Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN II NL Zwart Review

Sloerie 27 december 2007, 4.018 views

HTC TyTN II NL Zwart

Pluspunten

• Goede ontvangst
  • Goed scherm
  • Veel functionaliteit

Minpunten

• Fragiel uitziende toetsen

Als eerste heb ik niet de TyTN II, maar de technisch gelijke MDA Vario III. Dit is een gesimlockde variant van de TyTN II.

Eerste indruk
Mijn oude telefoon, de HTC Wizard, was samen met mijn abbonnement aan vervanging toe. Aangezien de toestellen van HTC mij wel bevielen, ben ik tot aanschaf van de TyTN II over gegaan. Als gebruiker van de Wizard, ben ik al aardig gewent met de windows mobile os'en en levert het besturen van de TYTN dan ook geen probleem op. De besturing werkt naar wens, en de software van HTC zit dermate goed in elkaar dat ik nog geen noemenswaardige problemen ben tegen gekomen. De eerste paar dagen dat ik het toestel had viel me wel op dat de batterijduur niet bepaald lang was. Dit 'probleem' is mij al eerder verteld, en bleek dus te kloppen. Na onderzoek blijkt dat de 3g module nogal veel stroom verbruikt, en het uitzetten van 3g als je dat niet nodig hebt werkt het beste. De ontvangs van GPRS, en dus ook GSM is meer dan voldoende, en levert geen grote vertraging op bij simpele dingen als het ophalen van e-mail. Voor surfen en dergelijke kan 3g weer aangezet worden.
De ontvangst tijdens het bellen valt me zeer mee. Aangezien ik nogal eens in afgeslote kelders kom (onder enkele meters beton), en ik daar prima kan bellen, ben ik zeer te spreken over de ontvangst.

Uiterlijk en gebruik
Het toestel oogt wat strak, maar dat mag je ook wel verwachten met een meer zakelijk toestel. De knoppen zijn helaas niet al te groot, en voor mensen met dikkere vingers kan dat soms wat moeite geven. Het scrollwieltje aan de zijkant neemt soms twee stappen in plaats van een, wat nogal vervelend is. De touch flo kan hier uitkomst bieden.
Na het openklappen van het toestel komt het toetsenbord te voorschijn. De layout was even wennen, omdat deze anders is dan bij de Wizard. Het plaatsen van de numerieke toetsen in een ruit in plaats van in een lijn naast elkaar vind ik een van de beste verbeteringen. Ook de aanduidledjes van de functietoetsen 'fn' en 'shift' zijn handig, omdat je nu makkelijk kan zien wat je aan het doen bent. De toetsen van het toetsenbord zijn ook met iets dikkere vingers makkelijk te bedienen, hoewel ik het wel eens voor elkaar krijg om de verkeerde toets aan te slaan.

Hardware
Het scherm doet het prima. Om stroom te besparen laat ik de backlight op zijn laagste stant staan, en dit levert geen prolemen op met het lezen van de tekst. Buiten, in fel zonlicht, moet de backlight echter iets omhoog gezet worden.
De toetsen onder het scherm komen helaas niet echt robuust over. En de tijd zal vertellen of dit zo is. Het openschuiven van het toetsenbord voelt echter een stuk steviger aan dan dat ik gewent ben van zulk soort toestellen. Ook het klap meganisme om het scherm te kantelen ziet er niet uit alsof het ieder moment kapot kan gaan.
De processor is snel genoeg om alles bij te benen. Wel moeten er betere drivers komen van HTC, aangezien de aanwezige grafische chip op dit moment niet gebruikt word. Dit kan een nog beter en sneller gevoel geven indien dit wel wordt gedaan. Een anders intern onderdeel, de GPS module, werkt prima. Het enige nadeel is de langzame 'cold start' die de qualcomm chip heeft. Een eerste fix vinden kan soms meer dan een minuut duren. QuickGPS en andere versnelprogramma's zijn naar mijn mening dan ook aanbevolen. De locatiebepaling is echter prima in orde, en ook met 3 satellieten kan een voldoende nauwkeurige bepaling gedaan worden.

Hoewel ik het toestel nog niet zo lang heb, ben ik er zeer over te spreken. Er zit alles op wat ik nodig heb (gsm, umts, gps) en het toestel is snel genoeg om alle moderne applicaties (Opera, TomTom, Home plugins) te kunnen draaien zonder noemenswaardige vertraging. Ook het gebruik van de telefoon als modem voor de laptop gaat prima. Ik maak hier dan ook geregeld gebruik van. Mijn advies is dan ook dat iemand die er het geld voor heeft zeer goed weg is met de TyTN II.

