Specificaties Dual core @ 1,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2140 Tray Review

Smarron 29 januari 2008, laatste update op 30 januari 2008, 5.932 views

Intel Pentium Dual Core E2140 Tray

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Blijft op standaard voltage koel
  • Nog koeler op lager voltage met meer mhz'jes
  • Zeer goed te overclocken!

Minpunten

• Lage mp (met een E2160 schat ik stiekem nog meer resultaat)
  • Kleine cache (1Mb)

** Update in overclocking **
** Update in overclocking part 2 **

Inleiding:
Na een aantal jaar met tevredenheid te hebben gewerkt op een XP-M 2500+ @ 4200+ werd het tijd voor wat nieuws. Belangrijkste eis: Stilte. Ik had waterkoeling, maar dat maakte nog steeds veel geluid (pompje en totaal 8 fans) en op den duur wil ik de PC in de woonkamer neerzetten en dan wil ik gewoon geen herrie. Zodoende kwam ik uit op een E8400. Al snel bleek dat deze cpu nog niet eens leverbaar was, dus koos ik bewust voor de allergoedkoopste core2duo, dat werd dus de E2140 als tussenoplossing. Voor nog geen ¤ 60,- een veel snellere cpu dan wat ik nu had. Standaard geleverd met boxed koeler, maar die ligt nu nog netjes in de doos. Nogmaals, stilte was vereiste nummer 1, maar aangezien ik het niet kan laten om alles op standaard te houden, heb ik bewust componenten gekozen die sterk genoeg zijn om er nog wat extra's uit te halen, maar ook stil zijn.

De rest van de relevante hardware:
  • Gigabyte P35C-DS3R
  • Crucial Ballistix Tracer PC6400 4x1Gb
  • ThermalRight Ultra 120 + Nexus 120mm
  • MSI ATi RX1550 256Mb DDR (passief) (tot de 8800GT er weer is)
  • Acer AL2051w
  • Antec Sonata Designer 500
Prestaties:
Wat kan ik er over zeggen, cpu presteert op standaard snelheden prima. Perfecte prijs/[restatieverhouding. Benchmarks heb ik op stock snelheid niet eens geprobeerd. Maar die cijfers staan vast wel op internet.

Featureset:
Simpel, 1 cpu en 1 koeler. Koeler ziet er mooi uit, maar is achtergebleven in de doos.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Op stock snelheden doet hij het goed. Temperatuur was 16 graden idle ofzo. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar het klopte wel. Op dit moment is dat 20 graden, maar daar komen we zo op.

Overklokbaarheid:
Nu wordt het interessant. Uiteraard wilde ik de cpu even aan de tand voelen. Ik las helaas op verschillende reviewsites dat de E2160 een veel betere keus zou zijn voor een tientje meer, vanwege de mp van 9. Ik moet het met 8 doen. De E2140 zou ook geen hoge fsb aankunnen. Goed, we gaan het proberen.

FSB overclocking:
Mp op 6 gezet en de snelheden opgevoerd. Dit ging makkelijker dan ik had verwacht en uiteindelijk tot een stabiele fsb van 430 gekomen! 100% Orthos stabiel. 435 boot wel, maar is helaas niet stabiel. Dit resultaat is toch uitstekend te noemen!

MP overclocking:
Verder met de mp. Deze op 8 gezet en gaan proberen met een fsb van 380 en dan steeds stapjes omhoog. Dit proces wilde ik voortzetten tot een max van 1.5v en daarmee ben ik tot 8x400 gekomen, 100% Orthos stabiel. Het resultaat is dus een 100% overclock!

Ik heb ook al geboot op 8x405 en wPrime en Sandra benches gedraaid, maar deze setup bleek niet stabiel op 1.5v in Orthos. Ik weet zeker dat er nog iets meer inzit, maar dan moet ik de cpu nog meer juice geven en ik vind het op dit moment wel genoeg. Misschien later.

** update **
Ik ben toch weer bezig geweest om er meer mhz'jes uit te halen. Dit is wel gelukt, helaas niet Orthos stabiel (Ik ben niet hoger gegaan dan 1.55v) maar goed genoeg om benches uit te voeren. Een extra foto toegevoegd met een Sisoft CPU Arithmetic benchmark.

Validatie van 8x420 = 3360Mhz!

** update 2 **
Wederom weer wat voltjes toegevoegd puur om te testen wat de limiet is van deze cpu. Met 1.6v op dit cpu'tje ben ik tot een maximale OC gekomen van 428x8=3424Mhz. :9 Stabiel in Windows, SuperPi Mod lukt ook nog, maar elke andere test klapt eruit. Met een fsb van 429 komt hij niet voorbij de post.

