Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Relatief lage geluidsproductie

Minpunten

• Twee doa's uit negentien stuks

Ik heb sinds april een stapel Western Digital's Raptor WD740ADFD in gebruik voor testdoeleinden, begonnen met tien stuks en in de loop der tijd uitgebreid naar 19 exemplaren. De harde schijven worden gebruikt voor het testen van de prestaties van raid-adapters en krijgen het zwaar te verduren. De harde schijven worden zwaar belast in de tests en temperatuurverschillen zijn groot. Soms draaien ze in goed gekoelde (externe) schijfbehuizingen maar vaak liggen ze ook gewoon op een tafel met weinig airflow.

De reden om voor de Raptor WD740ADFD te kiezen voor deze toepassing was duidelijk. In april 2006, toen de WD740ADFD net verkrijgbaar was, was het veruit de snelste sata-harde schijf verkrijgbaar. Dit maakte deze schijf de beste keuze om de prestaties van raid-adapters te testen. Op dat moment was het 74GB model tevens de kleinste uit de ADFD-serie. Een kleinere schijf betekent kortere rebuildtijden. Inmiddels is er een 36GB-versie verkrijgbaar die voor gebruik in servers met weinig capaciteitbehoefte een betere keus kan zijn omdat je voor hetzelfde geld meer schijven kunt aanschaffen en dus betere prestaties krijgt.

In april 2006 was de Raptor ADFD met afstand de snelste serial ata-harde schijf. Inmiddels zijn 7200 toeren harde schijven dichter in de buurt gekomen van het prestatieniveau van de Raptor ADFD dankzij hogere transfer rates en grotere caches van 32MB in plaats van 16MB. De Raptor houdt als enige 10.000 toeren sata-schijf zijn voorsprong op het gebied van toegangstijden. Voor wie echte topprestaties wil en zijn schijven in raid draait is de Seagate Cheetah 15K.5 momenteel de snelste schijf. Die produceert echter veel meer herrie en warmte dan een Raptor.

Van de 19 stuks zijn er inmiddels twee exemplaren overleden. Beide waren eigenlijk doa. De twee schijven waren niet echt dood; ze werden nog wel herkend door de sata-controller maar zorgden voor onvoorspelbare resultaten zoals controllers en sata-drivers die over de zeik gingen. Naar later bleek was één exemplaar een refurbished exemplaar van Salland Automatisering. Vermoedelijk had een eerdere klant er ook al vage problemen mee maar kon de shop in eerste instantie geen fouten ontdekken waardoor de schijf alsnog in de verkoop ging. Western Digital biedt een goed verzorgde advanced replacement-service voor defecte schijven. Een dag na het opgeven van de defecte serienummers waren vervangende schijven al verstuurd. De overige schijven die vanaf het begin al goed functioneerden doen dat nog steeds.

Na het testen van deze schijven op veel verschillende serial ata- en serial attached scsi-raid-adapters kan ik concluderen dat de compatibiliteit prima in orde is. Ik heb er nooit problemen mee gehad. De schijven functioneren ook probleemloos in behuizingen met sas-expanders.

De geluidsproductie is niet voor belang voor de toepassing waarvoor ik de schijven gebruik. Uit eigen ervaring met de Raptor WD1500ADFD in een workstation en vergelijking van de geluidsdruk met andere 7200 en 15.000 toeren schijven kan ik wel zeggen dat het geluidsniveau van de Raptor WD740ADFD erg goed is. De gematigde geluidsproductie is een wereld van verschil met de herrie die een 10K of 15K sas-schijf voortbrengt. Wil je een stil systeem, stop ze dan in een goede geluidsdemper zoals een Silentmaxx HD-Silencer.

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Goed bezig. Dus Salland biedt gewoon refurbished harddisken te koop aan? Sterk werk. Ik ga wel 100x nadenken voor ik daar nog wat bestel. Vind het best aso eigenlijk...

Prima review verder. Heb ook 1 zo'n schijfje, al maanden veel plezier van.
Toen ik de inhoud van de bestelling terugkeek nadat ik geconstateerd had dat de schijf niet goed werkte merkte ik op dat er bij werd vermeld dat de schijf refurbished was. Dit heb ik kennelijk over het hoofd gezien bij het bestellen. Ik heb vaker producten aangeschaft bij Salland die geopend waren (o.a. een moederbord zonder zooi erbij) en dat was altijd goed aangegeven.
salland is aso ze zijn niet klant vriendelijk :(
en ik had een 8ultra daar gekocht 4 maanden daarna dead :(
duur een maand voor ie weer binnen komt
|:(
maar verder goede review 8-)
Voor zover ik het kan beoordelen was het mijn eigen fout dat ik niet opgemerkt had dat ik een refurbished product had gekocht. De prijs was wel lager dan van een nieuwe WD740ADFD. Dat de refurbished harde schijf niet goed werkte was natuurlijk wel wat minder.
Goeie review. Zien we de Raptor's ook nog eens voor andere toepassingen dan game-PC's, waarbij dingen als compatibiliteit ook een grote rol spelen.

