Specificaties Small form factor, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK1300 Review

Antec New Solution NSK1300

Pluspunten

• Klein
  • Relatief goedkoop
  • Design (subjectief uiteraard)

Minpunten

• Klein en dus lastig inbouwen
  • Inbouwmogelijkheden afhankelijk van wat je inbouwt
  • Kan stiller
  • Kan zuiniger
  • Suboptimale warmteafvoer
  • Sommige kabels te kort (zoals bijgeleverde IDE kabel en SATA stekker)
  • slechts 1x SATA
  • kwaliteit reset knop / rpm reader voor voedingsfan?
  • voeding niet los te krijgen en niet ATX compatible
  • slechts 2x USB front aansluiting

Kwaliteit voeding Score: 3
Op zoek naar een zo klein mogelijke HTPC behuizing bleef de keus beperkt tot vrij weinig kastjes. Voor in de woonkamer vind ik een platte kast toch iets beter staan dan een verticale kast die meteen aan een PC doet denken. Achteraf was misschien een NSK2400 een betere keus geweest.

Voordat ik de kast in huis had, had ik de dimensies nog eens uitgetekend. De kast is echt heel klein: 26.9(H) x 20.1(B) x 33.5(D).

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Uiterlijk vind ik deze kast er best netjes uitzien en het design spreekt mij persoonlijk wel aan. Als de kast aanstaat zijn er twee blauwe ledjes die licht geven, deze zijn met een molex stekker op de voeding aan te sluiten. De kabel hiervoor is lang genoeg. Ook de harddisk led is blauw, zeker hip, maar toch vrij storend als de pc in het oog staat bij een tv.
Wat ik wel jammer vond, is dat er geen card-reader meer bijgeleverd wordt. Dit zat in de Aria(de voorloper van deze kast) er standaard bij. Deze is dus wegbezuinigd. Voor een HTPC zou dit best handig zijn imo.

Inbouwmogelijkheden
Het nadeel is ook meteen dat er geen card reader te plaatsen is. Er zit geen slot voor een 3,5" drive. Binnenin zie je wel dat het frame een uitsparing heeft voor een 3,5" drive, maar het frontje biedt deze mogelijkheid niet. Je zult dan dus met de dremel oid aan de slag moeten en dan nog wordt het vrij lastig aangezien er geen mogelijkheid is om een drive vast te maken aan iets in de kast.

De kast biedt ruimte aan een mATX moederbordje, 1 optische drive en 3 harddisks. Omdat ik nog 3 harddisks had liggen die ik in mijn HTPC wilde stoppen, vond ik dit zeker interessant. De kast is hoog genoeg dus je kunt feitelijk 4 uitbreidingskaarten in de sleuven op het moederbord prikken.

Ook is er de mogelijkheid om een extra fan op een bracket aan de voeding vast te maken. Dit zou voor extra koeling kunnen zorgen. Het is alleen erg krap en zorgt ervoor dat andere inbouwmogelijkheden af vallen.

Tot slot zijn er aan de voorkant (slechts) 2 USB aansluitingen en een koptelefoon en microfoon aansluiting te vinden. De audioaansluting is HD compatible. Firewire ontbreekt.

Installatie(on)gemak <kuch>
De eerste keer dat je deze kast in elkaar gaat zetten is een regelrechte ramp, maar dit kun je ook verwachten bij zo'n kleine kast. Als je grotere kasten gewend bent word je een beetje gek van het gefriemel. Het moederbord zit op 4 plaatsen vast met haakjes en maak je vast met 2 schroefjes. Vanwege de afwijkende voeding heb je erg weinig keus wat betreft CPU koelers omdat deze anders tegen de voeding aan zouden komen.

De uitbreidingskaarten zitten vast met een hoekprofieltje. Om kaarten te plaatsen moet je 6 schroeven losdraaien. Ook als je 1 kaart moet vervangen of installeren, moeten alle 6 de schroeven eruit. Dit is niet echt gebruiksvriendelijk.

De harddisks en optische drive zitten in een kooi. Deze kun je iets naar achter schuiven en dan aan de achterkant omhoog halen zodat je hem eruit kunt tillen.
De optische drive gaat bovenin, dan heb je direct daaronder de mogelijkheid voor een harddisk en tot slot kunnen aan beide zijkanten verticaal 2 harddisk hangen. Deze worden dus aan 1 kant vastgemaakt. Het nadeel van deze kooi is dat je zodra je de verticale harddisks in de kooi hebt vastgemaakt, je de schroeven voor de andere harddisk en optische drive niet meer kunt bereiken. Je zult dus weer de verticale harddisks eruit moeten halen als je iets wilt veranderen aan je configuratie. Vraag me niet waarom, maar ik heb dit wel 6 keer moeten doen, mede omdat ik vergat dat ik weer niet bij de schroefjes kon komen.

