Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5 Review

RealSovereign 25 mei 2012, laatste update op 25 mei 2012, 3.321 views

Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5

Pluspunten

• prijs is prima
  • stil en koel
  • zeer goed overklokbaar
  • drivers zijn uitgebreid genoeg

Minpunten

• te lang voor de standaard kast

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Inleiding: Waarom een nieuwe GPU

Ik heb mijn oude P4 verkocht en had ik in een keer 150 euro over. Dus keek ik naar mijn huidige systeem en rees de vraag. "Moet ik mijn CPU upgraden naar bulldozer?" Maar na veel informatie te hebben gezocht voor mijn eisen, gamen, leek het niet echt rendabel. De FX8150 (of FX8120) zou mijn keuze zijn geweest. Vergelijkend warenonderzoek wees uit dat de 955BE nog uitermate vooruit kan. Dus keerde ik mij naar de videokaart.

Oude Kaart: Géén Nvidia

Een HD4890 van Asus TOP-editie. Echt een super kaart die zeker nog niet was uit-gerendeerd. Maar het ding maakte toch wel zo een lawaai tegenover mijn fluisterstille kast en CPU-koeler, dat ik deze in de verkoop heb gedaan. Met de centjes verdient ben ik het www op gegaan, op onderzoek uit. En een ding was duidelijk: het wordt geen Nvidia!

Dit laatste is mijn mening. Ik zal me dus aan de feiten houden want waarom dan geen Nvidea wil ik zeker uitleggen. Meerdere displays/TVs etc aansluiten heeft Nvidia in mijn ogen nog steeds niet goed onder de knie. Het begon toendertijd met een 4600Ti, waar ik mij in alle mogelijke bochten moest wringen om de Philps CRT TV aan de praat te krijgen. Terwijl mijn Radeon 9800 Pro in één klap functioneerde. Ook in mijn huidige werk wissel ik vrij veel van monitor. Heb zowel Ati als Nvidia kaarten in de hardware. Waar je bij Nvidia nog steeds de drivers ondersteboven moet zetten, is een simpele herstart van een Ati systeem voldoende om precies te detecteren wat ik van de kaart wil.

Dat gezegd hebbende: Ati dus.

(Als commentaar op de reacties hierop: Dit is nogmaals een mening. Nvidia heeft me teleurgesteld en doet het nog steeds. En natuurlijk sluit ik mijn PC af alvorens ik een ander beeldscherm aansluit. Nvidia zuigt. Punt! :) )

Bepaling van de chip: Choices Choices!

Ik heb wel verlekkert gekeken naar de high-end kaarten. Ik zou het op dit moment ook best kunnen opbrengen. Maar toch vind ik het onzin om zo veel geld uit te geven voor eigenlijk "hetzelfde resultaat" die een mid-range je kan geven. Die frame rates zijn leuk. Maar ik heb niet genoeg mede-nerd vrienden die ik daarmee kan imponeren. :P

Dus waren er een paar opties, waarvan 2x een HD6850 in CrossFire het meest aansprak, dat werd erg aanbevolen op de www betreft prijs en prestatie verhouding. Wat me erg leuk lijkt om te doen overigens, CF kaartjes in je kast. Maar de reviews zijn in het algemeen over crossfire/sli niet zo zeer te spreken en wil niet de helft van de tijd een half functionerende kaart in mijn kast hebben. Omdat sommige spellen het niet ondersteunen enzovoorts enzovoorts. Het moet altijd werken. Tevens zouden mijn PCI-e slots in CF op 8x gaan werken bij 2 kaarten. Ik denk dat je het misschien niet zo heel erg zult merken, maar van het idee alleen al krijg ik zweet uitbarstingen -> alles of niets! :)

Het budget: Wat willen we besteden en waarom?

Nou ja dan kom je uit bij de kaarten van rond de 200 euro. Met name de HD7850 kwam dicht bij mijn budget en wat ik precies wilde. Het is de nieuwe generatie ienieminie GPU, 22nm procedee geloof ik. En mijn oog viel in eerste instantie op de Sapphire OC versie. Die zou nog redelijk koel en stil blijven onder zware omstandigheden. Ik heb de Sapphire uiteindelijk niet gekocht omdat ik de kaart NU wilde hebben :D En in duitsland waar ik mijn spullen haal hadden ze alleen de Asus op voorraad. Naar zijn zeggen omdat ze zo goed lopen op het moment (?). Dus voor ¤248,- de Asus maar laten inpakken. Dat is vergeleken met pricewatch iets aan de duurdere kant, maar nogmaals. Voor die paar tientjes hoefde ik dus niet te X-aantal nachtjes te slapen. Maar als je het geduld wél kunt opbrengen. Dan zijn de prijzen op pricewatch echt zeer acceptabel, en durf zelfs te zeggen aan de lage kant voor een alleskunner zoals deze. Maar wie zal hierover klagen haha!

