Specificaties GF GTX 670 (1,006GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gainward GeForce GTX 670 Phantom Review

NinjaTuna 7 juli 2012, laatste update op 21 november 2012, 8.464 views

Gainward GeForce GTX 670 Phantom

Pluspunten

• Presteert ontzettend goed
  • Overclocking headroom
  • Goede koeler
  • Goedkope GTX-680-killer

Minpunten

• Dure GTX-670
  • Sporadische RSODs (wordt wellicht verholpen met driver updates)
  • Lelijk Engels op doos

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Gainward GeForce GTX 670 Phantom Review door NinjaTuna

Review door NinjaTuna
Versie 1
Versie 1.1: Stukje over Virtu MVP aangepast bij BF3
Versie 1.2: Update wat betreft RSOD's; EKWB; verduidelijking bench resolutie; PCIe 2.0 en 3.0
Versie 1.3: CSS aan benches toegevoegd :P

Versie 1.4: Verbruik toegevoegd

Ruim een half jaar geleden was het dan eindelijk tijd, ik ging mijn eigen zelfbouw-PC kopen, ik was al weken bezig de perfecte configuratie samen te stellen en ik was eindelijk aan het bestellen toe. Vooral over de keuze voor videokaart heb ik lang, lang nagedacht. Op dat moment was de HD6950 van AMD nogal favoriet, mede omdat een aantal van deze kaarten te unlocken waren naar hetzelfde aantal shaders als de HD6970, het toenmalige topmodel. De HD6950 zou dan ook mijn kaart worden, maar ik wilde wel graag zeker zijn van het feit dat ik inderdaad een unlockable kaart in handen zou krijgen. Ondertussen was ik onder andere na deze hele goede review en ervaring met een HD5870 flink onder de indruk geraakt van MSI haar Twin Frozr koelers. Deze was alleen nogal prijzig en nergens op voorraad, dus ik ben de V&A afgestruind en heb uiteindelijk een deal gesloten voor een unlocked MSI r6950 Twin Frozr III PE/OC.

Al gauw bleek dat mijn specifieke geval last had van een fan die een bijzonder irritant geluid begon te maken boven de 53%, zoals geregeld in MSI Afterburner. Hier heb ik de eerste tijd mee geleefd, de fan kwam toch niet boven die snelheid, maar toen ik grafisch zwaardere toepassingen zoals Battlefield 3 ging doen werd het toch wel vervelend. Daarom heb ik besloten hem op RMA te doen.
Na ongeveer twee maanden (zó lang...) gamen op de IGP van mijn i5-2500k kreeg ik eindelijk bericht van Alternate: ze hadden hem niet kunnen fixen. Na wat heen en weer gemail kreeg ik 225 euro terug als vergoeding. Ik kon weer op zoek naar een andere grafische kaart!

In eerste instantie dacht ik, laat ik het nou maar meteen helemaal goed doen, en heb ik een Gainward GTX-680 Phantom gekocht, die toch eigenlijk wel de mooiste koeler heeft die je kunt krijgen. Hij was alleen niet leverbaar op dat moment. Ik besloot maar gewoon af te wachten, maar toen kwamen de eerste reviews van GTX-670's voorbij, die voor een kleine honderd euro minder slechts marginaal slechter presteerden dan de 680. Ook was de 670 Phantom op dat moment wél op voorraad bij Informatique (zeiden ze), dus de gauw de 680 geannuleerd en een 670 besteld voor 409 euro. Het heeft uiteindelijk nog bijna twee weken geduurd totdat ik hem had, maar toen was het dan toch eindelijk zover: de Gainward GTX-670 Phantom was aangekomen!

Ik wil mijn ervaring met dit mooie stuk hardware graag met jullie delen en daarom hierbij een hopelijk informatieve productreview!

Inhoud

Om de hele meuk een beetje overzichtelijk te maken maar even een inhoudsopgave:De Doos

De postbode had een tamelijk gigantische kartonnen doos bij zich, deze bevatte meer lucht dan videokaart, maargoed, veiligheid boven al zullen we maar zeggen. (Dat vindt Informatique vast ook)

Tijd om uit te pakken!

Toen ik de doos eenmaal open had (zó... véél... tape...) kwam daaruit een, naar mijn mening, mooie relatief rustige doos met daarop een foto van dat waar het allemaal om gaat:

Teh box

Grappig vind ik de quotes: "Extreme Silent" en "Extreme Cool", die net als een heel aantal andere textjes op de doos verre van Engels correct zijn. Staat een beetje knullig, maargoed, dat is niet waar het om gaat zullen we maar zeggen.

