Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB Review

3DDude 17 januari 2013, 1.875 views

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijkheid,
  • Accesoires (USB -> 2.5 inch HDD kabel)
  • Boekjes, en software om een back-up the maken.
  • Snelheid van de SSD

Minpunten

• ietsje duurder dan een Crucial M4 (maar tegenwoordig scheelt het niet zoveel)

Inleidend schrijven
Waarom een SSD? Om die vraag te beantwoorden zal ik eerst kort omschrijven wat een HDD precies is. Ik omschrijf alleen de 2 belangrijkste onderdelen de schijven (platters) en de arm welke de lees en schrijf kop bevat.

De Schijven (platters):
Een HDD is een harde schijf waar data op staat. deze data staat op ‘schijven’ ook wel platters genoemd: Deze platters draaien op een toerental variŽrend van 5400 RPM (Rotaties Per Minuut) tot 15000 RPM. Ook zijn deze platters verschillend in grote zo zijn er 1TB schijven met 3 * 333GB platters maar ook met 2 * 500GB platters. Over het algemeen is een hogere datadichtheid per platter sneller en een hoger rotatiesnelheid per schijf natuurlijk.

De Arm:
De arm wordt gebruikt als lees en schrijf kop. Deze is nodig om data weg te schrijven naar de platters of data uit te lezen van de platters. De data staat random verspreid op de platters waardoor het even kan duren voordat de arm de juiste data die jij wilt hebben gevonden heeft!

Access tijd
Dit zoeken is juist de vertraging die opspeelt de arm moet op zoek naar de data op jouw harde schijf op een van de 3 of 4 of zelfs 5 schijven (platters). Dit wordt ook wel de access tijd genoemd. De access tijd varieert per harde schijf maar is meestal wel boven de 12 ms.

Defragmenteren:
De arm zet de data random neer waar het hem uitkomt om alles netjes achter elkaar te zetten defragmenteer je de harde Schijf.

Waarom SSD’s zo SNEL zijn:
Een SSD bestaat niet zoals harde schijven uit schijven en is dan ook niet afhankelijk van een Arm die eerst op zoek moet naar een plekje om je data weg te schrijven of uit te lezen. Een SSD kan je zien als een groot aantal USB sticks (Flash geheugen) met een slimme controller die op een slimme manier de Data wegschrijft over al die USB sticks tegelijkertijd. Omdat deze controller tegelijk naar alle chips de data wegschrijft kunnen er hoge doorvoersnelheden gehaald worden. Ook zoals ik al eerder zei is er geen arm nodig om de data op te zoeken daarom is de access tijd dan ook 0.1ms.

De Samsung 830 van 128GB.
Volgens het grote SSD topic op tweakers.net zijn er problemen met de sandforce controllers - welke onder andere in de populaire OCZ Vertex 3 serie zitten. Dit is dus de controller die de geheugenchips aanstuurt en daarmee het wegschrijven en uitlezen van data op deze geheugenchips regelt.
De Sandforce controllers komen ter sprake vanwege de hoge uitval. Samsung maakt zijn eigen controller en maakt daarom dus geen gebruik van een sandforce controller.

De ssd komt in een mooi doosje waar de SSD zelf in zit.
Verder zit er naast de SSD zelf de volgende accessoires bij:
  • Manual boekje
  • Samsung software cd met digitale versie manual, de Magician tool om de firmware te updaten
  • Een CD met Northon Ghost
  • Een USB Kabel waar je een 2.5 inch laptop hdd aan kan hangen -> deze heeft dus Sata stroom + Sata data in een kabel naar USB toe! Handig om de oude hardeschijf aan te hangen en de data over te zetten.
  • Een stukje plastic om op de SSD te zetten zodat hij 9.5mm hoog wordt i.p.v. 7mm !
De bovenkant van de SSD ziet er heel fraai uit, met geborsteld aluminium in de zwarte / donkergrijze kleur ^_^.
Wat me verder opvalt dat is als ik hem naast mijn OCZ Vertex3 van 240GB leg dat de Samsung een stuk dunner is namelijk slechts 7mm!

