Specificaties Rad. HD5750 (700MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5750 FORMULA/2DI/1GD5 Review

lutkeveld 18 mei 2012, laatste update op 18 mei 2012, 1.654 views

Asus EAH5750 FORMULA/2DI/1GD5

Pluspunten

• Mooie verpakking
  • genoeg performance voor mijn doeleinde
  • stil
  • blijft koel
  • mooi design
  • alle gangbare aansluitingen
  • DX11
  • single slot

Minpunten

• geen cuda/radeon-cores
  • gekleurde fankabel
  • niet meer op voorraad bij shops

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inhoudsopgave
- Verzending en verpakking
- Inhoud verpakking
- Mijn doeleinde en specs van mijn pc
- Specificaties, prijs en systeemvereisten
- Koeling, geluidsproductie en warmteproductie
- Verbruik
- Conclusie

Verzending en verpakking
Ik heb deze gekocht bij ACESdirect.nl, fijne en overzichtelijke website en de verzending werd goed afgehandeld. ACESdirect heeft een goede indruk achtergelaten. De verpakking waarin de videokaart zich bevond was een normale kartonnen doos waarop de afzender en ontvanger vermeld stonden.

Asus heeft echt zijn best gedaan op het ontwerpen van de verpakking. Het uiterlijk van de doos ziet er goed en overzichtelijk uit. Op de voorkant staan wat quotes en wat simpele specs. Als je deze bovenkant naar boven klapt kan je de videokaart zien door doorzichtig plastic. De videokaart en bijbehorende accesoires bevinden zich in softfoam wat een redelijk goede bescherming geeft tegen schokken en stoten tijdens transport. Onder het softfoam bevinden zich de driver-cd, manual en speedsetup guide. Achterop de verpakking zijn de uitgebreide specs en systeemvereisten te vinden.

Inhoud verpakking:
- Videokaart: de Asus EAH5750 formula
- Speedsetup guide; handig kleurenboekje voor het installeren van je videokaart in 21 talen.
- Multi-language manual: cd-tje met de handleiding in 21 talen in pdf-formaat.
- Crossfire-brug: Flexibele crossfire brug van 8 cm lang.
- 2x molex naar 1x PCI-E 6pin: handige adapter voor als je een low-end voeding hebt zonder pci-e connectors.
- HDMI naar DVI adapter: spreekt voor zichzelf, je verliest uiteraard het geluidsignaal omdat audio niet ondersteund wordt door DVI.
- Driver-cd: cd met hierop de stuurprogramma's. Gebruik deze niet en download de laatste versie van de Asus website: http://www.asus.nl/Graphi..._FORMULA2DI1GD5/#download.

Mijn doeleinde en specs van mijn pc
LET OP: Dit is het systeem dat bij alle benchmarks is gebruikt
Kast: In Win Dragon Slayer zonder toegevoegde fans
Moederbord: ASRock 960GM-GS3 FX
Processor: AMD Athlon x3 450 met AMD boxed koeler
Videokaart: Asus EAH5750 Formula
RAM: Corsair Vengeance 4GB DDR3-1600 CL9 (1 module)
Harde schijf: Western Digital Caviar Blue 320 gb (WD3200AAJS)
Voeding: Corsair CX430 V2
DVD-Drive: LG GSA-H42N DVD-brander (staat niet in database van HWI)
Cardreader: Revoltec 51-in-1

Randapparatuur:
Monitor: NEC Multisync LCD 1770NX (max res: 1280x1024)
Toetsenbord: Logitech K350 (draadloos)
Muis: Trust GXT 14s (2400 dpi)
Headset: Trust GXT 16 (draadloos)

Specificaties, prijs en systeemvereisten
Prijs:
Ik heb de bon en het factuurnummer niet meer, maar ik weet nog wel dat hij me niet meer heeft gekost dan 120 euro. Ik dacht dat het iets van 105 euro was. De prijs-prestatie verhouding voor deze kaart is dan wel niet optimaal, maar ik wou gewoon een mooie singleslot kaart die de meeste recente games op een resolutie van 1280x1024 kan spelen. Als je meer prestaties voor evenveel geld wil, kan je beter iets als een AMD Radeon HD 6850 kopen, of voor de Nvidia mensen: een Nvidia GTX 550.

