electrom

4 juni 2012 19:08, laatste update op 13 juni 2012 13:24, 14495 views

Pluspunten

• webcam
  • design
  • snelle processor (voor zijn prijs)
  • vele aansluitingen
  • prijs

Minpunten

• geen camera aan achterkant
  • Android start vaak opnieuw op
  • kijkhoek
  • volumeknoppen omgekeerd
Algemene beoordeling Score: 4

De pro 3 op de site van Qware

De officiële update naar Android 4.0 ICS

Voor juist te updaten volg de handleiding van Qware niet want bij mij is het op die manier niet gelukt.
De goede manier vind je dit topic (kijk naar het bericht van Rafnold).

De screenshots in deze review zijn genomen met de app screenshot.

Index

Inhoud
Software en gebruik
-Van oud naar nieuw
-ICS volgens Qware: klopt het?
-Lockscreen
Camera
AnTuTu Benchmark
Design
Changelog

Ik was op zoek naar een goedkope tablet om af en toe te surfen en om wat games te spelen. Ik vond nergens echt iets naar mijn zin tot ik de Qware pro 3 7" bij Intertoys zag. Deze sprak me onmiddellijk aan onder meer door zijn lage prijs natuurlijk. Ik denk dat velen deze promotie van 200 euro naar 100 euro aantrekkelijk vonden want na aanschaf vond ik veel meer commentaar, reviews en vragen over de pro 3. Veel leesplezier :*) !

Het is een klein doosje met op de zijkant de belangrijkste specs. In de doos zit: MP3-oortjes, mini-usb naar usb, mini-hdmi naar hdmi en de oplader met de gebruiksaanwijzing. Onder een stukje isomo vind ik de tablet :9~ .

Van oud naar nieuw

In gebruik is de Pro 3 zeer gemakkelijk. Ondanks zijn prijs is er een professionele look aanwezig. Wat natuurlijk bij software en gebruik hoort is de update naar ICS Android 4.0. Bij deze ook mijn complimenten aan Qware en Android, om deze update zo snel naar deze goedkope tablet te brengen! In mijn review over deze tablet toen hij nog over Gingerbread beschikte had ik een aantal minpuntjes. Degenen die opgelost zijn zal ik doorstrepen.

- Al sinds het begin van Android is er de mogelijkheid om een balkje naar beneden te trekken en je meldingen te zien. Naast die meldingen zijn er meestal ook wat kleine instellingen zoals wifi, bluetooth... Dit heeft hij niet. Gelukkig staat er onder het menu-tekentje een snelkoppeling naar instellingen. Dit bespaart ook tijd natuurlijk.
-Het gebeurt heel vaak dat Android plots opnieuw moet opstarten. Meestal gebeurt dit tijdens een game.
- Geen swype
- Geen pinch to zoom op het homescreen om je scherm te verkleinen en al de pagina's zien.
- Geen voice dictation

Swype heb ik een tijdje geprobeerd na aankoop in de Play store maar daarna weer verwijderd. Een 7" tablet is er gewoon niet voor gemaakt. Android opnieuw opstarten gebeurt wel nog vaak maar tot mijn grote verbazing minder als vroeger! Pinch to zoom op homescreen heb ik bij nader inzien eigenlijk ook niet nodig.

ICS volgens Qware: klopt het?

Op de site van Qware zijn met de update naar ICS deze puntjes verbeterd of bijgekomen:

• Sneller en verbeterde prestaties
• Hardware acceleration voor Flash en 3D gebruik
• Virtuele knoppen ter vervanging van fysieke knoppen
• Gescheiden widgets pagina
• Gebruikersvriendelijke Email Applicatie
• Makkelijker mappen creëren, met drag-and-drop functionaliteit
• Verbeterde copy-paste functionaliteit
• Functionele foto gallery, te sorteren op locatie en persoon
• Nieuwe webbrowser tot max. 16 pagina’s
• Verbeterde camera app

bron

Was oorspronkelijk van plan om de puntjes die niet kloppen te doorstrepen en te verbeteren maar alles klopt! Btw die copy-paste functie werkt heel gemakkelijk!.

Nu wat ik ervan vind + screenshots.