Op de achterkant wordt uitvoerig beschreven wat er zo goed is aan de kaart en wat info over de nieuwe Phantom II-koeler. Kort samengevat: "Faster. Smoother. Richer. Extreme Silent. Extreme Cool." Dus. Ook vinden we er de systeemeisen.

Teh box

De voorkant van de doos is een flap, wanneer we deze openklappen zien we een doorkijkje naar onze "beauty", omgeven door nog wat mooipraterij en tech-specs.

Teh box

Dan was het tijd om de doos helemaal open te maken en te zien wat er in zat. De grafische kaart ligt in een plastic blister, zonder anti-statisch folie eromheen, wat bij andere fabrikanten volgens mij wel gebruikelijk is. Men heeft hier vast over nagedacht, maar het viel me wel op. Zoals te zien zijn een aantal delen nog beschermd met een folietje.

Inside teh box

Onder de blister bevinden zich nog een aantal accessoires: de gebruikelijke quick-start guide en meuk-cd, een DVI naar VGA adapter, een 2x molex naar 6-pins voedingsverloopje en een HDMI naar DVI adapter. Redelijk compleet als je het mij vraagt. Ik zou in elk geval niet weten wat je nog meer nodig zou kunnen hebben (nou goed, een display-port adapter misschien voor het geval dat je vier monitors wilt draaien).

Inside teh box

Tijd om hem er uit te halen!

De Kaart

Het meest prominente deel aan elke videokaart is natuurlijk de koeler, dat is dan ook het deel waar de fabrikanten de kans krijgen zich helemaal uit te leven. Gainward heeft hier wel over nagedacht en er naar mijn mening echt iets heel moois van gemaakt. De koeler bestaat uit een heel aantal koelribben die met drie heatpipes verbonden zijn met de heatsink. Het aparte van deze koelervariant is dat de ventilators die voor de nodige airflow moeten zorgen, onder het koelblok zitten en lucht door de vinnen zuigen, in plaats dat ze erop zitten en blazen, zoals eigenlijk gebruikelijk is bij custom koelers. Gevolg hiervan is wel dat de koeler twee en een halve slot hoog is. Daarmee is hij in het geval van de GTX-670 de dikste kaart die je kunt krijgen (de DCII van Asus is bij de GTX-670 maar twee slots hoog).

De koeler

De koeler

Het resultaat mag er zijn als je het mij vraagt. Het is een mooi zwart geheel, met als enige contrast de koelribben en de merkopdrukjes.

Ook het PCB is zwart. Zoals bekend is het PCB van de GTX-670 in het algemeen relatief kort: het meet slechts 175 mm tegenover de 257 mm van zijn grote broer GTX-680. Grappig is dat alle fabrikanten dit, voor zover ik weet, ongedaan maken door er een dikke koeler aan te plakken die een aantal centimeter achter uit steekt. Bij de reference-koeler zit daar bijvoorbeeld de fan en bij custom-koelers wordt de ruimte gebruikt voor een stevig koelblok en een tweede fan. Zo ook bij Gainward's Phantom, het resultaat hiervan is een uiteindelijke lengte van toch nog 247 mm, een centimeter korter dan zijn (reference) grote broer dus.

Het PCB

Op het PCB vinden we in het midden de GPU met daaromheen de backplate van de heatsink, linksbovenin de twee 6-pins stroomaansluitingen, rechtsboven nVidia's multi-GPU oplossing SLI, wat bestickering en andere meuk en onderaan de PCIe 3.0 aansluiting, backwards compatible met PCIe 2.0. Daarover later meer.

Tijd om hem in te bouwen! Mijn PC ligt al klaar zoals te zien op een paar van de voorgaande foto's.
Wat zien we:
1Cooler Master CM 690 II Advanced
1Scythe Mugen 3
1Gainward GeForce GTX 670 Phantom
1Intel Core i5 2500K Boxed @ 4.8 gHz
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
1Asrock Z68 Extreme4

Voor:
Voor

Na:
Na
Ja inderdaad, de PCIe stroomkabels hangen nog los te bungelen, maar de uiteindelijke foto was helaas onscherp(er)...

Best netjes denk ik zo! Nog even wat techtalk en dan benches!

Features & Specs

De videochip is door nVidia gebakken op 28 nanometer volgens de nieuwe Kepler-architectuur (GK104). Het nieuwe procedé zou moeten zorgen voor een lager energieverbruik en dus minder warmteontwikkeling. Ik kan het energievraagstuk helaas niet testen door gebrek aan apparatuur, maar in de review van Tweakers zelf komt de kaart relatief zuinig (zuiniger dan AMD) uit de bus. Dat is wel eens anders geweest, als ik de verhalen moet geloven.