Ben zelf goed tevreden over Raptor's. Heb 2x 36GB's in RAID0 hangen en de geluidsproductie is niet/nauwelijks hoger dan die van gewone 7200RPM schijven.

Misschien een idee om het 1 en ander in kopjes onder te brengen, leest wat overzichtelijker. :)

@Space: Wellicht een foutje van Salland (voordeel van de twijfel), want ze geven op hun website wel altijd keurig aan als een product al gebruikt is of zelfs de doos geopend is. Natuurlijk kunnen we niet bij hun achter de deuren kijken maargoed.

[Reactie gewijzigd door The Realone op 26 december 2007 13:54]

Toen ik een tijdje geleden zo'n schijf in me pc hing had ik last van een hele hoge constante piep. Verder maken ze inderdaad niet erg veel herrie. Ik hoor hem nu niet echt meer, maar dat is volgens mij vooral omdat ik er nu aan gewend ben :p
Het staat gewoon op elke schijf als het een refurbished of recertified schijf is hoor.
Bij WD zetten ze dat gewoon op het label.

Bij Seagate krijg je er een groene rand omheen. Dit soort schijven mag de winkelier niet meer als "nieuw" verkopen.

Beetje dom als tweaker zijnde zou je toch wel moeten zijn opgevallen..

9 van de 10 keer staat het gedrukt net onder de type aanduiding van de schijf
zoals WD800 of WD320 etc.
Daar onder staat dan recertified of refurbished.

[Reactie gewijzigd door Tmaster26 op 26 december 2007 14:52]

Zou niet echt iets zijn waar ik op let als ik verwacht een nieuwe schijf te hebben gekocht.
Ik snap alleen het goed voor prijs niet. Deze schijven zijn in verhouding erg duur.
De verhouding tussen prijs en capaciteit is bij een Raptor niet goed vergeleken met 7200 toeren drives. Als capaciteit niet van belang is maar prestaties wel is de prijs van een Raptor niet slecht. Voor een 15K sas-schijf betaal je veel meer en die zijn op een normale controller zonder cache niet sneller dan een Raptor in workstationapps. De Raptor presteert overall ook beter dan 7200 toeren schijven. Bovendien is hij degelijker gebouwd dan een gemiddelde 7200rpm drive.
Prima review. 2 uit 19 is best wel veel. Het verkopen van oude zooi voor nieuw door salland is onvergevelijk.
Eigenlijk 1 van de 19 want de ander was al defect maar werd door een leverancier (abusievelijk/verkeerd) verkocht als zijnde werkend/refusrbished. En 1 op 19 vind ik netjes; is net iets meer dan 5% uitval.
Het kan altijd zo zijn dat het zo is dat er eentje stuk gaat.
Femme, interessant verhaal en ervaring. Waar ik benieuwd naar ben is welke van bovenstaande RAID-adapters je het beste kan kopen als je 4 van die Raptors hebt en een veel snellere oplossing wil dan onboard ICH9R raid0. Gewoon voor een poweruser dus, geen servertoepassing. Wat is jouw idee hierover?

Wegen die kosten op of is onboard raid0 van een ICH9R hier voldoende voor?

Overigens heb ik ook zeer vreemde/slechte ervaringen met Raptors die ik in mijn geval gekocht heb in de US. Allemaal nieuw in verpakking maar allerlei vage problemen zoals de problemen die jij hierboven ook beschrijft, terwijl WDDiag geen fouten geeft. Uiteindelijk heb ik die ook allemaal teruggestuurd maar heeft me een bak geld gekost aan inklaring en meermalen verzenden....

[Reactie gewijzigd door Toink op 27 december 2007 08:51]

Raid 0 op een ICH9R presteert prima. De processorbelasting van hostbased raid 0 is minimaal. Een 'hardware' raid-adapter zal zijn voordeel moeten halen uit een snelle cache. Areca is een van de weinige fabrikanten die op dat gebied producten levert met echt goede prestaties. LSI Logic en de nieuwe intelligente raid-adapters van HighPoint doen het ook vrij goed. Adaptec, Promise en 3ware zijn minder.

Of een 4- of 8-poorts Areca de investering van 280-450 euro waard is voor jou durf ik niet te zeggen. Als je raid 5 gaat gebruiken is de aanschaf van een goede raid-adapter al snel zinvol. Ik ben nu overigens weer volop raid-adapters en raid-configuraties aan het testen. De voorlopige resultaten post ik op mijn tweakblog.

Met één van de vier Raptor WD1500ADFD's in mijn workstation (met een Areca ARC-1280) heb ik overigens sinds twee weken ook vage problemen. Vrijwel dagelijks klapt steeds dezelfde schijf uit het array. Na het rebooten wordt de schijf weer herkend en kan het raid 5-array gerebuild worden.

Bij de twee kapotte WD740ADFD's deden zich vergelijkbare vage problemen voor. Vaak werden ze in eerste instantie wel herkend door de controller maar vlogen ze er op een gegeven moment uit. Op een i975 plank met de ICH7R soutbridge leverde dat overigens nogal ranzige vastlopers op. De Areca in mijn ws gooit de schijf eruit bij problemen en crasht er gelukkig niet op.