Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Mamba Review

TheEnd 19 mei 2012, laatste update op 19 mei 2012, 1.739 views

Razer Mamba

Pluspunten

• precisie
  • functionaliteit
  • design
  • ...

Minpunten

• prijs

Intro

Razer is vooral bij gamers bekent voor zijn high end toetsenborden en gamemuizen.
Dit jaar hebben ze hun Razer Mamba gamemuis, die voor het eerst uitkwam in 2009, geüpdatet.

Specificaties

Razer Mamba 2009

Bedraad / Draadloos
Gaming grade wireless technology
3.5G Laser sensor 5600DPI
On-board geheugen
7 programmeerbare knoppen
1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response rate
Windows® 7 / Vista / XP, Mac OS X (v10.4 en hoger)
128mm (lengte) x 70mm (breete) x 42,5mm (hoogte), 130g

On-board geheugen
7 programmeerbare knoppen
1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response rate
Instelbare kleure lichtjes
Windows® 7 / Vista / XP, Mac OS X (v10.4 en hoger)
115mm (lengte) x 68mm (breete) x 43mm (hoogte), 136g

Verpakking

In de verpakking staat de Mamba op een standje in een behuizing van hard, doorzichtig plastiek. Zo is hij van alle kanten te bezichtigen vanuit de verpakking. Daaronder zitten alle andere benodigdheden zoals de handleiding, documentatie, stikkers en een usb kabel die mooi verstopt zijn in een gleufje. Je kunt zien dat er veel aandacht is geschonken aan de verpakking alleen al.

Design

Muis

Op de verpakking staat, voor gamers door gamers. En dat is ook te merken aan het design van de Mamba. Het is een van de mooiere gamer muizen die je zult tegenkomen.
De muis is voor een groot deel bekleedt met een soort zwart rubberachtig materiaal, wat voor meer grip zorgt. Het logo van Razer is natuurlijk ook terug te vinden op de muis. In grote lijnen is de muis clean en sleak te noemen, wat de meeste mensen wel kunnen appreciëren, al kunnen smaken natuurlijk verschillen.
Ook is de Mamba is uitgerust met een lichtjes op het scrollwieltje, wat altijd fijn is als je in het donker aan het gamen bent. Bij 2009 versie was dit enkel blauw, bij de nieuwe versie kan je de kleur instellen.

Dock

De dock van de muis, die gebruikt wordt om de muis op te laden en het signaal van de muis naar de computer te versturen, is gemaakt van glanzend zwart plastiek. Een nadeel aan dit materiaal is dat zaken zoals vingerafdrukken en stof snel zichtbaar zijn. Net zoals in de muis zijn ook hier lichtjes ingebouwd waarbij de kleur kan worden ingesteld. En natuurlijk staat het Razer logo ook op deze dock.

Bouwkwaliteit

Ondanks de goede reputatie van Razer voor het bezorgen voor high end gaming gear, van goede kwaliteit zijn er toch een paar kleine mankementen met de eerste generatie van de Mamba. Zo gaat, na een tijdje van gebruik, het scrollwieletje piepen en kommen de rubberre lapjes aan de zijkanten van de muis los te zitten. Dit zijn niet al te grote problemen doordat je ze zelf makkelijk kant repareren. Maar het is toch ook niet wat je verwacht als je een game muis koopt van maar liefst 130 euro.

Of deze problemen nog steeds aanwezig zijn bij de nieuwe versie van de Mamba is me onbekend. Maar ik weet wel dat er aan het piepende scrollwieletje van de eerste generatie niet veel is gedaan door Razer. Zo staan er filmpjes op youtube die dit probleem aanhalen, die dateren van 2009. Ik kocht mijn Mamba in laat 2010, en toch had ik met mijn Mamba net hetzelfde aan de hand.

Maar je moet je niet te veel fixeren op deze twee kleine mankementen. Want verder heb ik, buiten deze twee, nog nooit een problemen ondervonden.

scrollwieletje: http://www.youtube.com/watch?v=M35aysyKiVI
fix: http://www.youtube.com/watch?v=PstjxLJX9rc

Software

De software laat je toe om op verschillende vlakken, de Mamba naar je eigen voorkeuren in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld aan elke knop een functie toewijzen die jij zelf kiest. Dit kan gaan van een gewone muisklik tot een zelf gemaakte macro.

Natuurlijk kun je ook aan de performance, meer bepaald de DPI, van de Mamba tweaken. Het is namelijk mogelijk om vijf verschillende DPI standen in te stellen. Hierdoor zul je tijdens het gamen met een simpel knopje met deze 5 standen de DPI van je muis ingame kunnen instellen. Dit is voornamelijk handig als je ingame van een machine geweer, waar snelheid belangrijk is, naar een sniper veranderd, waar dan weer nauwkeurigheid belangrijk is.

Ook ken je verschillende profieles maken om je instellingen in op te slaan. Dit is vooral interessant als je voor verschillende games andere macros of DPI waarden hebt ingesteld. Dan zijn de gewenste instellingen voor een bepaalde game maar een muisklik verwijderd.

Met de tap ‘macro management’ kun je makkelijk en snel geavanceerde macros op de wereld brengen die dan ook mooi kunnen worden bewaard.

Met het laatste tapje ‘lighting and power’ kun je ook nog de kleuren van van de muis en de dock makkelijk aanpassen in de. De helderheid van de lichtjes, wat invloet heeft op het stroom verbruik, is hier ook in te stellen.

conclusie

De muis is duur maar als je echt een fanatieke gamer bent is dit toch wel een kanshebber om in huis te halen.

header

Heb jij ook een Razer Mamba?

Leuke review en leest lekker weg echter mis ik van de Mamba een vitaal punt die je niet in de review verwerkt hebt en dit heeft te maken met de core functionaliteit van de muis zelf: De batterij.

Het is en blijft een Wireless muis, het is misschien handig op de baterij te bespreken op iig de punten: oplaadtijd en batterijduur.

Zelf heb ik een Mamba 2012 liggen en ben eer heel goed over te spreken. Fijne muis om mee te gamen, mooi ergonomisch en een aardige batterijduur.
Fijn dat je het een goede review vindt, het is namelijk mijn eerste review die ik hier schrijf. :)

Ik dacht nog om de batterij te bespreken maar heb het dan toch niet gedaan, omdat ik een beetje lui ben geweest denk ik.

De batterijduur is inderdaad aardig lang. Maar naar het schijnt verslechterd die ook snel na een tijd. Dat is toch wat ik heb ondervonden met mijn eerste generatie Mamba.