De GPU tikt onder load op 1006 mHz tegenover de 915 mHz waarop een reference-kaart loopt (een kleine 10% factory-overclock... netjes), maar kan bij extreme belasting doorschieten naar 1084 mHz (ipv 980), iets nieuws dat nVidia Boost-Clock genoemd heeft en fps-drops tegen moet gaan. Hiermee is de Gainward de een-na-snelste kaart in de Pricewatch, alleen de overclocked versie van Asus gaat harder.
Zoals tegenwoordig wel gebruikelijk is bij de high-range modellen heeft de GTX-670 standaard 2 GB aan GDDR5 videogeheugen. De Phantom is daar geen uitzondering op en er is dan ook prima mee uit de voeten te komen, ook bij hogere resoluties. Het enige verschil met reference-kaarten is dat het geheugen van de Phantom effectief op 6108 mHz (2x3054) loopt in plaats van de standaard 6000 mHz. Deze overclock is niet zo indrukwekkend in vergelijking met de concurrentie en ik ben dan ook benieuwd of ik hier wat meer uit kan persen.

Ook zijn er 1344 van nVidia's CUDA-cores aanwezig op de kaart. Deze rekenkernen zijn handig in een aantal toepassingen, mits deze toepassingen de support hebben natuurlijk. Belangrijk voorbeeld is Adobe Premiere Pro, waarbij CUDA-rendering flink sneller verloopt dan rendering op de CPU. Verder is natuurlijk bekend dat nVidia's kaarten de nodige andere tja ehm... dingen supporten, zoals hun nieuwe anti-aliasing technologie FXAA (en TXAA?), PhysX (maarja, dat kan ook op de CPU) en Adaptive Vertical Sync (v-sync dus).

Daarnaast heeft Gainward zelf nog een aantal dingen aan de kaart gedaan. Natuurlijk de al genoemde koeler, maar ook een aantal wijzigingen aan het PCB en haar componenten, die een betere stroomtoevoer, minder warmteproductie en een hoger OC-potential teweeg moeten brengen. Voor een overzicht van al deze techspecs en een mooie animatie van het koelerontwerp verwijs ik graag naar de datasheet van Gainward zelf.

Performance

En dan nu de vraag waar het allemaal om gaat: wat kan het beestje?
Bij de benchmarks die ik draai gebruik ik mijn eigen systeem, zoals hij al voorbijgekomen is in deze review, ik neem aan dat in deze setup geen bottlenecks zitten.
Alle benchmarks zijn gedraaid op zo hoog mogelijke settings (uitgezonderd 3D features), op een resolutie van 1920x1080 pixels.

Overclocking
Gainward zegt dat de kaart, naast de overclock die ze er zelf al op doen, ook nog headroom moet bieden voor een hogere OC. Nu heb ik zelf niet zo'n behoefte aan een extra overclock aangezien de kaart Battlefield 3 al stabiel op 60 fps kan draaien (dat is dus met vsync), maar dit zou geen echte Tweakers review zijn als ik het niet zo proberen.

Hierom heb ik MSI Afterburner weer eens van stal gehaald, naar mijn idee een uitermate geschikt programma voor overclocking en monitoring van videokaarten. Het eerste wat me opviel is het feit dat de interface ietwat veranderd is, zodat je nu in plaats van de kloksnelheden, alleen offset-kloksnelheden kunt ingeven. Vroeger was dit anders en dat vond ik persoonlijk handiger.

MSI Afterburner

Ik ben begonnen met het verhogen van de core clock, stapsgewijs en na elk stapje de stabiliteit testen met het bij Afterburner meegeleverde MSI Kombustor, een afgeleide van furmark met een groot wiebelend MSI-logo. Opvallend is dat de kaart bij deze zeer hoge belasting (>95%) eigenlijk continu draait op de boost-snelheid, totdat de chip een temperatuur 70 graden bedraagt, waarna de snelheid met enkele tientallen mHz afneemt. De boost-clock maakt het ietwat lastig om te zeggen wat nu de eigenlijke overclock is, omdat je clocksnelheden eigenlijk constant veranderen aan de hand van de belasting van de kaart. De geheugensnelheid is daarentegen wel goed af te lezen en blijft vrij constant.
Het heeft best wat tijd gekost, maar uiteindelijk heb ik de kaart stabiel gekregen (voltages waag ik me (nog) niet aan, sorry!):

OC results

De in de grafiek weergegeven maximale core-clock is dus de maximale boost-clock (1202 mHz). Wat ik niet snap is dat ondanks het feit dat ik de core-clock met 65 mHz verhoogd heb, de kloksnelheid bij normale belasting (zonder boost) op 1019 mHz terecht komt, terwijl 1006 + 65 toch echt 1071 is.
Er is inderdaad een vrij grote overclock op het geheugen mogelijk. Ik krijg bovenop de stock 3054 mHz een OC van 280 mHz (dus 3335 mHz, zoals afgerond door Afterburner) teweeggebracht, wat effectief een memory-clock van 6670 mHz betekent.
Voor de duidelijkheid nog even een tabel:

OC results

Best netjes denk ik, alleen wat raar van de tegenvallende core-clock... Hoeveel zin het in de praktijk gehad heeft, zien we in het volgende hoofdstuk.

