Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw Review

mark2000 28 mei 2012, laatste update op 9 juni 2012, 2.361 views

Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw

Pluspunten

• Ergonomie
  • Accu duur
  • Kleurechtheid scherm

Minpunten

• Backlight Bleeding
  • Plaatsing speaker
  • Kraken tablet

Inhoudsopgave:

High Quality Speaker
High Quality Mic

Interface
Pad:
1 x 2-in-1 Audio Jack (Headphone / Mic-in)
1 x micro HDMI

Weight: 546g
Pad with dock:
Dimensions: 263 x 180.8 x 17~19.4mm
Weight: 1181g

Ik was één van de gelukkige die van Tweakers.net de Asus Transformer 300T Pad met Dock mocht testen. Ik ben niet iemand die een sterke voorkeur heeft voor een bepaald merk of platform. Ik werk met Android, Apple en Microsoft. Leuk om een tablet te mogen testen met ICS en toestenbord. Ik heb de 300T de afgelopen week gebruikt voor zakelijk doeleinden en privé inclusief mijn gezin met twee jonge dochters die gek zijn op tablets. Ik heb de tablet zo grondig mogelijk aan de tand gevoeld er vooral gekeken naar uitgebreid dagelijks gebruik. Hieronder heb ik mijn ervaringen zo goed mogelijk weergegeven.

Uitpakken

Weinig bijzonders. Inhoud van de doos:

-Asus Transformer Pad 300T + Dock
- Korte handleiding van de Pad en Dock
- Lader + USB snoer
- Doekje voor het reinigen van je scherm.

Ontwerp/Bouwkwaliteit

Tablet is voor zien van:
-Micro SD slot
-Micro HDMI 1.4a
-Audio Jack/Mic

Dock:
-SD slot
-USB 2.0

Hierin onderscheidt Asus zich van de meeste overige. Een tablet met een los te koppelen toetsenbord. Klinkt interessant maar is het ook zo? Ik vind van wel. Na een tijdje er mee gewerkt te hebben, is het voor mij een toegevoegde waarde om deze tablet te overwegen. Zeker omdat er een extra accu in de dock zit, daarover later meer.

Het toetsenbord is niet te vergelijken met de laptops, maar voldoet prima. Het typen gaf geen problemen en is erg fijn voor de langere teksten in bijvoorbeeld een mail. Bovenste rij toetsen zijn sneltoetsen zoals, wifi, bluetooth, mousepad, helderheid, webbrowser, instellingen, geluid en playback functies. Op de dock zit ook een gedeelte om de tablet met de muis te bedienen. Basis functies werken naar behoren. Dubbelklik, zoom en weer terug. Rechterknop, vorige pagina. Scrollen door vast te houden. Je kan alleen met de muis geen tekst selecteren, jammer. Daarnaast kun je een usb muis aansluiten welke bij mij prima werkte.

Het omvallen van de tablet met dock.

Sommige klagen over een ongelukkige gewichtsverdeling tussen de tablet en de dock, waardoor deze makkelijk zou kunnen omvallen. De tablet is beduidend zwaarder als het toetsenbord gedeelte. Als de Asus op een vlakke harde ondergrond staat zoals een bureau, niks aan de hand. Ik heb inmiddels snel een ruim aantal uren zitten tikken, geen probleem. De Asus wordt onstabiel als ik hem op schoot heb, dan is er weinig voor nodig of hij kukelt naar voren.

De Asus is vervaardigd uit plastic. Mijn ervaring over de bouwkwaliteit loopt behoorlijk uiteen. Ik was bang voor het docken van de pad, dit zou een zwakke schakel kunnen zijn. Niets blijkt minder waar, zit goed en stevig in elkaar en is makkelijk met twee handen aan te sluiten of te verwijderen. Echter het plastic voelt goedkoop aan in vergelijk met bijvoorbeeld een Ipad. Als ik alleen de tablet bedien hoor ik het achter paneel kraken bij geringe druk. Ik zie gewoon een naad ontstaan en dat de plastic behuizing van het scherm komt. Het is niet veel maar irriteert al na een week. Misschien en hopelijk exemplarisch.

