Archos 101 G9 Turbo 16GB 1.5GHz Zwart Review

Draaksteker 22 mei 2012, laatste update op 22 mei 2012, 1.957 views

Archos 101 G9 Turbo 16GB 1.5GHz Zwart

Pluspunten

• veel waar voor je geld (ongeveer 300 euro, 1,5 Ghz, 16GB intern geheugen, 1GB RAM, 10,1 inch capacitief scherm)
  • alle voordelen van Android 4.0
  • handig uitklapstandaardje aan de achterkant, voor handsfree kijken
  • in de toekomst wellicht handig om een 3G-adapter op een mooie manier erin te kunnen klikken

Minpunten

• ongewenste terug-navigatie via de rand van de tablet
  • geen rechtstreeks USB-slot, dus aanschaf adapterkabeltje nodig (maar slechts $1,39 op Amazon + een paar euro verzendkosten)
  • niet zo sexy uitziend als een iPad
  • weinig privacy meer in huize Draaksteker, qua Gmail

Ik heb de Archos G9 101 Turbo nu ruim een maand in gebruik en ben er heel tevreden over. Het is mijn eerste tablet dus ik was wel op zoek naar iets goeds, maar niet al te duur: een serieus instapmodel dus. Dat het mijn eerste tablet is (en ik heb ook geen smartphone) betekent wel dat ik niet echt kan vergelijken met andere tablets.

het is mijn eerste review hier, dus be gentle :-)

Eerste indrukken
Op de doos staat netjes Android 4.0 gedrukt, maar 3.2 was ge´nstalleerd. Eerst dus de firmware geupdated naar de nieuwste versie, wat zich vrij simpel laat doen. Wat ik vreemd vind is het stickertje 'Turbo', terwijl ik bij Dixons een 1,2 Ghz-versie zag met Turbo op de tabletbehuizing gedrukt. Wat dat betekent weet ik niet, maar ik vond het opvallend.

Heb ik verbinding
In de zijkant zit een micro-USB-aansluiting. Verder zit in de achterkant een uitschuifdekseltje waarin een USB-poort verstopt zit, die bedoeld is voor een 3G-adapter. Hoewel ik op diverse filmpjes zie dat gebruikers die ingang ook gebruiken om een gewone USB-stick of een externe harddisk aan te sluiten, heb ik dat op die plek niet werkend gekregen. Een adapterkabeltje (voor de micro-USB-poort naar USB-vrouwtje) is niet te krijgen in gewone elektornicazaken zoals Mediamarkt en zelfs niet bij electronicaspecialisten zoals Radio Rotor in Amsterdam. Wat ˇˇk niet werkte was het aansluiten van de standaard meegeleverde micro-USB-naar-USB(mannetje)-kabel op een een USB-vrouwtje-naar-USB-vrouwtje-adapter. Uiteindelijk heb ik gedaan wat ik meteen had moeten doen: een micro-usb-naar-USB-vrouwtje adapterkabeltje gekocht (Amazon, $1,39, binnen een week in huis per post vanuit Hongkong). En dat werkt prima.

Het apparaat biedt overigens qua opslag ook een micro-sd-slot en dat werkt ook prima, getest met een kaartje van 16GB en ik meen dat er ook 32GB in zou moeten kunnen. Maar pin me er niet op vast.

De Wifi valt wel zo nu en dan weg, vaker dan die van mijn laptop, maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de plek in huis waarop ik graag met de tablet zit (op de bank). Met mijn laptop ging ik namelijk meestal aan de eettafel zitten, waar wellicht beter bereik is.

Pienter pookje
Een enorm handige feature waarvan je denk: "waarom hebben niet alle tablets dat?" is het analoge uitklap-pootje aan de achterkant. Zo kun je de tablet (in landscape-stand) op tafel zetten en bijvoorbeeld een filmpje of uitzending kijken, zonder dat je het apparaat steeds moet vasthouden. Ik heb ook wel eens gehoord dat er zelfs websites zijn die er vanuit gaan dat je je handen vrij hebt bij het bekijken van hun content :| Kortom, very nice.

Android
Ik heb er geen ervaring mee maar het schijnt dat de firmware van Archos lekker dicht bij de basic Android 4.0 zit, waardoor de Ice Cream Sandwich 'smaakt' zoals hij bedoeld is. Je hebt in tegenstelling tot oudere Archosmodellen met de G9 Turbo toegang tot de normale Google Play (voorheen Android Market) apps. Dus giga keuze aan apps, waaronder steeds meer voor tablet geoptimaliseerde. Het werkt ook zeer smooth samen met de Google accounts van mij en mijn vrouw, qua mail, kalender en contactpersonen. Je moet niet teveel geheimen hebben want je zit zo in elkaars mail. Wellicht af te schermen met gebruikersprofielen op de tablet of zoiets, maar daar heb ik me niet in verdiept. Uiteraard hoef je niet al je mailaccounts aan de tablet te voeren. De meegeleverde internetbrowser lijkt veel op Google Chrome maar werkt in mijn beleving beter. De video app werkt ook erg goed. Ik heb meerdere apps uitgeprobeerd met het Big Bugs Bunny filmpje en de standaard video-app geeft het mooiste beeld van allemaal. De Perfect View app (om strips te lezen) werkt ook als een trein op de Archos.

Scherm
Het capacitieve aanraakscherm is helder en werkt prima en snel. Wel heb ik soms het idee dat als ik ergens linksboven achterop de rand van de tablet druk, het scherm dit interpreteert als de terugtoets op het scherm. Komt niet zo vaak voor, maar het is wel meer dan eens gebeurd.

Geluid
Het geluid komt vanuit een speakertje op de achterkant van de tablet. De (licht oubollig aandoende) plastic-'metallic' behuizing is wel zo stevig dat ook bij hard geluid geen trillingsproblemen optreden.

Stroom
De batterij stelt me niet teleur. Bij weinig gebruik houdt hij het zo een week vol, bij intensief gebruik krijg je 'm in een dag wel leeg. Wel zo'n beetje wat ik ervan verwacht had. De oplader is als van een telefoon: een dikke stekker met meteen daaraan een draad. Dus geen transformatorblok middenin de draad.

Heb jij ook een Archos 101 G9 Turbo 16GB 1.5GHz Zwart?

Om de USB-slot aan de achterkant te gebruiken, moet je eerst 3G stick aanzetten. Die instelling kun je het makkelijkst vinden als je eerst op het batterij icoontje klikt en daar op instellingen uitklappen.
@exelletor Soms is het leven zo simpel...bedankt!
Bedankt voor deze duidelijke review, ik zit nog in twijfel tussen deze en de samsung tab 2 10"

Ik heb 1 vraag over het pientere pookje waarmee je hem in landscape kan neerzetten, kan dit ook in portrait stand?
Nee, pookje werkt alleen in de landscape-stand. Je zou dat eventueel kunnen opvangen met een slimme hoes, zoals van Tuff-luv

Dit heb ik dus ook. Houd hem eens in je linkerhand met wat pressie erop. En dan horizontaal. bij mij klikt die dan automatich een app aan of iets anders. Ligt er maar net aan welk scherm ik voor me heb. Sinds ik een cover heb, is het weg. Maar normaal is dit natuurlijk niet. Ik ga hem dan ook nog steeds terugsturen als ik terug ben van vakantie.

Verder vind ik de tablet wel goed presteren op een paar apps na.