Aanbevolen systeemvereisten:
- 1 GB RAM-geheugen of meer, maar dat heeft iedereen tegenwoordig bijna omdat het een vereiste is om Windows 7 te kunnen draaien.
- Moederbord met 1 PCI-E (let op: geen PCI) vrij en goede chipsetdrivers.
- Minimaal een 450 watt voeding. Dit is gewoon onzin, want mijn systeem van verbruikt stukken minder. Mijn 430 watt voeding is meer dan ik ooit nodig zal hebben. Ik denk dat een 450 watt voeding zelfs genoeg is voor 3way crossfire met deze kaart. Ik kan het me wel voorstellen als je hier allerlei high-end onderdelen koopt, maar dat is niet realistisch omdat je dan ook wel een high-end videokaart zou halen. Meer over het verbruik onder het kopje: verbruik.

Specificaties:
- Grafische Chip: ATI Radeon HD 5750
-ASUS Exclusieve Innovatie: Splendid HD, Smartdoctor en GamerOSD
-Ondersteuning voor Microsoft DirectX 11, OpenGL 2.1, Windows 7 (duh..)
-Bus Standaard PCI Express 2.1
-Videogeheugen DDR5 1GB
-Kloksnelheid Engine 700 MHz
-Kloksnelheid Geheugen 4.6 GHz ( 1150 MHz DDR5 )
-RAMDAC 400MHz
-Geheugeninterface 128-bit
-Maximale Resolutie 2048 x 1536
-DVI Max Resolution 2560 x 1600
-VGA-output Ja x 1
-DVI-output 1 (+1 via de hdmi naar dvi adapter)
-HDMI Output Ja x 1
-HDCP Support Ja
-ASUS Features Formula Series
-Afmetingen 21 cm lang, 11 cm breed, neemt 1 slot in beslag.
-Koeling: Heatsink in de vorm van een auto, Asus claimt hiermee 13% lagere temperaturen mee te behalen dan de standaard 5750, later in de review ga ik dit testen. Er zijn ook speciale koelribben voor lagere temperaturen en de fan heeft een anti-dust design.

Uiterlijk van de kaart
Deze kaart is zeer mooi ontworpen en er is ook echt de vorm van een race-auto in terug te zien. Het grote nadeel van dit mooie design is dat het op de kop in je kast hangt (tenzij je de bitfenix outlaw hebt). Daardoor komt het design niet echt goed tot zijn recht. Als je een kast met window hebt, valt er dus niet echt veel te showen op een kale pcb na. De pcb is zwart, ziet er normaal uit en heeft normale en logische indeling. Het enige wat ik jammer vind zijn de gekleurde kabels die afkomstig zijn van de ventilator. Deze zijn in verhouding redelijk lang en moeten langs en soms over de grijze bovenkant worden gehangen om de fanheader op de pcb te bereiken. De slotcover is ook volkomen normaal en heeft de standaard kleuren (dvi is geel, vga is blauw).

Beeldkwaliteit
Beeldkwaliteit is uitmuntend op deze kaart. In combinatie met Splendid HD kan je de kleurweergave aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen uit een game, theater of een rijke kleuren profiel. De kleurweergave op mijn NEC Multisync LCD 1770NX monitor vond ik al goed, maar dit is bijna beter dan best. Ook de beeldkwaliteit in games was voor mij even wennen. Ik was op mijn oude laptop met een intel gpu gelimiteerd tot het spelen van black ops op low settings. Bijna elke game had lag, zelfs op low-settings. Met deze videokaart in combinatie met een triple-core van AMD kan ik alle recente games aan op high/ultra settings met een resolutie van 1280x1024. Het is dan wel niet Full HD, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit. Voor meer informatie over de prestaties moet je even doorlezen tot het kopje "prestaties en drivers".