Synthetische benchmarks
Als eerste een aantal benchmarks die niet zoveel zeggen over de prestaties in games, maar die wel handig zijn ter vergelijking met andere grafische kaarten.

Ik test eerst de kaart op dezelfde snelheden als een reference GTX-670, daarna de stock Phantom en als derde de Phantom met mijn eigen overclock resultaten.

Naast het testen van mijn grafische kaart alleen, zal ik ook een benchmark draaien met de kaart én de IGP in mijn 2500k (Intel HD3000) door middel van Lucid Virtu MVP. Virtu stelt gebruikers van een Sandy Bridge of Ivy Bridge CPU met een ondersteund moederbord (Zxx chipsets) in staat hun IGP als een soort SLI-oplossing te gebruiken, wat theoretisch de prestaties ten goede komt.
Futuremark, de makers van 3DMark, plaatsen wel een kanttekening bij Virtu MVP.

Unigine Heaven
Ik begin met Unigine Heaven, een gratis stuk benchmarking-software, gebouwd op de Unreal-engine. Heaven draait op DX9-11 en OpenGL en bevat daarnaast nog een aantal nieuwere grafische technieken, zoals tesselation, die het een geschikte bench maken voor hedendaagse grafische kaarten.
De benchmark draait op 1920x1080 op DirectX 11, met AF op 16x, AA op 8x, High Shaders en Extreme Tesselation.

Unigine Heaven

Dit zijn hele nette scores, alle behaalden een gemiddelde van meer dan 40 fps. Opvallend is dat de score met Virtu "through the roof" gaat in vergelijking met de andere tests. De combinatie IGP-GPU lijkt haast wel een sterk duo!

3DMark 11
Ook 3DMark 11 is een bekende benchmarking-software voor DX11 en tergt de videokaart door hem een aantal mooie scènes te laten renderen. Ik heb hem gedraaid op Performance preset en de weergegeven scores zijn de graphics scores:

3DMark 11

Hier krijgen we eigenlijk hetzelfde beeld als bij Heaven. Opvallend genoeg scoort de IGP+GPU combinatie ook bij 3DMark 11 zo'n 35% hoger dan de overclocked GPU alleen.

3DMark Vantage
3DMark Vantage komt van dezelfde makers als 3DMark 11 (Futuremark) en is inmiddels al weer wat ouder. De bench test geen DX11, maar DX10. Wederom de Performance preset en graphics scores:

3DMark Vantage

Eigenlijk weer hetzelfde beeld als bij de andere benchmarks en wederom scoort Virtu erg hoog!

Leuk om te zien is dat de Phantom met Virtu en met mijn eigen OC zelfs hoger scoren dan een reference GTX-680 (uit de Tweakers review). Ook streeft hij in deze benchmarks het huidige topmodel van AMD, de HD7970, gemakkelijk voorbij. Uit de benchmarks kan dan ook alleen maar geconcludeerd worden dat de Phantom een echt beest is!

Ingame benchmarks
Waar het voor mij om gaat zijn natuurlijk de prestaties die de kaart in games kan leveren. Ik heb er een aantal van mijn eigen games bijgepakt om te zien of de Phantom net zo lekker werkt in games als in benchmarks!

Battlefield 3
Battlefield 3 heeft geen built-in benchmarking tool, daarom moest ik zelf wat aanmodderen. Ik heb Google even geraadpleegd en kwam op een test van Tom's Hardware uit. In deze test worden ruim dertig grafische kaarten gestaafd op hun performance in de game op een bepaalde cutscene:

Ik heb dit ook gedaan met preset Ultra en met Fraps de framerates bepaald en uitgezet in een grafiekje:

Battlefield 3

Zoals te zien valt er dus voluit te knallen in Battlefield met de allerhoogste settings en 1080p, netjes...

edit (9-6-2012):
Om maar weer even terug te komen op Virtu MVP, bij het stukje dat ik getest hebt lijkt het dus wederom zin te hebben om de software te gebruiken. ECHTER, ik heb laatst een rondje Operation Metro getracht te spelen met MVP erbij en dat ging voor geen meter. Het lijkt er op dat Virtu niet overweg kan met de foiliage-shaders in BF3, met als resultaat dat het gras raar en turquoise en bomen en struiken dik en opaque, waardoor je met geen mogelijkheid je tegenstanders meer ziet lopen. Ik kan het gebruik van Virtu dan ook vooralsnog niet aanraden!