Het systeem:
De SSD zit in mijn Macbook pro 15” van begin 2011 met de volgende specificaties
• MacBook Pro 15" (2011)
• Processor: Intel i7 2720QM 2.2Ghz
• Geheugen: Kingston HyperX 2 * 4 GB --> 8GB DDR3 1600Mhz
• Videokaart: Ati 6750 1GB
• SSD: Samsung 830 SSD 128GB Performance
• HDD: Toshiba 750GB 5400rpm Laptop HDD d.m.v. Optibay

Omdat de Macbook Pro 2 opslagdevices heeft zal ik de benchmarks op beiden loslaten. Overigens wordt er voor beiden gebruik gemaakt van Sata3 6Gbit/s.

De 2e harde schijf wordt puur gebruikt voor Data
Benchmark SSD: DiglloydTools DiskTester
Ik heb deze tool gebruikt om mijn SSD en HDD te testen.
Per Iteration wordt er 4GB weggeschreven.
En elke Iteration wordt 5 keer herhaald.

De Transfer grote (de grote van de bestandjes die hij wegschrijft) variŽren 32K tot 256MB.
Per transfer grote wordt er dus maar liefst 20GB gelezen en weggeschreven! En van al dat uitlezen en wegschrijven wordt een gemiddelde berekend.

De gemiddelde waardes heb ik in een Excel template gestopt wat mij de onderstaande grafische weergave oplevert.

Grafische weergave: Rood is lezen, blauw is schrijven.
Je ziet de grafiek vooral bij het lezen mooi oplopen.
Ter vergelijking ben ik zo vrij geweest mijn 750GB Toshiba harde schijf die in dezelfde Macbook Pro zit te testen. (en dat duurde lang!!!)
Alle Iterations van de HDD:

De Grafische weergave daarvan: Excel klik hier

XBench:

Conclusie:
Samsung heeft zijn vorige generatie ssds flink verbeterd en sleutelt flink aan de weg, bovendien maken ze gebruik van hun eigen controller die de geheugenchips aanspreekt. Ik ben zeer tevreden over de snelheid van deze SSD. Mijn Mac is nog nooit zo snel geweest en dat is die 177 euro meer dan waard. Ook is het leuk dat Samsung er extra’s bij doet zoals die usb naar laptop hdd kabel. Ik mag niet klagen over de performance die is gewoon prima.

Heb jij ook een Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Goede review, maar maak de afbeeldingen wat kleiner. Kijkt makkelijker.

Heb je de HDD als vervanging van je oude gedaan, of is deze in plaats van de DVD drive erbij gekomen.
Ik zie het de plaatjes zijn niet zo fraai zo.
Ik ga het vanavond aanpassen ;)

de HDD zit in een optibay
dus ik heb een 750GB hdd en 128GB SSD ^_^.
voor de duidelijkheid de 2e is de bench van de HDD :)
Plaatjes zijn meestal opklik en je kan een excel downloaden van me server met de grafiek ;)
Access tijd
Het aantal platters maakt niet uit voor de access tijd. (voor alle duidelijkheid, het bovenstaande stukje zou dat wel kunnen suggereren.)

Wat nog wel bij de access tijd van een HDD komt is de gemiddelde tijd die het duurt voordat de juiste data onder de kop komt, dit is gemiddeld een halve omwenteling, dus bij 7200 RPM is dat (60/7200)/2 = 4.16 ms.

SSDs hebben daar geen last van.
hmm ok,
de 7200 / 60 = 120 rotaties per seconde,
Daar kan ik inkomen
De vraag is hoe kom jij aan 4.16ms ? :P

dan zou je in een halve seconde 60 rotaties doen --> is dat genoeg om je data op te zoeken op een van de platters?

Ik denk dat ik in de war ben met seektime en accestime.. :P