Griffin Survivor for iPad 2 en New iPad Black Review

Rhy 13 augustus 2012, laatste update op 6 augustus 2016, 6.469 views

Griffin Survivor for iPad 2 en New iPad Black

Uitstekende 'rondom' bescherming van je iPad, beter dan Apple's SmartCover en nog goedkoper ook!

Pluspunten

• perfecte bescherming
  • Helderheid screenprotector
  • ligt fantastisch in de hand
  • lage prijs t.o.v. losse bescherming

Minpunten

• screenprotector initieel vrij stroef
  • 'flapjes' moeilijk vast te zetten in 'geopende' toestand
  • plastic standaard is een flut product
  • weinig ruimte rondom docking connector

Zo! Dit wordt mijn eerste productreview in de 12 jaar dat ik lid ben van deze site :9 van een wel heel mooi product, waarbij het me bevreemd dat niet meer tweakers er 1 hebben, of overwogen hebben er 1 te nemen (gezien er zeer weinig over te vinden is op GOT):
"Waarom kiezen voor een relatief zware rugged iPad case?!"
Na jaren van jaloers kijken naar collega’s, vrienden en familie met iPads, heb ik dan mijn eerste iPad aangeschaft: iPad 3rd gen 16GB Wifi + Cellular. Nu heb ik een historie dat ik meestal mijn hardware anders gebruik dan wat de norm is. En jawel … ik heb al mijn computers verkocht, en heb mezelf op de ‘iPad-only challenge’ gezet. Daarbij wil ik meer buiten (achtertuin, vliegtuig, hotels, strand) dan binnen vertoeven en dan is een goede bescherming van de niet goedkope iPad wel belangrijk.
Research stadium
In de eerste instantie zag mijn lijstje er zo uit (combinatie van budget en kwaliteit):
  • 17EUR ... ICIDU iPad Neoprene Sleeve
  • 30EUR ... Case Logic waterproof iPad cover
  • 10-20EUR ... screenprotector (was er nog niet over uit welke precies)
  • 20EUR ... Muvit back-case protector om achterkant krasvrij houden
  • 39EUR ...Apple Smart Cover
  • … evt. nog padfolio voor ‘sjiek’ uiterlijk.
Hmm … en dat ook allemaal moeten meeslepen in een nog aan te schaffen A-Solar Nova BackPack Pro … gekkenwerk en prijzige aangelegenheid. Maarja wel belangrijk.
Pre-sales stadium
Bij het doen van verdere research op Google en YouTube kom ik uit op deze videos:

“VET! 1 van de 2 moet ik hebben!” Was mijn eerste gedachte. Mijn verwachting was eigenlijk -- zoals bij veel van dit soort gadgets -- dat het een bestelling zou worden in de USA. En voordat ik iets overseas bestel, wil ik echt alles van voor naar achter weten. Tweaker he. 8) Maar om je direct uit je lijden te verlossen? Beide zijn leverbaar in Nederlandse webwinkels! Maar welke past het best bij me?

De Otterbox Defender komt in 2 versies: de oude versie heeft geen screenprotector. De nieuwe wel. Duidelijke reviews daarover:

Wat negatief opvalt bij de nieuwe Otterbox is dat niet alle posities zijn afgedekt (back cam, speaker), grote kans op 't ‘rainbow effect’ van de gebruikte screenprotector, en dat de iPad 3 schijnt te schuiven in de herziene hardcase constructie. Deze review is b.v. erg waardevol: http://www.audioholics.co...-2-3-defender-series-case

