MS-Tech MC-380 Review

NDymyon 21 mei 2012, laatste update op 17 november 2015, 9.474 views

MS-Tech MC-380

Pluspunten

• Goedkoop
  • Simpel maar mooi uiterlijk
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Niet triviaal om alle componenten netjes in te bouwen
  • Vrij open, dus kan luidruchtig zijn (afhankelijk van componenten)

Reden van aankoop
Ik had nog een oude PC staan en het leek mij wel wat om het apparaat te gebruiken als HTPC. Helaas was de huidige behuizing naast lelijk ook niet prettig weg te zetten in mijn TV meubel. Ik besloot daarom te investeren in een kast die in mijn meubel paste en er ook nog goed uit zag.

Mijn eisen waren de volgende: ik zocht een kast die niet zou opvallen, maar naar mijn mening er mooi uit zag (mijn smaak is over het algemeen: less is more). Omdat het er oude componenten ingebouwd worden, wou ik er niet teveel geld aan besteden en aangezien ik een ATX moederbord moest inbouwen, zou de kast hier uiteraard groot genoeg voor moeten zijn.

Deze zaken in overweging nemende, kwam ik tot mijn verrassing uit bij de MS-Tech MC-380 (verrassing, omdat ik helaas niet vaak het geluk heb dat de keuze die aan mijn eisen voldoet ook de goedkoopste is ;)). Zoals op de afbeeldingen te zien is, is dit inderdaad een simpel vormgegeven kast met weinig opvallende kenmerken.

De doos
Bij een budget kast verwacht je niet veel accessoires, en deze verwachting wordt waargemaakt. In de doos kun je vinden: de kast zelf, afstandbediening, 2 soorten pootjes (grote ronde, kleine halve bolletjes) en zeer summiere documentatie, deels slechts in het Duits. Gelukkig houd ik niet van handleidingen...

De kast
De kast is een simpele zwarte (ook van binnen) metalen bak met rooster en enkele uitsparingen, zoals roosters voor fans, IO-poorten en dergelijke. Aan de voorkant vinden we een uitneembare tray waarin maximaal twee 3.25" drives in passen en een 5.25" optische drive (uiteraard op de plek waar ook het lade-klepje is te vinden op het afneembare front van de kast). Deze tray kan van voren uit de kast gehaald worden. Naast de tray is er plek voor de voeding, welke een soort uitneembaar ophangsysteem heeft dat met 3 schroeven vastgemaakt dient te worden. Aan de zijkanten vinden we roosters en plek voor casefans, aan de achterkant de opening voor het IO-shield en enkele niet terug te zetten afdekplaatjes voor uitbreidingsslots.

De voorkant van de kast heeft de geborstelde aluminium look en ziet er in mij opinie goed uit. We vinden op dit afneembare front een aan/uit-knop, powerled, HD-led, een usb-poort, externe sata-poort (had ik bij aankoop niet eens aan gedacht, maar erg handig!), een ontvanger voor de afstandbediening en de gebruikelijke audio-jacks.

Weinig verrassende kenmerken, het enige wat nog interessant is: onder in de kast is de kast verlaagd, waardoor een degelijk stuk ruimte overblijft waar een handig persoon wie weet wat kabels kan wegwerken. De kast is aan alle kanten behalve de voorkant voorzien van roosters (kleine gaatjes). Een van deze roosters is voorzien van een (al gemonteerde) fan, aan de achterkant is nog plaats voor twee kleine fans.

De bouwkwaliteit van de kast is goed. Alles voelt degelijk en er zijn geen scherpe randen om je aan te snijden. De enige uitzondering is het plaatje dat de poorten/jacks afdekt. De goedkoop uitziende stripje laat gemakkelijk los. Niets dat een beetje lijm niet kan verhelpen echter.