Overklokbaarheid

Het overklokken van deze kaart was een makkie. Deze kaart laat zich goed overklokken, dit komt mede door de goede koeling op de kaart. De 80 mm fan weet alles goed gekoeld te houden, verderop in de review meer over koeling. Voor het overklokken heb ik MSI Afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm) gebruikt omdat het een overzichtelijk programma is waarmee je vele opties krijgt om instellingen te veranderen. Er is ook een nieuw programma op de markt genaamd EVGA Precision. Dit schijnt een mooi en handig programma te zijn, maar ik heb hem niet gebruikt omdat ik beter bekend was met MSI Afterburner. Ik heb al eerder een videokaart (Nvidia 7800gs) overgeklokt hiermee, dus ik wist al hoe het moest. Toen ik alle non-oc benchmarks had gedraaid, begon ik dus met Afterburner de kloksnelheden op te voeren. De standaard 'core clock' was 700 MHz, en de 'memory clock' gaf 1150 MHz aan. De temperaturen waren laag en stabiel (35 tot 38 graden) en het geluidsniveau was meer dan acceptabel. De fan draaide auto op 34%. Ik heb daarom direct een grote sprong naar 800/1250. De kaart bleek stabiel en produceerde weinig geluid, zodra ik over de 850/1350 ging werd de kaart warm en na een lange tijd kreeg je wat kleine artifacts te zien. Daarom heb ik besloten om de OverClock-benchmark op 825/1300 uit te voeren. Bij de OC-benchmark voer ik de videokaart op naar 825/1300 en de processor van 3.2 naar 3.6 GHz. Dat doe ik om te laten zien hoe je het maximale uit je systeem kan halen en of het de hitte, stroomverbruik en extra geluidsproductie wel waard is.

Voor de beginnende overklokker is er nog de tool 'Graphics Overdrive' van AMD die geintergreerd zit in de Catalyst Control Center, maar deze vond ik zelf niet zo fantastisch. Het zag eruit als kinderspeelgoed en de 'Auto-Tune' functie kwam uit op kloksnelheden die voor mijn idee iets te hoog waren (870/1430). De kaart begon na een uur Furmark redelijk wat artifacts te vertonen.

Modding-mogelijkheden

De modding-mogelijkheden zijn zeer slecht. Er valt weinig te tweaken aan deze kaart behalve overklokken. Voor waterkoeling zijn er weinig tot geen full-cover waterblocks te vinden. Ik heb er wel een paar gevonden die universeel zijn, maar alleen de chip koelen. Dit is uiteraard wel een oplossing, maar of het nou ideaal is? De andere onderdelen kunnen namelijk ook zeer heet worden. Als je kast niet voorzien is van een goede airflow, kan zo'n oplossing de levensduur van de niet-gekoelde onderdelen drastisch verminderen. Ik kan eigenlijk weinig redenen bedenken waarom je deze kaart zou willen waterkoelen. Deze kaart word namelijk niet echt heet, is niet high-end en een full-cover waterblock zou de prijs bijna verdubbelen. Of je moet een goedkope vinden, maar goedkoop is een relatief begrip bij waterkoeling. De enige reden in mijn ogen is het hebben van een waterkoeling-setup en even 2 tubes richting je videokaart willen sturen.

Voor custom waterkoeling zijn wel veel universele oplossingen beschikbaar die bijna alle componenten koelen zonder echt duur te worden. Maar ik denk dat je weinig verschil zult zien tussen de standaard en de custom cooler.

Drivers en prestaties

Drivers:
Bij alle benchmarks heb ik de laatste versie van AMD Catalyst Control Center plus drivers gedownload van de Asus website (5 april, driver version 7.14.10.0841, Catalyst 11.10). Alles heb ik hetzelfde gelaten na installatie, alleen voor de OC-benchmark heb ik alles in de CCC geoptimaliseerd voor high-performance.

