Asus U3S6 Review

HeTweak 20 mei 2012, laatste update op 25 oktober 2012, 1.417 views

Asus U3S6

Pluspunten

• Sata III dus 6GB
  • Met AHCI nodig voor SSDs

Minpunten

• Oppassen met andere moederborden

Beheerbaarheid Score: 4
Systeem,

Asus P5K
8GB geheugen
750GB harddisk
OCZ Synapse 128GB
Asus U3S6 Sata III & USB 3.0 adapter

Ik was het zat, dat mijn syteem met Vista Ultimate er bijna 9 minuten over deed om op te starten.
Eenmaal opgestart was de snelheid voor mij verder voldoende, dus nog geen tijd voor een nieuw systeem. Ik wilde een SSD oplossing, maar met Vista werkt dat volgens reviews niet echt goed, dus toch maar over op W7.
Het P5K moederbord heeft nog Sata II op 3GB, daarom eerst de Asus U3S6 adapter geprobeerd, ondanks dat mijn moederbord P5K niet in de compatibiliteitslijst van Asus staat. Ik heb er op gegokt, dat ze alleen P7... en P6... borden getest hebben en niet mijn nog oudere P5K bord. De adapter in het vrije PCIe 1.0 x 16 slot geplaatst, die op x4 snelheid werkt.
De HD aangesloten op slot 1 en het werkte gelijk, met de standaard Microsoft AHCI drivers, na installeren van de meegeleverde Marvell drivers bleef het goed werken, maar ze zijn dus niet echt nodig. Voor USB 3.0 dienen wel de meegeleverde drivers ge´nstalleerd te worden. Doe er de maandelijkse backup mee naar een USB 3.0 externe HDD en dat werkt goed.
De upgrade naar W7 Ultimate gedaan, zonde van het geld, maar ja..., Microsoft vertikte het om Vista SSD geschikt te maken, hoewel dat technisch een fluitje van een cent moet zijn. Alles bleef goed werken, dus de OCZ Synapse 128GB besteld en volgens voorschrift geplaatst en ge´nstalleerd.

De resultaten,
Met Vista was de opstart tijd zo'n 9 minuten.
Met W7 was dat een kleine 4 minuten.
Met de OCZ Synapse 128GB ging het naar minder dan 1 minuut (incl. zo'n 20 seconden hardware start)
De computer afsluiten is naar 5 seconden gegaan.

Conclusie,
De U3S6 adapter werkt goed op een Asus P5K moederbord
De snelheid is dramatisch hoger geworden.
Kortom tot nu toe heel tevreden met deze oplossing, mijn systeem kan weer een tijdje mee.

Heb jij ook een Asus U3S6?

Probleem met USB 3.0, een groot bestand (vanaf zo'n 5GB) kopiŰren van een externe HD gaat niet goed, de PC raak de connectie met de externe HD kwijt. Updates gedaan vanaf de Asus site, maar die drivers blijken te oud. Op de Renesas/Nec site is helemaal niets te vinden. Uiteindelijk nieuwe firmware en drivers gevonden op http://www.station-driver...structeurs/42-renesas-nec. Driver 2.1.39.0 en firmware 3.0.3.4 ge´nstalleerd. Dit gaf verbetering, maar nog niet voldoende, start de 'USB 3.0 Host Controller Utility' en zet het vinkje aan bij 'Schakel de USB 3.0 energiebeheerfuncties uit' daarna werkt kopiŰren van grote bestanden goed.