Specificaties 8,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 20D Zwart Review

Beaves 12 april 2005, laatste update op 14 juli 2008, 3.217 views

Canon EOS 20D Zwart

Pluspunten

• Bouw
  • Snelheid, niet alleen in de vorm van reeksopname's maar ook in algemeen gebruik
  • Kwaliteit van foto's, veel dynamische range, weinig ruis.
  • Ligt lekker in de hand.
  • Makkelijk te bedienen zonder het menu in te hoeven duiken.
  • EOS systeem in het algemeen, er is erg veel voor te krijgen.

Minpunten

• Geen ISO in de zoeker
  • Geen echte spotmeting (is bij de 20D 9%). Echt missen doe je het niet.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Featureset

De 20D is volgeladen met feature's, maar toch mis ik het feit dat je de huidige ISO waarde niet door de zoeker ziet + dat er geen echte spotmeting op zit. (Canon vindt dat alleen nodig bij de duurdere 1D(s) serie) Nu is er gelukkig wel een vergelijkbare stand, alleen neemt die iets meer, 9%, mee in de lichtmeting. Verder heeft de 20D natuurlijk ook gen AS in de body, maar dat is voor mij geen reden om voor de D7D te gaan, die heeft weer andere nadelen.

Voor de rest is alles te vinden op de 20D en kan je ook veel customizen aan de camera doormiddel van de persoonlijke voorkeuren binnen het menu.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden

De 20D ligt erg goed in de hand, veel beter als de 300D en de D70 dat doen. De D70 heeft een beetje een puntige grip terwijl de grip van de 20D lekker rond is afgewerkt. De body is verder geheel van metaal en daardoor lekker stevig. Het gewicht is wat aan de hoge kant, maar dat is voor mij persoonlijk geen nadeel, eerder een voordeel doordat de zware lenzen (zoals de 70-200) daardoor stabieler zijn vast te houden. Met de optionele grip heb ik nog geen ervaring.

De 20D is erg makkelijk te bedienen en alles is via knoppen op de body in te stellen, het menu is daar gelukkig niet voor nodig. De 20D heeft op de achterzijde een groot draaiwiel + een soort joystick. Met die joystick kan je bijvoorbeeld erg snel een autofucus punt selecteren. Verder zit er bovenop nog een draawieltje en daardoor is alles erg snel in te stellen, je hoeft niet zoals bij de 300D een knop in te drukken en aan het wieltje te draaien als je de belichting wilt veranderen.

Snelheid en accuratesse van automatiek

De snelheid van de 20D is fenomenaal, hij start zonder delay op, wat erg fijn is, verder is de camera intern ook erg snel, als je een reeksopname maakt (wat overigens met 5 foto's per seconde gaat) en de buffer zit onverhoopt vol, dan is die buffer zo weer leeg, dat gaat echt enorm snel. Het is echt een genot om met de 20D te werken, foto maken en daarna meteen de foto's terug zien? Dat kan, doordat de 20D tegelijkertijd kan lezen én schrijven, je hoeft dus niet meer op de camera te wachten.

De autofocus is ook fenomenaal, het centale AF punt is door Canon extra gevoelig gemaakt en daardoor zit de camera er bijna nooit naast, ook niet als er weinig tot geen contrast is in het gebied waarop je richt. Dankzij de 9 AF punten die snel met de joystick te selecteren zijn is het kiezen van een afwijkend focuspunt ook geen probleem, al zijn de overige 8 iets minder gevoelig wat je vooral merkt als de omstandigheden wat moeilijker zijn.

De automatische witbalans is ietswat tegenvallend, zoals de meeste digitale camera's dat nog steeds niet helemaal onder de knie hebben. Overal is die automatische witbalans goed te noemen, behalve als je binnenshuis met de lichten aan foto's maakt, dan moet je zelf even de witbalans op gloeilamp of TL balk zetten. Het beste is natuurlijk om de custom witbalans te kiezen i.s.m. een 18% grijskaart. Dan weet je zeker dat de witbalans goed is. Je kan natuurlijk ook in RAW schieten, maar dat is altijd beter, zeker omdat je met RAW veel meer beeldinformatie vast legt.

De automatische programma's gebruik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

Beeldkwaliteit

Ook weer een sterk punt van de 20D, de resolutie is enorm goed, de foto's zien er gewoon erg goed en strak uit, ook op hogere ISO waardes. De 20D wordt algemeen gezien als dé camera op het gebied van ruisonderdrukking samen met de duurdere S3 van Fuji. Zo kan ik op ISO 1600 foto's maken waar je de ruis bijna niet ziet en ook ISO 3200 is gewoon erg goed bruikbaar.

De resolutie is zoals gezegd erg goed, er wordt erg veel detail opgeslagen wat je duidelijk terug ziet, zeker als je naar 100% crops gaat kijken. Ook een goed punt is de noise-onderdrukking, die is niet zo erg als bij andere camera's zoals de D70, die wordt erg soft op hoge ISO waardes en de 20D heeft daar geen last van. Daarnaast is de dynamische range (de mogelijkheid om binnen een foto correct belichte donkere en lichte partijen te fotograferen) erg goed te noemen, zeker in RAW is er veel mogelijk. Ik heb meerdere malen versteld gestaan van wat er nog te redden viel uit compleet witte luchten en dergelijke.