Post scriptum
Een van de eerste dingen die ik altijd met dit soort telefoons doe is verschillende registry 'tweaks' uitvoeren. Deze zorgen meestal voor een keine snelheidswinst en langere batterijduur. Ik adviseer dan ook iedereen om even op http://got.tweakers.net te kijken voor wat meer informatie over de telefoon en wellicht wat bij gebruikers rond te vragen. Dit kan natuurlijk ook bij gebruikers bij u in de buurt.

Heb jij ook een HTC TyTN II NL Zwart?

Zeer goede review, ik ben ook van plan deze aan te schaffen zodra mijn abbo aan vervanging toe is, maar dat duurt nog wel even.

Ik heb nu de Qtec 9100, dus dit zal een uitstekende vervanging zijn
Ik heb de TyTN II voor een maandje en ben er ontevreden over.

Qua functionaliteit is hij redelijk compleet.

Ten eerste is hij traag, alles reageerd traag en log, je moet niet meerdere applicaties tegerlijkertijd draaien.

WifI is onwijze traag en herkend b.v. kan bijvoorbeeld niet met Sensao AP samenwerken.

Ringtones kunnen geen MP3 zijn.

Als hij een week aan gestaan heeft, haalt hij geen mail meer op en andere dingen werken niet meer naar behoren (resetten helpt, sowieso niet onverstandig om regelmatig te resetten)

Fotograferen is een hel hij is traag op het scherm en terwijl je meestal het idee hebt dat hij onscherpe foto's maakt zijn ze soms gewoon scherp als je ze op een pc bekijkt.

Hij ligt irritant in de hand, ik heb grote handen maar zelfs hierin is het ding onhandelbaar.
(bij kleine handen laat je hem vaak vallen omdat je hem niet goed kan vastpakken)

Tevens zit er een irritante hoesje bij, waarbij je niet eventjes snel een telefoon zult aannemen en voor veel gesprekken te laat bent met opnemen.

Bellen met het ding is super irritant, voor mij was dit een uitkomst zodat ik mezelf behoed om te veel te bellen.
Om naar belmodus te gaan moet je even geduld hebben, vervolgens krijg je een scherm met de nummers maar afhankelijk van wat je ervoor gedaan hebt zijn de andere opties telkens op een andere plek te vinden. (super irritant)

Even een contact op zoeken en bellen doe je niet met dit toestel.
Iemand die je onlangs hebt gebeld nogmaals bellen doe je ook niet eventjes met dit toestel.

Verder is geluidskwaliteit slecht, je hoort indien de telefoon aan het bellen is de telefoon aan de andere kant van de lijn overgaan (tenminste zo klinkt het).

Ik heb hiervoor een paar jaar een Nokia 6630 gehad en vorige week een LG viewty gekocht en qua fotograferen, belgemak en bedieningsgemak zijn deze toestellen veel beter.

Het toetsenbord is handig maar niet pragmatisch, bijzondere key ( / !@#$%&)_ e.d.) typ je niet in, dus als je een ssh sessie open en je hebt wachtwoorden of een dergelijke teken nodig dan heb je aan dit toestel niet.

Voor overige taken (remote beheer, kort mailtjes antwoorden) is dit toestel wel geschikt, tot dat er een betere toestel is zal ik deze toestel blijven gebruiken en andere toestellen om mee te bellen.
Wat een gezeur zeg! begrijp me niet verkeerd maar ik heb al 3 jaar een HTC toestel en het is de beste tot nu toe. Elk toestel heeft zijn voor en nadelen.

Goede review trouwens!
@Totaalgeenhard

Ik heb nu al een aantal maanden een TyTN II en hiervoor een Qtek S200. Ik herken niks van de problemen die jij hebt. (bekijk mijn userreview: http://tweakers.net/productreview/5377 )

Ik ben het op de meeste punten dan ook niet met je eens, het enige waar ik je gelijk op kan geven zijn dat de belmodus en fotocamera even nodig hebben (max 1s) om te starten.

@TS
Ik ben zeer tevreden over deze review en uiteraard het gereviewde toestel. Wat mij ook opvalt zijn de knoppen onder het display, deze hebben enige speling maar hebben het tot nu toe goed volgehouden zonder enig defect te tonen.

Gebruik je ook Kaisertweak?
Inderdaad een hoooooop gezeur :s. Het toestel bevalt mij prima, het valt me op dat nagenoeg alle punten die genoemd worden duiden op iemand die niet met wm6 kan omgaan.

Heb er zelf wel een andere rom opgezet waardoor hij een stuk sneller is geworden :).

Wifi werkt precies zoals het hoort op mijn Belkin Wireless Bridge en snel ook.

Ringtones kunnen wel gewoon mp3 zijn.

