Specificaties Rad. HD6950 (850MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC Review

Abeltje130 12 augustus 2011, laatste update op 12 augustus 2011, 18.058 views

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC

Pluspunten

• Koeling
  • Prestaties
  • Unlock naar 6970 mogelijk, tenzij je pech hebt, zoals ik
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• prijs

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Beste tweakers hierbij een review over de MSI R6950 Twin Frozr III/OC Power Edition. (wat een mond vol he?)

Waarom deze 6950?
Mijn oude situatie was: 2x HD 6850 in crossfire, omdat ik toch wel van een beetje overklokken van videokaarten houd, wou ik eigenlijk toch maar weer 1 kaart.
Deze moest trouwens ook stil zijn en van AMD/ATI zijn.
Mijn keuze viel al snel op de 6950, en dan wel het Twin Frozr III model, niet alleen omdat de koeling superieur is aan de twin frozr II, maar hij schijnt ook nog te unlocken zijn naar een 6970, terwijl deze kaart een geheel custom PCB bezit(Daarover later meer).
Na een paar daagjes te hebben moeten wachten op mijn kaart, kwam hij eindelijk aan, (schuld van DHL :( ).

Verpakking

Toen ik de doos vasthield, viel me al gelijk het gewicht op.

Er zit een klep op de doos en een kijkraampje, waardoor je alvast de kaart kan bekijken.

In de doos zit:

-De kaart zelf
-CD met driver,MSI afterburner,MSI live update en nog wat utility's
-2x Molex naar 6 pins
-Dvi naar VGA adapter
-Mini-displayport naar 'normale' displayport adapter
-Lange crossfire-brug
-Reclame flyer(met MSI producten)
-Installatie handleiding

De kaart zelf

En eenmaal uitgepakt, is het gewicht van de kaart echt factortje: 'Wauw'
De kaart is groot, wel zo'n 27 CM.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het een prachtig ding, echt zo'n 'agressief' uiterlijk.
(misschien net niet zo mooi als de Phantom kaarten van Gainward).

Zoals je kunt zien, zijn alle kwetsbare aansluitingen (Crossfire connectors, uitgangpoorten, en PCI)
Beschermd met hard plastic.
De kaart kon in de verpakking ook geen kant op, dus daarmee zit het wel goed!

Je kunt hier de heatpipes zien lopen.
Er lopen 3 kleine heatpipes doorheen, met een doorsnede van 6mm (correct me if im wrong), en ook nog 2 extra dikke 'superpipes' (onderste en de bovenste) van 8mm dik.

Hier kun je de 'custom' PCB zien, volledig ontworpen door MSI.
Ook vrij uniek: deze kaart heeft een glimmend zwart PCB, in tegenstelling tot het mat zwarte dat je wel vaker ziet.

Nog een plaatje vanaf de zijkant, zo zal de kaart dus in je kast komen te zitten.
Ook een leuk detail: De tekst: 'msi' en 'twin frozr III' zijn mooi afgewerkt met een reliëf.

Nog een kleine vergelijking met een PS3 controller, om een beeld te krijgen van het formaat van dit ding.

Oké dat was het voor de plaatjes, tijd voor de belangrijkere zaken!

Featureset
Deze kaart beschikt over 2048MB GDDR5 aan ram, daar zul je ook op zeer grote resoluties en bij eyefinity mee uit de voeten kunnen.
De maximaal ondersteunde resolutie voor 1 scherm is 2560x1600, dat betekent dus ook dat deze kaart dual-link DVI ondersteunt.
Zoals bijna iedere andere AMD kaart beaamt, ondersteunt deze kaart tot 3 monitoren vanaf 1 kaart.
Door een standaard HDMI aansluiting kan je ook je beeld op een TV laten verschijnen zonder verloopjes/adapters nodig te hebben.
Een nieuwe feature van de 6xxx serie van AMD, is dat deze 3D ondersteunen en de 6950 is daar geen uitzondering op.

