WD My Book Premium 320GB 320GB Review

135006 20 december 2007, 1.063 views

WD My Book Premium 320GB 320GB

Pluspunten

• mooi ontwerp, degelijke uitvoering
  • geen probleem gehad met warmte, maar ook geen heftige dingen er mee gedaan
  • werkt met MacOS X, win98se, winxp, linux, usb 1.1.
  • goede indicator voor schijfactiviteit

Minpunten

• mijn exemplaar is erg luidruchtig
  • meegeleverde tools zijn onnodig
  • geen echte power knop

Mobiliteit Score: 4
Dit is gewoon een externe harddisk die prima werkt, over het algemeen.

Het grootste nadeel is de herrie. Die interne schijf schijnt een stille schijf te zijn (3200JS external), maar het exemplaar dat ik heb maakt vrij veel geluid - als je kijkt naar reviews van de 500, dan schijnt hij echter onhoorbaar te zijn, dus misschien heb ik een slecht exemplaar. Maar goed, als je een stil systeem hebt, is dit geen goede partner. Ik heb zelf nog een vrij luide casefan die ik binnenkort ga vervangen, maar als ik die even stilzet hoor ik eigenlijk alleen nog die My Book draaien. Seek noise is vrij stil, stiller dan mijn interne schijf (oude herriemakende 5400 schijf) maar de gewone spin noise is dus erg goed hoorbaar. Het is geen onacceptabel geluid, geen irritant geluid (niet hoog en niet laag), maar ook niet stil dus.

Ander nadeeltje is dat de power knop alleen een soft(warematige) power knop is - als je je pc reboot of als je pc crasht, of als je de schijf ontkoppelt en daarna weer koppelt, dan wil de (usb) host controller nog wel eens vastlopen waarna een reset nodig is, maar dat kan dus alleen door de stroomstekker even los te halen. De button & light software vind ik vrij zinloos, en de volheids-indicator heb ik ook nooit aan de praat gekregen (maar ook niet echt m'n best gedaan). De buitenste LED ring is voor activiteit, de binnenste voor het vol-percentage.

Windows en MacOS X zijn in staat om de drive uit te zetten dmv een 'ontkoppeling' maar Linux lijkt dat niet te kunnen. De schijf gaat vanzelf in standby (dwz de interne schijf gaat in standby, maar de power led blijft branden) na een paar minuten inactiviteit. Dit kun je niet instellen.

De schijf gaat vanzelf aan als je computer aan gaat of als hij aangesloten wordt, wat wel handig is. Soms gaat het echter mis en dan lockt de (usb) host controller, waardoor de schijf bij het opstarten niet beschikbaar is. Als je dat niet doorhebt, en je start een programma zoals Soulseek of uTorrent wat die schijf wil gebruiken voor zijn shares, dan worden plots al je shares verwijderd of geinvalidate, wat je dan weer wat moeite en tijd kan kosten om dat weer goed te zetten. Dit heb ik in Linux eigenlijk nog nooit meegemaakt.

De schijf werkt prima op usb 1.1, maar niet op alle controllers volgens mij.

Geformatteerd als FAT32 haal ik in mijn oude KT133A systeempje met een goeie usb 2.0/firewire kaart de volgende snelheden in Linux, getest met bonnie++:

Firewire 400: 20MB/s schrijven, 24MB/s lezen
USB 2.0: 17MB/s schrijven, 23MB/s lezen

Dat is sneller dan mijn eigen interne 5400 schijf, maar veel langzamer dan de huidige generatie SATA schijven (huidige topmodellen halen wel 100MB/s).

Als je tegenwoordig een externe harddisk wilt met hoge performance, voor video editing bijvoorbeeld, kun je beter een eSATA enclosure nemen. Voor media storage is Firewire/USB natuurlijk meer dan genoeg.

Het exemplaar dat ik geleverd kreeg, had op de voorgeformatteerde FAT32 partitie een discrepantie tussen de FAT tabel en de backup ervan, wat een goede werking onder linux verhinderde, totdat fsck.vfat dit probleem had gefixed.

Nieuwe firmwares van WD zijn niet betrouwbaar: bij veel mensen heeft een firmware update de schijf onbruikbaar gemaakt (zie support.wdc.com).

Heb jij ook een WD My Book Premium 320GB 320GB?

Ik heb exact dezelfde en hij maakt inderdaad nogal wat herrie....
Vreemd, ik heb hem sinds gisteren en hij maakt vrijwel geen geluid, muisstil dus.
Ik heb geen usb-probleempjes, omdat ik hem via Firewire heb aangesloten.

De indicatie ring heb ik ook nog niet aan het werken gekregen, ik ga hier wel mee verder als ik weer eens de tijd ervoor heb. Verder een erg mooie externe hdd!