Algehele indruk is de Asus solide maar het kraken van het paneel is een smet op dit exemplaar.

Scherm/Beeldkwaliteit

Een IPS led backlight paneel met een resolutie van 1280x800 en 350 nits. Ips panelen zijn over het algemeen bekend van een goede kijkhoek en natuurgetrouwe kleurweergave. De kijkhoek van dit scherm is goed. Op het eerste gezicht is het een prima scherm en is de maximale helderheid op orde. In het vergelijk met de Ipad 2 zijn er weldegelijk verschillen, zie verderop in het vergelijk tussen beide.

Als je buiten bent in direct zonlicht blijft er weinig over van de helderheid. Dan kun je hem niet fatsoenlijk bedienen tenzij je in de schaduw zit.

Het scherm heeft een formfactor van 16x9 wat zeker fijn is om video’s te bekijken. Nadeel vind ik dat in portrait stand webpagina's niet lekker wegkijken. Er wordt standaard gezoomd naar een lettergrootte die voor mij niet fijn weg leest. Je kunt dat goed zien als je een Ipad er naast legt:

Backlight bleeding.
Helaas behoorlijk aanwezig. Alle zijden van het scherm vertonen bleeding. Het wordt vele malen erger als er op het achter paneel (lichte) druk wordt uitgeoefend, bijvoorbeeld tijdens het spelen van games. Toch een gebrek aan bouwkwaliteit?

Geprobeerd het zichtbaar te krijgen in een video, zie HIER.

Camera/Video
Zit een 8 MP F/2.2 auto focus camera in maar geen led flashlight. Voorzijde een 1.2 MP camera voor Skype en dergelijke. Hieronder een foto geschoten met de camera. Daaronder eentje volledig ingezoomd, die is totaal onbruikbaar. De kwaliteit laat daar duidelijk te wensen over, maar de vraag is of hij daarvoor bedoeld is.

Verder is hij instaat om 1080p video’s op te nemen. Verwacht hier niet veel van.
Persoonlijk zal ik de camera/video mogelijkheid niet of nauwelijks gebruiken. Dat doe ik toch echt met een (spiegelreflex)camera of mijn telefoon.

Rooten?

Voor degene die het niet weten, komt het er op neer dat je volledige controle krijgt over je tablet. Alles is naar wens te veranderen, zoals bijvoorbeeld de kloksnelheden van de processor.

Tja het was even de vraag of dit kon en mocht. Tweakers vond het prima zolang deze maar in de originele rom terug kwam. Daar zat voor mij een probleem. Moest de 300T dan terug zetten naar .17 backups maken en dan later weer terug zetten. Met het risico dat het misschien niet goed zou gaan heb ik er maar vanaf gezien.

Wel interessant detail is dat vanaf 22 mei Asus op zijn website een unlock boot loader beschikbaar stelt voor de 300T. Er zijn wel wat consequenties aan verbonden, letterlijke tekst van Asus:

“Unlock Device App: Unlock boot loader.
Notice:
1. Only suitable for Andriod4.0 Ice Cream Sandwich OS version.
2. Before you download, install, and use the Unlock Device App you acknowledge and assume complete risk to the quality and performance of this App, including but not limited to the following: once you activate the App you will not be able to recover your ASUS product (“Original Product”) back to original locked conditions;the Original Product with the activated App will not be deemed the Original Product; the Revised Product will no longer be covered under the warranty of the Original Product; the software of Revised Product will no longer be deemed the software of the Original Product and can no longer receive ASUS software updates; your purchased digital content may also be affected.

You also acknowledge ASUS does not guarantee service satisfaction to any Revised Product, including events involving paid service requested by you to be performed to the Revised Product.
Furthermore, such repaired Revised Product will not be covered under the warranty of the Original Product; the software of the repaired Revised Product will not be deemed the software of the Original Product and will not receive ASUS software updates.
It is strongly advised that you avoid activating this App unless you fully understand and accept the risks that may arise.

This tool now only works with TF300T ICS of TW,US,WW SKU. It won't work on other devices.

Dus geen support meer van Asus en geen garantie meer. Er is geen mogelijkheid meer om je tablet weer terug te locken dat je weer garantie hebt!

