MS-Tech MC-380 Review
Reden van aankoop Ik had nog een oude PC staan en het leek mij wel wat om het apparaat te gebruiken als HTPC. Helaas was de huidige behuizing naast lelijk ook niet prettig weg te zetten in mijn TV meubel. Ik besloot daarom te investeren in een kast die in mijn meubel paste en er ook nog goed uit zag. Mijn eisen waren de volgende: ik zocht een kast die niet zou opvallen, maar naar mijn mening er mooi uit zag (mijn smaak is over het algemeen: less is more). Omdat het er oude componenten ingebouwd worden, wou ik er niet teveel geld aan besteden en aangezien ik een ATX moederbord moest inbouwen, zou de kast hier uiteraard groot genoeg voor moeten zijn. Deze zaken in overweging nemende, kwam ik tot mijn verrassing uit bij de MS-Tech...
Pluspunten
Goedkoop Simpel maar mooi uiterlijk Degelijk gebouwd
Minpunten
Niet triviaal om alle componenten netjes in te bouwen Vrij open, dus kan luidruchtig zijn (afhankelijk van componenten)
Eindoordeel
Ik had nog een oude PC staan en het leek mij wel wat om het apparaat te gebruiken als HTPC. Helaas was de huidige behuizing naast lelijk ook niet prettig weg te zetten in mijn TV meubel. Ik besloot daarom te investeren in een kast die in mijn meubel paste en er ook nog goed uit zag.
Mijn eisen waren de volgende: ik zocht een kast die niet zou opvallen, maar naar mijn mening er mooi uit zag (mijn smaak is over het algemeen: less is more). Omdat het er oude componenten ingebouwd worden, wou ik er niet teveel geld aan besteden en aangezien ik een ATX moederbord moest inbouwen, zou de kast hier uiteraard groot genoeg voor moeten zijn.
Deze zaken in overweging nemende, kwam ik tot mijn verrassing uit bij de MS-Tech MC-380 (verrassing, omdat ik helaas niet vaak het geluk heb dat de keuze die aan mijn eisen voldoet ook de goedkoopste is
De doos
Bij een budget kast verwacht je niet veel accessoires, en deze verwachting wordt waargemaakt. In de doos kun je vinden: de kast zelf, afstandbediening, 2 soorten pootjes (grote ronde, kleine halve bolletjes) en zeer summiere documentatie, deels slechts in het Duits. Gelukkig houd ik niet van handleidingen...
[img=620]2QYNq2Lm[/img]
De kast
De kast is een simpele zwarte (ook van binnen) metalen bak met rooster en enkele uitsparingen, zoals roosters voor fans, IO-poorten en dergelijke. Aan de voorkant vinden we een uitneembare tray waarin maximaal twee 3.25" drives in passen en een 5.25" optische drive (uiteraard op de plek waar ook het lade-klepje is te vinden op het afneembare front van de kast). Deze tray kan van voren uit de kast gehaald worden. Naast de tray is er plek voor de voeding, welke een soort uitneembaar ophangsysteem heeft dat met 3 schroeven vastgemaakt dient te worden. Aan de zijkanten vinden we roosters en plek voor casefans, aan de achterkant de opening voor het IO-shield en enkele niet terug te zetten afdekplaatjes voor uitbreidingsslots.
De voorkant van de kast heeft de geborstelde aluminium look en ziet er in mij opinie goed uit. We vinden op dit afneembare front een aan/uit-knop, powerled, HD-led, een usb-poort, externe sata-poort (had ik bij aankoop niet eens aan gedacht, maar erg handig!), een ontvanger voor de afstandbediening en de gebruikelijke audio-jacks.
[img=620]3TEB4oe9[/img]
Weinig verrassende kenmerken, het enige wat nog interessant is: onder in de kast is de kast verlaagd, waardoor een degelijk stuk ruimte overblijft waar een handig persoon wie weet wat kabels kan wegwerken. De kast is aan alle kanten behalve de voorkant voorzien van roosters (kleine gaatjes). Een van deze roosters is voorzien van een (al gemonteerde) fan, aan de achterkant is nog plaats voor twee kleine fans.
De bouwkwaliteit van de kast is goed. Alles voelt degelijk en er zijn geen scherpe randen om je aan te snijden. De enige uitzondering is het plaatje dat de poorten/jacks afdekt. De goedkoop uitziende stripje laat gemakkelijk los. Niets dat een beetje lijm niet kan verhelpen echter.