Er zijn veel mensen die klagen over de drivers van AMD, maar ik heb er tot nu toe weinig last van gehad. Het enige probleem was een DirectX error bij het starten van Battlefield 3, dit was verholpen door het opnieuw installeren van CCC. Ik had het probleem dus waarschijnlijk zelf veroorzaakt door het verkeerd instellen van wat settings. De CCC's zijn op zich wel overzichtelijk genoeg om zelfs als beginner te weten waar je moet zijn. Alle functies worden duidelijk uitgelegd zodat je weet wat je aan het aanpassen bent en waar het effect op gaat hebben. Echt professioneel is het niet natuurlijk.

Prestaties:
Deze kaart is een klein maar krachtig kaartje. Voor gamen op een resolutie op 1280x1024 voldoet hij zeker. Als je wilt gaan gamen op hogere resoluties moet je denk ik iets meer geld in je kaart stoppen. Op de monitor van mijn vader (1680x1050) gaan de frames per seconde niet vaak beneden de 30, maar het gamed een stuk minder fijn dan op mijn eigen monitor. Als je hoger dan dit wilt gaan en ook nog een beetje fatsoenlijk wilt gamen (30+ stabiel) moet je kijken voor een hd 6870/gtx 560 ti of hoger. Op dit moment zijn die relatief vrij goedkoop als je kijkt dat ik 100 euro aan deze kaart heb uitgegeven en je op dit moment een fatsoenlijke 6850 kan halen voor 130 euro. Ik heb even een grafiekje toegevoegd met scores van verschillende kaarten die ongeveer dezelfde prestaties hebben. Ik zou zeggen:
2500+ punten voor Full HD gamen. Als je videobewerker bent kun je beter doorsparen voor een Nvidia-kaart met Cuda-cores en tessalation omdat dit een wereld van verschil is bij dat soort applicaties. Dat is ook de een waarom deze kaart lagere benchmarkscores heeft in verhouding met de frames per seconde in de meeste games.

Benchmarks:
3Dmark 11
Entry preset:

Entry preset OC:

Performance preset:

Performance preset OC:

Ik kan de Xtreme preset niet uitvoeren omdat 1920x1080 hiervoor nodig is en mijn monitor gaat niet hoger dan 1280x1024.

Crysis 2 v1.19
Uitgevoerd met patch 1.19 geinstalleerd, Hi-Res textures aan en DX11 ingeschakeld:

Dirt 3:
Uitgevoerd met de 'high'-preset. Dit was een zeer makkelijk uit te voeren benchmark. Dirt 3 heeft namelijk een benchmarkmodus die automatisch de min,max en average fps per seconde aan je rapporteerd aan het einde van de benchmark. Dit is een kleine moeite voor de gamedeveloper en je doet er veel mensen een groot plezier mee.
OC:

Battlefield 3:
Uitgevoerd met de 'high' preset

Unigine Heave V3.0

Koeling, geluidsproductie en warmteproductie

Deze kaart verdiend echt een 10+ op dit onderdeel. De koeling is stijlvol, stil en effectief. Je kan hem overklokken tot hij artifacts begint te vertonen, maar echt luidruchtig word hij niet. Ik vind dit zelf een groot voordeel. Als een videokaart luidruchtig is, heb ik het gevoel dat hij het niet goed doet :). Dankzij de 80mm fan (reference 5750 heeft een 70mm fan) kan deze fan meer lucht verplaatsen zonder hard te hoeven draaien. Dit resulteert natuurlijk in stilte. In Afterburner kan je de fansnelheid instellen, als ik de fanspeed op hoger dan 50 procent zet voegt het geluid aan mijn systeem toe. Vanaf 70% hoor je een snerpend geluid, maar deze snelheid word in de realiteit nooit bereikt. Als je kijkt naar de screenshots van Furmark kun je zien dat de fan op 40% draait in de 'automatische modus' bij een gpu-gebruik van 99%. Zelfs bij zo'n hoog gpu-gebruik komt de kaart na 7.5 minuten Furmark niet hoger dan 57 graden Celcius. Overgeklokt zat deze kaart op de 60 graden.