Lockscreen

Zoals ik al vermeldde ziet alles er gewoonweg professioneler en mooier uit. Het begint al op het lockscreen. Unlocken gebeurt door een bolletje in het midden van een cirkel naar het slotje te slepen. wat hier ook handig is is dat je door naar links te slepen direct kan navigeren naar de camera. Ik heb nog geen manier gevonden om deze snelkoppeling aan te passen. Normaal kan er in ICS ook unlocked worden door middel van Face-unlock. Dus gezichtsherkenning. Dat is er niet te vinden op de Pro 3. Unlocken is dus standaard, niet, password of patroon tekenen.

Homescreen

Daarna is er het homescreen.

Tussen verschillende pagina's heen en weer gaan heeft iets van een 3D-kubus wat er wel leuk uitziet en me doet denken aan Sense. Zoals je [fysieke knoppen zijn vervangen] Een bovenbalkje is er niet meer te vinden. Deze staat nu onderaan (zoals je op de foto kan zien), maar kan niet meer gesleept worden. Als je er één maal op tikt zie je het uur, de notificaties e.d.
Als je er de tweede maal op tikt zie je wat snelle instellingen.

Widgets

Widgets plaatsen gebeurt op een verrassend andere manier. Niet meer het saaie, weinige assortiment
van het lang drukken op het scherm maar je widgets staan gewoon rechts van je apps in het app-overzicht. Linksboven het scherm staan dan apps en widgets.

Sommige widgets kan je aanpassen in grootte om meer of minder informatie, e-mails etc. weer te geven.

Mappen

Nog een nieuw element van ICS is het groeperen in mappen wat heel gemakkelijk gaat. Lang drukken op een app, op een andere app plaatsen en je hebt een map die je daarna nog een naam kan geven.

Fysiek=>virtueel

Zoals Qware al vermeldde in hun opsomming, zijn de fysieke knoppen dus vervangen door virtuele.
De menu-knop is niet meer te vinden en is vervangen door drie opgestapelde puntjes op het scherm die altijd ergens anders staan en ook extra mogelijkheden geven.

Toch zien we drie virtuele knoppen. Waarvoor dient die onbekende knop naast de home en terug? De knop met de 2 rechthoekjes achter elkaar geeft de mogelijkheid om je recent gebruikte apps te bekijken. Natuurlijk kan je deze ook verwijderen, dit gebeurt door middel van de app naar links of rechts te slepen.

Overgangen en uiteinden

Graag zou ik het ook eens hebben over de overgangen en uiteinden in ICS.
In het appoverzicht kijk je niet meer op één lange rij apps maar op verschillende pagina's met een speciale overgang. De apps verschijnen als het ware in schaduw gehuld van achter je pagina waar je op zit.

Als je op het uiteinde van een pagina of reeks komt bv. In de Play Store of bij je foto's dan verschijnt er een blauwe gloed. Ondanks deze gloed maar heel kort blijft heb ik toch geprobeerd een screenshot te maken. Tip: doe je scherm wat naar voor of wat dan ook want om het beter te kunnen zien moet je een kijkhoek van boven hebben.

Instellingen

Zoals je kan zien op de foto zijn de instellingen grondig aangepast. Zo staan niet alle onderdeeltjes meer onder elkaar zodat je telkens terug moet gaan, maar staan links de onderdeeltjes en rechts verschijnt hetgeen waar het over gaat of hetgeen wat je wilt veranderen. Ik vermeld dit even omdat dit stukje van ICS speciaal voort tablets geoptimaliseerd is en ook enkel op tablets is.

Accuduur

De batterij gaat max. 6 uur mee bij heel intensief gebruik (filmpjes bekijken tijdens download van app bv.) en de helderheid op het hoogste. Als je er wat rustiger mee omgaat kan hij toch gemakkelijk een dagje mee hoor. De accuduur heb ik een slecht gegeven omdat een dag eigenlijk niet veel is. Maar ja, tegenwoordig moet je toch heel wat zoeken voor een leuk toestel met een goede batterij te vinden.

Heb met AnTuTu tester even m'n batterij getest en kom uit op een score van 507 (tussen poor en normal) waarmee ik toch meer bovenaan dan onderaan sta :*) .