Prestaties & overklokbaarheid
Ik ga enkele benchmarks/games draaien.
Games:

Benchmarks:
-3dmark vantage performance
-Unigine Heaven
-3dmark 11

Hiermee zou je wel een aardig beeld moeten krijgen van wat de kaart kan.
Ik zal de benchmarks draaien op 3 manieren:
-Alle kloksnelheden op standaard van de 6950 Twin frozr/OC.
-Alle kloksnelheden op 954/1440
-Alle kloksnelheden als op de reference design 6950, namelijk 800/1250

Maar nu eerst waar deze kaart uitermate geschikt voor is:
Overklokken
Ik heb deze kaart overgeklokt door middel van het progamma MSI Afterburner.
De meegeleverde versie van MSI afterburner wil het core voltage niet laten aanpassen met deze kaart.
Na het proberen van enkele tweaks lukte dit nog niet.
Hier is deze versie voor nodig:

Om de kaart tot het maximale te overklokken, moet je MSI afterburner een beetje tweaken.
Ga op je PC naar: C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner
Als je geen 64bit versie van windows gebruikt ga dan naar: C:\Program Files\MSI Afterburner

Hierin zou je een CFG bestand moeten zien staan genaamd: MSIAfterburner
Open deze in notepad, verwijder alles uit dit bestand, en plak de tekst tussen de strepen er voor in de plaats.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

~[Properties]

FanSpeedReadbackDelay = 1000
CaptureOSD = 1
AudioCaptureFlags = 00000003h

~[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it
UnofficialOverclockingMode = 2
AccessibilityCheckingPeriod = 0

~[NVAPIHAL]
ClockDomainIdWorkaround = -1

Hiermee zouden alle waardes in MSI afterburner naar een core clock van 1530 Mhz , een Core voltage van 1350 en een memory clock van 1690 mhz geschoven kunnen worden.

Het overklokken van je videokaart is geheel op eigen risico!
Ik, noch Tweakers.net kunnen hiervoor aansprakelijk worden gesteld!

Na een tijdje overklokken, kwam ik zelf tot deze overklok:
Core voltage van 1250
Core clock van 954
Memory clock van 1440

Dit loopt dan geheel zonder artefact's of andere fouten in het beeld.

(ps: de 6970 flash wordt behandeld in het 'modbaarheid' gedeelte)

De benchmarks

Alle game-benchmarks worden als volgt uitgevoerd:
Bij gebrek aan een in-game benchmark, wordt deze uitgevoerd door middel van het progamma FRAPS.
Hierbij zal ik 3 minuten uit een spel spelen, om daar vervolgens een gemiddelde framerate uit te halen.
De instellingen van het spel worden vermeld boven de grafiek.
Mijn processor draaide ten alle tijde op 4Ghz.

Standaard 6950 = een MSI r6950 twin frozr III/OC, maar dan op de kloksnelheden van een 'normale' 6950.

6950 twin frozr III = een MSI r6950 twin frozr III/OC, op de standaard kloksnelheden

6950 extra OC = MSI r6950 twin frozr III/OC, op de kloksnelheden van 954 op de core, en 1440 van het memory

Crysis 1:
8xAA
Alles op Very High

Nog steeds een erg veeleisend spel, hoewel Crysis geen Dx11 ondersteunt, ziet het er allemaal prachtig uit, en legt het nog menig videokaart het vuur aan de schenen.

Crysis 2:
1920x1080

De overklok werp hier ook aardig zijn vruchten af, wel 12 FPS!

The witcher 2: Assassins of Kings:
4xAA
High Specs
(high specs gebruikt omdat Ultra onspeelbaar was, daarbij kreeg ik zo'n 15-20 FPS, zelfs met extra OC)

Op high is het spel volledig soepel, zelfs in de meest drukke/veeleisende stukjes (gevechten etc.) loopt dit spel nog als een trein, en ziet er echt prachtig uit!

Dirt 3
8xAA

Mafia 2
16xAA
PhysX stond uit

Call of duty black ops
16xAA

Geen grafisch hoogstandje, maar ik heb deze game toch maar toegevoegd omdat deze zeer populair is.
Zelfs als ik een stukje gameplay opneem met fraps(wat de FPS ernstig beinvloedt) blijft dit spel volkomen vloeiend!
Hoewel een overklok volkomen onnodig is, laat dit zich wel weer zien in de gemiddelde FPS.

3Dmark Vantage
Performance preset
1280x1024

Zoals je kunt zien, beloont een extra overklok zich aardig in de benchmark.

3Dmark 11
Performance preset
1280x720

Unigine Heaven
Normal tesselation
8x AA
anisotropy 4

Suicide Run
Er bestaat in het overklok-wereldje ook nog zoiets als een 'Suicide Run', daarmee klok je je videokaart(of processor) zo hoog mogelijk, voor een paar minuutjes om de maximale score te behalen.
Vaak zijn deze instellingen niet aan te raden voor dagelijks gebruik, maar om er 1 benchmarks meet te draaien kan geen kwaad.

