Rapoo Touch T6 Review

339854 26 mei 2012, laatste update op 27 mei 2012, 1.153 views

Rapoo Touch T6

Pluspunten

• Vormgeving is mooi en strak (persoonlijke mening)
  • Bouwkwaliteit voelt goed.
  • Multitouch gebaren zijn handig na het wennen (behalve 2 vinger swipe).

Minpunten

• 2 vinger touchgebaar heeft betere uit en afwerking nodig.
  • Ergonomisch is de Rapoo T6 niet
  • Snel pijnlijke handen

Ik was op zoek naar een nieuwe muis en wilde een keer iets ander. Na gehoord te hebben van een collega dat er ook touch muizen waren wilde ik dat eens proberen. Zodoende dus op tweakers gezocht naar een betaalbaar model.

Ergonomie

De ergonomie is wel ver te zoeken. Dit was al te zien aan de afbeeldingen van de muis op Tweakers. De muis is erg plat en ligt daardoor niet lekker in de hand.

Als je snel last hebt van je handen is deze muis een afrader. Ik zal hier op terug komen bij het kopje "Functionaliteit".

Functionaliteit

Deze muis heeft meer functionaliteit dan andere muizen. Je kunt een soort gebaren maken over het touch oppervlak. Hier moet ik bij vermelden dat zelfs na de muis 2 weken te gebruiken de gebaren niet echt soepel opgepakt worden. Ik heb het vermoeden dat het niet mijn onkunde is maar dat het aan de muis ligt.

Je kunt bijvoorbeeld met 2 vingers over de muis naar rechts of naar links "swipen" als je een webpagina open hebt. Dit functioneert dan als de "back"en "forward" knoppen die al in de browser zitten. Dit is erg lastig aangezien je dan de muis niet goed vast hebt. Je kan ook met 1 vinger naar rechts, links, boven of onder "swipen"om de pagina te scrollen. Dit werkt wel erg goed.

In het begin als je "swipet" dan zul je regelmatig de muis naar beneden drukken en word dit als muisklik geregistreerd. Dit is gewoon wennen en gaat vanzelf over. Als het touch oppervlak enigsinds vies word dan gaat het swipen moeilijker en word het gebaar niet geregistreerd.

Voor een rechter muis klik moet je de linker vinger optillen en dan klikken op de rechter helft van het touch oppervlak. Dit zorgt er bij mij voor dat ik snel last krijg van mijn handen. Bij een linker muis klik kun je de rechter vinger wel op het touch oppervlak laten rusten. De muis geeft trouwens wel feedback als je een muisklik doet. Het voorste deel kun je geheel indrukken.

Update : De muis nog even verder getest of er meer te melden viel en de muis wilt niet goed met Netbeans 7.1.2 omgaan, maar dat ligt bijna zeker aan Sun Java.

Precisie

De precisie is goed te noemen als je geen gebruik maakt van de 2 vinger swipe naar rechts/links. Dit is erg moeilijk. De muis is wel precies met de andere functies zolang het touch oppervlak schoon is. Dus geen chips gaan eten achter de pc zoals ik gedaan had :9

Vormgeving

De muis is erg mooi en strak vorm gegeven. Dit is een van de sterke punten van het apparaat.

Bouwkwaliteit

De muis is redelijk stevig gebouw en voelt niet gammel aan. Het klik mechanisme functioneert nog als op de eerste dag waarop ik de muis gebruikte.

Drivers en ondersteuning

De muis werkt op Linux mint "out of the box". Dit is dus inclusief alle touch gebaren. Op windows heb ik het niet getest, omdat ik dat helaas niet gebruik.

Ik heb over het algemeen een goede eerste ervaring met het merk Rapoo gehad. Inmiddels ben ik over op de "Rapoo Wireless Optical Combo 9060", omdat de pijn in mijn handen heel erg is geworden. Op mijn werk een speciale muis en werkplek begeleiding.

Als je last hebt van dezelfde klachten als ik. Koop deze muis dan niet. Je maakt de klachten/pijn alleen maar erger!

Ik hoop dat jullie mijn eerste review goed genoeg vinden. Als er verbeter/aandachts punten zijn hoor ik het graag.

Kleine toevoeging : De muis is nu getest met PC-BSD en Linux mint. Bij beiden werkt de muis "plug and play".

Wil je wat weten over de muis schroom dan niet om het te vragen.

Heb jij ook een Rapoo Touch T6?

Ik kan uit de review niet op maken wat je klachten zijn, maar misschien een spellingcheck er overheen.

Neiuwe, vermodden,kleinde,wilt, het zijn er maar een paar, het leest gewoon niet lekker.
Dat de muis soms niet goed reageert als je wilt 'Swipen', dat je als je rechtermuisknop wilt indrukken eerst je vingers op moet tillen (van de muis af moet halen) en dan op het rechter gedeelte van de muis drukken, etc..
Ik denk dat ik beter moet opletten volgende keer. Ik zal het wijzigen.