Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-P42GT30 Review

julus 29 mei 2012, laatste update op 29 mei 2012, 2.034 views

Panasonic Viera TX-P42GT30

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit zowel in 2d als 3d
  • Uitgebreide Smart tv Viera toolbox
  • Goede tuner die ook raad weet met Canal Digitaal
  • Geinige app voor op de Iphone of Android

Minpunten

• Veel 'smart tv' functies, maar vele zijn karig uitgevoerd
  • Mediaspeler stelt zeer teleur is voor een bestaande catalogus amper bruikbaar
  • Geen twin-tuner en ook overige opname-mogelijkheden zijn rudimentair
  • Hoorbaar electrisch circuit voor gevoelige oren

Panasonic is een mooi merk met een geweldige reputatie. Als jongetje van 12 kwijnde ik weg bij de productcatalogi van Haagtechno. Het is dan ook een beetje droevig om te zien dat de Japanse reus wordt verzwolgen door het Koreaans geweld. Ik moet toegeven dat mijn vorige twee tv's ook van de tekentafel in Seoul kwamen. De prijs-kwaliteit verhouding gaf steeds de doorslag voor die keuze.

Toen ik deze plasma echter zag hangen in de winkel voor een prijs die bijna op de helft lag van de introductieprijs, kon ik mij niet meer inhouden. Daarbij gaf de doorslag dat een ingebouwde satelliettuner nog zeldzaam is in deze prijsklasse, terwijl de Viera 'smart tv' opties ook voor hetzelfde koopje over de toonbank gaan.

Ik zal het hier vooral over die extraatjes hebben vanuit het gebruiksperspectief, want over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn: die is echt geweldig voor zo weinig geld. Er zijn op internet genoeg uitgebreide tests te vinden die dat bevestigen. Ik wil daarbij wel aantekenen dat mijn 3 jaar oude LCD, de Samsung 40A656, het op dit vlak ook prima deed. In scherpte, dynamiek doen ze weinig voor elkaar onder. Maar dan die irritante groene hot pixel van de Samsung. Ik zal hem missen als kiespijn :P De zwartwaarde van de plasma is (uiteraard) veel beter, al is de kleur van het paneel meer grijs-antraciet dan diepzwart zoals de LCD was... als-ie uitstond. Kleuren van de GT30 zijn iets natuurlijker al deed de Samsung het daar helemaal niet onaardig. En de LCD was weer helderder, maar onder normale huiskamercondities is dit nauwelijks een issue.

3D

Dit wordt anders bij de 3D-content. Met de los gekochte brilletjes (even zoeken op internet levert grote kortingen op!), is de kwaliteit veel beter dan bij mijn LG-computer monitor (DM2350) die met de passieve techniek werkt. De storende beeldlijnen en onscherptes heeft de GT30 niet. Door het gebrek aan helderheid komt het 3D beeld echter pas tot zijn recht als je er dicht bij gaat zitten (max 3 meter). Zit je verder weg dan wordt het kijken erg vermoeiend, zeker bij donkere films. Hoe dan ook: 3D is niet de heilige graal die ons was beloofd: het huispanel van 7, 9 en 11 jaar was na een uur letterlijk uitgekeken. Het is leuk als extraatje maar het blijft ook een uitputtende gadget. Overigens ook grappig te zien: omdat 3d beelden vermoeiender zijn zag ik het panel steeds verder onderuit zakken op de bank en het hoofd scheef houden. Bij deze actieve brillen geen probleem, maar dit moet je niet proberen bij de gepolariseerde brilletjes van LG. ;)

Satelliet

Weinig informatie op internet heeft betrekking op de tuner-kwaliteiten. Ik gebruikte een losse HD-tuner met Canal Digitaal. Zowel deze als de Panasonic is niet gecertificeerd door de schotelboer, maar ze weten er allebei uitstekend raad mee. Er ontbreekt wel een fastscan op de Panasonic, maar na 20 minuten heeft hij wel alle kanalen gevonden Ún netjes geordend in een Nederlandse volgorde. Die volgorde kan je ook aanpassen naar voorkeur. Zappen is echter minder snel en vloeiend dan bij de de Clarke-tech tuner. Beeldverwerking van het S en S2-signaal is daarentegen beduidend beter (vooral minder ruis)

Extraatjes

Het opnemen van programma's is mogelijk met een losse harde schijf, die je wel speciaal moet formateren. De functionaliteit valt erg tegen. Een twin tuner ontbreekt - een omissie bij zo'n beetje alle tv's, maar daarom niet minder vreemd. De programmagegevens lopen maar enkele dagen door, en sommige kanalen sturen ze niet mee. Het opnemen van een programma dat al begonnen is, is mij nog niet gelukt. De tv bevestigt de opname, maar daarna zie je nergens of hij echt wel opneemt. Als de tv uitstaat knipperde het ledje wel, maar de volgende dag was het programma niet terug te vinden.

