ASRock 775Dual-VSTA Review

bogoboy 23 december 2007, laatste update op 24 december 2007, 875 views

ASRock 775Dual-VSTA

Pluspunten

• Zeer veel mogelijkheden. AGP (8x) of PCI-Express (4x), DDR1 of DDR2, Celeron of Dualcore of Core2duo. Twee IDE aansluitpunten op het bord, dus oude hardeschijven in combinatie met DVDroms kunnen gewoon op de oude manier aangesloten worden. Serial ATA is geen must...
  • Genoeg USB aansluitingen onboard.
  • Prima geluidskwaliteit (7.1) + frontaansluitingsmogelijkheid
  • Firewire aansluiting (op het moederbord, is als optie te gebruiken)
  • Lekker stabiel bord

Minpunten

• Voor een echte gamer of overclocker geen goede optie.

Layout Score: 5
Ik heb dit bord een aantal maanden gebruikt als overgangs moederbord.

Mijn systeem configuratie was toen:

Asrock 775dual VSTA (vrij logisch)
Intel pentium E6600 2x 2,4 ghz
2x 512mb corsair DDRI pc3200 t3.5
AGP ASUS V9550 256MB
2 x IDE Maxtor en Samsung
IDE combo DVD speler/CD writer
IDE DVDRW van LG
Windows XP pro
Voeding Coolermaster Realpower 550Watt

Met dit systeem heb ik nooit problemen gehad. Alleen was het niet geschikt voor spellen. Heb toen de ASUS E8600GT OC Gear PCI-E gekocht en dat viel iets tegen. Ik kreeg snel Artefacts en door de lage capaciteit aan geheugen was de pc nog steeds niet geschikt voor games.
Vervolgens 2 x 1 GIG Twinmos DDRII geplaatst en het werd een stuk beter. Je kunt met dit bord of DDRI gebruiken of DDRII, niet beide. Dit geld ook voor de AGP en PCI-E. Of het één of het ander, niet beiden.

Toch viel dit niet tegen, mijn favoriet van het laatste half jaar, company of heroes was zeer goed te spelen. Zonder Crashes. Toch de Artefacts bleven. Ik verwacht dat dit komt omdat de PCI-E 4x is, ipv 16x. Het is misschien een te grote bottleneck, aangezien ik met mijn huidige moederbord (MSI NEO2 FR) hier totaal geen problemen meer mee heb.

Toch is mijn mening, dat wanneer je niet te veel geld wilt uitgeven, of kunt uitgeven en je moederbord of processor is kapot, terwijl het DDR1 geheugen, je AGP kaart en je Harde schijf nog ok is, dan is dit moederbord echt wel een aanrader. Je kunt dit bord goedkoop aanschaffen, druk er een Celeron op en je kunt weer los. Dit voor weinig geld in zijn totaliteit!

Ben je later van plan om toch een game pc er van te maken en je wilt een snelle PCI-E kaart kopen, denk er dan goed om. Een XFX 8800GTS/GTX kan wel eens weigeren op dit moederbord!

Voor overclocken moet je dit bordje niet nemen gezien de geringe mogelijkheden, maar ja, als overgangsmoederbord moet je dat toch voor lief nemen. Ik vond het geen punt.

Ik heb hem vervangen omdat ik meer geheugen in de pc wilde gaan zetten. De nieuwe eigenaar van het bord draait er ook zonder problemen mee.

Mijn conclusie:

De prijs/kwaliteit verhouding van dit bordje is zeer goed. Je krijgt er een duidelijk boekje bij, de goede bekabeling en uiteraard het paneeltje voor de achterkant. Het is een simpel in te bouwen bordje en je kunt hierop ook de CORE2DUO kwijt.
Een Quadcore plaatsen durfde ik niet aan, ik was bang dat hij niet zou werken omdat er niets over te vinden was op de site van Asrock. Met de E6600 draait hij in ieder geval perfect. Al met al vind ik het een goed moederbord.

Heb jij ook een ASRock 775Dual-VSTA?

Goede review. Een leuke upgrade set voor als je nog DDR1 + AGP heb liggen :)

Als mensen door deze review nog geinteresseerd zijn in dit bordje... ik verkoop de mijne :) zie mijn admanager
Een (nieuwe) processor met een FSB van 533 of 800 Mhz is met dit bord toch nog aardig in snelheid op te krikken, tot bijna 1200 Mhz zelfs.

Geeft dan wel een aardige boost. Zie ook diverse topics op GoT-forum.
heb zelf ook dit bord maar express een core 2 e4300 erbij gekocht. Deze heeft een fsb van 200, en draait bij mij op dit bord standaard met een fsb van 300. (nog beter zou zijn een e4500, want de fsb is de bottleneck bij dit bord). Zo ging ik dus toch van 1,8ghz naar 2,7... acceptabel zat voor mij.