Installatie
De kast is niet complex, dus ik heb de handleiding (gelukkig) niet nodig gehad. Dat betekent niet dat de installatie erg gemakkelijk is. Er gingen niet veel componenten in, maar het is goed om van te voren even na te denken over wat waar zal komen. De lengte van de frontpanel-kabels zijn vrij kort, dus mocht je bijvoorbeeld alles al aan het moederbord hebben vastgemaakt en dan nog een harde schijf willen plaatsen, dan mag je alles weer loskoppelen.

De voeding is gemakkelijk te plaatsen, mits je een schroevendraaier hebt die voldoende lengte heeft. Na het inbouwen van alle componenten blijft er niet heel veel ruimte over om de overbodige kabels weg te werken, dus het is verstandig om vooruit te kijken en tijdens het inbouwen bijvoorbeeld voedingskabels al gunstig te positioneren.

De grote molex op het moederbord wordt via een kort verlengkabeltje op het moederbord geplaatst. Hier vindt een afsplitsing plaatst naar de afstandbedieningontvanger (vermoed ik).

De krapte en de soms wat beperkende kabellengtes van frontpanel en verlengstukje maken het niet ontzettend lastig om alles in te bouwen, maar je moet er wel goed bij nadenken en vooruitkijken. Alle kabels perfect wegwerken zit er niet in (in elk geval niet voor mij).

Koeling en geluid
De kast heeft veel roosters en de airflow lijkt voldoende. Geen van de componenten wordt overmatig warm. Door alle roosters is de kast niet erg stil, ik hoor duidelijk de verplaatsing van lucht, maar dat wordt een stuk minder erg als je 3-4 meter van de kast zit en een film aan het kijken bent. Ook mijn eigen componenten zullen niet meehelpen, ik ben nog aan het kijken om (goedkoop) hier verbetering in aan te brengen.

Er zijn mooiere kasten, er zijn kasten met meer features, er zijn stillere kasten, er zijn kasten met meer plek, of meer installatiegemak, maar deze kast doet precies wat je er van zou verwachten en beantwoorde geheel aan de doelen die ik had. Hij is net om te zien, valt niet op, bied ruimte aan wat er in moet en is de goedkoopste in de hele pricewatch. Als je geen wonderen verwacht en realistisch genoeg bent om te weten dat je over het algemeen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit, is dit een kast waar je plezier van hebt.

Heb jij ook een MS-Tech MC-380?

Ik zie trouwens geen casefans, zijn deze ook niet nodig? of heb je die er later ingebouwd?
Hallo, zoals ik in de review beschrijf is er één casefan meegeleverd. Wat misschien wel duidelijker kan: deze zit aan de zijkant. Aan de achterkant kunnen nog 2 kleine casefans geplaatst worden.
Goede Review,
Deze kast vorige week geinstalleerd. Installatiegemak was niet echt prettig maar ik ging tevens voor goedkoop, simpel maar mooi uiterlijk.

Even een vraagje, de front panel kabels, waar heb jij die naar binnen geloodsd? Ik heb hem bij de voeding door dat gaatje heen gewurmd maar vond dit niet echt logisch, er zat echter geen andere oplossing op aangezien er niks langs de dvdspeler/hdd kon.
Ik heb een gat nog onder de voeding te zitten, waar de kabels al doorheen zaten toen ik de doos open deed.
Welke revisie heb jij?
Ik heb de doos reeds opgeruimd, is er een plek op de kast zelf om dit te zien? Ik kan het zo niet vinden.
Hmm nee staat op de doos, maar ik zie het al, ik heb dat gaatje ook, alleen zaten mijn kabels er nog niet doorheen, en ik moest het hardhandig dubbelvouwen om die 24pins erdoorheen te krijgen.
Hoe hebben jullie het front paneel eraf gekregen?
Bij mij kon het front paneel er zonder problemen worden afgenomen, maar misschien zitten bij jou de kabels ergens aan vast? Je zou het er gewoon af moeten kunnen trekken zonder al te veel kracht.
Ah inderdaad, even schroevendraaier tussen die hoekjes en dan komt het vrij makkelijk los. :) Goeie kast, maar je moet wel eventjes nadenken inderdaad.
Ik zie dat er vrij weinig ruimte is voor de videokaart zou er een kaart van 23.2 cm in passen?
kun je dat voor me opmeten? bedankt alvast
De kast is redelijk onhandig ingebouwd (met dank aan een meubel dat tegen muur is 'vastgeplakt') en het verwijderen van de kast is helaas niet zo even klaar. Ik zal kijken of ik er komend weekend tijd voor heb.
er is 26 cm vanaf de expansie sloten tot het metaal waar de drives in kunnen. Past dus volgens mij, maar als je er een optische drive in stop past het niet meer zo te zien (of nog net als je geluk hebt blijft dan zo'n 22/23 cm over als ik het los probeer met een oude cd-rom speler)