De mediaspeler is van het kaliber: leuk geprobeerd maar een topmerk onwaardig. Ik zal mijn losse AC Ryan zeker niet weg kunnen doen. Niet alleen herkent de Panasonic talloze formaten niet (zoals images), maar ook weet hij geen raad met DTS-geluidsporen en worden die naar een 2-kanaals PCM-formaat omgezet. Niet erg als je het met de (overigens voor zo’n platte tv redelijke) speakers van de tv wil doen, maar met een surroundinstallatie is deze downgrading ver onder de maat. Het opzoeken van bestanden op de server, alleen dlna, moet zonder snelkoppelingen zodat ik 6x moet klikken voordat ik bij de juiste directory kom. Valt daar nog wel mee te leven, dat kan van de kwaliteit van het signaal niet worden gezegd. Een animatiefilm in mkv-formaat werd met horten en stoten weergegeven, (de bekende blokjes artefacten) en was het aanzien niet waard. Jammer als je bedenkt dat een losse mediaplayer van een paar tientjes dit al beter doet.

Internet is op de GT30 beperkt bruikbaar. De Viera software oogt al enigszins gedateerd. Geen browser (maar wie mist dat nou in het Ipad tijdperk), wel de nodige apps die content aanbieden. De enige app waar ik werkelijk gelukkig van zou worden is Uitzendinggemist. Het zou mij verbazen als deze er ooit komt. Weer heel aardig is dat Viera wel zelf als app werkt op Android of Apple. Een beetje rommelig vorm gegeven, maar het werkt (meestal) wel prima als afstandsbediening, of om content van je telefoon rechtstreeks op de tv af te spelen. Voor mij echt een onverwacht bonusspeeltje.

Afwerking

Het ontwerp en de afwerking van de GT30 is tenslotte luxe uitgevoerd. Geen plastic zoals bij mijn oude Samsung dat letterlijk na een jaar ontsierende barsten vertoont. De tv hangt tegen de muur, en steekt 5 cm uit. Bij de rand is hij slechts 3 cm dun, maar aan de onderkant zijn er 2 cm aan vast geplakt, waarschijnlijk alleen om de koeling te waarborgen. Die is echt nodig, want al is deze plasma een stuk zuiniger dan de voorgangers, hij verstookt toch 2-3x meer Watts dan een LED scherm.

Dat hoor je ook: de fans zijn aanwezig, maar onhoorbaar als het geluid aanstaat. De scherpe zoem (in het spanningscircuit) blijft heel licht aanwezig en kan storend zijn voor gevoelige oren. Gelukkig niet zo erg als de tergende snerp van mijn eerste Samsung plasma tv, waar de monteur bleef volhouden dat dit nog binnen de kwaliteitsnormen bleef.

Een natuurlijke en haarscherpe beeldkwaliteit in een dunne, fraai afwerkte behuizing. De tv bevat praktisch alle denkbare opties en is daarmee helemaal bij de tijd. Toch had Panasonic wel wat meer tijd mogen steken in de software die op veel punten een onuitgewerkte indruk achterlaat. Wellicht dat toekomstige firmware hier nog verbeteringen in aanbrengt. Maar ook nu kan worden vastgesteld dat deze tv voor 600 euro een onverslaanbare prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42GT30?

Leuke review, leest lekker vlot weg. Ik ben ook van plan deze televisie te gaan halen, maar schrik een beetje van de "Buzz" met de voeding. Heb je hier nog steeds last van? Is dit erger geworden? Heb je verder nog negatieve punten die na verloop van tijd zich pas laten zien? Hoor het graag van je :)
Bekende problemen van deze TV zijn; dat 50HZ materiaal niet correct wordt weergegeven, fluctuating brightness, een buzzing voeding hebben en veel GT30's last hebben van 'green blobs'. De buzzende voeding heb jij zelf al ondervonden. Is jouw TV vrij van de andere problemen?

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 29 mei 2012 18:45]

De 'green blob' ben ik niet tegengekomen na 9 dagen intensief gebruik. Maar van internet lees ik dat die sowieso maar bij sommige tv's voorkwam, en inmiddels zou Panasonic hier in de firmware wat aan hebben gedaan. Ook fluctuating brightness heb ik niet ondervonden. Helderheid blijft erg strak en consistent. Ik heb zowat alle mogelijke content afgespeeld, via de tuner, en extern via de mediaspeler en de playstation.

Van die buzz baal ik wel. Nu is het nog niet storend, maar wat over 2-3 jaar? Ik heb mijn oude Samsung plasma notabene mede om die reden weggedaan. Vooral bij gebruik in (stille) games erg irritant. Vroeger kon je met wat lijm het herriecomponent op de printplaat vastzetten, maar de monteur van Samsung verzekerde mij dat dit bij de elektronische circuits van die plasma geen zin had... Afwachten dus maar. Opmerkelijk overigens dat beide tv's in Slovakije zijn geassembleerd. Zouden ze soms van dezelfde 'crappy' productlijn komen?
Ik heb express nog even gewacht totdat ik zeker wist dat de Panasonic was 'ingereden'. Maar tot mijn opluchting is de buzz niet meer, maar minder geworden. Of - en dat blijft altijd lastig bij subjectieve metingen - de ventilator hoor ik nu harder waardoor de buzz in het geluidspectrum wordt weggedrukt....

In elk geval is het voor mij geen issue. Als het tv-geluid uit sta, en ik sta op 3 meter voor de tv dan kan ik nog iets horen wat als storend kan worden beschouwd. Maar bij normaal gebruik heb ik daar geen enkel last van.