Zoals eerder al genoemd; de gekleurde fankabels zijn lelijk. Maarja, als dit het enige minpunt is valt er weinig te klagen! De chip blijft ook idle heel koel (+/- 35 graden) en onder load kunnen veel kaarten hier een voorbeeld aan nemen.

Ik heb even gegoogled voor de temps van de reference 5750 en die zijn redelijk hoog vergeleken met deze 5750 formula. Ik moet zeggen dat Asus niet overdrijft met die 13% procent betere koeling. De reference 5750 zit met stock speeds idle op 42 graden (6 graden/16 procent warmer dan de formula). Onder load zit hij op 69 graden (12 graden/21 procent warmer). Gecombineerd met het anti-dust design is dit superieure koeling voor slechts 1 fan.

Airflow:
Zorg voor goede airflow airflow in je kast, want alle lucht word binnen in de kast afgevoerd. Als je deze warme lucht je kast niet uit blaast gaat de kaart zichzelf met warme lucht koelen (wat natuurlijk niet een succes is)

Verbruik
In principe kan deze kaart 150 watt gebruiken; 75 watt via de pci-e slot, 75 watt via de 6pin connector. De TDP (Thermal Design Power: max aantal watts) van deze kaart is echter 80 watt. Als je even op googled op TDP van de 5750 kan je zien dat hij maximaal 86 watt uit de muur trekt. De kaart werkt ook zonder dat de 6pin aangesloten is, maar als je hem dan gaat stressen of er op gaat gamen, is er een kans op uitvallen als de kaart over de 75 watt gaat.

Helaas heb ik geen apparatuur om het stroomverbruik te meten. Als ik dat had, kon ik als nog niet het verbruik van alleen de kaart meten. Want zo'n metertje geeft het verbruik aan van je complete syteem. De chip is trouwens gebakken op 40 nm. Ter vergelijking: de meeste moderne videokaarten zijn gebakken op 32 of 28 nm en zijn daarom meestal efficiŽnter.

Goede kaart voor casual gamen, maar niet voor videobewerking vanwege het gebrek aan cuda-cores en ondersteuning voor tesselation. In combinatie met de DirectX 11 ondersteuning kan deze kaart alle recente games op het scherm toveren. Bij hoge resoluties zal deze kaart helaas te kort schieten.

Note1: Ik kan tijdelijk aan een 1680x1050 scherm komen, dus als iemand interesse heeft in benchmarks op die resolutie moet je het even aan geven.

Note2: Feedback is altijd welkom!!! Meizu m2

• AMD Athlon II x3 450
  • Asrock 960GM-GS3 FX
  • Corsair CX430 V2
  • Corsair Vengeance 4gb RAM
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus EAH5750 FORMULA/2DI/1GD5?

Dit wordt trouwens al gerekend tot dual slot, maar verder mooie review.

Op zich logisch dat-ie niet meer op voorraad is, het is al 2 generaties oud natuurlijk. Maar goed.

Als ik de scores vergelijk met mijn 5770 presteert deze kaart erg netjes, ik heb dan ook een iets snellere cpu, maar toch.
Bedankt voor de feedback. Ik heb ook een 5770 gehad in een andere pc, en merkte geen verschil met de 5750. Binnenkort ga ik upgraden naar x4 965+6790 wat waarschijnlijk wel een merkbaar verschil zal zijn (mag ik toch hopen).
6790 is wel een beetje een energieslurper, maar zeker een upgrade. Al zou ik niet hoger gaan als je een 1280x1024 scherm houdt. Zelf heb ik een 1920x1080 en merk dat ik wel meer nodig ga hebben binnenkort.
Ik heb ondertussen een 1600x900 scherm. Ik heb expres geen 1080p scherm genomen omdat ik dan ook meer geld kwijt ben aan krachtigere hardware.
Ik heb deze kaart ook, Prima review gozer ;-)
heb ook deze kaart, ben zeer tevreden.
nooit problemen gehad met de kaart ,maar inderdaad op 1080p
merk je wel dat meer moeite kost.