Motorola S9 Bluetooth Headset Review

jules 23 mei 2012, laatste update op 23 mei 2012, 560 views

Motorola S9 Bluetooth Headset

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel knoppen/functionaliteit

Minpunten

• Slechte afwerking/bouwkwaliteit
  • Matig geluid

Opnamekwaliteit Score: 3
De S9 heb ik via Groupon via een aantrekkelijke aanbieding besteld.

De headset zit in een grote en redelijk eenvoudig ingerichte doos. Naast de headset, zit er een lader bij, een losse USB laad kabel een handleiding en 2 rubbertjes, mochten de 2 die reeds op de headset zitten versleten zijn of verloren zijn geraakt. De lader is vrij simpel uitgevoerd; USB ingang en een rood ledje dat aangeeft of deze is aangesloten. Het USB kabeltje is dun en behoorlijk kort: 25 cm. Maar kan voor ieder ander mini USB kabeltje of lader vervangen worden. De handleiding is klein, slecht geprint en in het engels. Er staan redelijk wat typefouten in, maar is desondanks te begrijpen.

De headset laad vrij snel op, binnen 2 uur. De laad aansluiting is afgeschermd door een rubber/siliconen achtig flapje. Deze is er voor bedoeld om vocht van transpiratie tijdens het sporten in de nek buiten te houden. Helaas is dit flapje wat lastig terug te plaatsen. Na wat oefening lukt het alsnog. Mijn vermoeden is dat dit flexibele flapje na enige tijd wat zal uitlumpen, waardoor deze zijn functie van stof en vocht afwerendheid verliest. De tijd zal het leren.

Het pairen met mijn telefoon ging wat onhandig, wellicht ook omdat ik van dit soort artikelen weiger de handleiding te lezen. Bleek dus dat ik mijn telefoon zichtbaar moest maken, alvorens ik het toestel kon zoeken om het vervolgens te kunnen pairen. Ach, een kleine vinger oefening. Bij de eerste keren connectie opbouwen ging het ook regelmatig mis. Inmiddels heb ik door dat ik allereerst de headset aan moet zetten, waarna ik BT op mijn telefoon pas kan aanzetten. Altijd dus even nadenken welke je eerst aan moet zetten.

Als het eenmaal werkt, werkt het ook goed. Althans, de geluidskwaliteit vind ik niet bijzonder goed. Of het komt doordat ik niet van inears houd, zou het probleem kunnen verklaren. Noise canceling doppen heb ik persoonlijk de prettigste ervaringen mee kwa geluid. Het geluid van deze headset klinkt wat schel, ik mis de bass en de diepe tonen volledig. Met wat aandrukken van de oortjes zijn ze er wel, maar dan schiet ik het doel van de headset natuurlijk voorbij. Dit probleem heb ik dus bij alle 'in ears'. Vandaar dat ik er geen fan van ben ;)

Op de headset zelf zitten aan weerszijden 3 knoppen. Links volume +/- en de bel knop, rechts next/previous en pauze/play. Best handig en eigenlijk een onverwachte bijkomstigheid. Hier komt ook meteen weer een minpuntje kijken, bij het indrukken van de volume - hoor ik een harde klik in mijn oor. De previous knop doet het niet, of dit aan mijn telefoon ligt durf ik niet te zeggen. Als ik de next knop een paar seconden indruk, dan word er in het nummer doorgespoeld.

Die belknop verbaasde mij overigens ook, ik zie namelijk geen microfoontje richting de mond zitten. Meteen maar een belletje mee gepleegd en dit werkt dus prima!

Bovenstaand zijn allen binnen situaties geweest, waarbij mijn telefoon naast mij op de bank of op een bureau lag. Daar het een outdoor headset is en ik deze speciaal voor buiten heb gekocht heb ik deze ook buiten aan de tand gevoeld. Als eerste tijdens een fietstochtje.
Al snel merk ik dat de headset ruzie zoekt met de kraag van mijn jas, ze zitten elkaar aardig dwars. Bij een ander fietstochtje had ik een vest mee, dit ging al een stuk beter. Ik fietste hierbij op een stadsfiets, redelijk relaxt. Ik heb hem nog niet geprobeerd op mijn MTB, ik vermoed dat het achterste gedeelte van de headset dan ook weer meer in mijn nek drukt.
De wind suist gelukkig net wat minder hard in mijn oren dan ik van andere in-ear headsets van vroeger gewend ben. Gelukkig maar!
Ik heb ook geprobeerd om er een gesprek mee te voeren. Helaas is mijn ervaring met deze headset niet veel anders dan bij andere headsets op de fiets. Anderen kunnen mij niet horen door windgeruis in de microfoon.
Na verloop van tijd viel mij ook op dat het geluid/muziek steeds vaker onderbroken werd. Zodra ik mijn toestel uit mijn broekzak haalde, hielden de onderbrekingen op. Het verplaatsen van mijn telefoon van broekzak (voorzijde/zijkant) naar mijn kontzak hielp soms wel en soms niet. Jammer, dit vind ik wel behoorlijk hinderlijk! Merk wel dat dit bij langdurig gebruik/bijna lege accu en dicht stedelijk gebied eerder optreed dan daarbuiten.

Heb jij ook een Motorola S9 Bluetooth Headset?