Bij de kast zitten ook speciale geluidsdempende schroeven. Dit is niet meer of minder dan een schroef met een rubberen ringetje erop. Deze schroeven netjes gebruikt voor de optische drive en de horizontale harddisk, maar het gekke was, dat voor de verticale harddisks, de schroeven niet ver genoeg de harddisk in kunnen en ze dus uitsteken waardoor de bovenkant van de kast niet meer dicht kan. Voordat je daar achter bent zit vrijwel alles al erin en kun je weer met de schroeven in de weer.

Het stomme van de kooi is alleen dat deze asymmetrisch is. Dit zal wel te maken hebben met inbouwmogelijkheden voor het moederbord, maar dit zorgt er dus ook voor dat je de bijgeleverde ide kabel niet kunt gebruiken omdat deze te kort is als je een harddisks in de vanaf de ide connector op het moederbord 'verre' verticale positie hangt. Je krijgt er dan gewoon geen twee aangesloten. Bij SATA harddisks is dit natuurlijk geen probleem, maar daarvan heb je slechts 1 stroomaansluiting. .

Ook kun je niet al te lange kaarten in de onderste 2 van de 4 uitbreidingssloten steken als je gebruik wilt maken van de inbouwmogelijkheid van 3 harddisks of per se een harddisk dicht bij de IDE aansluiting wilt hebben. In dat geval hangt de harddisk (verticaal) over het slot. Kies je ervoor om de tweede harddisk dan maar aan de andere kant te hangen, dan zit deze vrijwel direct boven de boxed koeler. Hiermee wordt het dus ook lastiger om een andere cpu koeler te kiezen.

Er zijn dus veel zaken waar je rekening mee moet houden, maar wat je niet uit de handleiding kunt afleiden. Gevolg: de kast vaak in en weer uit elkaar halen omdat het niet past of aangesloten kan worden.

Wel moet ik zeggen dat naarmate je de kast vaker in en uit elkaar haalt, je er bedrevener in wordt en je de kast ook meer gaat waarderen. Bij elke nieuwe installatie zie je weer mogelijkheden om het geheel te optimaliseren en gaat het er bijna netjes uit zien.

Voeding
De voeding is van een afwijkend formaat. Hij is vrij dun en er zit een hoek in voor ruimte voor de CPU koeler.
De voeding staat als efficiŽnt aangegeven, maar inmiddels is er een nieuwe versie de 1380 uit met een 80plus voeding. Hoever de voeding van de 1300 hiervan afwijkt weet ik niet. Wel heeft de NSK1380 een andere voeding met meer SATA aansluitingen. De 1300 heeft er hier maar 1 van en deze is erg kort, hij komt maar net tot de SATA DVD-RW en dan nog alleen als de kooi er helemaal horizontaal in zit. Ook zit er nog een korte molex stekker aan en 2x 2 molex op een wat langere kabel. Helaas heb je weer hetzelfde probleem als je de molex wilt gebruiken die dichter bij de voeding zit, dan is de kabel weer erg kort en moet je de kooi helemaal laten zakken voordat je de molex kunt inprikken. Omgekeerd moet je ook eerst de molexen verwijderen voordat je de kooi uit de kast kunt halen. De moederbord kabel is eigenlijk wat te lang, maar deze heeft wel een 24 pins aansluiting. Tot slot zit er nog een 12 volt MB aansluiting op en een fanaansluiting om de rpm van de voedingsfan uit te lezen. Helaas was deze bij mij binnen een paar dagen kapot. Ook de resetknop heeft bij mij nooit gewerkt. Of deze kapot is of gewoon niet werkt icm het moederbord weet ik niet. Zou de voeding kapot gaan dan moet je dus een nieuwe kast kopen. Een andere voeding past er namelijk niet in en los krijg je de voeding niet.