Metro 2033
Metro gaat alweer een paar jaar mee, maar is nog steeds een van de grafisch zwaardere spellen die er is. In tegenstelling tot Battlefield 3 is er wel een bench meegeleverd:

Deze heb ik gedraaid met de hoogst mogelijke instellingen en wederom op 1080p. Virtu MVP crasht het spel als het laadt, dus helaas ontbreekt die onder de resultaten:

Metro 2033

Als ik "gewoon" Metro speel, zonder benchmark, kom ik met alles zo hoog mogelijk wat hoger uit: rond de 40 fps uit. Daar valt vind ik goed mee te leven.

Counter Strike Source
Jaja, ik bedacht me laatst dat ook Counter Strike een bench heeft ingebouwd. Het spel is inmiddels dan wel bijna antiek, ik dacht, laat ik hem toch even toevoegen voor de leuk:

Alle settings zo hoog mogelijk, geen vsync natuurlijk en helaas ontbreekt wederom Virtu MVP, omdat mijn licentie is verlopen, ofzo. Geen idee dat je die überhaupt nodig had!

Counter Strike Source

Exorbitante framerates waar je eigenlijk geen drol aan hebt :D. Een goed potje CSS zal wel lukken denk ik zo.

Als jullie graag een benchmark willen zien dan zie ik dat graag in de comments! More to come...

PCIe 2.0 en 3.0
Zoals ik al noemde ondersteunt deze kaart PCIe 3.0 als native interface. Gelukkig is PCIe backwards compatible, zodat ik ook met een Z68 (non-Gen3) bordje dit beest kan laten draaien. In eerste instantie had ik de kaart zomaar besteld, zonder dat ik nagedacht had over PCIe 3.0 versus 2.0, dus toen ik me dat bedacht kreeg ik het wel even warm. Ik ben toen echter gaan zoeken op teh interwebs. Ik kwam deze benchmark tegen, waarna ik weer rustig adem kon halen. Er vanuit gaande dat de GTX-670 niet veel grotere hoeveelheden data door het slot heen pompt, mogen we stellen dat ook de Phantom geen positieve invloed ondervindt van de fors snellere PCIe 3.0 standaard!
Wat wellicht wel problemen oplevert (niet voor de GTX-670, maar toch), is het feit dat hardware die, zonder extra voedingskabels, meer dan 75 watt uit het moederbord trekken, niet compatible zijn met PCIe 2.0 en lager. Dat zal echter bij high-end kaarten geen probleem zijn, maar bij de mainstream kaartjes zou het mis kunnen gaan!

Zelf kan ik dit overigens niet testen, maar als iemand in de buurt een bord met PCIe 3.0 overheeft ter bruikleen, dan zal ik het zeker even uitproberen.

Drivers
Ik wil hier even mededelen dat ik met deze kaart, in de week dat ik hem nu heb, twee keer een zogenaamde RSOD heb gehad tijdens boot. Dit is verder niets ernstigs en Windows 7 herstelt de driver gelukkig vlot waarna alles weer als een zonnetje loopt, maar ik hoop toch dat dit gefixt wordt in toekomstige drivers.
Voor meer info:
Ik gebruik MSI Afterburner, dus dat is misschien een veroorzaker.

edit (12-6-2012):
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik inmiddels een driver-update gehad heb, maar we zijn nu een aantal weken verder en ik heb geen enkele RSOD meer hoeven verduren. Ik weet niet hoe het met andere 670/680 gebruikers zit, maar het probleem lijkt hier wel opgelost!

Beeldkwaliteit
Tja, nouja ehm... Wat zal ik hier van zeggen. Het doet het!

Warmte en Geluid

Ook een belangrijke factor is de hoeveelheid warmte die de kaart produceert en de mate waarin hij in staat is deze af te voeren. Ik kan hier een paar dingen over zeggen.

De kaart is onhoorbaar tot een ventilatorsnelheid van zo'n 53% in MSI Afterburner. Ik moet hierbij vermelden dat ik een CM 690 II Advanced behuizing heb, en dat is niet echt een schoolvoorbeeld qua herrie, ik zou het zelf een bak gaas willen noemen, je hoort alles wat zich daarbinnen afspeelt. Daarbij zit ik er ook nog minder dan een halve meter vanaf.
Afterburner kan ook gebruikt worden om een eigen fan-profile in te stellen, dat is een grafiekje met daarin aangegeven wat de fan-speed moet zijn bij een bepaalde temperatuur. Ik raad aan deze mogelijkheid te gebruiken, omdat de preset in het BIOS ontzettend langzaam is. Het duurt vrij lang voordat de ventilatorsnelheid zich herstelt nadat de load is afgenomen naar 0% en daarmee ook de temperatuur.
Dit is mijn eigen profiel:

