Netgear SC101T Storage Central Turbo Review

IJzerboot 23 december 2007, 1.732 views

Netgear SC101T Storage Central Turbo

Pluspunten

• Snelheid
  • Paswoordbeveiliging en toegang via programma, dus VEILIG op je wifi systeem!
  • Geen Fragmentatie! Eigen SAN filesystem, (dus geen NTFS,FAT32, etc) met eigen interne defrag routines.
  • Geen geneuzel met Clustergrootte! zelfde reden als vorige
  • meerdere SC101's kunnen samen 1 grote partitie maken
  • Mirroring over meerdere SC101's!
  • Striping over meerdere SC101´s!
  • 1000 Mb

Minpunten

• Negatieve eigenschappen:
  • Actieve koeling maakt wat lawaai.
  • Alleen SATA
  • Geen standby functie

Kwaliteit voeding Score: 4
Na zeer positieve ervaringen met 1 SC101's (de 100Mb versie) nu een T gekocht. Hij is inderdaad veel sneller dan de SC101, dus hij doet precies wat ik ervan verwacht heb.
Bouwkwaliteit is perfect. Je drukt de SATA schijven er heel eenvoudig in, geen gereedschap nodig.
Uiteraard is het apparaat niet bedoeld om in te bouwen, maar kan dus perfect stand alone in de meterkast staan.
Koeling is een nadeel, want deze is aactief gekoeld en dat hoor je. Maar niet als ie in de meterkast staat :-)
Vroming is prachtig, staat nu op mijn buro te pronken.
Installatiegemak is net zo goed als de SC101. Precies doen wat er in de manual staat, dan gaat het wel goed. Met name het opnieuw opstarten van de DHCP server is het lastigste aan het installeren. Dat vergeten veel mensen.
Modbaarheid: je kunt er van alles mee, mirroring, striping, sharen, beveligen etc. Prima. Alleen geen standby-functie zoals op de SC101 en dat is wel een nadeel. Je kunt hem wel heel makkelijk uitzetten.
Voeding is gewoon een adapater, datw erkt prima maar voor de vormgeving was het mooier geweest als ie ingebouw was.
Prijs is prima, nu al voor 120 euro. Dus inclusief 2 schijven heb je voor 300 euro een TB aan opslag, wie kan dat nog meer leveren?

Heb jij ook een Netgear SC101T Storage Central Turbo?

Voordeel snelheid, hoe snel dan? Ik haal met m'n simpele Lacie EDmini netwerkdisk bijvoorbeeld 10 MB/s down en 7 MB/s up op m'n 100 mbit netwerkje (via FTP)... Ik ben erg benieuwd wat deze doet :)
Ik haal met dit kastje (2 x WD RE 320GB) 200Mb bij schrijven en 300Mb bij lezen.

Wat overigens als nadeel aangemerkt mag worden, is de processor belasting van het Z--SanService process (~35% op een P4, 2.66MHz) bij schrijven.

Overigens is jouw Lacie een NAS, de SC101T is gebaseerd op SAN technologie.

[Reactie gewijzigd door mo3lla op 23 december 2007 14:44]

Ik haal met een enkele Seagate 7200.12 (500 GB) een schrijfsnelheid van 30-35 MB/s (via bedraad gigabit-netwerk) en een leessnelheid van 55-65 MB/s.

Ik zit midden in een verhuizing, als ik alles weer netjes heb aangesloten zal ik ook nog een reviewtje van dit ding maken.
Ben er iig erg tevreden over tot nu toe :)
Belangrijk voor de mensen die interesse hebben: vanwege het gebruik van een eigen protocol voor de bestandsoverdracht is de schijf ook onmiddelijk zichtbaar in Windows. Enig minpunt: niet compatibel met Mac OS X. Jammer.