoende is (zo ook voor mijn sx 220 inderdaad), ondersteunt toch alleen maar het feit dat ik zei dat deze kaart snel genoeg is om Full-HD beeldmateriaal op te kunnen slaan? Grote kans dat dit soort kaartjes voor zulke doeleinden wordt gebruikt. Dus ook informatief.
[Reactie gewijzigd door Scooper op 24 juli 2024 05:30]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn