Apple iPod Touch V1 16GB Zwart Review

Supremes 27 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.338 views

Apple iPod Touch V1 16GB Zwart

Pluspunten

• Aanraakscherm (in alle opzichten)
  • Wi-Fi functionaliteit

Minpunten

• Krasgevoeligheid

Geluidskwaliteit Score: 4
Ondanks dat dit apparaatje mateloos populair schijnt te zijn was er geen review op Tweakers.net te bekennen. Dat kon natuurlijk niet. Daarom deze gebruikerservaring. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :Y)

Featureset
Qua featureset stelde de vorige iPods eigenlijk niet zo bijzonder veel voor. Radio was niet aanwezig, slechts op enkele modellen kon video worden afgespeeld (waar je overigens grote moeite voor moest doen) en de mogelijkheid om foto’s te laten zien was ook niet wijdverbreid tot de nieuwere generaties. Dit alles is op de iPod Touch niet veranderd. Het is nog steeds een ware nachtmerrie films op het ding te krijgen en radio schittert nog steeds door afwezigheid. Echter, door het grote aanraakscherm heeft Apple de mogelijkheid gezien een geheel nieuwe feature in te bouwen: Wi-Fi! Het is werkelijk kinderspel om internet aan de gang te krijgen op de Touch (uitgezonderd van 802.1x netwerken, daarbij schijnt het nogal een gehannes te zijn) en het surfen zelf gaat waanzinnig soepel! Door middel van je vingers navigeer je door een webpagina en dat bevalt heel goed. Het werkt heel intuďtief en de enige keer dat je misschien loopt te vloeken is als er kleine buttons dicht bij elkaar in de buurt zitten, het is dan makkelijk om de verkeerde button aan te klikken, maar verder inzoomen is dan de remedie.

Ook de ingebouwde YouTube-client is zeer gebruikersvriendelijk, maar geeft bij een onstabiele verbinding vaak foutmeldingen. Het zoeken naar clips werkt goed, maar ik heb het idee dat ik niet alle filmpjes zie die op YouTube te vinden zijn. De beeldkwaliteit is echter prima maar is natuurlijk wel afhankelijk van de poster van het desbetreffende filmpje. Het is ook mogelijk om bepaalde (leuke, grappige, mooie of coole) filmpjes te bookmarken, zodat je ze later nog eens aan je vrienden kan laten zien zonder ze helemaal opnieuw te hoeven opzoeken. Ook houdt de Touch bij welke filmpjes je het meest hebt bekeken, en het is vervelend dat die geschiedenis niet gemakkelijk is te wissen. Alleen een reset van de Touch krijgt dat voor elkaar.
Dan de opslagcapaciteit. Slechts een schamele 16 GB. Echter, voor mijn muziekcollectie is dat ruim genoeg (was een iPod Nano 1st Gen 4GB gewend) en er bleef dus ruimte genoeg voor het nodige beeldmateriaal. Sommigen zullen de 16 GB niet veel vinden, zeker als je bedenkt dat het topmodel van Apple beschikt over 160 GB, maar liefst 10 keer zoveel! Maar die vergelijking is ietwat oneerlijk, het betreft daar namelijk een hardeschijfspeler, en de iPod Touch is een flashspeler, wat een langere accuduur met zich meebrengt, een waanzinnig dun apparaat en een immuniteit voor schokken. Er zitten dus genoeg voordelen aan die ‘schamele’ 16 GB.

De iPod Touch is net als alle andere iPods aan te sluiten via zo’n raar plat connectortje dat verder niemand gebruikt, typisch Apple. Aan de andere kant van de kabel vind je uiteindelijk toch een USB-aansluiting, dus als je het ding ergens anders wil aansluiten dan thuis zul je het kabeltje mee moeten nemen. Omdat de iPod Touch video kan afspelen ondersteunt het ook de uitvoer van beelden. Dit moet echter, geheel in stijl met de connector, via een dock gebeuren. En dan niet een iPod Dock, maar een Apple Universal Dock. Maar daar houdt het verhaal niet op. Ik schafte dus, als ware Apple-freak, zo’n Dock aan (voor de niet misselijke prijs van 50 euro) , blijkt dat je goddomme ook nog eens extra kabels moet aanschaffen voordat je de beelden van de iPod naar je tv kan sturen. Daar had ik niet nog eens 50 euro voor over. Later bleek overigens dat ik ook gewoon de kabels had kunnen kopen, en dat je daar je Dock niet voor nodig hebt, maar dat terzijde. Wat dit soort zaken betreft is Apple altijd een ware wervelwind in je portemonnee, en is het niet moeilijk de verkeerde dingen aan te schaffen.

Beeldkwaliteit
Het scherm. Het is een juweeltje. Scherp, helder en vrij precies wat betreft het aanraakgedeelte. In het begin waren er wat rotte schermen maar tegenwoordig hoor ik daar niemand meer over, ik neem dus aan dat het een probleem van een van de eerste batches was. Valt verder niks over te zeggen.

Geluidskwaliteit
Wat moet ik hier nou als leek over zeggen. Het klinkt niet slecht, maar veel referentiekaders heb ik niet, en een audiofiel ben ik ook niet. Veel mensen zeggen dat het wel snor zit met de geluidskwaliteit, zolang je maar niet aan de equalizer komt (dat kost overigens ook nog eens extra stroom) en goede oordopjes hebt. Ik heb zelf de standaardoordopjes nooit uit de verpakking gehaald, en meteen de in-ear oordopjes van Creative gebruikt, de EP-630. Die in combinatie met de Touch staan voor mij garant voor een goede geluidskwaliteit. Dat is alles wat ik hierover kan zeggen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hoewel het ding vrij dun is heb je door het gewicht niet het idee dat het ding makkelijk in tweeen breekt. Het zit stevig in elkaar, en de enige twee zwakke plekken zijn dan ook gelijk de enige twee knoppen die op het apparaat zitten. De powerswitch is nog wel stevig maar wiebelt een beetje, maar de Home-knop daarentegen voelt bij het indrukken niet stevig aan en verzamelt al snel veel vuil van je vingers. Dan de krasgevoeligheid. Daar had ik door mijn vorige iPod natuurlijk de meest mogelijke ervaring mee (de Nano van de eerste generatie kraste als een dolle) en ik ben na meldingen dat de achterkant makkelijk kraste met de uiterste voorzichtigheid met mijn Touch omgesprongen. Het lukte vrij aardig de Touch krasvrij te houden zonder hoesje, totdat ik een keer mijn oordopjes om mijn Touch had gewikkeld. Het aluminium op de EP-630-dopjes had een lange brede baan van kleine krasjes achtergelaten op de achterkant van mijn Touch. Mijn allerliefste moeder heeft toen van een lap stof die ze over had van het stofferen van de bank een hoesje gemaakt voor mijn iPod en er is sindsdien bijna geen enkel krasje meer bijgekomen. Enig bijkomend nadeel is dat als ik mijn iPod op de bank leg hij vrijwel onzichtbaar word, maar hij heeft tot nu toe al twee keer de kont van mijn vader overleefd, dus met die bouwkwaliteit zit het wel goed.
Het is natuurlijk schandalig dat Apple geen hoesje meelevert met de Touch, zeker als hij zo krasgevoelig is. Bij de eerste generatie Nano's had Apple ten minste nog het fatsoen een hoesje mee te leveren, bij de tweede generatie werd dit afgeschaft. Men ervaarde dit niet als een gemis, omdat die Nano door zijn aluminium behuizing vrijwel niet kraste, maar nu Apple weer een krasgevoelig product op de markt heeft gebracht had het ze niet misstaan nogmaals een hoesje mee te leveren.

Ergonomie
Daar zit het helemaal snor mee. Kon je bij de vorige generaties nog wel eens last krijgen van de beruchte iPod-Duim, hier heb je bij overmatig gebruik gewoon iPod-Vingers. Zeker als je de iPod een kwartslag draait en je een vrij groot toetsenbord tot je beschikking hebt, is het zeer gemakkelijk met beide duimen zeer rap een tekst in te voeren. Geen centje pijn.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Zoals eerder vermeld is dit ware nachtmerrie bij Apple. Maar bij een apparaat als de Touch, waar alles al op zit, is uitbreiden niet meer nodig. Voor meer veelzijdigheid kan je jouw Touch jailbreaken, om meer functionaliteit te verkrijgen. Ik heb het natuurlijk ook geprobeerd, maar de bijkomende onstabiliteit en de onmogelijkheid de firmware te updaten haalden mij uiteindelijk weer over de jailbreak ongedaan te maken.

Mobiliteit en accuduur
Tsja, het is natuurlijk altijd een afweging tussen enerzijds een grotere mobiliteit en een grotere accuduur. Apple heeft wat mij betreft een juiste afweging gemaakt bij de Touch. Het apparaat is flinterdun (maar liefst 8 mm), en als ik hem minimaal gebruik (muziek aanzetten, niet aankomen) gaat het ding drie dagen mee. Bij intensiever gebruik, met zo af en toe een filmpje, en het uitzoeken van nummers, is de batterij in de avond van de tweede dag aan het eind van zijn latijn. Als ik een film wil kijken, moet de batterij geheel zijn opgeladen. Bij een film van 2 uur en 30 minuten resteert er dan nog zo’n 10 % (waarvan de iPod dan ook keurig melding geeft) .

Iedereen is altijd mateloos enthousiast als ik ze mijn iPod Touch laat zien. De prijs is echter een ideale manier om dat enthousiasme te temperen. Het is natuurlijk niet niks, 400 euro voor een veredelde MP3-speler in een mooie behuizing. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat er zelf ook niet voor over heb. Pas toen de prijs bij een Back-To-School-actie echter met 130 euro zakte naar 270 euro, kon ik de iPod zonder al te veel wroeging bestellen. Maar, door de prijs blijft het een exclusief apparaatje, en ik heb nog geen mensen gezien die er ook een hebben. Dat is dan weer een voordeel van de debiel hoge aanschafprijs.

27-05-08
De geupdate review van vgroenewold inspireerde me om ook even een kleine update te geven. Ik heb de Touch volgens het menu van de Apple Store gekregen op 25 oktober 2007 en ik ben nog steeds erg tevreden. Het enige minpuntje was het achterbakse optreden van Apple met de nieuwe applicaties die voor de early adopters (Mensen die volgens mij het meeste geld bij Apple in het laatje brengen) zeer ongunstig uitpakte. Zelf heb ik puur uit principe niet die 17 euro overgemaakt, terwijl het me wel moeite kostte om de reclame voor de nieuwe applicaties uit iTunes te krijgen |:( Verder loop ik steeds meer op tegen het onuitschakelbare auto-aanvullende toetsenbord dat constant bij MSN-gesprekken via JiveTalk van 'je' 'be' maakt en onleesbare zinnen als gevolg heeft. Met de duurzaamheid van de Touch zit het wel goed, ik ben inmiddels aan mijn derde paar oordopjes toe terwijl de iPod nog geen krimp heeft gegeven.

Mensen die meer willen weten verwijs ik door naar de volgende pagina's:
Spec's pagina Apple:
Ons eigen GoT-topic over de Touch:

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 16GB Zwart?

Goeie uitgebreide review, leuk geschreven ook, thanks !
Ok, ik ben het met je eens dat het ontbreken van een FM tuner erg slecht is, maar om de veelzijdigheid nou als slecht te beoordelen vind ik wel een beetje ver gaan.
Ik vind dit een prachtig apparaat maar ik wacht nog ff tot ze met een 32GB model komen :P
Het is werkelijk kinderspel om internet aan de gang te krijgen op de Touch (uitgezonderd 802.1x)
Wat bedoel je hier precies mee? Is het nou makkelijk om de Touch op je netwerk te krijgen of niet?