Koelmogelijkheden en geluidsproductie
Toen eenmaal alles er naar tevredenheid in zat met 3 harddisks viel me eigenlijk meteen op dat de koelmogelijkheden te gering waren voor 3 harddisks. 3x40 graden harddisks die verder ook geen luchtstroom hebben wordt al gauw een heel warme kast met gevolg een warme cpu en een warme voeding en meer geluid. De voeding liep (toen de rpm meter het nog deed) op 1500 toeren en was gewoon niet stil.
Vooral als je bedenkt dat de Boxed AMD koeler ook niet de stilste is(zelfs met Q-Fan liep hij nog hoorbaar op 2100rpm) en je deze liever op een lager voltage laat lopen om hem de mond te snoeren, dan ben je niet blij als het binnen in de kast erg warm is. Mede ook omdat het met de pci-ide kaart wel erg druk was in de kast ervoor gekozen om 1 harddisk eruit te halen. Hierdoor kan de bijgeleverde slot koeler geplaatst worden. Per saldo scheelde dit al best, voeding ook rond de 1300 toeren, maar eigenlijk was het nog altijd te min. Ook de cpu schoot keihard omhoog als deze onder load gebruikt werd. Geen temperaturen boven de 55 graden, dus niks serieus, maar het liefste heb ik de cpu wat koeler, helemaal omdat het een zuinige pc moest worden.

Als oplossing heb ik twee 8 cm fans op 5 volt aan de voorkant geplaatst. Aangezien er geen mogelijkheid is om deze vast te zetten, staan ze dus gewoon los in de kast. Mede door alle kabels die in die omgeving lopen blijven ze nog keurig netjes staan ook. Dit wordt ook geholpen door de verticale harddisk die verschuiven van de fan tegenhoudt.

Met de twee 8 cm fans + cpu koeler op 5 volt is de kast best stil. Maar dit hangt enigszins af van het stroomverbruik. Gebruikt de pc meer stroom dan draait de ventilator harder en bij minder stroomverbruik draait de voedingsfan zachter. Helaas zijn de 74 watt die mijn pc idle trekt nog net wat teveel om een echt stille voedingsfan te krijgen. Wel komt er na een tijdje nauwelijks warme lucht uit de voeding dus heel veel warmte wordt er niet geproduceerd. Toch heb ik het idee dat het stiller en zuiniger kan, maar helaas niet met deze voeding.

Op GoT loopt ook een thread over zuinige servers bouwen en daar had iemand de standaardvoeding vervangen door een Earthwatts 380 die wel 80plus was. Deze zorgde voor een vermindering van het stroomverbruik idle met 10 watt op een totaal van ongeveer 58 watt. Dus er is nog zeker wat te halen. Helaas past die voeding niet in de kast, dus heb je er iets buiten bungelen.

Als je de slot koeler installeert voor extra koeling dan helpt dit op zich wel. Maar zodra de temperatuur eenmaal is gedaald en de voedingsfan langzamer gaat draaien begint de slot koeler storend te worden. Het zou dus handiger zijn als er een extern knopje aanwezig was, of dat de koeler temperatuurgeregeld zou zijn.

Op zich zijn de temperaturen prima tijdens idle en normaal gebruik maar dat is ook te danken aan het feit dat de cpu ge-ondervolt is(is dat Nederlands?):
CPU 26-30 graden en full load met 1080p decodering 55 graden.
NB 31 graden
HD0 34 graden
HD1 36 graden

Omdat alleen de voeding als outtake dient gaan de temperaturen na load erg langzaam omlaag en met het gevolg dat de voeding ook meer lawaai maakt.

Sowieso zou ik de NSK1380 aanraden voor de nog zuinigere voeding en waarschijnlijk heb je dan als je minder onderdelen in de pc hebt zitten zoals maar 1 harddisk en geen tv kaart, dat de geluidsproductie dan echt zeer laag wordt.

Een ander nadeel is dat de harddiskkkooi meetrilt. Of dit er nu door komt dat ik die geluidsisolerende schroeven niet gebruikt heb weet ik niet, zou de harddisks eens 1 voor 1 moeten uitpluggen. Misschien nog eens een keertje proberen met die schroeven dan maar. De harddiskkooi hangt gewoon los in de kast, maar trilt dus mee en dit verplaatst zich naar het frame van de kast waardoor je een diepe brom krijgt. Deze is soms beter hoorbaar dan andere keren, maar als je de aandacht erop richt is het best storend.

Edit: heb het nog eens geprobeerd, maar het kan gewoon echt niet. Ook zorgt de horizontale hd onder de optische drive voor de trilling en niet de verticaal hangende. De vibratiedempende schroeven werken dus gewoon niet

Modbaarheid
Vanwege het krappe karakter van de kast is er sowieso al weinig te kiezen bij het installeren laat staan bij het modden. Er is geen mogelijkheid om extra fans te plaatsen afgezien van de onhandige locatie boven de cpu koeler. Ik heb nog geprobeerd om fans aan de harddiskkooi vast te maken, maar door de gekke vorm levert dat geen erg goede airflow op en omdat de kooi precies in de kast past mag er niks aan de zijkanten of bovenkant uitsteken, want anders kan de kooi niet meer in de kast. Ook zijn veel plaatsen onbereikbaar als de kooi eenmaal in de kast zit, en kun je sommige zaken pas inschatten als de kooi geÔnstalleerd is. Een kleine paradox dus.

