Hitachi Travelstar 7K100 HTS721010G9SA00, 100GB Review

Femme 26 december 2007, 700 views

Hitachi Travelstar 7K100 HTS721010G9SA00, 100GB

Pluspunten

• Relatief goede prestaties

Minpunten

• Inmiddels betere producten verkrijgbaar voor gelijke prijs

Ik gebruik de Hitachi Travelstar 7K100 100GB sinds enkele maanden in mijn mediacenter in combinatie met een Travelstar 5K160. Daarbij fungeert de 7K100 als bootschijf en secundaire opnameschijf en de 5K160 als primaire opnameschijf. Deze opstelling functioneert naar behoren en levert voldoende prestaties. Eerder gebruikte ik een enkele Western Digital Scorpio WD400VE die met zijn 5400 toeren eigenlijk te traag was voor een mediacenter. Als er gelijktijdige activiteit op de harde schijf plaatsvond kon de enkele notebookschijf dat slecht bijbenen en ontstond er merkbare vertraging in het bedienen van het mediacenter, bijvoorbeeld bij het switchen van live tv naar het bekijken van een opname.

De reden dat ik een notebookschijf in een mediacenter gebruik is de lage geluidsproductie, het lage energieverbruik en dientegevolge de lage warmteontwikkeling. De Travelstar 7K100 produceert wat meer geluid dan een 5400 toeren schijf maar is nog steeds goed bruikbaar in een omgeving waar een stille werking van belang is. Door de lage warmeontwikkeling bieden deze schijfjes ook betere mogelijkheden voor geluidsisolatie.

De prestaties van de Travelstar 7K100 bevinden zich volgens mijn benchmarks op het niveau van een vier jaar oude 7200 toeren schijf zoals de Maxtor DiamondMax Plus 9. Dit is vrij goed voor een notebookschijf. Voor systemen met een sata-interface is de Travelstar 7K100 als nieuwkoop momenteel echter niet meer aan te raden wegens de komst van de Travelstar 7K200, die beter presteert en net zo duur is. Vandaar geen beoordeling goed voor prijs.

Heb jij ook een Hitachi Travelstar 7K100 HTS721010G9SA00, 100GB?

Ik ben het met de reviewer eens, hoewel mijn situatie anders is :)

Ik gebruik sinds een aantal dagen deze schijf in mijn notebook in plaats van het veel tragere 40GB 5400RPM broertje en moet zeggen dat deze schijf stiller is, sneller en daarnaast ook nog minder verwarmend. De 7K200 is alleen verkrijgbaar in S-ATA uitvoering voor zover mij bekend en werkt dan ook niet in alle gevallen...
Dat van de sata-interface klopt inderdaad, dit heb ik aangepast in de tekst. Voor notebooks met een ata-interface is de Travelstar 7K100 nog wel een van de snelste schijfjes die je kunt kopen.
Goeie survey en mooie blog. Vergeet niet dat het verschil tussen de 7K100 en 7K200 groter is dan je benchmarks aangeven. De 100GB versie heeft 1 platter van 100GB, de 120 en 160GB hebben 2 platters van 80GB. Ook is de 7K200 100GB versie daarom nog wat stiller en zuiniger.
Als ik de tijd zou hebben zou ik eens wat meer notebookschijven moeten gaan benchen en ook de geluidsproductie en het energieverbruik moeten meten. Ik ga overigens bij wijze van experiment twaalf stuks Travelstar 7K200 in raid zetten op een Areca-controller waar ik tezijnertijd resultaten van zal posten.