Features

De features zijn 21e eeuw. Dubbel het DDR5 geheugen t.o. mijn eerdere kaart. Kleinere chip. Zelfs PCI-e 3.0 voor die gene die zo een moederbord hebben. Nieuwste OpenGL PixelShader alles der op en der aan. De flops de banbreedte etc etc heb ik allemaal geen verstand van, maar die zijn vergeleken met andere kaarten prima!

Inbouwen

Het inbouwen zelf: De kaart is lang. Echt lang. Langer dan de HD4890, maar de winkelier vertelde me dat met de CM 690 II dit absoluut geen issue zou zijn. En dat was het gelukkig ook niet. Wat direct opviel was dat de oude kaart 2 power-connectoren nodig had waar deze er maar één gebruikte. Er zitten twee ferme ventilatoren op de kaart. En wat al helemaal opviel was het gewicht. Een stuk lichter dus... alweer een bevestiging van mijn adequate inkoop skills. :P Als je hem in je handen hebt dan voel je de kwaliteit van Asus er van af druipen.

First Impressions last!

Blij als een kind de HD4890 vervangen en de PC via HDMI aangesloten op mijn TV. Uiteraard werkte dat direct. Dus ik was in de zevende hemel. BF3 aangezet en dat werkte op de volledige resolutie helemaal perfect. Totdat de kleuren moeilijk gingen doen. Mijn idee was direct de CPU, die was over clocked. En de vorige kaart had ik ook al een paar tandjes extra gegeven, dus vermoedde ik dat de CCC driver er niets meer van snapte. Dus Windows 7x64 helemaal vers met een standaard BIOS er op gezet.

Ondertussen is mijn systeem weer helemaal klaar voor gebruik dus kan ik weer verder met spelen.

Benchmarking

Ik heb niet veel benchmarks die ik kan gebruiken. Dat ga ik zeker wel nog van het weekend doen en de resultaten doorgeven. Maar de benchmarks die ik jullie wel al kan geven zijn de volgende:

Windows Prestatie Index
Allereerst voor wat het waard is, de Windows prestatie index.
Vloog van een strakke 7.6 naar een whopping 7.9 op grafisch en spellen. Dat is de max haalbaar dus natuurlijk wederom nirwana allover.

Final Fantasy XIV
Vervolgens heb ik een benchmark van Final Fantasy XIV. Die vergt echt een hele hoop van je kaartje. Maar enige nadeel is dat hij alleen DX9 test geloof ik. De score fietste omhoog van 3600+ punten naar een heerlijke 4800+. Daar was ik echt heel erg gelukkig mee.

Battlefield 3
Ik wist niet hoe je met BF3 kon benchmarken dus nadat ik de code heb opgezocht om dat voor elkaar te boxen heb ik die ook maar even geprobeerd. Moet er wel bij zeggen dat ik niet op de TV heb getest maar met mijn monitor. Die heeft een resolutie van 1680x1050. De frame rate bleef lekker hangen rond de 100. Ik geloof dat je daar best blij mee mag zijn. Op de Full HD resolutie ga ik nog tests uitvoeren en rapporteer ik de resultaten weer terug. Je kunt ook een of ander grafiekje tevoorschijn halen met BF3. Die test de bottleneck van je CPU ten opzichte van de GPU. Ik weet niet precies wat je met die cijfers moet, maar het grafiekje lagen de lijnen mooi bij elkaar en waren er geen overdreven pieken te zien. Dat wil zeggen dat CPU en GPU volgens mij aan elkaar zijn gewaagd (lijnen t.o.v. elkaar) en het systeem vrij stabiel is (pieken). Vragen en opdrachten zijn van harte welkom om dit goed te testen! Tevens jip en janneke taal uitleg van die nummertjes en waar ik op moet letten zou zeer gewaardeerd worden.

Welke Bench ik nog wil doen is 3DMark. Misschien zijn er verzoeken waar ik aan kan voldoen?