Deze kast heeft dus zeker wat te bieden zij het voor een zeer beperkte taak. Het moet niet te complex worden. Hoe meer je in deze kast propt, des te sneller zul je van de ideale situatie, een stille en koele pc, verwijderd raken. Deze kast is dus beter geschikt als download server, waarbij je maar 1 grote harddisk en geen uitbreidingskaarten installeert, dan als HTPC. Als je vaak aan je pc knutselt en van modden houdt dan is deze kast absoluut niet de juiste. Gezien het formaat lijkt het een goede LAN party pc, maar door de zwakke voeding en de slechte koelmogelijkheden valt dit ook af. Als internetpc zou deze kast het waarschijnlijk wel goed doen.
Op papier biedt de kast veel inbouwmogelijkheden, maar omdat het zo krap is vallen soms andere mogelijkheden af en blijf je altijd zitten met het onhandige inbouwen.
Al met al is zijn er misschien geen kleinere kastjes op de markt, maar zijn er teveel concessies gedaan om deze kast aan te raden en zijn er voor zelfs de simpelste taken waarvoor deze kast wel geschikt zou zijn, betere alternatieven.

• AMD BE-2350
  • ASUS m2a VM HDMI
  • 2x1GB DDR2-800
  • 250GB IDE Hitachi harddisk
  • 160GB IDE Hitachi harddisk
  • Hauppauge PVR500
  • SATA Lite-On 20x DVD-RW

Heb jij ook een Antec New Solution NSK1300?

Zouden ze niet beter een sleurf van de CPU naar buiten moeten hebben, sommige mensen willen een Quad in hun Media PC'tje en een 8800GT (heb het wel eens gezien) alleen ik denk dat je in deze behuizing hoogetemparatuuren krijgt. (en de voeding die het niet trekt)

zou je niet beter voor dit gaan : http://www.pointofview-on...fault2.asp?content_id=203 (37Euro)
Ik ga ook voor deze behuizing voor m'n htpc omdat deze behuizing niet diep is. Ik wil straks met een platte tv geen diepe kast meer: de kast heeft straks een diepte van 40 cm, diep genoeg voor m'n spullen en het scheelt ruimte in mijn smalle lange woonkamer. Deze kast past inclusief bekabeling prima in een 40cm diepe kast, die kast die jij aangeeft niet, dat is voor mij (en maybe voor REDFISH) een belangrijk verschil
Klopt. Alleen hij is dubbel zo goedkoop en als je een Quad wil en een 8800GT dan gaat dat in deze kast niet werken.

PS. Je hebt je reepjes niet in Deal Chennel staan. Als je dat wilt moet je er 2 in de gele stoppen

[Reactie gewijzigd door Roderiktweaker op 24 december 2007 11:32]

Wat zijn we toch weer scherp :) Ik dacht nog: moet ik het erbij schrijven, want je krijgt er toch weer vragen over. Dadelijk zeggen jullie nog dat de pinnetjes van de I/O bracket voor de firewire naar buiten omhoog zijn gebogen ;) Kijken of je dat ziet. Was dus bij installatie gebeurd. Eerst zaten die van de LAN verbinding ervoor. Alles eruit, toen weer erin, zaten ze voor de firewire, maar die gebruik ik toch niet. Dus zo gelaten.

Het probleem is dat deze twee reepjes (merkloos) niet samenwerken met het moederbord in dual channel. Dit heeft me heel wat hoofdbrekens bezorgd. Noodgedwongen draait het nu dus zonder dual channel maar wel stabiel.

