Lenovo N5902 Review

Phomer 26 mei 2012, laatste update op 26 mei 2012, 1.105 views

Lenovo N5902

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Compact
  • Backlight
  • Mediatoetsen in XBMC
  • USB dingetje
  • Scrollen
  • Batterijen

Minpunten

• Kleine toetsen
  • Indeling van de toetsen is even wennen

MOTIVATIE
Hierbij toch een review van de Lenovo 5902.
Zelf zit ik al wat jaren vanaf de bank op een htpc filmpjes te kijken en downloads aan te zetten.
In de tussentijd heb ik al wat verschillende invoerapparaten versleten, Logitech wireless keyboard en wireless muis, Logitech Multimedia Bluetooth Keyboard en Logitech DiNovo Mini. Nooit eerder was ik zo enthousiast dan bij deze Lenovo 5902!

PRIJS
Om te beginnen de prijs. Een tijd lang was deze nergens te bestellen in de nederlandse webshop, nu zag ik dat hij is verschenen voor een bedrag van 100 euro. Niet doen. Via Ebay heb ik de mijne besteld, 40 euro, twee weken levertijd dat wel, maar dan heb je ook wat!

UNBOXING
Het pakket kwam niet in een fancy doos, maar verpakt in een stevige kartonnen doos. De inhoud van het pakket waren de 5902, een garantiebewijs en een boekje en het USB dingetje (baby blauw) om de aansluiting te verzorgen. De 5902 is kleiner dan verwacht en ligt daardoor lekker in de hand. Hij is superdun en daardoor ook lekker licht.

TOETSEN
Alle knoppen die je verwacht zijn aanwezig op de F-toetsen na. De multimedia toetsen bovenaan werken prima in XBMC en de indeling ervan is in orde. De toetsen zijn te vergelijken met die van de Logitech DiNovo Mini, dus klein maar funtioneel. Ook deze lichten op in het donker wat wel handig als je 's avonds een film aan het kijken bent. Aan de achterzijde kan je aangeven met een schuifje of je wilt dat deze backlight aan staan om zo de batterijen minder te belasten bij gebruik overdag. Verder vind je een track-button, vergelijkbaar met die van een Blackberry, welke 'werkt'. Je scrolt overal heen waar je naartoe wilt, maar het vergt wel wat oefening. Al-met-al niet onaardig. Boven deze track-button vind je twee muis knoppen die met een 'klik' laten weten dat ze ingedrukt worden. Onder deze track-button vind je een scrol-streep waarmee je in één keer een webpagina heen en weer kan scrollen, een beetje vergelijkbaar met een wieltje op een muis. Dit werkt verdraaid fijn. Dit alles heeft, op de muis knoppen na, een matte afwerking waardoor vingerafdrukken minimaal zichtbaar zijn.

GEBRUIK
De 5902 sluit je aan met een USB dingeltje wat er voor zorgt dat je meteen aan de slag kan. In vergelijking tot Bluetooth apparaten die toch in de praktijk wel eens hun connectiviteit verliezen om wat voor reden dan ook.
Beetje jammer alleen dat dat ding baby blauw is, maargoed daar komen we ook wel weer overheen. Ik merkte op dat ik binnen een mum van tijd lekker aan het werk was met de 5902, hij is licht, ligt lekker in de hand en het wendt best snel. Alleen blijven het gewoon kleine toetsjes, dus je moet gewoon goed kijken welke toetsen je indrukt. Verwacht dus niet dat je hier hele review me gaat typen. Maar daar hebben we hem dan ook niet voor aangeschaft. De ENTER toets zit helemaal rechtsonderaan waardoor hij snel blindelings te vinden is, de muis knoppen werken goed en er is een windowstoets aanwezig! Verder viel op dat de backlight na een paar seconden al uit gaan waar de batterijen gespaard worden. Er gaan twee AA batterijen is, wat sommige mensen misschien een nadeel vinden. Zelf heb ik ervaren dat de Logitech DiNovo Mini met een accu snel leeg is en langzaam oplaadt. En bijvoorbeeld de Logitech Multimedia Bluetooth Keyboard op twee AA-tjes het maanden uithoudt! Dus mijn verwachtingen zijn groot met betrekking tot het batterij gebruik.

SLOT
Ik denk dat ik alles wel besproken heb met betrekking tot een invoerapparaat en het gebruik ervan.
Het is verder nog even belangrijk om te noemen dat voor dit geld de bouw kwaliteit en degelijkheid van de 5902 echt een dikke tien verdient!

• Sony Bravia TV
  • Windows 7

Heb jij ook een Lenovo N5902?

Mooie review!
Heeft me ervan overtuigd hem ook te bestellen.
Waar heb jij hem besteld? Zie hem op eBay voor ruim 64$ (inclusief verzenden), dus zo'n 52 euro.
Hi Klaas,

Ik heb inderdaad even gekeken op ebay en je hebt gelijk.
In de tijd waren er een hoop aangeboden vanuit hongkong.
De nickname is flyingbuyergogo dus ik zou het gewoon ff in de gaten houden!!

Groet Paul!
Ik ben ook geinteresseerd na het lezen van je review! Heb ook zitten kijken op eBay maar ben benieuwd of iemand hem al heeft aangeschaft en via welke seller.

flyingbuyergogo heeft alleen nog de **01 met trackball en ik wil de ***02 met optische trackball.
Hi man,

Ik heb even gekeken op ebay, maar het lijkt erop dat ze inderdaad niet voor minder gaan dan 52 euro. Het ebige wat ik kan zeggen is dat het het geld dubbel en dwars waard is! Nog steeds beleef ik dagelijks het gebruikersgemak! En voor dat geld heb je gewoon geen vergelijkbaar product, naar mijn mening! Succes met overwegen, ik zeg bestellen!!

Groet Paul!
Hey!

Echt goede review, bedankt! Heb hem meteen ook maar aangeschaft!

Voor de mensen die een plek zoeken om het te komen in NL:

Ik heb ook gezocht op ebay, wat opzicht best wat resultaten opleverde.
Ik wilde echter niet het gevaar lopen nog invoer belasting te moeten betalen enzo, dus heb hem voor een iets duurde prijs nu in de actie gevonden bij: http://www.mpossible.nl/Kopen2

Ik heb hem nog niet binnen, maar de shop ziet er wel betrouwbaar uit.

Groeten,
Sander
Sander bedankt!! ;)
Gekocht op eBay en vandaag binnen. Duurde 2 weken, maar dan heb je wel wat ;) Kostte me 52 euro. Ding is maar iets van 28 euro en de rest was shipping. Toch gek dat je deze zo weinig ziet met iedereen die tegenwoordig (hier op tweakers) een htpc heeft...? Ik vind hem nu al beter dan de logitechs e.d. die ik gezien heb.

Dus; ik ben het tot nu toe helemaal eens met deze review!
Hoe valt het batterijgebruik tot nu toe mee? Ik kan me inbeelden dat je niet telkens de moeite neemt om de switch op de achterkant te verplaatsten? 'k Ben zelf nog aan het twijfelen om een N5901 te bestellen die je kan vinden voor ¤25 of een N5902 voor het dubbele. :P
Batterij gebruik is prima. Vergeet hem regelmatig uit te zetten en gebruik hem altijd in het backlight standje. Zit nu pas aan mijn tweede setje!! Nog steeds dik tevreden!!