Geluid, warmte en energie

Vervolgens van CPUID de hardware monitor gedownload en Ati overdrive geïnstalleerd. CCC stond er al op. Dus nu werd het tijd om te kijken of hij het hoofd er een beetje koel bij hield. Idle schommelt de temperatuur rond de 32 graden. Ik heb mijn best moeten doen om hem heter dan 62 graden te krijgen, wat niet lukte. Wat ik nog wil testen is wat er gebeurd als ik de ventilators helemaal laag zet. De HD4890 bereikte zelfs idle al gauw het kookpunt namelijk (echt waar haha!). Voor de geluidsproductie kan ik natuurlijk geen decibellen doorgeven. Daar heb ik de apparatuur niet voor. Maar een dom eenvoudig spel als AoEO zou niet al te veel van je kaart moeten eisen; de oude kaart blies zo hard achter mijn kast uit dat ik de muur opnieuw moest stuken bij wijze van spreken. Nou de HD7850 bleef fluisterstil. Zelfs met BF3 had hij er moeite mee om lawaaierig over te komen. Ik ben hier dus echt heel erg over te spreken. Betreft de electriciteitsrekening, hier maak ik mij zelf nooit zo veel zorgen over. Maar die tweede connector is niet nodig en de chip is op 22nm gebakken, dus ik denk dat de rekening een paar euro zal zakken per jaar. Dit lees je trouwens ook overal op www.

Oveclocking

Omdat ik eigenlijk voor die Sapphire wilde gaan die standaard overclocked is. Wilde ik uiteraard weten wat er gebeurd als ik hem hetzelfde en zelfs een beetje hoger klokte (Powercolor PCS+ HD7850 2GB GDDR5).
Dat was helemaal geen problemmo! Dit werd ook gezegd in de winkel, dat je met deze kaart echt leuk kunt spelen. Dus geklokt naar 1GHz op de chip en 5GHz op het geheugen. Wil het wel nog uitgebreid testen en vergelijken op full HD, dus dat houden jullie nog tegoed.

Modbaar?

Over modbaarheid kan ik het niet hebben. De tijd van blingbling op mijn PC heb ik 15 jaar geleden wel achter me gelaten. Maar ik ga er wel van uit dat hij makkelijk uit elkaar te schroeven is, en dus te pimpen. Geen ervaring mee, dus vandaar geen waardering.

Tot Slot

Ik ben hiermee voorlopig aan het eind gekomen van de review.
Ik weet niet of ik alles heb gecovered, iik wil graag aan jullie verzoeken voldoen indien die er zijn.
Ook hoop ik dat de mensen die over deze kaart twijfelen, aan deze informatie iets hebben.
Dat is namelijk de reden dat ik mijn tijd hier in steek.

Heb jij ook een Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5?

Misschien gebruik maken van Kopjes en foto's Een tabel zou het ook goed doen.

Dit laatste is mijn mening. Ik zal me dus aan de feiten houden want waarom dan geen Nvidea wil ik zeker uitleggen. Meerdere displays/TVs etc aansluiten heeft Nvidia in mijn ogen nog steeds niet goed onder de knie. Het begon toendertijd met een 4600Ti, waar ik mij in alle mogelijke bochten moest wringen om de Philps CRT TV aan de praat te krijgen. Ook in mijn huidige werk wissel ik vrij veel van monitor. Heb zowel Ati als Nvidia kaarten in de hardware. Waar je bij Nvidia nog steeds de drivers ondersteboven moet zetten, is een simpele herstart van een Ati systeem voldoende om precies te detecteren wat ik van de kaart wil.

Sorry, maar je loopt wel ver achter. Dit is minimaal al 10 jaar terug. De tegenwoordig kan je bij Nvidia ook gewoon beeldscherm wisselen. Ff reboot en klaar is nvidia. Maar wat me vooral opvalt, dat jij je beeldscherm wisselt terwijl de pc aanstaat?? Is het niet handiger om de Pc uit te zetten Dat is mij altijd gezegd hier op het forum. Wat mij altijd opvalt is dat de drivers van Windows bij een herinstall van Nvidia worden weergegeven in update scherm en dat zie ik niet bij AMD (heb zelf een AMD kaart gehad)

En nu kom ik je terug op je argument. de 600 serie ondersteund wel degelijk t3 schermen. En dat hebben ze mooi voor elkaar. Goed misschien hebben ze wat lang over hebben gedaan. Maar goed ze hebben het voor elkaar. En ten opzichte van de 7950 word de GTX670 gekozen, omdat die betere prestatie levert.