Je kunt uit de afbeelding zelf wel uitvinden hoe het werkt (react als je het niet snapt) maar ik ben dus gestart met een accu van 100%.

Toetsenbord

Het toetsenbord heeft zoals al gezegd geen Swype maar heeft toch heel wat grote veranderingen ondergaan. De voice dictation vind je helemaal rechts onderaan. Als je een woord aan het typen bent komen er bovenaan suggesties en rechts staat er ook al een enkele smiley en wat tekens zoals . en ,.
Om in hoofdletters te typen moet je links op het pijltje naar boven tikken maar dan heb je natuurlijk maar één hoofdletter. Om meerdere hoofdletters na elkaar te typen moet je die knop tweemaal snel achter elkaar intoetsen en wordt ie blauw. Door op de ?123 toets te drukken verschijnen andere leestekens en als je er daarna nogmaals op drukt verschijnen er 'speciale' tekens zoals [. Tot slot verschijnt er nog helemaal links onderaan onder het toetsenbord een pijltje naar beneden i.p.v. een terug-toets. Deze dient om het toetsenbord weg te halen en zo meer van je scherm te kunnen zien.

De Qware pro 3 beschikt over een ARM Cortex A8 processor die op 1,2GHz draait. Het RAM is 512 MB. Dit is al redelijk veel en dan zeker voor deze prijs! Gewoon surfen verloopt dus soepel op de ingebouwde browser Google. Er zijn met ICS ook meer mogelijkheden gekomen. Rechts boven je scherm kan je een pagina aan je favorieten toevoegen, er een bladwijzer van maken of gewoon zoeken. Daar boven staan die drie puntjes waar ik het al over had. Deze geven dus extra mogelijkheden. Zoals Qware al vernoemde, kan ju nu ook verschillende tabladen openen (max. 16).

Er is voice-dictation *O* ! Dit werkt natuurlijk ook in de Play store, op youtube...

Op de foto zie je de kleine search mogelijkheid die standaard linksboven je homescreen staat en niet te verwijderen is (dat wil ik dan ook niet, heel gemakkelijk).

Gamen verloopt is best wel leuk en het 7" LCD scherm leent er zich wel voor vind ik. Het enige nadeel is dat hij nogal vaak eens durft uit te vallen. Apps kunnen gedownload worden door middel van Google Play Store (vroeger Android Market).

Een paar nieuwe dingen aan de Play store zijn: de tips voor tablets, de keuze van de redactie en hetgeen dat mij het meest en meteen opviel; de vernieuwde interface. Het ziet er allemaal veel mooier uit. De apps staan in grote pictogrammen en bovenaan staan categorieën, uitgelicht en best betaalde apps. Uitgelicht zijn de icoontjes die je ziet staan o de foto, bij categorieën staan verschillende onderverdelingen zoals games, amusement, fotografie enz.

Frontline Commando

Er is geen camera op de achterkant te vinden, maar er is wel een webcam (1.3 MP) vooraan voor videogesprekken en voor foto's. De interface van de camera is ook helemaal veranderd met ICS. Zo is er nu de mogelijkheid om in te zoomen. De foto's zien er niet echt fantastisch uit (korrelig enz.) maar dat moet dan ook niet op een tablet want veel foto's trek je daar normaal niet mee.

Eenmaal je je foto genomen hebt, kan je deze nu ook bewerken!

Ik ga nu niet iedere bewerkmogelijkheid apart bespreken, je ziet er al een paar op de foto.

Benchmarks in Gingerbread:

Benchmarks in ICS:

Score: 2448 ;(

bron

Het design sprak me al onmiddellijk aan ondanks de tablet helemaal niet dun is. Hij is wel redelijk zwaar (zeker voor zijn grootte). De kleur is zwart maar de zijkant is lichtgrijs. Aan de bovenkant staan twee geluidsknoppen die vreemd genoeg omgekeerd werken en ook een aan- en uit knop. Vanboven het scherm staat de webcam en rechts staan drie fysieke knoppen, van boven naar onder: terug, home en menu. Menu kan in ICS wel niet meer gebruikt worden.
Deze zijn ook op het scherm te vinden in het bovenbalkje. Langs de rechterzijkant zijn er ook een paar aansluitingen te vinden.