Linkje naar een screenshot: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/SuperPi_Mod_8x428.PNG

Validatie van 8x428 = 3424Mhz

Een overclock van 114% !!

Warmteproductie:
Deze is echt zeer laag te noemen, maar ik moet wel een compliment geven aan de ThermalRight, wat een goede koeler!
Ik kan op 1.2v 6x400 draaien. Dat is 0.1250v lager dan het standaard voltage. Temps stressed 32 graden! Idle zelfs maar 16 graden.
Voor 8x400 heb ik wel 1.5v nodig, maar stressed wordt de cpu dan 50 graden. Hier ben ik eveneens dik tevreden mee. Idle worden de cores niet warmer dan 21 graden.

Prijs:
Zoals eerder gezegd, voor een zeer lage prijs krijg je een cpu wat stiekem een duveltje in een doosje is. Met minder volt kun je stabiel 2400mhz draaien (misschien nog wel sneller, maar dat heb ik niet meer getest) en met wat meer juice is een 100% overclock goed te realiseren. Ik ben dan ook extreem tevreden met dit resultaat en ik twijfel of ik nu nog wel binnenkort de overstap moet gaan maken naar een E8400. De benchmarks laten zien dat ik nu vrijwel net zo hoog en soms hoger scoor dan een E8400.

Ik geef dan ook nog wel complimenten aan het moederbord en de koeler, want die combinatie is toch uiterst goed te noemen.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2140 Tray?

Mijne loopt stabiel op 3.3Ghz met 1.35 Volt!
Kan nog verder, heb de 3.5Ghz een keer gehaald!
Mooie review! Ik heb zelf de E2160 en ik moet inderdaad zeggen, geweldige chips! Mijnes loopt nu op 3.2Ghz @ 1.520v :) Succes met je chip, echte aanrader deze serie, zeker de nieuwe E2200 en de E2180
Mooie review, dat geldt ook voor de overclock :) 100% oc, zeker niet mis, hehe
Hoe lang heb je Orthos gedraaid?

edit lol... niet goed gekeken... Welke geheugentimings gebruik je bij 8x400 oc?

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 27 december 2007 13:56]

Ik draai nu 1:1 met het geheugen op 4-4-4-12.
Ik heb er nog niet veel tijd in gestoken, maar wel een paar keer gebenched op 4:5, waardoor het geheugen op 1000Mhz liep. Timings toen 5-5-5-15. Helaas Orthos niet stabiel.
Ik heb ook een E2140 voor me server gekocht en die draait niet meer dan 360x8 ook al doe ik de vcore op 1.6 nog wil hij niet aan. Hij draait nu 333x8 2.66ghz dus. Ik vind het wel raar het is wel een M0 stepping.
Ik heb PRECIES hetzelfde met een E2160.... 9x360 maximaal. Heb jij heel toevallig een Gigabyte P35-DS3 mobo revisie 1.0?
Er zit volgens mij een gat rond de 360-370 als ik me niet vergis. Probeer eens 375 uit.
Uiteraard ligt het ook aan de rest van je hardware en de instellingen van bijv. het geheugen.
koop eeder een 8800GTS(de g92 512mb versie) ipv een 8800GT

sneller, stiller, en koeler.
en 35%+ duurder voor ong. 10% betere performance :/

maar gemakkelijker te vinden

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 27 december 2007 17:51]

Seconded. je hebt helemaal gelijk :)
8800GTS staat niet bij mij bovenaan, ook rev. 2.0 niet. Mijn doel was een zo stil mogelijk systeem, zo weinig mogelijk geld uitgeven met zoveel mogelijk prestatie. Met deze E2140 is dat al gelukt, en ik denk dat de 8800GT zeker in het rijtje most bang for buck past!
Voor een stil systeem en bang voor buck zou ik ook kijken naar de ATi Radeon HD3850/3870. Deze komen uit veel tests als iets stiller naar voren dan de 8800GT.
Maar met een Artic Cooling Accelero S1 (met turbo-module) hoor ik me videokaart niet en blijft ie onder de 43 graden stressed :) Vandaar adt ik zo nog ff ga overclocken met dat ding :)
De 8800GT zal of gekocht worden met standaard heatpipe van de fabrikant, ofwel passief gekoeld, of dmv een custom passieve cooler die ik erbij aanschaf. Ik heb pas een Jetway 8800GT mogen horen en daar werd ik echt niet blij van inderdaad.

Als ik naar algehele prestaties kijk, vind ik dat de 8800GT beter presteert dan elke Radeon en het prijsverschil is erg klein.