Fan profile

Hiermee blijft de kaart relatief rustig tijdens gamen bij temperaturen van rond de 70 graden. Deze preset houdt de snelheid tot de 80 graden op 53%, waardoor ik er in principe geen last van heb. Tijdens het draaien van Kombustor (Furmark) wordt de kaart dan ook precies 80 graden op 53% fan speed. 80 graden lijkt misschien veel, maar een videokaart mag tot de 120 hebben voordat hij eruitklapt en de hogere temperatuur is een compromis wat ik bereid bent te sluiten, als ik hem daardoor nauwelijks hoor.
Als ik hier nu zo zit te typen is de temperatuur van de kaart zo'n 35 graden bij een omgeving van ik denk 25 graden, hij is dan geruisloos. Ik heb overigens volgende winter geen verwarming meer nodig op mijn kamer, even gamen is genoeg.

Eigenlijk zou ik de kaart graag willen vergelijken met een andere 670, zoals een ASUS DCII of, mocht er een uit komen, een MSI Twin Frozr III, helaas heb ik daar niet de middelen voor, dus u zult het hier mee moeten doen ;)
Een echte conclusie trekken vind ik dan ook lastig zonder vergelijkingsmateriaal, maar ik vind dat er al met al goed valt te leven met de temperaturen en herrie.

edit (12-6-2012) met dank aan marcel87:
Ook mensen die geïnteresseerd zijn in stevige overclocks in combinatie met watercooling kunnen met de Phantom hun hart ophalen. EK Water Blocks heeft namelijk op haar site CoolingConfigurator.com al aangegeven dat ze voor de Phantom custom full-cover blocks gaat maken. De Phantom is een van de weinige kaarten met een custom PCB die in aanmerking komt voor een EK full-cover block. Voor de ASUS DCII versie van de GTX-670 staat bijvoorbeeld geen custom block op de planning.

edit (21-11-2012)
Verbruik

Op aanvraag van een medetweaker in de reacties heb ik even de tijd genomen een paar simpele metingen te doen aan de energie die mijn systeem verbruikt met en zonder de GTX-670 er in. De metingen zijn gedaan met een vrij obscure energiemonitor, onder niet bijzonder streng gereguleerde toestand, dus hecht niet teveel waarden aan de absolute meetwaarden.
Verbruik

In het diagram staat idle voor de toestand waar mijn computer zich in bevindt als hij klaar is met zijn opstartwerkzaamheden; Heavy Load voor het parallel draaien van een Prime95 Blend Test en een MSI Kombustor Xtreme Burn-in test; Casual voor het draaien van een 1080p film in VLC plus op de achtergrond het spelen van een YouTube filmpje op 360p en Gaming is gemeten op het moment dat je, in de cutscene die ik gebruikt heb bij het testen van FPS in Battlefield 3, samen met je piloot een trap aan de zijkant van het vliegdekschip oploopt.

De i5 wilde het level in Battlefield niet laden vandaar het verbruik van 0 en ook moet er vermeld worden dat de Kombustor voor de Phantom op DX11, maar voor de i5 op DX10 gedraaid is.

Ik zou zeggen, trek vooral je eigen conclusies, ook al vind ik een (schijnbaar) idle verbruik van 15 watt voor de Phantom vrij netjes.

De Prijs

Ik heb de kaart voor 409 euro gekocht bij Informatique, Informatique heeft de dag nadat die van mij uitgeleverd is de prijs een paar dagen verlaagd naar 399 euro en is nu met 409 euro nog steeds de goedkoopste webshop. Daarmee is het de duurste GTX-670 verkrijgbaar, maar daarvoor krijg je wel een mooie koeler en de nodige OC-headroom. Of dat je die 40 euro waard is tegenover een reference model moet je zelf weten, ik ben er nog niet helemaal over uit.

Aan de andere kant is hij met 409 euro ruim 130 euro goedkoper dan zijn grote broer GTX-680 Phantom. Ook het goedkoopste reference-model is nog ruim 60 euro duurder. Voor dat geld krijg je dan een topmodel dat slechts marginaal (ongeveer 10%) beter presteert, maar warmer wordt en meer energie verbruikt. Daarbij komt ook nog eens dat je met een bescheiden overclock de 680 zelfs voorbijstreeft!

Hieruit dus twee conclusies:
Je kunt de kaart zien als een dure GTX-670, met wat blingbling.
Je kunt de kaart ook zien als een veel goedkoper alternatief voor de GTX-680, die iets minder tot iets beter presteert.