Installatie
De kast is niet complex, dus ik heb de handleiding (gelukkig) niet nodig gehad. Dat betekent niet dat de installatie erg gemakkelijk is. Er gingen niet veel componenten in, maar het is goed om van te voren even na te denken over wat waar zal komen. De lengte van de frontpanel-kabels zijn vrij kort, dus mocht je bijvoorbeeld alles al aan het moederbord hebben vastgemaakt en dan nog een harde schijf willen plaatsen, dan mag je alles weer loskoppelen.
De voeding is gemakkelijk te plaatsen, mits je een schroevendraaier hebt die voldoende lengte heeft. Na het inbouwen van alle componenten blijft er niet heel veel ruimte over om de overbodige kabels weg te werken, dus het is verstandig om vooruit te kijken en tijdens het inbouwen bijvoorbeeld voedingskabels al gunstig te positioneren.
De grote molex op het moederbord wordt via een kort verlengkabeltje op het moederbord geplaatst. Hier vindt een afsplitsing plaatst naar de afstandbedieningontvanger (vermoed ik).
De krapte en de soms wat beperkende kabellengtes van frontpanel en verlengstukje maken het niet ontzettend lastig om alles in te bouwen, maar je moet er wel goed bij nadenken en vooruitkijken. Alle kabels perfect wegwerken zit er niet in (in elk geval niet voor mij).
[img=620]Q22Oq9MC[/img]
Koeling en geluid
De kast heeft veel roosters en de airflow lijkt voldoende. Geen van de componenten wordt overmatig warm. Door alle roosters is de kast niet erg stil, ik hoor duidelijk de verplaatsing van lucht, maar dat wordt een stuk minder erg als je 3-4 meter van de kast zit en een film aan het kijken bent. Ook mijn eigen componenten zullen niet meehelpen, ik ben nog aan het kijken om (goedkoop) hier verbetering in aan te brengen.
Eindoordeel
Er zijn mooiere kasten, er zijn kasten met meer features, er zijn stillere kasten, er zijn kasten met meer plek, of meer installatiegemak, maar deze kast doet precies wat je er van zou verwachten en beantwoorde geheel aan de doelen die ik had. Hij is net om te zien, valt niet op, bied ruimte aan wat er in moet en is de goedkoopste in de hele pricewatch. Als je geen wonderen verwacht en realistisch genoeg bent om te weten dat je over het algemeen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit, is dit een kast waar je plezier van hebt.
Reacties (24)
Deze kast vorige week geinstalleerd. Installatiegemak was niet echt prettig maar ik ging tevens voor goedkoop, simpel maar mooi uiterlijk.
Even een vraagje, de front panel kabels, waar heb jij die naar binnen geloodsd? Ik heb hem bij de voeding door dat gaatje heen gewurmd maar vond dit niet echt logisch, er zat echter geen andere oplossing op aangezien er niks langs de dvdspeler/hdd kon.
kun je dat voor me opmeten? bedankt alvast
Een nadeel van de kast vind ik dat de voeding er wel vreemd in zit, de intake zit aan een blinde kant met 3cm ruimte, zo te zien zuigt hij ook makkelijk de warmte weer op aangezien er niks tussen in en uitgang van de voeding zit. De voeding mag ook maar 14cm diep zijn, anders zit er een ventilator in de weg en zit hij over je geheugen sloten
Ik ben van plan deze behuizing zelf ook te kopen i.v.m ruimte gebrek op mijn slaapkamer
Alleen ik heb nogal een grote Cpu koeler namelijk de Scythe Mugen 2
Ik vraag me af of de Mugen in de Kast past
ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit gaat passen
Gr Maurice
Ik heb toevallig ook nog een intel C2D 4300 liggen, en wou daar ook een htpc mee maken en misschien met deze kast. Ben je nog steeds tevreden over de setup of heb of wil je inmiddels iets anders?
groeten
Is verder precies zoals hierboven beschreven echter
als je iets anders dan WMP wil gebruiken met de remote dan ga je een probleem krijgen
Onder XBMC werkt hij maar beperkt ( alleen de play futures )
Knoppen toewijzen gaat helaas niet 1 knop zend 5 verschillende codes uit
Eventghost ziet hem niet eens !!
Grinder ziet hem wel en Intelliremote ook maar precies het zelfde probleem
de play pause stop voor en achteruit zijn 1 en dezelfde code
Wat bij mij dus heeft geresulteerd in een extern ir van MS Media center zelf
Ook is de kast zeer vlek gevoelig
[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 24 juli 2024 17:19]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/448740/crop5e07575302576_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/111848/yoshipopcorn.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/3228/crop5d113bdb41aeb_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/184501/crop5802ad3b66595_cropped.jpeg?f=community)