Van links naar rechts: aansluiting voor oplader, mini-usb, mini-hdmi, micro sd slot en een aansluiting voor hoofdtelefoon of mp3
met een grootte van 3.5 mm².
Dit zijn er toch wel wat voor deze prijs want veel tablets hebben bv. geen mini-hdmi.

De Qware pro 3 is een erg leuke tablet voor zijn prijs en heeft voor mij de perfecte grootte. Het design vind ik leuk
maar is niet dun en ligt lekker in de hand (wel iets te zwaar). Kortom het is dus een zeer leuk hebbedingetje als je graag eens wat games speelt en graag een keer surft als je je laptop/pc niet bij hebt. De vernieuwde interface komt professioneel over maar als je studeert of voor je werk een tablet met een grote feautureset nodig hebt, dan raad ik hem niet aan. Onthoud vooral dat het eigenlijk maar een speeltje is en een gadget met een mooie prijs ;).

EDIT: Foto's toegevoegd.
EDIT: Twee hardware toegevoegd waarmee ik het toestel gebruikt heb.
EDIT: screenshots en AnTuTu
EDIT: review aangepast aan ICS
EDIT: een paar links toegevoegd
EDIT: AnTuTu test voor accu toegevoegd
EDIT: Na nog eens de batterij te testen kwam ik op 6u.
EDIT: Nieuwe lay-out bij titels!
EDIT: De ingebruikname toegevoegd

Mooie review, heb hem zelf ook thuis liggen, vind het leuk om soms even mee te surfen maar voor de rest laat ik hem ook thuis, hij voelt gewoon te kwetsbaar voor vervoer buiten huis...
Je hebt me over de streep getrokken ;)
Je hebt me over de streep getrokken ;)
Dat is mooi! Leuk dat je 'm gekocht hebt, veel plezier ermee!
Mooie review.

Onderstaande links naar resp. dl1 (inmiddels gesloten) en dl2 met o.a. links naar mooie aangepaste roms van Peter van Akeleyen en overige gebruikerservaringen vragne e.d..

Intertoys Qware Pro2/3 Tablets - DEEL 1
Intertoys Qware Pro3 7"/9,7"/10" Tablets - DEEL 2
Nette review!

Alleen "accuduur max 8 uur"? Die paragraaf kun je misschien wat duidelijker maken? Was hij uitgevallen na 8 uur maximaal gebruik? Of op standby en met het scherm uit?

Heb zelf hetzelfde apparaat en ben blij als hij het 2 a 3 uur met hevig gebruik volhoud met wifi aan. Heb op het forum ook al wat rondgekeken, maar misschien heb ik dan wel net een batterij die niet helemaal lekker functioneert? Met het scherm uit gaat er bij mij trouwens maar weinig % van de batterij af. Maar heb ook niet heel veel actieve apps open staan.
Bedankt ;) ! Leuk dat je jouw mening over de batterij geeft. Hij was dus uitgevallen na 8 uur, sorry als het niet duidelijk is. Heb het een beetje anders geformuleerd maar ik zal wat informatie proberen verzamelen om het wat duidelijker te maken.

Ik denk dat er wat mis is met je batterij want 2 à 3 uur is wel heeel weinig.
Als je een film op deze tablet afspeeld, gaat dit dan goed en gaat het niet schokkend? Reageert de touchscreen snel? Wij hadden eerst een tom tec maar die reageerde niet zo snel.

Ik zit te twijfelen om deze tablet te kopen. Het meest zou ik het gebruiken voor bijv. Wordfeud en films kijken.
Deze tablet is wel geschikt om naar films te kijken alleen durft hij soms wel eens te blokkeren door het weinige ram e.d. Films kijken loopt dus niet schokkend zolang je tablet ook vlot en soepel werkt.