Voordeel is wel de betere stand, Apple logo zichtbaar, en deze accessoire optie: http://www.otterbox.com/O...PL8-IPAD1,default,pd.html … nodig? Nee, maar wel voordelig (als je ziet wat losse soortgelijke accessoires kosten). Uitdaging is wel een shop te vinden in Nederland welke deze nieuwste Otterbox Defender versie levert. Pricewatch lijkt voor dit artikel niet up-to-date te zijn.
Aankoop Besluit
Na overleg met aantal tweakers (http://tweakers.net/produ...-2-en-new-ipad-black.html) en diverse commentaar te hebben gelezen op YouTube en Amazon user reviews, is mijn keuze toch gevallen op Griffin Survivor. Dikkere siliconen rand, alles beter afgeschermt, geen gedoe met shoppen voor de juiste versie in Nederland (en onder voorbehoud lijkt de Survivor 15-25EUR goedkoper te zijn dan de Defender)… en moest een knoop doorhakken ;) Ook niet geheel onbelangrijk is deze paragraaf op de Griffin website: "Tested and certified to meet or exceed US Department of Defense Standard 810F, Griffin's Survivor Military-Duty Case is designed from the inside out to protect your iPad from extreme conditions ... dirt, sand, rain, shock, vibration and a host of other environmental factors." 8-)

Mijn Gebruikerservaring

In gebruik nemen
Installatie blijft apart. De handleiding zit in de dichte case verstopt |:( , maar binnen 5 minuten heb je de hele zwik gemonteerd (mits je de YouTube reviews gezien hebt). Het is trouwens dezelfde case voor zowel iPad 2nd gen, als de iPad 3rd gen. Zoals bekend is de nieuwe ipad 0.6mm dikker. Dat merk je wel. Tip: voor het sluiten van de 'innercase'. Druk eerst de 4 hoekpunten aan, en dan pas de randen.
Gewicht
Het gewicht van iPad + Survivor is van 651gram op papier gestegen naar 1,1KG. Dat is bijna netzo zwaar als mijn vorige Dell D430 ultra ‘macbook’ van 1,25KG. Dat lijkt een domper, maar kan ik veel meer met de iPad wat voorheen niet kon m.b.t. mobiliteit, apps en belast tegen extreme omstandigheden. De Survivor voelt echt ‘beach & desert-storm compatible’. En 1,1KG klinkt zwaar, maar vind het eigenlijk wel meevallen. Je moet 'm niet te lang met gestrekte arm voor je uit houden, maar dat kan zonder case ook niet echt (althans ik niet ;) ).
ScreenProtector
De screenprotector voelt nog vrij stroef aan, maar response is nogsteeds optimaal. En het gevoel wat je hebt bij deze mate van bescherming maakt veel goed. Helderheid van het scherm is echt nogsteeds voortreffelijk. Veel gelezen over mogelijke 'rainbow effecten', maar niets van die aard. Top!
'FlipFlap'
Op basis van openmaken van de 'flapjes' op de achterkant lijkt er sprake te zijn van een 'oude' Survivor (volgens review op Amazon). Deze flapjes gaan geheid (eraf) scheuren bij langdurig gebruik. En m.b.t. bevestiging van 't camera flapje ... dat is inderdaad alles behalve ideaal (schiet vaak spontaan los). Mocht het zover komen, dien ik wel een garantie claim in, of koop ik direct een nieuwe (want heb na 48 uur al besloten, dat ik niet meer zonder deze case shell kan).
Standaard/voet
De standaard/voet is -- zoals zo'n beetje in elke review ook naar voren komt -- vrij waardeloos. Uitklappen gaat niet soepel, en kost wat gefrunnik. Kan alleen in landscape, en niet in portrait modus recht op staan. En bedienen van de iPad op de standaard is ... nouja het kan, maar je moet niet te enthousiast drukken, want dan druk je de iPad wel omver. Wanneer je de standaard niet gebruikt kan je deze aan linker of rechterkant bevestigen. Er wordt veel geschreven dat dit de 'grip' ten goede komt. Ik vind van niet :P Probeerde 'm net trouwens naar rechts te verplaatsen. Gaat ook weer niet soepel, maar kan door stroefheid komen. Kortom die standaard gaat de hoek in. Wanneer ik 'm rechtop wil zetten, zet ik 'm wel tegen de muur of ieder ander voorwerp wat ik op dat moment voor handen heb. :D
Docking connector
Ohja het flapje bij de docking connector gaat ook problemen opleveren. Niet als het gaat om de standaard kabels, maar heb b.v. 5in1 USB+HDMI adapter connection kit, alsmede iRig MIDI aansluiting in bestelling staan en dat wordt 'm dus niet (simpelweg te weinig ruimte rondom de docking connector voor een naadloze aansluiting). Maar daar hebben ze gelukkig verlengkabels voor uitgevonden (5,95EUR) :9

