Ubuntu 7.10 Review

the_profoX 26 december 2007, 3.725 views

Ubuntu 7.10

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Gebruiksvriendelijk
  • Zeer hulpvaardige 'community'

Minpunten

• Sommige hardware werkt niet perfect of is moeilijk aan de praat te krijgen
  • Sommige gespecialiseerde software is niet voorhanden en de alternatieven zijn niet voor iedereen bruikbaar

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
alle punten op een rijtje

Stabiliteit: de meegeleverde programma's lopen zelden vast. Ik heb het wel een paar keer meegemaakt, maar dat lag aan een configuratiefout van mezelf. Het besturingssysteem zelf (de kernel) is echter nog nooit vastgelopen. Daarom: zeer goed.

Functionaliteit: voor de meeste gebruikers bevat Ubuntu alles wat je nodig hebt. Alles valt meestal ook tot in de puntjes in te stellen. En als dat nog niet genoeg is heb je de eventuele mogelijkheid om zelf de programmacode aan te passen voor jezelf. Het enige minpuntje aan de functionaliteit is het feit dat een aantal gespecialiseerde programma's minder goed (of niet goed) werken onder Ubuntu, omdat ze voor andere besturingssystemen ontwikkeld worden. Wine (een soort van Windows-emulator) of software zoals Virtualbox (Windows in een virtual machine) kunnen soms soelaas bieden, maar door dat minpuntje kan ik de functionaliteit niet "zeer goed" toekennen; maar wel: goed.

Prestaties en systeemeisen: ik hoef me niet te ergeren. Ubuntu draait als een zonnetje. Ubuntu is geen superlichte linux-distributie, maar licht genoeg om perfect en heel erg snel te draaien op een mid-range computer (hieronder versta ik een single core, ~300MB ram computer) Daarom: zeer goed.

Gebruiksvriendelijkheid: Ik zou 10/10 willen geven, omdat alles in principe vanzelf lijkt te werken. Randapparatuur wordt automatisch herkend en geconfigureerd bij het inpluggen en de meeste systeemtaken zijn gemakkelijk te configureren. Ook is praktisch alles volledig in het Nederlands indien je dat wil. Maar! Het feit dat Ubuntu minder populair is bij de grote hardware- en softwarefabrikanten zorgt ervoor dat bepaalde hardware moeilijk (of soms niet) te configureren is onder Ubuntu. En de installatie van bepaalde linux-software (indien de programma's niet te installeren zijn via de bijgevoegde pakketbeheerder) is ook niet zo simpel. Het hardware-probleem vermindert omdat fabrikanten meer oog krijgen voor Linux, en het software-probleem wordt hard aan gewerkt. Hopelijk kan ik de volgende versie wel "zeer goed" toekennen, maar voorlopig: goed.

Installatiegemak: Bij de meeste computers is het een kwestie van de "Desktop cd" in de computer te steken, opstarten vanaf cd, en even wachten totdat je de "live omgeving" voor je krijgt. Je kan dan Ubuntu al een beetje uittesten en kijken of al je hardware automatisch herkend wordt. Eventjes dubbelklikken op het "Installeer"-icoontje start een grafisch installatieprogramma met enkele eenvoudige stappen. Maar wanneer mensen een dualboot-installatie of dergelijke in moeten richten moeten ze de schijf fatsoenlijk partitioneren, en dat is voor sommigen een probleem. De installatietool kan wel de Windows-partitie verkleinen en zichzelf ernaast installeren, dus voor de meeste gebruikers is het heel simpel. Andere mensen lopen tegen hardwareproblemen aan, bijvoorbeeld bij bepaalde hardware raid-configuraties. Daarom geen "zeer goed", maar wel zeker: goed.

Ondersteuning door fabrikant: Ondersteuning kunnen we vanuit twee punten bekijken. Je hebt "ondersteuning voor problemen/vragen over Ubuntu van Canonical, het bedrijf achter Ubuntu", maar dat is in principe enkel interessant voor zakelijke gebruikers en bedrijven, en daar heb ik geen ervaring mee. Anderzijds kan je voor hulp altijd terecht bij de 'community'. Moderator-van-het-Nederlandse-forum zijnde, kan ik http://forum.ubuntu-nl.org zeer hard aanraden wanneer je vragen of problemen hebt! Een vriendelijke en hulpvaardige community staat je te woord, dag en nacht! De oplossingen die je krijgt vanuit de community zijn echter niet àltijd even correct, daarom: goed.

Prijs: Behoeft dit een uitleg? Gratis kan moeilijk overtroffen worden, hoewel het altijd leuk zou zijn om geld te krijgen om een product te gebruiken, maar ik denk dat dat wel een heel verkeerd signaal zou geven over het product ;) sommige mensen weten niet waarom Ubuntu gratis is, en denken dat er een addertje onder het gras zit, omdat zij de filosofie (open source) achter Linux niet begrijpen, maar die mensen moeten in gedachten houden dat Linux niet van een commercieel bedrijf komt (uitzonderingen daargelaten wanneer bepaalde bedrijven linuxdistributies ontwikkelen en er 'ondersteuning' voor verkopen, e.d.) - anyway - gratis = zeer goed.

positieve punten

Meer dan tevreden. Het kost niets en het werkt perfect! Grafische effecten zoals Vista, maar dan zonder veel ramgeheugen of processorkracht te eisen. Mooi!

