Sharkoon Vaya Review

Zomaar iemand 21 augustus 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.563 views

Sharkoon Vaya

Pluspunten

• Lage geprijst
  • Modern uiterlijk
  • Makkelijk in te bouwen
  • Veel koelingsmogelijkheden

Minpunten

• Kabelmanagment had mooier en makkelijker gekunt
  • De afwerking is niet overal even netjes

Mijn eerste review op tweakers.

Het is de eerste keer dat ik zelf mijn pc samenstel en bouw.

Ik heb voor deze kast gekozen door andere reviews en het advies op deze website.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben over het uiterlijk en over de makkelijkheid waarop alles is in te bouwen. Dooor de duidelijk beschijving was ik in een paar uurtjes helemaal klaar.

De kast oogt stevig, ondanks dat de voorkant van plastic is. Hij sluit welliswaar niet overal even netjes aan, maar dat klopt ook wel met de prijs die je er voor neer telt.

De lege oogt overzichtelijk en ziet er stevig uit.

Er zitten genoeg schroeven bij om alles netjes en stevig in te kunnen bouwen.

Een groot nadeel vind ik de herrie die de fan aan de voorkant maakt. Deze fan draait altijd en de snelheid is verder niet in te stellen. Tenminste niet zonder modificatie.

De kast heeft een aantal verschillende manier om zich zelf te koelen, zowel via vloerstof als via meerdere fans.

Ik vond zelf het kabelmanagment niet heel makkelijk en ondanks dat ik er weinig ervaring mee heb, kan ik me een beter en netter systeem voorstellen.

Hieronder een foto met alles erin gebouwdd.

Al om al een hele nette kast voor een nette prijs.

Review geupdate.

Heb jij ook een Sharkoon Vaya?

Klopt het dat er een stof filter in zit voor de voeding?
Ik heb de kast onlangs kortstondig mogen bewonderen, er zit zowel onder(voor de voeding) als in de front een filter. Ik weet even niet meer of de filters ook in het zijpaneel zaten en in de achterkant.
Binnenkort krijg ik een nieuwe kast want degene die ik kreeg toegestuurd had een knullig geslepen gat in de achterkant!! Waarschijnlijk is die kast eens terug gestuurd en het gat is bij het bedrijf niet opgemerkt want het is een zwarte kast.

Ik ga zelf de voeding omdraaien (qua gaten kan dat) dan zuigt ie niet direct van de grond het stof naar binnen. Ik heb nameljk vloerbedekking en dan zal je geen ideale flow hebben van onder naar de kast.

[Reactie gewijzigd door BUR op 28 november 2012 21:52]

Inmiddels gister dus de boel in elkaar kunen zetten. De fanhole aan de àchterkant heeft géén filter. Deze fanhole wordt door mij voor uitblazen gebruikt dus zou dat geen probleem moeten zijn.

Filter onderop de kast voor de voeding zit aan de buitenkant.

[Reactie gewijzigd door BUR op 5 december 2012 13:51]

Bedankt voor de vlugge reactie :)
Zomaar een tip: neem eens een kijkje naar andere uitgebreide reviews. :)

Dan weet je wat beter hoe je het moet aanpakken ;) :D
geef eens een voorbeeld van een eigen geschreven review?
Speciaal voor jouw even de kast opgedraaid (wat bij nader inzien niet nodig was).

Maar het antwoord is nee, er zit geen filter in je kan de onderdelen in de voeding gewoon zien zitten.

Of bedoel je aan de voorkant van de kast? Daar zitten wel filters in.
Bedankt voor het kijken.

In de best buy guide staat: De kast wordt standaard met één 120mm-fan en een stoffilter voor de voeding geleverd.

Ik kon dit nergens terug vinden, vandaar de vraag.
Het stoffilter zit voor de fan aan de voorkant van de kast. Net achter de voorplaat. Het zijn 4 losse kleine reepjes stof.
Heb je geen problemen met de weinig grafische mogelijkheden?
Ja ik moet nog op zoek naar een mooie grafische kaart men zei hier eerst dat de ingebouwde voldoende was, maar zelfs bij settlers 7 is het beeld schokkerig. Maarja een kaart uitzoeken is behoorlijk moeilijk, er is zoveel keus.
Je zou de voeding ook om kunnen draaien zodat ie de lucht uit de kast trekt net als bij kasten die de voeding boven in hebben.

voordeel: Geen stof zuiging van onder de kast zo je voeding in! :+

nadeel: Temperatuur van de lucht die aangezogen wordt is hoger.

Verder heb ik een vraag hoe de fans zijn aangesloten qua in-, en uitblazen??

Ik ga zelf voor de volgende setting (alles 12cm):

voorin inblazen
achterin uitblazen
zijpaneel inblazen (positie boven cpu koeler) én uitblazen

Kortom lekker doortochten die bak! :P

[Reactie gewijzigd door BUR op 21 november 2012 13:43]