(klikbaar)

Zoals je kunt zien krijg je alweer een flink aantal puntjes erbij, waarschijnlijk kan een meer ervaren overklokker deze kaart nóg verder pushen.
Voor mij bleek 1ghz wel zo'n beetje het maximale van deze kaart.

Tot zo ver de prestaties.

Beeldkwaliteit

Niks bijzonders te melden, alles ziet er goed uit, geen artefacts te zien.

Modbaarheid

Het was een van de redenen voor mij om deze kaart te kopen,
je kan hem nog unlocken, terwijl het een custom PCB is.

Na het zien van dit artikel:

had ik besloten om voor de twin frozr III te gaan ipv. een asus direct CU of een twin frozr II.
Maar helaas, het mocht niet zo zijn, want sommige gpu's zijn al 'gelaserd', waardoor unlocken onmogelijk wordt.
Hoewel er nogal wat twijfel is over het knopje op de zijkant, het is elk geval geen BIOS- switch, want als je in windows bent geboot, en dit schakelaartje overhaalt, gaan je fans enkel anders draaien, maar (volgens mij?) zou windows dan moeten rebooten.
Na het proberen van ATIflash, en booten vanaf een USB om vervolgens zo de kaart handmatig te flashen, en dit allebei niet lukte, gaf ik het maar op.
Gelukkig bleek het wel mogelijk om de barrières (van maximale kloksnelheid) van deze kaart te liften met MSI's Afterburner.
Afgezien van dat de 6970 standaard 80Mhz hoger is geklockt, geven de extra shaders toch niet zo heel veel performance vrij.
Met de twin frozr koeler kon ik toch al makkelijk over 880Mhz komen.
Voor de mensen die deze kaart ook hebben, en willen proberen om hun kaart te unlocken,
In dit artikel staan links voor de nodige download's, en instructies:

Op dit plaatje zie je waar de 6950 ongeveer geplaatst is in het marketing progamma van AMD:
De 6970's prestaties liggen een fractie hoger, maar door de goede koeler op deze 6950, zul je ongetwijfeld over de prestaties van een standaard 6970 heen kunnen komen.

De precieze specs van de 6970/6950

Een uitgebreide tutorial voor het unlocken van je kaart:

benodigdheden:
een USB stick.

Ok,
Start HP usb utility op.
Selecteer daar je usb stick, en klik: create ms dos, en selecteer bij using DOS system files at:
'de plaats waar je de net gedownloade windows 98 bestanden hebt staan' .
Klik op start.
Pak vervolgens het bestand .RAR bestand uit dat je net hebt gedownload, en sleep de inhoud naar de USB stick.

Herstart je systeem, en boot vanaf je USB stick, dit is voor ieder moederbord anders.

typ atiflash in, als er een hele lijst met tekst op het scherm komt, tik dan een paar keer op welke knop dan ook op je toetsenbord, tot je weer iets kan typen.
typ vervolgens atiflash -p -f R6950PEX.bin ,
wacht tot dit in het scherm staat: Restart system to complete Vbios update.
haal de usb stick uit je computer, en herstart je systeem.
Controleer het aantal shaders met GPU-z.
Waar bij mij 1408 unified staat, zou bij de meeste mensen nu 1536 unified moeten staan!
Als dit er wel staat is de flash gelukt!
Als er 1600 unified staat, moet je een nieuwere versie van GPU-z downloaden.
Als er nog steeds 1408 staat, kan je kaart niet unlocked worden.

Het modden van je bios is compleet eigen risico! Ik, noch tweakers.net kan hiervoor aansprakelijk worden gesteld!

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

De drivers die standaard met de kaart zijn geleverd heb ik niet uitgeprobeerd.
De versie van MSI afterburner die is meegeleverd, is niet recent genoeg om deze kaart volledig te ondersteunen, waardoor ik toch maar 4 sterren geef.
Verder ben ik nog geen enkel ander probleem qua drivers tegengekomen met deze kaart.

Warmte- en geluidsproductie
Onhoorbaar, dat is deze kaart.
Mijn systeem is (letterlijk) qua geluidsproductie van altijd load, naar altijd idle gegaan.
De kaart blijft A-L-T-I-J-D stil, en onwijs koel.
Tijdens alle benchmarks en de temperatuurtest stond de fan profile van de kaart op 'performance'.
Ook op performance is de kaart doodstil.

De kaart op stock clocksnelheden na een paar minuutjes furmark:

De kaart met overklok na een paar minuutjes furmark:

De kaart op stocksnelheden na een paar minuutjes crysis:

(ps: de max temp is dus 60, daarvoor had ik de overklok erop en was vergeten msi afterburner te herstarten. :/ )

De kaart met overklok na een paar minuutjes crysis:

Zoals je ziet blijft de kaart dus mooi koel, en dat tegen bijna geen geluidsproductie!