Prestaties

De Asus is voorzien van de NVIDIA Tegra 3 T30L quad-core CPU (1.2GHz). En een GPU GeForce® 12-core, 3D stereo (built-in) Dus voldoende om alles goed en soepel te laten verlopen? Met normaal gebruik niks aan de hand, alles draait vloeiend. Maar is er voordeel te behalen uit de quad-core? Dit viel mij tegen. Bij meerdere taken te gelijk uitvoeren gaat de Asus haperen. Bijvoorbeeld; iets uit de Play Store downloaden, tegelijkertijd iets installeren en dan treedt er lag op als je door je schermen heen gaat. Ook grote foto bestanden van mijn spiegelreflexcamera van circa 10MB worden niet direct in de Gallery scherp weergegeven. M.a.w. het beeld verschijnt en een fractie daarna is het pas scherp.

Wellicht als je custom roms installeert dat de Asus te optimaliseren is. Dat is wel gelijk een bijkomend voordeel dat Asus dit mogelijk maakt. Dit zijn leuke bezigheden maar je moet ervan houden.

Je kan de Asus in drie verschillende power modes zetten; Power Saving, Balanced en Preformance. In Power Saving zitten de eerste en tweede cores op 1Ghz, de derde op 0.72Ghz en de vierde op 0.6Ghz. Balanced alle vier op 1.2Ghz en Performance de eerste op 1.3Ghz en de rest op 1.2Ghz.

Gaming

In de TegraZone staan games die speciaal ontwikkeld zijn voor de Tegra chip. Een aantal gespeeld en het is een waar genot. Ik vind het grafisch beter uit zien dan op de Ipad 2. Sommige games ondersteunen het gebruik van een gamepad een leuke aanvulling, helaas niet getest.

Nadeel dat ik tijdens het spelen het gekraak van het paneel hoor en voel. Daarnaast zit de luidspreker op een ongunstige plek, rechts in het midden als je hem landscape vast houdt. Ik heb geen grote handen maar ze blokkeren het geluid behoorlijk. Gemiste kans, geluid is bij het spelen van games of kijken naar video belangrijk.

Sotware

Gelukkig heeft Asus de standaard rom van ICS niet overladen met allerlei extra’s. Het beginscherm is overzichtelijk en heeft alle belangrijke apps onder in de balk geplaatst, welke uiteraard veranderd kunnen worden naar eigen smaak. Het prominente weer valt direct op.

Een aantal apps die de moeite waard zijn om te vermelden is o.a.

• Webstorage 8GB online opslag, geprobeerd en werkt prima zoals vele andere alternatieven.

• Bestandsbeheer is makkelijk om even snel zaken van je SD kaart over te zetten naar je tablet.

• SuperNote vergelijkbaar met Evernote, een programma waar je allerlei notities en aantekeningen in kan maken.

• De standaard webbrowser viel tegen, vrij langzaam en weinig mogelijkheden. Heb Dolphin HD webbrowser geinstalleerd en werkt sneller en heeft leuke add-ons.

• MyNet een DLNA stream programma. Geprobeerd te streamen naar mijn Panasonic VT30. Foto’s ging prima, helaas was er op de VT30 geen ondersteuning voor de opgenomen HD videobestanden van 300T.

• MyCloud een interface dit toegang biedt tot Webstorage, Vibe en Remote access tot de Desktop. Vibe is het programma van Asus wat toegang biedt tot boeken, muziek en films. Het ondernemen van mijn desktop werkte prima al moet er wel software op je PC worden geinstalleerd.

Wifi/GPS/Bluetooth

De Asus beschikt uiteraard over een 802.11 b/g/n verbinding. Helaas beschik ik niet over een hele snelle internetverbinding dus over de snelheden kan ik weinig zeggen. Wat mij wel opviel is dat het soms wel 10 seconden duurt als je de Asus uit zijn sleepmode haalt en verbinding moet maken met het netwerk. Dit was niet alleen bij mij thuis het geval ook op andere netwerken. Ondanks de het bereik prima is, redden mijn telefoon en Ipad het van verder weg.