Eindconclusie

Ondanks de nadelen, waarvan ik eigenlijk voor de aanschaf al van op de hoogte was, is de Griffin Survivor een WERELD product voor een wereldprijs: 41-48EUR. Kwalitatief gezien spreken we over een 100EUR product, en 't maakt 150-200EUR aan andere producten overbodig (waaronder de veel verkochte Apple Smart Cover). Apple zou de Griffin Survivor eigenlijk standaard mee moeten leveren met iPads! Voor binnen gebruik zou ik echter nogsteeds de Otterbox Defender willen aanbevelen (vanwege de betere standaard, docking connector, accessoires, enz.)

Spijtig trouwens dat in Nederland maar 1 versie leverbaar is van de Survivor (de kleur zwart), want in US store kan je ze bestellen in meerdere kleurtjes (roze voor vrouwen bijvoorbeeld). Als ik zelf had mogen kiezen had 't deze geworden 8-)

P.S. hoe embed ik youtube video's in een productreview? O+ thx Electrom!

Updates & herziene ervaring in gebruik:

• 26mei12: om even terug te komen op standaard/voet bevestiging aan de -- in mijn geval linker -- zijkant m.b.t. de grip. Dat blijkt toch wel praktisch te zijn wanneer je 'geleerd' hebt hoe je 'm vervolgens vast moet houden: met je duim op silicon omhulsing en je overige 4 vingers om de rand op de achterkant (zie 4e bijgevoegde plaatje onderin). Dan is het fijn ook dat deze vrij stroef om de behuizing zit zodat je de combinatie beter met 1 hand kunt vastpakken wanneer je iemand iets wil laten zien bijvoorbeeld. Dus daar lijkt Griffin R&D echt wel over nagedacht te hebben. Het 'impulsief' vastpakken van de Survivor met beide handen in portrait modus blijft echter niet fijn aanvoelen. M.a.w. dan pak ik 'm wel vast in landscape :)
  • 28mei12:gister voor het eerst 't rainbow effect waar mogen nemen. Het was erg heet in mijn slaapkamer en in het midden van het scherm (onder de plastic screenprotector) ontstonden 'olie vlek'-achtige kringen. Wanneer de iPad aan staat merk je daar niets van, i.v.m. de extreme helderheid van het Retina scherm. Na een schoonheidsslaapje (en lagere temperatuur in mijn kamer) waren de kringen weer verdwenen. To blame: weeromstandigheden ... of iPad 3r gen temperatuur?
  • 13aug12: dat een iPad 3rd gen warm wordt is bekend. De achterkant 'flubbert' ondertussen een beetje; het zit niet meer zo strak om de iPad heen als voorheen. De 'flapjes' overleven het -- boven verwachting -- erg goed, maar blijven nogsteeds niet goed vast zitten. Dat is vnl. irritant wanneer je de cam gebruikt. En is de standaard afgebroken (verrassend :+ ). Ik blijf er tevreden over, maar ... worden alle genoemde nadelen wel weggenomen door de nieuwe Otterbox Defender . Maar is de Griffin beter geschikt om WiFi signalen te meten in de regen ... (spat waterdicht dus 8-) yay!)
  • 7mei13: een klant van me wou graag dezelfde 'ipad hoes' als die ik heb. Na wat speuren kom ik op de site van bol terecht waar tegenwoordig alle kleuren leverbaar zijn! Maar na goed kijken, is er klaarblijkelijk een nieuwe versie van de Griffin Survivor op de markt, waar niets over te vinden is op de Griffin site. Toch besteld voor deze klant en na ontvangst vallen er een aantal zaken op: welke het'flapjes vastzetten' probleem handig oplost (daadwerkelijk gebruik van een 'scharnier-element), maar ben ik niet tevreden over minder dikke siliconen rand, gebruik van veel plastic, nieuwe montage methode. Okay, dit komt het gewicht wel ten goede, maar op basis van deze productervaring zou ik absoluut uitwijken na iets anders (van b.v. Otterbox).
  • 31mei13: Laten we het nog even hebben over 'mijn' survivor :) Ondertussen is mijn ipadje van de keukentafel, terras, en meerdere malen uit bed gevallen. Zijn we samen op reis geweest naar London, Istanbul en Chicago. En het is zonder meer 1 van beste aanschaffen ooit geweest. "Waarom dan toch de lage waardering in sterren?" Zie eerder in het artikel.