Ik wil het nog echt benadrukken, deze kaart is echt doodstil. Ik zou hem dan ook aan iedereen aanraden die een stil systeem wil.

Waarschijnlijk het grootste nadeel aan deze kaart, 250 euro is toch best een smak geld voor sommige mensen, terwijl een standaard 6950 al vanaf 182 euro verkijgbaar is volgens PW.
Is de stilte en extra prestaties dit geld waard?
Ik vind van wel, maar dit is vooral een persoonlijke kwestie.

Verbetertips zijn natuurlijk altijd welkom, houd dit alsjeblieft wel inhoudelijk, geen berichten zoals:
'slechte review!, BOEH!'.

Ik hoop dat ik mensen heb geholpen met mijn review, en see ya next time!
;)

Bedankjes:
evonck, omdat hij de tijd nam om mijn review flink te verbeteren!

Changelog
Dirt 3 toegevoegd
Mafia 2 toegevoegd
Call of duty black ops toegevoegd
paar foutjes verbeterd.
tempraturen tijdens het gamen toegevoegd
'Suidcide run' toegevoegd

Heb jij ook een MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC?

Dat filmpje gaat over de reference design.
Ik heb de kaart overgens wel goed geflashed, maar mijn chip was gewoon al 'gelaserd'.
Ik vind dat je hier een hele nette en informatieve recensie neer hebt geplant, beste 'Abeltje130'...! Vrijwel niets aan toe te voegen. Een goede en duidelijke schrijfstijl, zeer informatief en een mooie reeks foto'tjes d'r bij. Klasse!

Weet je, ik herinner me nog hoe ik jouw eerste recensie las...vergelijk ik die met de artikelen die je de laatste weken achter hebt gelaten, nou, dan zie je duidelijk dat ook jij je vaardigheden verbetert! Ik geloof ook dat je, in vergelijking met onze andere leden, nog niet zo oud bent. Vergelijk in jouw werk met dat van de volwassen forumleden, dan doe je daar niet of nauwelijks voor onder. Bedenk dat als je je zodanig blijft oefenen en trainen in het bouwen van computers en het beschrijven hiervan, dat je nog eens een heel gewaardeerd en respectabel iemand hier kan worden. Dat ben je nu weliswaar ook wel, maar hé, iedereen wil een stapje hoger toch?

Ga zo door, ik kijk met smart uit naar het volgende (prachtige) werkje dat je achterlaat!

Groeten,

Peter
Leuke review inderdaad! :) (had ik al eens eerder gezegd)

Maar ik zag net dat er een plaatje niet werkte :(
Groetjes ;)
Mooie review!
Maar het unlocken van de shaders geeft wel degelijk een boost.
Niet alleen de shaders veranderen ook de timings van het geheugen van de bios van een 6970 is strakker als die van een 6970.

Waarom is het niet mogelijk om alle 6950 twinfrozer ||| te unlocken?
Je moet gewoon geluk hebben?

De temps van de kaart zijn ook zeer goed! en zal ook een reden zijn voor veel mensen om deze aanteschaffen.

Nadeel is wel dat er kans bestaat dat je hem niet kan unlocken en dus "gratis preformance" misloopt.

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 7 juni 2011 23:13]

Ik heb hier ook een MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC draaien en met succes de shaders unlocked. Van de biossen die je kunt downloaden is er wat betreft versie geen enkel verschil. Wanneer je echter kijkt naar de 'hardware specs string' zie je:
  • 113-MSITV246MS.121 MSI CAYMAN PRO V246 64MX32 2G of
  • 113-MSITV246MS.131 MSI CAYMAN PRO V246 64MX32 2G.
Het is slechts speculatie, maar misschien kun je daaraan zien of de gpu gelaserd is of niet/ Die van mij betreft de 121. Je zou het bij je kaart kunnen checken met een BIOS editor :).

[Reactie gewijzigd door Quadrivium op 8 juni 2011 17:07]

Ik heb zelf de 131, en als ik naar de gemodde bios van MSI kijk zie ik ook de 121 staan.
Maar bedankt voor de hulp!
Volgensmij kan je het niet daaraan zien. Ik heb gekeken wat mijn orginele bios versie is:

113-MSITV246MS.121 MSI CAYMAN PRO V246 64MX32 2G

Maar ik krijg het ook niet voor elkaar om te unlocken.
Ik heb zowel de MSI 6950 bios van TechPowerUp geprobeerd als die van de Vortez website.