Resetten doe ik om de 3 dagen, al heb ik dan nog genoeg geheugen over. Er zijn btw ook applicaties die je geheugen voor je kunnen opschonen zodat dit niet (of in mindere mate) nodig is.

Gebruik het toestel totaal niet voor foto's. Daarvoor heb ik een Canon EOS ;) .
Sorry, maar je klinkt best wel onhandig, want ik vind het een fijn toestel en heb hem ook nog nooit laten vallen.

Ok, het hoesje krijg je, die gebruik ik ook niet. Gewoon een Diamond screenprotector er op en klaar.

Zoals ik al eerder heb gezegd, je bent de software niet gewend of gewoon totaal niet technisch ingesteld. Bellen is echt geen probleem, je kan het zelfs nog makkelijker en leuker maken door bijv. PocketCM Contacts te gebruiken.

Geluidskwaliteit is dik in orde, misschien heb je gewoon een verkeerde radio rom, of gewoon wat in je oor zitten.

Er is geen enkele Nokia of LG die bij dit toestel in de buurt komt, dit komt grotendeels door Windows Mobile.

Het toetsenbord kan je ook al niet gebruiken, de speciale toetsen kan je ook gewoon gebruiken, misschien maar een keertje de handleiding lezen ?

Het irriteert me dat iemand dit toestel heeft en er niet mee kan omgaan. Blijf jij maar lekker bij nokia of zo. Dan hoeven we ook geen domme opmerkingen te lezen. :(
@Feni

Kaisertweak is idd een heel handige utility.

en was ik vergeten te vermelden, goeie review !!! :D
Was nog vergeten te melden dat toestel goedkoop aanvoelt.
Onder de LCD knoppen/paneel zitten los.

Maar voor alle duidelijkheid ik gebruik zeker al een jaartje of 3 een PDA wintendo M 5, en deze gebruik ik nu nog steeds voor navigatie en als voor PDA functies, smaken verschillen en als je niet eerder op dagelijkse basis uren belt of een pda hebt gebruikt dan zal die Tytn II aan je verwachtingen voldoen, maar om er uren mee te bellen (door UMTS koppijn overigens) of hem elk uur voor GPS of PDA functies te gebruiken leent dit toestel zich niet.
PDA + Nokia 6630 ben je dan beter mee af.

Dit ding heeft hooguit een hoge gadget niveau en voor de ondernemers onder ons is het handig dat je niet met veel toestellen hoef mee te nemen zolang je maar de ongemakken van dit toestel op de koop toeneemt.

Ik zal zeker volgend jaar niet de opvolger van dit ding kopen.

Wat bedieningsgemak betreft van de telefoon, dit kun je zelf testen, bel maar een 10 verschillende mensen achter elkaar, waarvan 5 je het nummer invoert en 5 een bestaande contact is.
Als je dit doet met je vorige toestel (bij voorkeur een normale gsm) zul je zien dat je 3 keer zo lang bezig bent.
Als je het over de D-pad hebt dan dacht ik eigenlijk dat dat de bedoeling was zodat het een beetje een joypad-achtig gevoel geeft.

Als ik de naam Wintendo hoor denk ik toch niet gelijk aan een echte pda :S, maar ok, ken dat toestel niet dus ik geef je het voordeel van de twijfel ;). To each his own zal ik maar zeggen, ik vind het juist allemaal perfect te combineren al die functies die het apparaat levert.

Vind de Iphone meer een gadget, dit zou ik niet zo snel in diezelfde categorie plaatsen, en die ongemakken waar je het over hebt ben ik het nog steeds niet mee eens maar ok.

Blij dat je de volgende niet koopt, bespaart je een hoop ongemak :).

Als je 5 bestaande contactpersonen belt met behulp van HTC Home Contacts wat er standaard op staat dan ben je al zo snel klaar d'rmee, dat je de tijd die het extra zou kunnen kosten om nummers op het touchscreen in te toetsen (wat ik nooit doe, maar ok) ruimschoots goedmaakt.

Maar al met al, het blijft natuurlijk persoonlijk, ik zou dan ook iedereen aanbevelen om het toestel zelf even in de handen te houden en mee te spelen, het is zeker niet voor iedereen bedoelt. Alleen had ik toch gedacht, dat het aan een Tweaker wel besteed zou zijn :S.
Waarom lees ik nergens iets over de waardeloze 3d/video performance? Dat ding mist een essentiele driver voor de hardware acceleratie en daarom zijn spelletjes als Call of Duty en video gewoon nauwelijks bruikbaar. En HTC doet er niets aan.

en verder...
zijn er op dit moment geen betere drivers uitgebracht dan?