Specificaties Tower, 5 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Level 10 GT Review

Mr Silver 6 juni 2012, 1.050 views

Thermaltake Level 10 GT

Pluspunten

• Goede koeling
  • Relatief weinig lawaai
  • Intake verwisselbare stoffilters
  • Veel ruimte in de kast
  • Uitbreidbaar met waterkoeling

Minpunten

• Klein beetje prijzig
  • Niet 100% resonantie-bestendig

Als je een grote brute kast zoekt met enorme fan-koeling dan is dit hem.

Koeling:
200mm intake fans aan de voorkant en in de deur v.d. kast. 200mm out-fan aan de bovenkant v.d. kast en een wat kleinere outtake fan aan de achterkant. Helaas is alleen de achterkant fan compatible met de http://tweakers.net/pricewatch/244568/nzxt-sentry-lx.html. De airflow is goed en de koeling over het algemeen is geweldig. Nadat mijn kast op volle toeren een uur of 10-15 aan heeft gestaan is de temperatuur in de kast hooguit 5-7 graden hoger dan in de kamer en de 7200rpm HD's meten 35 graden. Met de Mugen 2 blijft mijn Sandy Bridge (quadcore, base speed 3.6ghz) met de Mugen 2 onder de 50 graden. En dan heb ik de ThermalTake fans nog maar op 600rpm draaien (ze kunnen tot 1200rpm maar dat produceert redelijk veel lawaai).

Alle intake fans hebben uitneembare stoffilters. De bovenkant en de achterkant van de kast hebben dus geen stoffilters. Dat is wat minder wanneer men de pc niet zo vaak aan heeft staan. Maar goed dit is ook meer een kast voor hardcore gebruikers.

Denk eraan dat er een outtake fan aan de bovenkant zit dus plaats de kast niet direct onder een bureau zonder tussenruimte!

De voeding (niet meegeleverd) staat op een kleine verhoging en kan haar warme lucht direct aan de onderkant uit de kast blazen. Daar hebben ze goed over nagedacht.

Dubbele wand:
De dubbele wand zorgt ervoor dat vele kabels weggewerkt kunnnen worden. De kast is hierdoor wel breder dan de meeste andere full towers. Helaas is de dubbele wand dan weer net niet dik genoeg voor sommige extreme dikke voedingskabels. De 24-pin voedingskabel kan bijvoorbeeld niet door elk gat door de dubbele wand omdat de wand niet overal genoeg tussenruimte bied. Gelukkig is de kast zelf ook nog eens groot waardoor je meer ruimte hebt voor de bekabeling.

Inbouw:
De handleiding is zeer zwak. Je moet maar zien welke schroeven waarbij horen en als je niet bekend bent met de nieuwste klik-systemen en alles dan wens ik u veel puzzel plezier. Overigens voor het openen van de zijdeur: er zit een knop aan de onderkant v.d. kast die men dient in te drukken alvorens de deur geopend kan worden.

Brackets:
Genoeg ruimte voor 5 HD's in de brackets en er passen ook SSD's in. Ze hebben ook rubbertje tegen de vibraties. Echter sterk vibrerende high-end HD's zullen toch in de 5.5" bays gezet moeten worden met speciale anti resonderende onderdelen zoals b.v. de http://tweakers.net/price...dtw-2300b-a.html#tab:info. Ik heb ondervonden dat de klepjes van deze brackets veel lawaai produceren wanneer de HD erin vibreert. Ze hebben wel rekening gehouden door rubbertjes in te bouwen maar hebben vervolgens de klepjes niet beveiligd tegen resonantie. Dat is wel een vervelende design fout naar mijn mening. Ze hadden de vering van die klepjes wat sterker kunnen maken dan was dit probleem er niet.

Wel hebben de brackets zeer goede koeling doordat ze veel openingen hebben (gaten aan de zijkanten, gat aan de onderkant en open aan de bovenkant) en dan nog de 200mm intake fan die erdoorheen blaast.

Ook heb ik gemerkt dat sommige HD's net iets langer zijn dan andere HD's. Daardoor passen sommige brackets net niet meer 100% passen waardoor ze dus niet meer vastklikken. Wel kunnen ze nog op slot gedraait worden maar het kliksysteem zelf (de knopjes aan de voorkant voor het eruithalen van de brackets) zullen dan niet meer werken. Maar dit geen probleem want de brackets zitten toch goed vast en ze maken ook perfect contact met de aansluitingen op de SATA/power kabels.

Heb jij ook een Thermaltake Level 10 GT?

Reviews door de redactie