Maar nog belangrijker: het WERKT gewoon. Bijna alles werkt vanzelf en extra software installeren is meestal een kwestie van aanvinken wat je wilt. Ubuntu download en installeert de gevraagde software dan automatisch!

En plug-en-play! Niet te geloven. Printer insteken en je kan meteen printen, zonder extra drivers te hoeven installeren. Hetzelfde met een fotocamera. De foto's kan je meteen van de camera halen met één van de bijgeleverde programma's.

Duizenden programma's worden ter installatie aangeboden, allemaal gratis!

Zelfs een groot aantal Windows-spelletjes draaien perfect bij mij (al de spelletjes die ik graag speel). Ik heb helemaal geen enkele reden meer om een dualboot in te richten. Het is een understatement om te zeggen dat Ubuntu aan mijn eisen voldoet. Het gaat mijn verwachtingen voor een doorsnee besturingssysteem te boven.

Ik ben nu al vele jaren Ubuntu-gebruiker, maar elke nieuwe versie van Ubuntu verrast me nog steeds!

Op de screenshot die ik heb bijgevoegd zie je mijn Ubuntu (Kubuntu) 7.10 desktop, na 1 uur 'tweaken'. Ik ben er heel tevreden van.

negatieve punten

Er zijn wat mij betreft twee nadelen aan Ubuntu, en dat is allemaal verbonden aan het feit dat Ubuntu (nog?!) niet populair/bekend genoeg is:

1) Sommige hardware werkt niet perfect met Ubuntu, of werkt pas goed enkele maanden nadat de hardware op de markt is.

Dit komt doordat de hardwarefabrikant enkel drivers voor Windows ontwikkelt; Linux (Ubuntu) moet zelf drivers ontwikkelen!! Gelukkig is dit in orde voor praktisch alle hardware.

Ik zie momenteel (op het Ubuntu-NL forum) alleen problemen bij de minder populaire wifi-adapters. De rest van de hardware is bijna nooit een probleem.

2) Sommige gespecialiseerde software is niet voorhanden op Ubuntu, of moet via emulatie-software (zoals Wine) gedraaid worden. De beschikbare alternatieven zijn niet altijd voor iedereen geschikt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Photoshop (Gimp of Krita zijn alternatieven, maar niet voor iedereen) of Final Cut Pro (Cinelerra is een alternatief, maar is moeilijk in gebruik; er zijn ook wel dure commerciële pakketten beschikbaar, maar enkel de héél dure pakketten zijn beschikbaar voor Linux, omdat die gebruikt worden door filmstudio's in Hollywood).

Heb jij ook een Ubuntu 7.10?

Leuk stukje, had wel wat meer info in gemogen IMHO.
Ben zelf ook zeer tevreden over Ubuntu.

Maar waarom heb je, als linux gebruiker, een Mac doc en een Vista skin? :D
Inderdaad, een beetje mixen :) de standaardlook van Kubuntu spreekt mij persoonlijk minder aan... die dock gebruik ik trouwens ook niet standaard, want die werkt minder goed wanneer er teveel icoontjes zijn :) (dat is nog een alpha-versie, die dock) cairo-dock is de naam van die dock. Ik gebruik normaal gezien gewoon een 'taakbalk', minder mooi, maar wel beter om effectief te gebruiken vind ik. Maar een screenshot needs eyecandy - dus vandaar.

Dat vensterthema lijkt misschien een beetje op Vista, ja. Ondertussen heb ik de kleur wel een beetje bijgeschroefd en de knopjes rechtsbovenaan aangepast.. Ziet er nu een béétje minder Vista uit ;)

en waarover had je graag meer info gezien? het is nog altijd niet te laat om mijn review aan te passen.

[Reactie gewijzigd door the_profoX op 26 december 2007 00:45]

Inderdaad een mix van 3 besturingssystemen :P
ziet er wel leuk uit trouwens... ;)
Ik mag dan een linux-gebruiker zijn, maar dat betekent niet dat ik blind ben voor mooi ontwerp. En zowel Vista als Mac OS X (vooral die laatste) hebben wel dingen in hun design dat ik graag overneem. En waarom? Because I can :) omdat de mogelijkheden voorhanden zijn om het te doen..

Bedankt voor de reacties, trouwens :)

[Reactie gewijzigd door the_profoX op 26 december 2007 00:45]

Mooie review, maar een korte toelichting op je waarderingen zou ook welkom zijn, zo zie ik dat je 't installatiegemak ruim voldoende hebt gegeven, maar vervolgens geen reden waarom. Idem voor ondersteuning, je prijst de community, maar ziet de ondersteuning toch als een minder punt, dit lijkt elkaar wat tegen te spreken.
Bedankt. Ik heb een toelichting bijgevoegd onder het kopje 'alles op een rijtje', helemaal bovenaan. Hopelijk maakt dit één en ander duidelijk.
Grappig dat je gratis software reviewt. Zou nooit in mij zijn opgekomen.

