Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Two Review

kmsch 24 mei 2012, 1.429 views

Antec Three Hundred Two

Pluspunten

• Airflow
  • Inbouwgemak
  • Degelijkheid

Minpunten

• Voeding ietwat onhandig te monteren
  • USB3.0 verloopstukje ontbreekt

Zijnde een van de gelukkigen van de Antec Three Hundred Two-wedstrijd is het mijn taak een review te schrijven over deze degelijke kast. Mijn oude OEM behuizing van Packard-Bell voldeed niet meer aan de wensen (en die waren toch niet bepaald veeleisend, hoewel ik een cpu-fan zonder hondenharen wel zo prettig vind, dat terzijde) en dus besloot ik mee te doen aan de wedstrijd. En met succes! Ik heb de kast inmiddels ruim een week in gebruik. Hieronder zijn mijn ervaringen te lezen.

Dit is de eerste kast waar ik mijn eigen hardware in heb mogen inbouwen. De ervaring was natuurlijk niet helemaal nieuw, omdat ik de hardware in mijn oude kast ook wel eens demonteerde en bij vrienden ook wel eens een pc'tje in elkaar had gezet. Het voor de eerste keer inbouwen van je eigen hardware in een echte, fatsenlijke behuizing is daarentegen toch wel best apart! Hieronder de oude kast:

[img]

Mensen die de prijsvraag-tekst niet gelezen hebben ben ik een verklaring schuldig; dat daar aan de zijkant is een oude panty. Deze bedekt een gat, met de hand gezaagd, waarin twee ventilatortjes gemonteerd zijn om de hitte van de GPU af te voeren. De panty is voor de hondenharen die anders op een of andere manier naar binnen komen. Airflow in de oude kast was te verwaarlozen, zie ook de foto hieronder:

[img]

En dan nu de Antec! Hij kwam binnen terwijl ik 2 weekjes afwezig was, maar pa en ma hebben hem keurig bovenop de wasmachine bewaard. Op onderstaande foto is hij verplaatst naar de keuken. Niet alleen de kast is behoorlijk groot, de verpakking is helemaal gigantisch...

[img]

Verpakking is erg mooi. Antec's kartonnen behuizing zit degelijk in elkaar met nietjes e.d. Bubbeltjesfolie eraf, zo ziet het er dan uit:
[img]

Antec levert nog wat leuke frutseltjes mee. Tot het assortiment behoort:
-Een schroevendraaier met setje bitjes (hiervoor steel ik genadeloos de foto van een van de andere prijswinnaars: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/58650/20958.jpg)
-Een zakje bindertjes voor kabels (tai-wraps, tai-rips, thai-rips, u begrijpt wat ik bedoel)
-Een plastic zakje schroefjes
-Plastic rails voor de HDD's
-Afstandsbusjes. (een fantastisch bedenksel; in de oude kast gebruikte ik stukjes plastic en elastiek om het Moederbord te isoleren) Ongekende luxe!

Twee kasten naast elkaar:

[img]

Wat zien we hier? Uiteraard een fors verschil in formaat (de Antec kan ook ATX-bordjes huisvesten). Rechts zie je de ruimtes om de HDD-rails in te schuiven. Dat werkt heel goed. Je neemt de rails, klikt ze aan de HDD, en schuift ze de kast in. Zit stevig, trilt niet, past perfect. Ook goed zichtbaar is de 140mm fan aan de bovenkant van de kast en links daarvan twee met rubber beklede gaten voor waterkoeling. De 140mm durft op vol vermogen nogal wat herrie te maken. Hoewel het niet te zien is op de foto zit er linksboven nog een 120mm ventilator, ook om hete lucht af te zuigen. Deze is een stuk stiller, hoewel ze allebei te regelen zijn met een slidertje aan de achterkant van de kast.
Ook zie je de cut-away (hoe heet dat precies?) achter de plek waar de CPU komt te zitten. Deze is groot genoeg om makkelijk overal bij te kunnen. Oh, rechtsboven: de klikmechaniekjes voor 5.25' drives. Ik heb ze geen van de 3 gebruikt, en de reden daarvoor is eigenlijk vrij knullig: ik vond het zonde de mooie voorkant van de kast te verpesten met mijn vergeelde DVD-ROM lezer/brander. Als ik Windows nog eens herinstalleer doe ik dat wel via een stick ofzo :P Hier kan ik dus geen oordeel over vellen (hoewel het er degelijk uitziet). Gaatjes voor kabelmanagement zitten op de goeie plekken. Achter de kast is voldoende ruimte om met kabels te werken. Ik kijk nu met een schuin oog naar de spaghetti in de kast ernaast, en die mogelijkheid tot kabelmanagement is echt een enorm pluspunt. Dat was namelijk totaal afwezig in de vorige kast. Foto!

Tijdens het inbouwen:

Klaar!

[img]

Het zal ongetwijfeld nog veel netter kunnen, maar dat kan wachten. Binnenkort mag ik alles toch weer losschroeven; ik zal jullie de details besparen.

Een puntje van kritiek is de voeding, of beter gezegd, de ruimte om de voeding te plaatsen. Er zit een stoffilter aan de onderkant, daar is goed over nagedacht. Maar het is lastig om de voeding erin te schuiven, en de stoffilters blokkeerden in eerste instantie de voeding. Daarom heb ik het gaas voor de ventilator op de voeding los moeten schroeven, anders had het niet gepast. Het past nu trouwens nog steeds niet omdat de schroefgaten verkeerd zitten. Ik vermoed echter dat dat totaal en alleen aan mijzelf te wijten is, ik heb de voeding namelijk ooit eens onvoorzichtig open- en dichtgeschroefd waardoor alles niet helemaal meer picobello op zijn plek zit... ga ik ooit nog eens naar kijken.
Bijna vergeten; de voorkant. Tja. Mijn moederbord heeft geen interne USB3.0 aansluiting, dus die poorten kan ik niet gebruiken. Daar zal ik een verloopstukje of ander moederbord voor moeten halen. Jammer dat Antec wl een lading nutteloze schroefjes, maar gn verloopstukje meelevert. Andere poorten (mic/sound) werken naar behoren.

Verder kan ik eigenlijk maar erg weinig bedenken! Misschien is de kabel van de 120mm-fan een beetje kort, maar daar is prima mee te leven. Alle scherpe randjes in de kast zijn mooi afgerond, je kunt je maar moeilijk ergens aan bezeren. Airflow is zeer goed en de stoffilters doen hun werk. De kast ziet er neutraal/mooi uit en de panelen zitten met duimschroeven vast. Allemaal netjes. Het is me nog steeds een raadsel waarom Antec schroefjes mee levert omdat de hele kast toolless is te gebruiken :D

Conclusie: een goeie kast, zeker als je kijkt naar de prijs (voor mij 0...). Aanrader!

Heb jij ook een Antec Three Hundred Two?

Uw kabelmanagement kan nog altijd een stuk beter hoor. Probeer zoveel mogelijk kabels weg te stoppen.
ha, vergeleken met je oude kast, valt die van mij nog mee.
toch wil ik deze kast erg graag hebben, voor mijn aankomende trinity build, als ze straks eindelijk uitkomen.