Ik wil de conclusie kort houden:
De Phantom is een mooi stukje hardware. De GTX-670 gpu overtreft alle verwachtingen en is single-monitor 1080p alle games op fatsoenlijke framerates af te spelen. Hij presteert met een overclock zelfs beter dan een GTX-680 (en dus het hele assortiment AMD's) Over de koeler wil ik geen duidelijk oordeel vellen, behalve dat hij zijn werk gewoon goed doet. De prijs blijft moeilijk: is ie het waard of net niet? Ik laat het aan jou!

Hope you enjoyed!

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 670 Phantom?

Hele nette review, leest lekker weg, 5 sterren dan ook! Persoonlijk begin ik me steeds meer te interesseren in Phantom kaarten, naast eerdere interesse in MSI Twin Frozrs.

Wellicht dat je in je review nog als voordeel kunt opnemen dat voor de Phantoms bij EK fullcover waterblokken in productie worden genomen, waardoor dit zo ongeveer de enige custom kaart is waar dit voor mogelijk is (afgezien van enkele EVGA's).

Verder las ik nog een typo onder de "Features en specs", laatste alinea en laatste regel. Je noemt daar twee keer achter elkaar "de datasheet". Kan er eentje van weg denk ik. Voor de rest mijn complimenten! :)
Als eerste: thanks :D!

Ik vind inderdaad de Twin Frozrs ook erg mooie kaarten, ook al staat het design van de huidige 670 Twin Frozr me niet zo aan met dat geel. Toch zou ik erg graag een Twin Frozr hebben/lenen om een grondig vergelijkend waren onderzoek te doen :P

Daarbij, bedankt voor de tip, ik zal eens even kijken, voor extreme overclockers zoals niet ik is dat wellicht interessant om te weten. Goeie suggestie.

En als laatste: de typo is gefixt, thanks for the heads up!
Die RSOD komt waarschijnlijk doordat je een temp sensor programma hebt draaien. Mijn RSOD's waren verholpen toen ik op geen enkele manier meer sensor data opvroeg uit mijn videokaart
Ja zoiets had ik ook al gelezen. Ik draai Speedfan en Afterburner dus dik kans dat het daar door komt. Ik vind het echter nog niet storend genoeg om deze progjes uit te zetten.
Mooie review... ik heb de Asus GTX670 CU2 Top gekocht ... waarom ... ik vond het een minimaal PCB-tje en daarbij een beperktere voeding (VRM circuit) wat minder. De Asus heeft ipv 4 VRM mosfets er 6 stuks. Ik weet dat de GTX570 ook wat slechter en meer uitval had dan de GTX580 door het goedkopere ontwerp van het voedingscircuit.

Tja ik wilde nou eenmaal graag een Phantom en de ASUS kaart was niet leverbaar en duurder. Ook zit ik helemaal niet te wachten op epische PCB's want ik ga toch niet extreem overclocken, sterker nog, ik draai hem gewoon op stock, omdat ik de OC niet nodig heb om BF3 op ultra te kunnen knallen.

Daarbij vind ik niet dat de vergelijking 570/580<=>670/680 van toepassing is, als we immers voor de 580 zouden kijken naar de 480, zou de 580 ook praktisch bagger moeten zijn. Nieuwe generatie, nieuwe kansen. nVidia lijkt ook van zijn fouten te leren.
Nice hoor....en ik ben geen gamer maar ik toch es mass effect 3 spelen, welke hier al een tijd ligt. En je bent toch niet opgelicht met je kaart. Informatique is nooit goedkoop. Ik kocht er de laatste gigabyte 670 oc ...voor 409, volgende dag 470... das dan wel leuk, maar ik heb de prijzen steeds zien veranderen, maar hem nooit op voorraad meer gezien......
Die coolblokken van gainword zijn echt nice. en je draaide overclocked nice wat frames....
Maar trekt die cooler van je pc de boel wel bij een flinke benchmark>
Overklokken is easy,maar bij een 2500k En verder hoort watercooling.... Voor die paar tietjes meer heb je veel plezier met een kant een klaar setje.. Perfecte review trouwens....

En even tegen patecatle, hoe zou die met een sandy bridje een gen 3 kunnen draaien?....
Het zal niks uitmaken qua prestatie....gen 2 redt het toch wel qua bandbreedte... Maar nice cool en dan het verschil met de ref. best flink......

gr.rich
Respect voor degene die dat kan ontcijferen.
Ik snap hem wel hoor, hij verteld dat de prijzen erg variable zijn, en bepaalde kaarten slecht leverbaar zijn.
Zeer nette review man! Je hebt me overhaald om deze kaart te kopen.
Bedankt en heel veel plezier van je kaart!
Moet lukken denk ik zo :)
Echt een goede review. Ik zou er zo een willen halen. Maar ik lees deze review net te laat. Ik heb zelf gekozen voor de EVGA GTX670, en deze bevalt mij ook echt heel erg goed.