Het was me ook opgevallen dat die van Vortez een stuk kleiner is als het orgineel.

Het enige verschil is dat ik een bootable USB heb gemaakt met UNebootin. En gekozen heb voor Freedos.
Heb je nog tips Quadrivium?
Nog ter aanvulling: de bios die je bij het downloadpakketje hebt, is 64kB groot, terwijl het origineel 128kB is. Ik weet niet of dat problemen kan geven, maar in ieder geval staat op TechPowerUp dezelfde gemodificeerde bios die wel 128kB groot is, waarin de shaders unlocked worden en de CCC-overkloklimiet tevens opgeheven wordt van 900MHz (GPU) en 1325MHz (mem) naar 1300MHz en 1800MHz.

Mocht je zelf de originele bios willen aanpassen, kan dat met Radeon Bios Editor v1.28. Echter kun je alleen met de huidige versie de shaders unlocken. Hoewel je de overkloklimiet, standaard kloksnelheden, fanprofielen en voltages kunt aanpassen, resulteert dit allemaal wel in een BSOD wanneer de Ati-drivers geïnstalleerd worden, ondanks dat de kaart op de aangepaste waarden stabiel kan draaien. ATIKMDAG.sys schijnt de boosdoener te zijn die een soort van ID-check doet.

Voorlopig dus alleen via de bios shaders unlocken met eventueel 1300/1800MHz "limiet" en al het andere via Afterburner :).

[Reactie gewijzigd door Quadrivium op 15 juni 2011 19:24]

Nette review :), is het mogelijk om het geluidsnivo te testen? wat closeups van de kaart in je kast en het stroomverbruik. Dan zijn de 5 sterren voor jou ;) :) (nouja nu eigenlijk ook al)
Ik heb helaas geen geluids druk meter o.i.d dus dat zal niet gaan, ook geen wattmeter trouwens.
Ik heb deze kaart overgeklokt door middel van het progamma MSI Afterburner.
Na het proberen van enkele tweaks lukte dit nog niet.
Hier is deze versie voor nodig:
Je kunt de voltage unlocken bij settings of options in msi afterburner 2,1,0 ;)

Heb zelf een XFX HD6950 :)

Maar weer een mooie Review 5+ :)
in de review schreef ik zelf ook al dat het lukte :p
maar bedankt!
Hele mooie review. Ook met informatie waar ik echt wat aan heb. Top!

Ik zit er zelf over na te denken om deze kaart te kopen. Misschien heb je me wel overgehaald. :)

Aangezien je er zoveel tijd in gestoken hebt wil ik je juist een aantal punten van verbetering meegeven. Dus niet om te zeuren maar juist omdat je er zo overduidelijk zoveel werk in hebt gestoken. Daarom is het de moeite waard.

Je hebt een paar schrijf-, grammatica- en stijlfouten erin staan. Met stijlfouten bedoel ik verkeerd geschreven spreekwoorden en uitdrukkingen, en hier en daar een kromme zinsbouw etc. (Tja het is mijn werk hè.) Als je wil, wil ik ze best aan je laten weten. Evt. in een DM o.i.d.

Het is namelijk echt een goede review. Met een paar verbeteringen kan tweakers zo je review overnemen.

Mijn complimenten.
Ja verbeterpunten worden altijd gewaardeerd!
ik zou het heel fijn als je me die wil DM'en!
Ok, doe ik één dezer dagen! als het te lang duurt, help me eraan te herinneren.
Ik vind het ook een zeer puike review. Lekker gedetailleerd, goed leesbaar, genoeg (vergelijkings)plaatjes en veel benchmarks.
Ik geef jouw review 5 sterren hiervoor.

Even een kleine correctie: de 3 kleine heatpipes zijn 6mm dik en de 2 buitenste (de superpipes) zijn 8mm dik ;)

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 15 juni 2011 15:26]

Super review kan niet anders zeggen.
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe videokaart. En ben er niet zo heel erg in thuis
De enige vraag wat in mij opkomt en wat ik dus mis is, de vergelijking tussen je 2x6850? :D

Kan je hier iets over vertellen Abeltje
Wat een lekkere review om te lezen en een prachtige opgeruimde systeemkast!
Mooie review hoor ! Heeft me aan het denken gezet. Heerlijke snelle, koele en stille kaart. Mijn HD4870 X2 is helaas overleden (binnen garantie) en ik krijg waarschijnlijk een 6xxx serie kaart terug, dan is deze zeker interessant ;)

5 sterren voor jou iig !