Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

Dani_! 16 juni 2012, laatste update op 16 juni 2012, 606 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Mooi en groot scherm
  • Uitgebreid en goed OS
  • Synchronisatie met Google
  • Gelikt design

Minpunten

• Camera niet top
  • Geen SD mogelijkheid
  • Geluid kan niet heel hard
  • Accu

Na jaren een iPod Touch te hebben gebruikt, was het voor mij tijd een smartphone te kopen, aangezien mijn iPod toch een beetje te oud was geworden. Ik wilde niet teveel uitgeven, maar toch wel een telefoon van goede kwaliteit. De iPhone sprak mij erg aan, maar vond ik veel te duur. Toen ik Android tegenkwam ging er ineens een heel groot aanbod telefoons voor me open. Na veel zoeken kon ik eigenlijk nog niet kiezen. Maar aangezien ik niet echt van de schilletjes om Android heen hield, kwam ik uit op de stock Android – Galaxy Nexus.

Design
Ik had hem al een paar keer uitgetest in verschillende winkels, en hij sprak me echt aan. Maar mijn eerste indruk toen ik hem thuis kreeg was toch wauw! En toch wel groot. Maar ik zal zeggen dat dit snel went. Eigenlijk vindt ik de iPhone nu te klein. En dat is meteen het eerste pluspunt van de telefoon; een geweldig design, en ook de grootte is voor mij geen nadeel maar een voordeel.
De telefoon is licht gebogen, waardoor hij lekker in de hand ligt. Een nadeel kan zijn dat er geen fysieke knoppen op de voorkant zitten, maar het beeldscherm ziet er daarom wel erg gelikt uit.

Hardware

Plastic
Het plastic op de achterkant ziet er misschien niet zo mooi uit, het is toch een voordeel. In tegenstelling tot het (mˇˇie en gelikte) glas van de iPhone gaat dit plastic toch langer mee. Veel minder krassen en je kan hem ‘makkelijker’ laten vallen zonder dat de telefoon helemaal geru´neerd is.

Knoppen
De knoppen voelen goed aan, maar ze hadden wat mij betreft toch een andere plaats mogen hebben. De power-knop had ik liever bovenaan gezien, omdat je vaak met het locken de volume knop aanraakt of andersom.

Scherm
Dit is misschien wel het beste van deze telefoon. Het 1280 x 720 scherm is fantastisch. De kleuren zijn misschien een beetje onnatuurlijk door de AMOLED technologie, toch vindt ik ze mooier dan bijvoorbeeld de kleuren op de iPhone. Ze springen uit het scherm. Daardoor is het toch wel een beetje jammer dat de helderheid niet heel hoog kan, anders was het echt fantastisch. Het is wel nodig een screenprotector aan te schaffen, want het scherm is niet krasbestendig doordat er geen Gorilla-Grass is gebruikt. Wel een minpuntje.

Geluid
Het geluid is inderdaad wat aan de lage kant, maar ik heb er niet zo veel last van. De output is trouwens wel van goede kwaliteit.

Camera
De camera is niet de beste van de smartphones. En aangezien de concurrentie vaak een 8-MP camera heeft is dit misschien toch wel een minpunt. Ik geef niet zoveel om de camera op een smartphone, dus vindt ik het niet storend. Goed is goed genoeg voor mij. Wel zijn er genoeg opties, en de effecten zijn leuk.

Software
Hiervoor heb ik eigenlijk altijd op iOS gewerkt, maar ik begon me steeds meer te storen aan het ‘gesloten’ besturingssysteem. En nu gebruik ik Android. Ik moet zeggen, wat een verschil. Wat een vrijheid. Ik weet dat veel mensen niet zoveel nodig hebben op een smartphone qua beheren, maar ik vindt het toch wel belangrijk dat niet alles zo gelimiteerd is.

Algemeen
Android 4.0 is echt een vooruitgang op 2.3. Het ziet er allemaal veel gelikter uit, en het OS is stabieler dan vorige versies. Om nu toch terug te komen op iOS is het besturingssysteem van Apple toch net iets stabieler. Niet dat het me stoort, maar het is wel zo. Overigens vindt ik Android wel beter.

Homescreen en appdrawer
De homescreens zijn makkelijk aan te passen, en je hebt een uitgebreide keuze uit widgets, erg handig. Ook ziet de appdrawer er simpel, maar toch gelikt uit.

Snelheid
De dual-core processor doet wat mij betreft goed zijn werk. Er komt elke dag wel weer een snellere smartphone uit, maar de telefoon is snel genoeg voor mij. Games werken ook heel soepel.
Ook wat benchmarks uitgevoerd, en hij scoort in vergelijking met de nieuwste smartphones niet heel hoog.

Browsen
Na veel goede reviews te hebben gelezen over Chrome, heb ik die er meteen opgezet. Toch net iets sneller dan de stock browser, en ik vindt de witte look iets frisser dan de donkere look van de stock browser.

Virtuele buttons
Dit sprak me eigenlijk wel aan, wel even wennen na jaren een iPod te hebben gebruikt, maar het valt me niet erg tegen. Enige nadeel kan wel zijn dat je tijdens het typen wel eens misdrukt, en ineens naar het homescreen gaat. Klein minpuntje.

Google-intergratie
Dit vond ik sowieso al een pluspunt voordat ik de telefoon kocht. Ik werkte al veel met Google producten zoals Gmail en Chrome, en dit synchroniseert met je telefoon. Een pluspunt.

Datagebruik
Een handig ding uit de instellingen is het zien van de statistieken van je datagebruik. Hier kan je makkelijk aangeven wat je datalimiet is en zien hoeveel je tot nu toe hebt gebruikt. Aangezien ik het nog niet gebruikt heb kan ik er nog niet zoveel over zeggen.

Accu
De accu is niet slecht maar ook niet perfect. Net zoals elke smartphone moet je hem elke dag aan de oplader leggen, en met veel gebruik van games, youtube en browsen al eerder. Echter is dit probleem makkelijk op te lossen met een custom rom.

Een gelikte telefoon met een goed design en een snel besturingssysteem. Een heel groot voordeel is dat hij hÚÚl goedkoop is in vergelijking met de smartphones van nu, bijna de helft van een iPhone of Galaxy S3! Ik heb er zeker geen spijt van en kan hem zeker aan iedereen aanbevelen die een smartphone zoekt die niet al te duur is en toch van goede kwaliteit is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Ook mijn idee. Niet de snelste (toch wat trager dan mij SGS2 die ik hiervoord had), maar het scherm icm met de pure Android zorgen voor een ongeŰvenaarde gebruikerservaring en strakke, mooie lay-out.

De chrome browser is mss iets sneller, maar die faalt imho nogal bij het scrollen, dus ik houd het voorlopig bij de stock browser (die jammer genoeg ook nog niet zo vlot is als bv de browser van samsung op SGS2, maar het is gelukkig niet meer te vergelijken met de browser in Gingerbread).

Camera is idd niet goed, zie je ook aan de grootte van de foto's: slechts 1 MB. De snelheid en de software zijn dan weer top, maar ik vind het toch een beetje een faal dat ze er niet een camera in hebben van het niveau van bv de SGS2.

Accu is beter dan de SGS2, maar als ik de reviews zie van SGS3 of HTC One X dan denk ik dat die het ondertussen toch een stuk beter doen (zitten ook betere batterijen in...). Al bij al veel telefoon voor weinig geld, hoop wel dat ze bij het volgende Nexus toestel weer tophardware hebben. De processor liep al een stuk achter op de concurrentie bij het uitkomen, dat is jammer voor je show/referentietoestel.