De enige echt oplossing die ik zou kunnen bedenken voor deze kast is aan de zijkanten openingen maken voor 8 cm fans, dan stroomt de lucht van de ene kant door de kast naar de andere kant. Maar omdat de zijkanten bestaan uit 3 lagen(alu, plastic, alu) is dit lastig te verwezenlijken.
Ik zit er zelfs over te denken om nog een harddisk naar buiten te verplaatsen. Dan komt er weer minder belasting op de voeding, dus stiller, en ook minder warmte in de kast.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 24 december 2007 13:22]

Leuke review, ben zelf ook aan kijken voor de opvolger dan, de 1380. Welke cpu koeler heb je er nu in zitten. Ik heb hiervoor de volgende mogelijkheden gezien:
- zalman 8000 (maar met kans dat deze geheugenbankjes afdekt
- zalman 7500 (h=67mm misschien te hoog?)
- thermalthake golden orbII (deze is weer niet compatibel met gigabyte mb's en die wilde ik er juist inzetten.
- thermalthake 939-k8
Ik heb zelf al wat rondgekeken naar Zalman koelers. De 7500 is inderdaad te hoog. De ruimte tussen socket en voeding is net geen 65mm. De 8000 past inderdaad, maar de reviews die ik gelezen heb zeiden allemaal dat hij niet beter koelde dan de AMD boxed koeler en dat hij ook niet stil was.

Voor zover ik weet past de CNPS7000 wel gewoon in deze kast, je hebt dan alleen het probleem dat deze voor Socket AM2 niet te krijgen is. Het zal dus modden worden.

De andere koelers weet ik niet.
Persoonlijk denk ik dat ik toch een zalman erop ga zetten, en dan maar eventueel wat van de vinnen ga afzagen zodat het wel past met harddisk en voeding.
Mooie review RedFish, ik ben het zeker met je eens!

Ik heb ook 2 van deze kastjes staan, een gamePC en een HTPC. Ik wilde af van die grote bakken en deze NSK1300's staan zeer stijlvol naast mijn 226BW's :9 In mijn gamePC zit een Q6600 op een P5B-VM-DO gecombineerd met een 7900GTO. Er is zeker ruimte voor en het werkt standaard prima - als je niet let op de hoge temperaturen (Q6600 idle 45, load 65 - GPU 50-60) en dus het bijbehorende geluid van de boxed fan (het lijkt wel een vliegtuig). De 2 fans die ik nu aan de voorkant in de kast heb staan tegen het voorrooster werken niet echt......

Ik zit dus te denken aan het modden van de zijkanten met 80 of 120 mm fans - er is inderdaad wel weinig ruimte als je ook HD's verticaal monteert (ik heb er eentje - moet ik dan maar een externe HD van maken). Ook denk ik eraan om dit te combineren met een zuigende CPU-fan (nu blaast hij) en de lucht via een soort tunneltje direct af te voeren via het rooster aan de bovenkant, dus achterlangs de kooi.

[Reactie gewijzigd door MikeWazowski op 5 januari 2008 22:07]

Ja ik had zelf gekeken naar een alternatief voor de boxed koeler, de CNPS7000 past inderdaad, maar niet op AM2. De 8000 van zalman past ook maar dit is rommel, luidruchtig en slecht koelen. Een 7500 moet volgens mij ook net passen, en anders wat vinnen bijsnijden ofzo, maar de cpu temps zijn nu ook gewoon goed.

Voor modden leek mij ook de enige mogelijkheid om aan beide zijkanten 8cm fans te zetten om zo doorstroom door de kast te krijgen. Of dit echt gaat lukken weet ik niet, ik ben het ook niet van plan, mede omdat de zijkanten uit 3 lagen bestaan en het waarschijnlijk lastig wordt om een nette afwerking te krijgen.

Verder ben ik nog gewoon tevreden, het doet wat het doen moet, maar nu wil ik er nog een SATA disk in gaan prikken en heb je dus weer het gedoe dat er maar 1 SATA aansluiting op zit en die al bezet is. Ja molex -> sata bestaat inderdad, maar toch blijft het irritant.
Ik vroeg me af hoe groot die fan aan de voorkant is ?

40 mm ? of 50 ?
2x8cm passen er dus wel nog in. Als je zelf een bracket maakt dan zit dit nog best aardig.

Ik heb inmiddels deze kast in gebruik als internetpc voor mijn ouders. Ik vond het geheel toch te slecht werken. Er zit nu een pentium4 2.8Ghz in met 1 harddisk en Geforce 5200. Dit werkt top.

Voor mijn HTPC heb ik nu een antec fusion (zonder display, weet effe het nummer niet 4480 ofzo) en ook zuinige Enermax voeding en zuinigere amd onderdelen (nieuw moederbord met 780g en 4850e). Dit systeem is vrijwel onhoorbaar en gebruikt idle slechts 44 watt. Er zit alleen geen tv kaart meer in, want we kijken inmiddels digitaal tv en een floppydtv oplossing vond ik te duur.

Dus als HTPC deze kast gewoon lekker links laten liggen. En voor een goedkope internetpc kun je ook beter een kast van 30 euro kopen dan deze dure kast, maar omdat ik hem over had heb ik hem gebruikt.