De ingebouwde GPS werkt prima, van de week een stukje gebruikt i.c.m. Navigon. Signaal werd direct opgepakt en werkte zonder haperingen.

Over de bluetooth valt weinig te melden, doet wat het moet doen.

Accu duur/Mobiliteit

Om maar gelijk te beginnen met een feature die mij erg aanspreekt en verraste. Er zit een accu in de tablet en de dock. De accu van de tablet is krachtiger dan de dock. Maar de dock kan de tablet bijladen! Geweldig en goeie mogelijkheid van Asus. Uitermate handig als je de tablet mobiel nodig hebt, de dock kan dan gewoon aan het lichtnet opladen. Als je terug komt sluit alles aan en je kan weer op pad, met een goeie reserve aan accu duur. Voor mobiel/zakelijk gebruik een geweldig pluspunt.

Accu duur meten is altijd een lastige zaak. Ik heb de afgelopen dagen de Asus net zoveel zo niet meer dan mijn Ipad 2 gebruikt. De Ipad moest elke avond aan de lader anders kwam ik de volgende dag niet door. De Asus steekt daar met kop en schouders boven uit. Gezien het feit dat ik er meer mee heb gedaan dan ik gebruikelijk met mijn Ipad doe, lukte het mij net op 2 dagen er mee rond te zwerven op een volle lading. Dit is dus meer dan in orde. Wat mij betreft een belangrijke overweging waard.

De tablet alleen voelt licht en handzaam aan. Samen met de dock is het evengoed en prettige combinatie maar het gewicht gaat parten spelen. Waar de tablet alleen in mijn tas nauwelijks zorgt voor besef is het samen met de dock ineens gevoelsmatig zwaar. Maar vanwege de extra handigheid van het toetsenbord en extra accu capaciteit neem ik dit graag voor lief.

300T versus mijn Ipad 2

Als ik af en toe het over en weer gebash over Apple, Android en Windows (Mobile) lees, dat ik mij met deze vergelijking op glad ijs begeef. Elk product heeft goede en slechte eigenschappen. Ik zal proberen zo objectief mogelijk neer te zetten welke zaken mij opvielen tussen beide. Zoals ik in het begin schreef ik heb niet een enorme voorkeur voor het een of het ander. Ik wil graag van alles proberen. Zo kwam ik ook tot de aanschaf van mijn Ipad 2. Vele roemde het product en ik kon het niet laten om het ook te kopen, aangezien ik nooit eerder Apple producten in mijn bezit heb gehad.

Bediening

Ten eerste, ik heb twee dochters van 6 en 2 jaar oud. Mijn dochter van 2 jaar oud weet intuïtief de Ipad te bedienen met al zijn aanraak functies. De op android gebaseerde Asus niet, ze krijgt het tot op heden ook niet onder de knie. Mijn dochter van 6 daar in tegen is een ander verhaal. Zij weet de Asus prima te bedienen alleen merkt ze wel op dat het lastiger is dan de Ipad. Beide dochters zijn gek op tekenfilmpjes kijken op Youtube en spelen van spelletjes. Vooral dat laatste is ruim in het voordeel van de Apple. De games zijn gevarieerder, leuker en leerzamer voor die doelgroep.

De Ipad heeft voor mijn dochters een handige hardware knop om er voor de zorgen dat het scherm niet roteert tijdens het kijken van filmpjes of spelen van spelletjes op schoot.

Bouwkwaliteit

Wat betreft de bouwkwaliteit is de Ipad gewoon een stuk beter. Geen kraakjes en het materiaal voelt kwalitatief beter aan.

Display

Het scherm. Beide beschikken over een min of meer hetzelfde IPS paneel. Echter de verschillen zijn best groot. De kleuren van beide zijn totaal verschillend. Waar de Ipad 2 beschikt over warme/gelige tinten en meer gesatureerd, is de Asus koeler. Ik kan nou niet gelijk zeggen wat beter is, hangt af van je voorkeur. Ik vind dat de Asus meer in de buurt van de realiteit zit. Ik heb beide tablets naast elkaar gelegd en ze dezelfde video laten spelen welke ik heb opgenomen met mijn camera .