Bouwkwaliteit

De 20D is zoals gezegd volledig van metaal en dat merk je, hij is stevig, kraakt niet en hij is mooi afgewerkt, ook rond de knoppen. Hij is volgens Canon niet voorzien van een weatherseal, maar toch heb ik met de 20D en de Tamron 17-35 in een flinke regenbui foto's kunnen maken zonder enige vorm van problemen.

Batterijduur

De accu gaat erg lang mee, ik kan een hele dag flink in de weer zijn met veelvuldig gebruik van de flitser en het LCD scherm en aan het eind van de dag is er nog steeds stroom aanwezig.

Uitbreidingsmogelijkheden

Aangezien Canon de grootste is, is er erg veel te krijgen en te gebruiken. De 20D kan al het EOS spul aan, maar ook de wat oudere spullen zijn gewoon te gebruiken. Zo gebruik ik een oude manuele flitser en die is gewoon te gebruiken op de 20D. Die kan een veel hoger voltage aan dan bijvoorbeeld de 300D en de 350D. Verder zijn er ook heel erg veel 3rd party lenzen/flitsers en ga zo maar door voor de EOS serie, zo gebruik ik lenzen van Tamron en van Sigma.

De prijs is goed te noemen, hij is wat duurder als de 350D/D70 maar dat is hij in mijn ogen ook waard. Hij is beter te bedienen dan de 350D, hij heeft een veel beter AF systeem, de hoge ISO waardes zien er beter uit en hij is sneller.

Heb jij ook een Canon EOS 20D Zwart?

Waarom vind je het zo vervelend dat je voor bepaalde functies het menu in moet duiken? Ik vind persoonlijk het juist veel eenvoudiger om via enkele drukken op de knop via het menu een instelling te veranderen, in plaats van een klein knopje op de body zoeken en deze dan in te drukken, maar dat is erg persoonlijk :)
Omdat je dan net die ene foto kan missen doordat je langer bezig bent om het in te stellen. Als je alles via de knopjes en wieltjes op de body kunt instellen is die kans om een foto te missen veel minder groot, je hebt het namelijk veel sneller ingesteld.

Het zoeken valt erg mee, ik gebruikte hiervoor een 300D en je weet zo welke knop waarvoor dient. Ze zijn inderdaad wat klein, maar ze steken gelukkig wel genoeg uit waardoor ze ook door de wat dikkere vingers goed te gebruiken zijn.
Ik heb de 300D wel in handen gehad maar vindt het heel onnatuurlijk de isowaarde via het lcd scherm in te moeten stellen. Het LCD scherm is daar veeeel beter geschikt voor.
hij is duurder dan de 350D/D7
Waarom komt men trouwens met een review van een product wat al meer dan een half jaar oud is?
Dit is een persoonlijke review. Zo te zien heeft Tweakers nu een soort kieskeurig systeem opgezet waarbij mensen hun mening over een product kunnen geven. Dit is niet zo'n uitgebreide review als op de site zelf.
Ok, ik zie het nu :)
DPreview noemt bij ongeveer elke Canon DSLR als nadeel dat de niet-gecachte bestanden verloren gaan zodra je het deurtje van het CompactFlash slot opendoet. Ik vond dit altijd gezeik, maar het is me zelf ook onlangs gebeurd toen ik haast had en een serie foto's achter elkaar had genomen. De laatste drie foto's van die (belangrijke) serie waren dus weg. Geen probleem als je een stilstaand voorwerp fotografeert, maar bij bewegende objecten krijg je geen herkansing.

Dus ik hoop nu ook echt dat Canon op de volgende versies van hun DSLRs een waarschuwingspiepje toevoegt als je het deurtje opent.
In welk geval open je het deurtje dan ZO snel na het nemen van een serie? De highspeed kaartjes van sandisk schrijven toch hartstikke snel weg?
Ik denk dat het wel goed is om ook dit soort reviews op te nemen in Tweakers (dan heb je ook weer een extra infobaak naast bijv. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/ wat alleen maar goed is (ik wil hem zelf ook graag hebben, alleen al vanwege de prijs die veel lager ligt dan de hun topmodellen (Eos 1DS en hoger).....en of je voor dagelijks perswerk nou 13 Megapixel of hoger nodig hebt..niet echt dus....Verder zijn een aantal gegevens (zoals het aankunnen van hogere voltages zodat elke flitser gebruikt kan worden, de verminderde ruisvorming tov voorgaande modellen en de verhoogde verwerkingssnelheid (wegsschrijven van data) cruciale punten waarom je wel of niet een Digitale camera zou willen aanschaffen in het (semi) prof segment.

En gezien de prijs: voor nog geen 1300 euro incl. btw heb je al een Eos 20D body (bij Kamera express zag ik em voor 1299). De Eos 1D Mark II begint bij ong. 3900 euro!....3 keer zo duur dus. Ik ben zelf een Nikon gebruiker, maar ik zal niet aan twijfelen om naar Canon over te stappen als zij nu eenmaal betere camera's leveren voor iets meer geld. Wat dat betreft zal die eeuwige strijd tussen Canon en Nikon altijd blijven bestaan....