Als je dan becnh gaat draaien, pak meteen metro2033 en crysis 2. Draai daar achter aan furmark, om te zien wat de temp is van je kaart.

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 25 mei 2012 13:57]

jaja, omdat jij voor Nvidia en Intel bent zeker! ;)
Je hebt helemaal gelijk. Als ik wat meer tijd heb dan zal ik hem iets leesbaarder maken.

Wat bedoel je met "tabel"?
Voor me intel tijdperk zat daar AMD.
Heb een ATi 9200 SE
ATI 3850
Nvidia
GTS8600
GT250
GTS450
GTX570

TERW_DWAN heeft een tabel generator

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 25 mei 2012 14:04]

Jij hebt zeker nooit een NVidia op linux gedraaid ofwel?

Dat gedoe van 10 jaar geleden speelt daar nog steeds. Het configureren van een NVidia kaart in vergelijking met een ATI dat is een heel groot verschil.
Een kleine opmerking m.b.t. jouw aangegeven negatieve eigenschap. Dit probleem ligt niet bij de kaart, maar volledig bij de behuizing. Het is namelijk zo dat de kaart gewoon aan de gestelde standaarden voldoet, maar de betreffende behuizing blijkbaar niet.

Als je namelijk een behuizing hebt die volledig aan de ATX standaard voldoet, dan moet er een full-lenght kaart in paasen welke geheel van de achter zijde van de behuizing naar de voorzijde loopt.

Veel behuizingen hebben daar vaak een HDD bracket in de weg zitten, welke overigens vaak verwijderd kan worden om toch weer aan de standaard te kunnen voldoen. :)
Sorry, maar mijn oude Wave Master was ATX standaard.
Met een flex zou deze kaart inderdaad prima passen!
Apart dat je ati kiest vanwege tv aansluiten. Ik vond ati juist verschrikkelijk om de tv van m'n ouders aan te sluiten, moest de pc herstarten om hem te detecteren (en dat elke keer als de tv uit ging... :( ), en dan had je nog zwarte balken, moest je dat weer gaan fixen. Bij de nvidia ging het gelijk on the fly goed. Maar goed, dit zal wel verschillen per merk tv en recentheid van de betreffende gpu.

leuke kaarten volgens mij die 7850, price/performance is uitstekend en geen grootverbruiker. 2GB memory zal je niet snel te kort aan hebben.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 25 mei 2012 14:03]

ik ervaar het hetzelfde (8800gt->6850).
Ik begrijp jouw frustraties wel qua externe monitoren en ATI kaarten. Maar ik moet zeggen dat dat toch een reden was om weer voor ATI te kiezen.

Met mijn 4870 had ik problemen met vastlopende drivers wanneer mijn reciever aan of uit ging. Het was het enige probleempje was ik had met die kaart. Met de 7850 heb ik een gok genomen dat dit ook het enige probleem was, maar deze problemen zijn gelukkig opgelost met de nieuwe kaart.

Soms is het opzetten wat raar/vervelend, zelfs na het re-installen van drivers. Bij mij springt hij bijvoorbeeld naar 59 hz terwijl 60 hz geselecteerd staat. Moet ik paar keer switchen voor het goed is.

Maar dat zijn kleine dingetjes. De kaart an sich is meer dan goed.
JE geeft aan dat je BF3 hebt gebenched en op 100FPS uitkomt. Je geeft echter niet aan op welke settings. Dat maakt namelijk nog behoorlijk wat verschil!
goed punt
ga ik aanpassen
Waar heb je de kaart gekocht? Hij is al een tijdje overal uitverkocht :(
Deze heb ik in Dtl gekocht.
En in de review schreef ik dat de verkoper al een te kort verwachtte toen.
Populair kaartje nu al, en niet zonder reden.
Ik heb m inmiddels al 2 dagen en WAT IS IE GEWELDIG!! :D :D draait alles moeiteloos en is super stil! Echt een aanrader voor iedereen!
Ter info: op Tom's Hardware, bij grafische kaarten 200-350 dollar onder test "24 - Noise Level Idle" is deze kaart het stilst. Fijn om dat te weten. Deze kaart wordt / is een serieuze kandidaat voor m'n volgende pc. ;)

[Reactie gewijzigd door Revnak op 20 november 2013 17:16]

Kijk eens naar de datum 8)7
De leesbaarheid van de review is ruk terwijl de inhoud waarschijnlijk wel goed is.
Pas je lay-out en ik lees graag je review
probeer het nog maar eens dan positiefje!