Verder een erg mooie review. Lekker gedetaileerd. :Y

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 28 december 2007 16:43]

Ik vond de uitbreidbaarheid slecht, gezien de prijzen van die uitbreidingen (lees: accessoires) , ongelukkigerwijs zitten uitbreidbaarheid en veelzijdigheid onder een kopje, en staat het hierboven weergegeven als 'slechts' veelzijdigheid. Als je de review echter leest zul je zien dat de veelzijdigheid dik in orde is.
Enne, bedankt voor het compliment ;)
(even het stukje over internet verduidelijkt)

[Reactie gewijzigd door Supremes op 28 december 2007 16:49]

802.1x is een bepaald soort 'extra' beveiliging, op een uni zal je er dus niet zomaar mee op wifi komen maar verder thuis doet ie het makkelijk dus :)
[quote Voor meer veelzijdigheid kan je jouw Touch jailbreaken, om meer functionaliteit te verkrijgen. Ik heb het natuurlijk ook geprobeerd, maar de bijkomende onstabiliteit en de onmogelijkheid de firmware te updaten haalden mij uiteindelijk weer over de jailbreak ongedaan te maken.[/quote]

Ik ben zelf de (trotse) bezitter van een 8GB model en heb m'n Touch al sinds de eerste tutorials jailbroken, maar van onstabiliteit heb ik totaal geen probleem. Het is op de www.touchdev.net wiki wel bekend dat er een aantal 'rotte' packages tussen zitten, maar die ben ik zelf nog niet tegenkomen.

Overigens geeft een jailbreak ook wel een hoop leuke extra's, zoals RSS readers, Nintendo emulators en andere leuke/nuttige apps, niet per se nodig, maar wel een leuke toevoeging!
Leuke review hij is me helaas nu nog iets te duur :)
Goede review! Zo mag ik ze graag zien! _/-\o_
Het is echt een prachtig ding. Inmiddels zie ik steeds meer mensen ermee en ook steeds meer jailbroken! Geweldig apparaatje, ook voor leuk voor op de wc wifi te hebben. ;)
een laptop op schoot is ook niets ;)

SCHITTERENDE review, klasse _/-\o_
Een lap tekst maar dan is ook duidelijk (volgens mij)
misschien een foto van de door je moeder gemaakte iPod hoes zou wel leuk zijn ;)
Goede review :). Ik ben zelf de trotse bezitter van een sinds kort gejailbreakte 8GB iPod. Met een ding ben ik het alleen niet met je eens, ik vind het helemaal geen gedoe om films op mijn iPod te zetten, zo gebeurd.. Als het nodig is haal ik de video's door mijn Videora iPod converter, en deze voegt ze automatisch toe aan mijn iTunes library. Video's die al het goeie formaat zijn sleep ik zo in mijn bibliotheek, en vervolgens synch ik mijn iPod.

Oja, dat met dat dock en die kabels, je kunt je producten ook gewoon terugsturen naar Apple als ze je niet bevallen. Mijn vader heeft dat eens gedaan met de verkeerde kabels, en zo'n USB oplader. Men vertelde hem dat Apple geen producten onder de 30 euro meer terug zou nemen in hun assortiment, en hij mocht de oplader daarom houden, máár ze stortten wel het geld terug. Daarna heeft hij de goede kabels besteld, en de Touch werkt prima op de TV(ook Youtube).
Strakke review ! Zo mogen ze blijven komen :)
Ja, die auto-correctie is een nadeel van het toetsenboard, goed punt (meteen in mijn review gepleurd). Na jailbreaking is daar een oplossing voor, officieel nog niet. Het lijkt mij echter "obvious" dat daar een optie voor gaat komen. Je bent overigens wel ruw met je oordopjes. :) Ik ben door 1 paar heen (trok de hele behuizing een keer eruit) en ben nu in-ear gegaan, veel beter.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 mei 2008 16:04]

Ik had ook in-ear, twee maal zelfs, maar ik denk dat de EP630 van Creative gewoon iets te delicaat voor mij zijn want ik ben nu dus aan mijn derde paar toe (ik heb eerst de originele iPod oortjes gesloopt :Y) )
of je bent niet echt voorzichtig met oordopjes :)
Ik zit nog in de ontkenningsfase :+
Kun je alleen maar MSN'nen door gebruik te maken van JiveTalk? Die autocorrectie lijkt me ontzettend vervelend namelijk. Wie weet dat er ook wel wat leuks uitkomt voor de Touch, tegelijkertijd met de nieuwe iPhone. ;)

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 27 mei 2008 17:01]

Ja, maar wie zegt dat wij als Touch-bezitters dan niet nogmaals collectief de portemonnee moeten trekken om dat soort extra functies te bemachtigen? :X