Ik zou zeggen doen! Want door die enkele keren dat hij vastloopt moet je zo'n mooie tablet met zo'n mooie prijs niet laten. Voor Wordfeud is hij waarschijnlijk ook geschikt, zeker als het in de Android Market te verkrijgen is. Als je het online speelt zal het een zware site worden en af en toe wel eens blokkeren maar zeker mogelijk zijn door de ondersteuning voor Flash Player.
Bedankt voor je bericht. Ik heb gistermiddag meteen de tablet gekocht. Ik ben er echt super tevreden mee voor de dingen die ik wel. Het verbaasd mij echt dat de touchscreen snel reageert. Ik ben er tot nu toe tevreden over en al helemaal voor deze prijs.
Mooi dat je 'm gekocht hebt! Veel plezier ermee! En inderdaad als alles goed gaat reageert de touchscreen snel en goed.
Een accuduur van 8 uur! Wow. Dat je dat als slecht bestempeld vind ik persoonlijk een beetje raar ;).

Verder een erg mooie review :)
8 uur is toch niet zo veel?

Bedankt :).
8 uur lijkt me juist wel veel voor een tablet in deze prijsklasse; zelf haal ik ongeveer 4 uur (en dat is ook ongeveer wat ik van tevoren had verwacht). Verder vind ik het vreemd dat er verschillende kabels lijken te worden meegeleverd; bij mij zat er geen mini-hdmi kabel bij maar 2 mini-usb to usb kabels (mannetje en vrouwtje).

En inderdaad een mooie review!

En inderdaad een mooie review!
Ga het meteen aanpassen aan 6 uur want het is na nog een soort ven test (intensief met helderheid op hoogste e.d.) uitgekomen op 6u. Vreemd... Misschien een foutje en zitten er in een andere doos 2 hdmi kabels.

Bedankt!
"Gewoon surfen verloopt dus soepel op de ingebouwde browser Google."

Op de mijne niet, browsen is erg traag, de opbouw van pagina's duurt soms 10 seconden en de browser hapert. Ook bij de tekstinvoer blijft de tablet vaak hangen. Dit lijkt meer een probleem van Android dan van de tablet zelf, op mijn Samsung smartphone gebeurt precies hetzelfde.
Android loopt inderdaad wel af en toe eens vast, maar te weinig om te ontkennen dat browsen heel soepel verloopt. 10 sec. is toch heel wat, bij mij zo'n 5 sec.
Het opnieuw opstarten van Android heb ik nog geen enkele keer meegemaakt, browsen gaat verre van soepel. Ik gebruik hem voornamelijk als remote voor Foobar en wat apps zoals NU, Youtube en wat spelletjes. De kijkhoek is beperkt maar voor het geld een prima tablet.
Mini-hdmi naar hdmi zat er bij mij ook niet bij, wel twee USB snoertjes. Merkwaardig is dat
de term HDMI op de doos was weggeplakt met een grijs stickertje.
De tablet werkt nog steeds vrij aardig voor met name e-mail, internet (met Opera browser prima), nieuws apps (BBC, CNN, Pulse) en beetje gamen en YouTube bij mij al zou ik m graag voor een versie omruilen met 1GB DDR3 waar ik nog de 512MB versie heb en het nieuwe model is ook 99 euro maar zolang de oude het nog doet leef ik met de gebreken:

- soms bij opstarten geen WIFI verbinding mogelijk, reset lost dit op
- bij het downloaden/updaten van een app uit de Play Store kun je even niet veel anders doen dan wachten tot ie klaar is met downloaden
- bij het downloaden van meerdere app updates uit de Play store gebeurd soms niks qua updaten waardoor ik ze 1 voor 1 moet updaten
- soms als ie een app niet 'trekt' dan doet ie uit zichzelf een reset
- helaas zijn de Nos nieuws app en RTLNieuws 365 niet volledig geschikt en daardoor niet te downloaden uit de Play Store (ze zijn overigens wel via internet als .apk te vinden en te installeren door te openen uit e-mail bijv. en werken beide redelijk). Overigens kan de officiele TED app tegenwoordig wel geinstalleerd worden op de Qware. Ik hoop dat dit tzt ook nog gaat kunnen voor RTL Nieuws en NOS Nieuws app.
- helaas werken apps als NS, Ov9292 en Buienradar ook niet maar dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat ie geen GPS heeft.
- opladen duurt vrij lang
Ik heb laatst heerlijk enkele afleveringen zitten kijken via de YouTube app en dat werkte heerlijk op de bank

[Reactie gewijzigd door funrider op 23 september 2012 16:03]