LG Optimus One P500 Zwart Review

segil 23 mei 2012, laatste update op 23 mei 2012, 403 views

LG Optimus One P500 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Compact

Minpunten

• Slechte LG firmware
  • Slechte GPS
  • Matig geluid
  • Slechte camera
  • Matige accuduur

Sinds ruim een jaar heb ik de LG P500 in bezit en gebruik 'm dagelijks. Nu is dan ook een goed moment gekomen om dit apparaat te reviewen en eens te kijken wat ik ervan vind.
De meeste mensen lijken redelijk enthousiast te zijn over dit goedkope toestel. Ik deel die mening niet helemaal. Dit is mijn eerste Android toestel, dus wellicht dat sommige minpunten te wijten zijn aan het OS en niet het toestel. Dat laat ik in het midden. Ik heb hieronder zo enkele onderdelen/features neergezet waar ik een mening over heb:

- Touchscreen
Zoals gezegd mijn eerste Android toestel, en daarmee ook mijn eerste smartphone. Hiervoor had ik de Nokia E51 en het was even wennen om een smartphone te hebben die toch duidelijk een stuk groter en zwaarder is. En dan te bedenken dat de P500 onder de kleintjes valt.
Het allereerste wat mij opviel was hoe ik moest wennen aan het touchscreen. Deze reageerde vaak niet goed, scrollen werkte niet en soms moest ik hard drukken voordat iets gebeurde. Ik dacht in eerste instantie dat het lag aan een slecht scherm. Maar nadat ik een custom rom erop gezet had (CyanogenMod-7.0.2-Thunderg-milk) was het probleem met het touch gedeelte zo goed als voorbij. Blijkbaar toch een OS/driver issue.
Verder heb ik heel vaak meegemaakt dat het gelockte scherm unlocked raakte als deze in mijn broekzak zat. Geregeld mogen meemaken dat allerlei websites geopend waren, entries toegevoegd aan mijn notities en zelfs enkele malen de voicemails van vrienden minutenlang gevuld waren met het gekraak uit mijn broekzak. Heel vervelend.

- Stabiliteit OS
- De standaard LG installatie was niet stabiel en crashte bijna wekelijks. Meerdere malen gehad dat OS spontaan herstartte. Dit was Android 2.2. Nu de custom rom erop draait werkt het een stuk stabieler. Ik heb alleen soms last van een kernel panic als ik aan het navigeren ben, waarna ik de accu moet verwijderen om de phone te herstarten. Maar dat treedt sporadisch op.

- GPS optvangst
Dit is toch wel een groot minpunt van het apparaat. Wellicht ben ik verwend door de kwaliteit van mijn Garmin GPS ontvanger. Als ik geocaching ga doen (= GPS speurtochten), dan heb ik niets aan mijn LG. Leuk voor een grove positie bepaling tot 100 meter, maar erna is het een ramp. Als ik naar het doel toe loop, vliegt de meter alle kanten op. Dan weer 5 meter vooruit, dan 15 meter naar het zuiden, 10 meter naar het westen.. kortom, slecht GPS ontvangst. Zal wel liggen aan de kwaliteit van de ingebouwde ontvanger. Mijn Garmin geeft op die momenten een strak betrouwbare richting aan die bijna altijd klopt.

- Geluidskwaliteit
Ook een minpunt. Geluid is zacht, ik heb het belvolume op 100% staan en dan nog hoor ik geregeld een oproep niet. Trilfunctie hadden ze beter kunnen weg laten, want die voel je echt niet. Dezelfde ringtone gebruikte ik ook op mijn Nokia E51 en op 50% volume stond die al keihard. En diens trilfunctie werkte ook naar behoren.
Verder is de opname kwaliteit mager, maar dan kan je ook niet anders verwachten van een smartphone, denk ik. Zeker niet als je dit vergelijkt met een echte voice recorder, zoals van Olympus.
Tenslotte, geluidskwaliteit is redelijk te noemen, maar ik zou het niet laten horen aan een audiofiel, want die lacht het apparaat vierkant uit, verwacht ik :)

Camera
Daar valt niets extra over te zeggen. Gewoon slecht.

- Accuduur
Tsja... is het een smartphone (android,ios,windows phone) eigenschap of specifiek van LG? Ik denk het eerste en ik het het over de accuduur... of beter gezegd, gebrek aan accuduur. Ik verbruik nauwelijks data, wifi en blu-tooth en gps staan standaard uit en ik stuur 4-5 smsjes per dag en bel nauwelijks... kortom, dat ding staat 99% niets te doen. En toch is deze binnen 2-3 dagen leeg. Ik denk smartphone OS-en niet gemaakt zijn om energiezuinig te zijn. Ik ben overgestapt van mijn Nokia E51, omdat deze na 4 jaar te gebruiken nog maar slechts 4-5 dagen mee ging op een acculading. 4-5 dagen! Na 4 jaar gebruik. Woei, en dan kom je terecht bij een smartphone die nog niet eens 4 dagen haalt in standby mode. Vast, als je alles gaat tweaken, custom maken, strippen, under clocken, etc... dan zal je wellicht wel de 5 dagen halen. Maarja... dus dat was wel ff slikken. Ik kan geen vergelijking maken met andere smartphones, omdat ik die nog niet heb gehad.

- Wifi - dataverkeer
Snelheid via HSDPA/UMTS is redelijk. Browsen en apps downloaden duurt altijd een tijdje voordat dit gestart is, maar dan is de snelheid wel okay. Idem dito voor wifi, alhoewel soms bij wifi de download na enige tijd stagneert, alsof wifi na xx seconde inactief wordt.

- Behuizing - afwerking
Dat is prima in orde. Nu na ruim een jaar zitten enkele kleine krasjes erop en ziet het apparaat verder er nog nieuw uit. Verder is design iets persoonlijks, maar ik vind 'm wel mooi.

Samenvattend
Een aardige kennismaking met smartphones en Android in het bijzonder. Als ik een toestel wil om alleen mee te bellen en smsjes te sturen, dan had ik dit toestel allang weggedaan en terug gegaan naar een Nokia E51 of de opvolger E52. Echter, sommige apps zijn toch wel handig, zoals runkeeper, navigatie software, etc. En dat maakt het verschil en ook de enige reden waarom ik het apparaat nog steeds gebruik. Zonder die apps heeft dit ding weinig toegevoegde waarde voor mij.

De toekomst
Een andere smartphone met dezelfde afmetingen en gewicht... maar dan een goede accu duur van minimaal 1 week. Dat zou fijn zijn.

Heb jij ook een LG Optimus One P500 Zwart?

Die ga je niet snel vinden ;).
En toch is deze binnen 2-3 dagen leeg.
Valt toch nog mee?
Voor een smartphone wellicht wel :)