Maar daarbuiten want wat ik net zei is off topic. De review is gewoon top! Veel tijd aan besteed(tenminste zo ziet het eruit).

Keep up the good work. _/-\o_
Bedankt man :) Er zitten inderdaad wel een paar uurtjes in, maar die zijn goed besteed als ik de reacties zo lees :D
Hallo, mede op basis van deze review heb ik deze videokaart gekocht (natuurlijk wel even verder gekeken, maar de verschillen tussen de kaarten zijn op dit moment zo klein dat dit me een goede oplossing leek).

Erg tevreden ermee, en een enorme upgrade vergeleken met mijn oude 285GTX.
Wat een fijne stille kaart is dit!

Gisteren natuurlijk even wat benchmarks losgelaten, de unigine benchmark gedraaid (Heaven DX11) en ik kwam al zonder overklokken op een scoren van 1323 uit (met een gemiddelde FPS van 52.5).
Nu heb ik wel de laatste drivers draaien, maar zeker niet de nieuwste hardware (Asus Striker Extreme, met 4Gb geheugen en een Intel core2Quad x6800 op 2.93 Ghz...

Misschien ligt het dus aan de drivers, maar ik zou verwachten dat jij een veel betere benchmark op Unigine zou scoren...

De 3Dmark scores lijken dan wel weer beter te kloppen als je mijn tragere CPU in de resultaten meeneemt.
Weet je zeker dat je dan alle instellingen zo hoog mogelijk had staan? Tesselation op extreme, zo veel mogelijk AA (8x MSAA geloof ik) en een resolutie van 1080p? Je CPU zal denk ik niet zo snel de bottleneck zijn, maar dan nog is het apart dat jij er ongeveer 200 punten meer uit perst...
Ok... de resolutie bleek een stukje lager te staan, wat de hogere resultaten verklaart.
Ik heb hem nu op 1920 x 1200 gedraaid (mijn native resolutie) en dat zorgt inderdaad voor iets lagere benchmark resultaten dan die van jou (maar dat komt dan omdat jij op 1080p draait).

Verder nog steeds erg blij met de kaart.
Als je een benchmark draait hoor je inderdaad de fan iets meer, maar nooit echt irritant.
Net ook nog even een potje COD gedraaid met de output over mijn drie schermen verdeeld (3 schermen met 1920x1200 resolutie).
Dat kan nu op deze single kaart met de surround settings.
Ziet er erg indrukwekkend uit!!!! Hoewel het beeld wel erg uitgerekt wordt.
De kaart red het verder eenvoudig, geen enkele hapering of stotter te bekennen
Goede review. Deze heeft mij er van overtuigd om de kaart ook te halen.
Eerste indruk: een 7,9 in de Windows Classificatie score (videokaart zit nu in een PCI-E 2.1 16x slot) ;).
Dat zegt niet zo veel :P
Een HD5850 haalt ook een 7.9 in de prestatie index van windows, dit is dan ook de hoogst mogelijke score.
Wow. Ik kom van een GTX285 die ik nu dus door de Phantom heb vervangen.
Battlefield 3 met de GTX285 alles op low (wel 1920x1200) ging gemiddeld 35-40 fps, maar oogde toch schokkerig. Nu alles op Ultra (1920x1200) en een gemiddelde fps van 65-80 en het oogt nu ook soepel. Wat een verschil!

Processor: i7 920, Ram: 12GB en BF3 staat op een SSD
Hele nette review :).
Mocht je toch de middelen hebben, ik duim voor je, schroom dan niet om een even mooie review te plaatsen van MSI,s Twin Frozr III, waar ik naar uit kijk. Talent heb je zeker.
Bedankt!
Mocht een er een TFIII op mijn pad komen dan zal ik er zeker een mooi vergelijkend warenonderzoek van maken! Ik acht de kans niet zo groot maar zeg nooit nooit!
Super review. Heb dezelfde videokaart.
Je draait de 2500K op stocksnelheid? Ik neem haast aan van niet, je totaalscore in 3dMark11 is net iets hoger dan mijn score (3770K@4.2Ghz, +100 op core, +200 op mem)
Ten eerste bedankt :)
Je hebt overigens gelijk, mijn 2500k draait op 4.8 gHz volgens een preset (vergeef me) in het Asrock UEFI. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik niet de totaalscores van 3DMark 11 heb gebruikt, maar de graphics scores! Ik weet overigens niet in welke mate de CPU daar dan nog invloed op heeft.

edit: heb de kloksnelheid nog even toegevoegd aan het tabelletje

[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 30 mei 2012 10:26]