Het is wel erg duidelijk dat je zeer enthousiast bent over Gutsy, dus als lezer moet je denk ik alle lof ook met een klein korreltje zout nemen ;)

Neemt niet weg dat het inderdaad een zeer net product is en ik gebruik het ook naar (bijna) volle tevredenheid.
Ik heb vandaag ubuntu gedownload en meteen een cd-tje besteld :D. Ff uitproberen op me Celeron :P.
Wat ik zo snel niet uit je review heb kunnen halen:
1. was het een verse installatie (heb het idee van wel).
2. welke versie heb je geinstalleerd?

ad 1.:
bij mij werkt het een en ander niet helemaal lekker meer sinds ik Ubuntu 7.04 heb geupgrade naar 7.10. Wel allebei de 64bits versie overigens. Kleine dingetjes werken niet meer, zoals een sneltoets op mijn toetsenbord, en ik kan niet meer van te voren bekijken welke updates er klaar staan (kan wel op het icoon klikken, maar dan gebeurt er niets).

ad 2.
De 64bits versie werkt bij mij (AMD X2-4800, S939, met 2 Gb RAM) prima. Enkele kleine dingetjes zoals Flash zijn echter nog (steeds) moeilijk...

Overigens viel me op dat je het over KDE had. Standaard wordt Ubuntu met Gnome geleverd, tenzij je KUbuntu installeert :+
ad 2.

Idd, ik krijg onder de 64 bits versie op dit moment op geen enkele mogelijkheid geluid op mijn zepto lappie, onder 32 bits werkt alles prima :)

Trouwens, flash op 64 bit kan je gewoon krijgen met nspluginwrapper ;)
Trouwens, flash op 64 bit kan je gewoon krijgen met nspluginwrapper ;)
Idd... dit is echt handig+gemakkelijk :)
Deze installatie heb ik sinds de release van 7.10, dus sinds oktober. Dus geen verse installatie.

De versie die ik heb geïnstalleerd is 7.10 Gutsy Gibbon x86 (32 bit).

64bit is in principe geen enkel probleem omdat alle Linux-programma's ook in native 64bit versie bestaan. Het probleem zijn de closed source programma's die achterlopen en geen deftige 64bit versie leveren van hun programma's (bijvoorbeeld Adobe Flash). 32bit-emulatie is wel mogelijk (met bv. chroots of zoals hieronder ergens vermeld voor enkel browser plug-ins met bv. nspluginwrapper) maar dat gaat inderdaad niet *vanzelf*.

Ik heb het niet over KDE gehad, ik heb alleen verwezen naar mijn screenshot van Kubuntu. Ubuntu en Kubuntu zijn in wezen hetzelfde, alleen de grafische vormgeving en standaardprogramma's zijn anders, maar bieden over de volle lijn min of meer dezelfde functionaliteit.
Je kan ook een setje geperste cd's bestellen die gratis verstuurd worden, mt een aantal leuke stickers; http://shipit.ubuntu.com :P
Ik ben zelf een Mac gebruiker sinds 2 jaar. Draai op mijn iMac OSX en op mijn MacBook Pro OSX, Windows XP en Ubuntu Linux 7.10. Die laatste vooral om anderen te laten zien dat er een goed alternatief is voor Windows op een 'normale' PC/laptop. Heb het inmiddels tot volle tevredenheid van de gebruikers (non-gamers) geïnstalleerd op hun computers.

Had Linux al jaren geleden geprobeerd, maar het zag er niet uit. Geen True-type fonts bijvoorbeeld. Erg knullig en gekunsteld. Begin dit jaar 7.04 uitgeprobeerd en was zeer onder de indruk over hoe ver Linux gevorderd was. Als ik geen Apple zou hebben zou ik Feisty Fawn dual-boot met Windows draaien.

Linux begint volwassen te worden. Vind het ook goed dat Dell nu standaard Ubuntu mee levert indien de klant dat wil. Support door fabrikanten zal dan misschien toenemen. Ik hoop het.

Go Linux.....Go!
Leuke review! Is trouwens de laatste dagen wel 'in' om een Ubuntu review te maken :+

Zelf vind ik handig aan Ubuntu, maar dit is ook bij veel andere distro's, dat je software automatisch wordt geupdate. In Windows moet je steeds weer een website opgaan om een nieuwe versie te downloaden of heeft elk programma een andere updater. Dit is bij Ubuntu dus veel uniformer.

Ik gebruik Ubuntu ook al een tijdje, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat komt doordat iemand op het Ubuntu-NL forum zei dat je reviews over Ubuntu kon plaatsen op Tweakers.net Pricewatch ;) http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19897