Een nadeel van de kast vind ik dat de voeding er wel vreemd in zit, de intake zit aan een blinde kant met 3cm ruimte, zo te zien zuigt hij ook makkelijk de warmte weer op aangezien er niks tussen in en uitgang van de voeding zit. De voeding mag ook maar 14cm diep zijn, anders zit er een ventilator in de weg en zit hij over je geheugen sloten
Zo te zien heb je een microATX moederbord, dus je had ook een nog kleinere kast kunnen kopen.
Heb je gelijk in. Ik had mij vantevoren niet goed voorbereid en meende dat ik een ATX MoBo had.
Goede Review,

Ik ben van plan deze behuizing zelf ook te kopen i.v.m ruimte gebrek op mijn slaapkamer
Alleen ik heb nogal een grote Cpu koeler namelijk de Scythe Mugen 2

Ik vraag me af of de Mugen in de Kast past

ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit gaat passen

Gr Maurice
Ik heb zelf de Scythe Mugen 2 ook toevallig, maar ik kan je wel verzekeren dat die niet gaat passen in deze kast. Ik heb er nu zo'n enigszins platte Zalman in zitten en het houdt al niet heel veel over.
Mooie review!

Ik heb toevallig ook nog een intel C2D 4300 liggen, en wou daar ook een htpc mee maken en misschien met deze kast. Ben je nog steeds tevreden over de setup of heb of wil je inmiddels iets anders?

groeten
Ik gebruik nog steeds dezelfde setup. Ik heb af en toe wel problemen om content zonder tearing af te spelen (ook na flink wat gespeel met de instellingen van XBMC), maar ik heb het gevoel dat het niet de hardware is die het probleem vormt, maar de driver voor de videokaart.
Hallo. Heb vandaag ook deze kast opehaald. alleen begrijp niet goed hoe ik de 24pin connector die bij de kast zit moet aansluiten. [Heb al 1 voeding POOF horen zeggen]
Heb deze kast ook

Is verder precies zoals hierboven beschreven echter
als je iets anders dan WMP wil gebruiken met de remote dan ga je een probleem krijgen
Onder XBMC werkt hij maar beperkt ( alleen de play futures )
Knoppen toewijzen gaat helaas niet 1 knop zend 5 verschillende codes uit :(
Eventghost ziet hem niet eens !!
Grinder ziet hem wel en Intelliremote ook maar precies het zelfde probleem
de play pause stop voor en achteruit zijn 1 en dezelfde code

Wat bij mij dus heeft geresulteerd in een extern ir van MS Media center zelf |:(

Ook is de kast zeer vlek gevoelig

[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 16 april 2013 00:38]

Hmm, welke features werken niet bij jou met de remote? Ik heb er XBMCbuntu en ben tevreden met hoe de afstandbediening werkt. Ik gebruik niet all knoppen, maar het beheren van de media bibliotheek, verplaatsen van bestanden, afspelen, eigenschappen opvragen, etc. werkt hier allemaal prima onder XBMC.