Heb jij ook een Griffin Survivor for iPad 2 en New iPad Black?

er is volgens mij ook een filmpje dat ze dit ding vast maken aan een weerballon, om hem vervolgens van 33km hoogte te laten vallen :)

gevonden: http://techstyles.com.au/...ge/ipad/ipad-accessories/
Tja hoe hoog je hem ook laat vallen op een gegeven moment gaat ie door de natuurkundige wetten niet meer harder ;)

Slimme marketing :)
Goede review en wat betreft het stroeve van de screenprotector is het een kwestie van een microvezeldoekje pakken en even opboenen.
goede tip! en bedankt voor je pre-aankoop adviezen Roel!
Over je vraag op het einde: gewoon de url van je Youtube-video tussen [video] en [/video] plaatsen ;).
Heel mooie review!
thx! de relevante youtube vids verwerkt
''Zoals bekend is de nieuwe ipad 0.6mm dikker''
Volgens mij moet dat 0.6cm dikker zijn

Mooie review, vooral omdat je over een hoes niet zo heel veel kan vertellen.

[Reactie gewijzigd door KleineJoop op 26 mei 2012 15:41]

Toch wel, maar het is vnl. ter aanvulling van de bijgesloten YouTube reviews. Wanneer dit kan met 'oude Defender' http://youtu.be/nHH92ghrIBE ... dan kan de Survivor (gezien military keurmerk) dat beter. Maar ik heb niet de drang om ermee te gaan smijten ;)

Dank je voor het compliment trouwens.
Damn, wat een apparaat wordt het zo. Geloof direct dat het goede bescherming biedt (ook al echt nodig gehad?) en smoelt wel stoer.
Maar maakt me weer eens duidelijk dat een simpele smart-cover voor mij al zo goed als ideaal is. Voor mij zou de iPad zo te lomp en zwaar zijn. Kan je er zelf zo nog goed op werken?
Smart-cover is prima wanneer je 'm alleen binnenshuis of op kantoor gebruikt. Maar ik gebruik 'm overal. Ik heb nog geen moment gehad waarop ik het gevoel dat het een overbodige luxe is geweest. Ik werk er 6-8uur per dag op en bevalt uitstekend.
Dit ziet er uit alsof je er ook een spijker mee in een stuk hout kunt slaan, heb je dat al geprobeerd?

Top review btw
thx. hehe nee nog niet geprobeerd. Ben gebruiker, geen opzettelijke stress tester ;)
Dank voor deze review.
Voor mij veel herkenning.

Tav. De flapjes.
Kunnen je die ook los bij- bestellen?

Gisteravond mijn camera flapje verloren,
En de geluidsflap heb ik opgeborgen omdat die steeds losgaat. Dat wordt dus de 2e die ik dreig te verliezen.

Nadat mijn ipad2 scherm val barsten zit heb ik een nieuwe ipad4 gekocht. Een 3e in huis.
Via marktplaats heb ik defender voor 30 euro + 6.75 post gekocht.
Ipad is mijn vaste bagage, en heb ik overal bij me: binnen en buiten.
Al diverse keren bewust voorzichtig laten vallen.. De defender beschermt beter!
- alleen die pokke - flapjes ?

Mvrgr, herenjack
geen flauw idee, maar ik mag aannemen dat Griffin op z'n minst levenslange garantie heeft met hun militaire keurmerk? :9 stuur ze eens een mailtje.

Ik heb trouwens de oude variant van de Survivor. Dan zitten die flapjes vast aan de rest van de behuizing. Er is sinds een paar maand een andere in de omloop (met losse flapjes), waar ik zelf niet echt kapot van ben (voor een collega besteld). Dan liever inderdaad de Defender van de concurrent.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 29 september 2013 10:58]