Maar goed, dat duurt zeker nog wel een maand, dus wie weet komen er wijzigingen!
Ik ga over op intel en heb n.a.v. deze en andere reviews ook besloten ff een E21xx te kopen, ik denk dat ik idd maar voor de 60 ga ivm de MP. Is even tijdelijk totdat de nieuwe 45nm series goed beschikbaar komen :) Ben erg benieuwd!
Ik heb ook even een Intel E2140 gehad. Ik heb nog nooit zo iets mee gemaakt. Het presteerde voor geen meter, maar verbruiktte toch relatief gezien veel energie. Het was dan ook geenzins mogelijk de CPU passief te koelen. Ook vond ik de prijs/prestatie extreem hoog. Voor minder koop je een AMD die meer presteerd, en wel passief te koelen is.

Intel slaat de plank met deze reeks CPU's enorm mis. Erg jammer, want in het verleden had ik zeer goede ervaring met Intel. Het is alsof ze weten dat ze de prestatiekroon in handen hebben, en voor het midden maar vooral lage segment maar wat afrommelen door op hun roem prut af te zetten. De prijzen die ze in dit segment verzinnen staan meestal direct tov AMD, doch is AMD prijs/prestatie en prestatie per Watt een stuk beter hier.

Ik praat niet over mid-hoog en hoge segment, daar kan AMD niet opboksen tegen Intel, maar in dat segment ligt de E2140 niet. Dat ze prima overclocken boeit mij niet, en is ook geen maatstaf voor de markt een CPU aan te schaffen, en zou hierdoor onterecht positief worden beoordeelt.
Dan heb je of een kapotte cpu, of je hebt je koeling verkeerd bevestigd, want deze dingen zijn amper warm te krijgen en dat kan vrijwel iedereen beamen. Die van mij kan op 2400Mhz draaien met een verlaging van het voltage! Hij wordt nu idle 21 en 22 graden op 1.5v ...

Een productreview is nog altijd een mening van iemand over een aangeschaft product. De reden van mijn aankoop was voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten, ofwel: Ik geef zo weinig mogelijk geld uit, maar ik wil maximale prestaties bereiken. In mijn geval is dat dus dubbel (letterlijk) en dwars gelukt! Met vergelijkbare resultaten als een E8400 heb ik voor mezelf een prachtig processortje gekocht.

Dit is overigens mijn 1e Intel cpu, ik heb juist altijd AMD gehad (Thunderbird, XP, XP-M) en was daar ook altijd tevreden over. Echter op dit moment vind ik dat juist dat ze minder waar voor hun geld bieden dan de Intels.

Bovendien heb ik geen 2 PC's, zodat vergelijken met een AMD in dezelfde prijscategorie niet lukt. Hiervoor zijn reviewsites gemaakt, ik noem een uncle Tom: http://www23.tomshardware...=930&model2=884&chart=444

Vergelijking van een E2140 en een X2 4200+. Hetzelfde prijssegment en inderdaad, vrijwel een identieke prijs/kwaliteitsverhouding, dus AMD scoort in elk geval niet beter.

Maar terugkomend op mijn review. Ik heb met een beetje oc-en een prestatie neergezet welke vergelijkbaar is met een E8400 en dat zie ik de X2 4200+ nog niet doen! Daarmee heb ik dit cpu'tje van het lage segment in het hoge segment geplaatst. En nogmaals, we zitten hier op T.Net, daar zitten net wat andere gebruikers dan de doorsnee PC-gebruiker. (Want die mensen worden afgezet met een cpu welke veel duurder is, maar waar die mensen totaal niks mee doen, dat is pas afzetterij). En "de markt" leest dit niet. "De markt" die deze reviews lezen zijn fanatieke hobbyisten en proberen meestal het uiterste uit hun stukje hardware te halen en ik laat met mijn review zien dat je met een dubbeltje vooraan kunt zitten. :)

Tja, prijs/prestatie per watt ... Is dat een maatstaf in deze wereld van magnetrons van 1000watt, stofzuigers van 2000watt, plasma-TV's, waterkokers etc. ?
Jij noemt een voltage verlaging. Dit is niet iets voor de CPU, maar voor het moederbord. Het bord waar ik de E2140 op had kon geen extreem ondervoltage geven. Dit is ook niet toe te schrijven aan de CPU. Out of the box diverse ervaringen met AMD CPU's, deze bleven beduidend koeler, èn hadden wel de mogelijkheid om een ondervoltage te geven. Out-of-the-Box ervaringen zijn dus al beter bij AMD, en had hier dan nog eens extra dus dat ik ze op 0.800V kon draaien. Wel kon ik die E2140 extreem veel sneller laten lopen, op het minieme voltage verlaging dat ik kon geven. Ik wilde echter een energiezuinige CPU, en heb niets met overclocken. Ou-of-the-Box is de CPU verre van aan te raden.