Zie hier de video:

In het echt is het verschil nog wat groter.

Ik heb ook foto’s gemaakt van beide schermen naast elkaar.
Ook hier is hetzelfde verschil in kleuren te zien.

Foto's van in direct zonlicht, doen ze eigenlijk niks voor elkaar onder. Ondanks dat de Ipad volgens de specificaties over een wat helderder scherm zou beschikken.

Hoewel de Ipad 2 en de Asus dezelfde coating op het scherm hebben, is de Ipad makkelijker schoon te krijgen en iets minder gevoelig voor vette vingers.

Ook de Ipad 2 heeft last van backlight bleeding maar minder erg als de Asus.

Performance

Ondanks dat de Asus over betere specificaties bezit, merkte ik al eerder op dat ik toch haperingen en vertragingen tegen kwam. Bij mijn Ipad 2 heb ik daar nooit last van gehad.

Software

Is persoonlijk maar ik hekel Apple voor alle restricties die het aan haar klanten oplegt, de vrijheid om te bepalen wat je wil is gering. Tenzij je de Apple Jailbreakt. De Asus met Android daar in tegen kan je alles aanpassen en veranderen. Dit laatste is voor mij een sterke motivatie om iOS links te laten liggen.

De Asus Transformer 300T met dock is een product waar Asus trots op kan zijn. Dankzij de docking mogelijkheid met extra accu/toetsenbord is dit een onderscheidend product. Naar mijn mening moet voor deze prijs 449 euro de Asus op je vergelijkingslijst staan. Zakelijk gezien is de keuze wat mij betreft snel gemaakt en is de Asus een winnaar. Het toetsenbord met dock en lange accu duur zouden de doorslag geven.

Is het voor dagelijks gebruik en misschien andere gezinsleden, zijn er veel meer afwegingen te maken tussen de concurrentie.

Ik ben zeer blij de Asus te hebben mogen testen en was onder de indruk. De ergonomie, kleurechtheid van het scherm, accu duur en de prijs zijn de pluspunten.

Jammer is de backlight bleeding , het kraken van de tablet en de plaatsing van de speaker. Zouden deze zaken door Asus worden aangepakt hebben ze in dit prijssegment een topper in de markt.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Beetje vreemde conclusie om opeens uit de hoge hoed de Asus zakelijk als winnaar uit te roepen. Juist de genoemde kritiekpunten over bouwkwaliteit zijn dan doorslaggevend. Verder nette review.

De vergelijking met alleen de vorige generatie iPad is wel wat krom, dat is 2011 met 2012 vergelijken. De nieuwe iPad blaast die met zijn Retina scherm zo uit het water. Ik ken teveel mensen die een Asus transformer Pad uiteindelijk op marktplaats hebben verkocht en toch voor de nieuwe iPad zijn gegaan omdat het allemaal net niet was met de Asus.

En ik bedoel enkel en alleen op gebruikservaringen, niet op emotie omdat er wel of niet een appeltje op staat. :P

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 28 mei 2012 09:42]

Zakelijk gezien is bouwkwaliteit wel belangrijk, maar niet zo belangrijk. Zakelijk wordt dit spul binnen enkele jaren afgeschreven en nieuw aangeschaft, ik verwacht niet dat ie de geest geeft binnen 2 a 3 jaar.

Verder goede review, je hebt 'm zo te zien wel goed gebruikt voordat je je review online hebt gezet.
De vergelijking met de iPad2 is juist wel correct, gezien de prijs. De '3' is veel duurder. Omdat ik zelf een iPad2 heb vond ik de vergelijkingen erg interessant.

Ik sta toch wel even te kijken van de kwaliteitsissues met de 300T; hij is misschien relatief goedkoop maar 350-450 euro blijft een smak geld.

Ik zou de review even nalopen op typo's.

[Reactie gewijzigd door devvy op 30 mei 2012 14:02]

Bedankt voor je reactie en commentaar. Zakelijk speelt uiteraard ook bouwkwaliteit een rol, echter vind ik persoonlijk de andere onderdelen zwaarder wegen.

Ter vergelijking heb ik helaas alleen een Ipad 2 tot mijn beschikking.