Veel mensen verklaren me voor gek een computer te hebben draaien zonder ventilator op de CPU. Dergelijke mensen beamen ook keer op keer dat een Intel E2140 niet warm wordt. Haal die ventilator er dan maar eens af. Dan kunnen we eerlijk gaan vergelijken. Zelfs een dual Opteron blijft dan stabiel onder de 40 graden (mijn vorige 2212 heb ik stressed niet over de 40 heen zien gaan dus). Met ventilator duikte hij onder de 20 graden.

Ik staar niet blind op reviews. Wil ik een mening vormen, dan wel oprecht, uit eigen ervaring, met meerdere systemen naast elkaar. Immers is voor velen hun eigen PC snel super, ze zijn niets anders gewend. Ik dual Xeon/Opteron systemen, waarvan de Opterons passief konden draaien en snel waren, Xeons waren amper koel te houden maar veel sneller, en die E2140. Ik viel er bij in slaap, gelukkig een ventilator gemonteerd. 3Dmark is voor mij geen maatstaf.

Prijs/prestatie per Watt. Er gaan veel vitamines verloren als je eten op warmt hè. Kan je prima rauw eten. Dat is goed voor je tanden, beter voor de spijsvertering, beter voor het milieu (geen extra energie) en is sneller klaar. Als je naar de TV kijkt, lever je weinig inspanning. Dit is slecht voor de gezondheid. En met de programmering is het überhaupt slecht betreft geestelijke inspanning. Of je wordt hevig geshokkeerd, of je kijkt naar andermans bezigheidsterapie. Geen TV nodig. En voor de rest, kijk eens naar LED verlichting en alternatieve energiebronnen. Met een uurtje werk heb je zelf een windmolen in elkaar welke 800W RMS kan leveren. Kan je inkomen in mijn eerste zin, zelfs met de onderdelen uit de magnetron die je dan niet meer nodig hebt, kan je een windmolen maken.
Maar als je het mij vraagt, klein beginnen, en niet naar grootverbruikers wijzen van hunnie doen het toch ook. Een CPU is betrekkelijk klein, mijn budget ook. Dus dan neem je alle mee in de overweging. Ook ervaringen van anderen, maar deze stonden haaks op mijn eerdere ervaringen. Mijn energiezuinige Intel systeem verbruikte bijna evenveel als mijn meesterlijke dual dualcore Workstation (als je de harde schijven weg denkt).

In elk geval staat mijn persoonlijke mening haaks op de meningen die bij voorbaad pro-Intel ingesteld zijn.
Nou, laatste reactie, want dit is allemaal heel offtopic:

- Mijn mobo kan wel undervolten, moet je een mobo kiezen die dat wel kan als je daar behoefte aan zou hebben. Voor mij dus wel ideaal (daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van), voor jou geen optie.
- Jij koopt een cpu niet om te overclocken, ik juist wel. (Anders controleer je de rest van mijn hardware even dan kom je erachter wat mijn doel is). Op basis daarvan is mijn review geschreven, ik hoop dat je dat nu wel snapt? Met jouw eisen zit je in de pricewatch al goed en heb je aan de cpu-charts van ome Tom genoeg.
- Ik kan mijn cpu ook fanloos laten draaien, geen enkel probleem, zelfs op 1.5v wordt hij ongeveer 40 graden idle. Ligt gewoon aan de kwaliteit van het koelblok en eventuele casefans. Dus dan weet je dat alvast. Is reeds getest.
- Je hebt gelijk: Een mening vormen is uit eigen ervaring. Daarom heet zoiets ook een mening. Mijn mening deelt jouw mening echter niet, dat kan toch?
- 3DMark is voor mij ook geen maatstaf, ik kan me ook niet herinneren waar ik dat gezegd zou hebben ....
- Ik wil gewoon een PC kopen die aan mijn eisen voldoet. Het interesseert me in dit geval niks hoeveel energie deze wel niet verbruikt, zo simpel is het. Ik wil prestatie voor weinig geld.
- En nogmaals, mijn doel van deze review was laten zien wat deze processor in zijn mars heeft. Dit is de goedkoopste Intel cpu en op dit moment heb ik voor minder dan 1/3 van de prijs een E8400 concurrent.
Als je idle 16 graden draait is het wel erg koud in je kamer.... Ik zou standaard maar 4-8 graden optellen bij de temp die je sensor meet.
Goed lezen graag. Alleen undervolted (van 1.32500 naar 1.20000) was hij 16 graden idle. Dit klopt gewoon, ik heb 3 verschillende tools gebruikt om de temperatuur te meten dus dat klopt echt wel.

En omgevingstemperatuur is niet de enige factor (ook al is het idd koud op mijn kamer, raam staat altijd open en de PC staat er wel 1 meter vandaan) die de temperatuur bepaalt. Een goed koelblok en een goede airflow zorgen hier ook voor.