Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Datron 19 december 2007, 1.623 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• de prijs, geluid in idle, warmte productie

Minpunten

• geluid tijdens seek

Deze schijf heb ik pas een week echt in gebruik. Om maar direct met de deur in huis te vallen: De seek geluiden die deze hardeschijf maakt vallen me erg tegen. In alle reviews die op het net zwerven lees je dat het een erg stille hardeschijf moet zijn en dat het een goede combinatie is van prijs, geluid en warmte productie. Maar stil is hij tijdens seek zeker niet. Het is net alsof ik weer achter mijn pentium 1 zit met een 10GB hardeschijf ;)
Het typische geratel van de hardeschijf is duidelijk hoorbaar en irriteert mij enorm. Ik heb hem in een Shuttle barebone (SP35P2) zitten en die is heel erg stil, dus misschien valt het wat meer op. Mede doordat de barebone op nog geen 30cm afstand op het bureau staat i.p.v. onder het bureau.
De schijf heb ik daarom ook al een keer omgeruild voor een ander exemplaar,maar die heeft het ook. Het zal dan toch wel bij de hardeschijf horen :'(

Het klinkt nu allemaal wel erg negatief. Dat is het gelukkig niet helemaal :P
Het geluid tijdens idle is inderdaad wel heel erg weinig. Eigenlijk is het gewoon niet te horen. De ventilatoren van het systeem maken dan meer geluid. Ook de warmte productie is een positief punt. Vooral voor mij was dat belangrijk, omdat ik de schijf in een barebone heb zitten en daar is het kwa ruimte natuurlijk erg krap. De schijf wordt nauwelijks warm. De kou is er zeg maar net af. Ook voor de prijs hoef je het niet te laten. Hij is lekker goedkoop en dat is natuurlijk altijd positief.

Maargoed de seek geluiden bevallen me niet. Iemand nog een suggestie voor een hardeschijf van 500GB die tijdens seek ook lekker stil is? Dan gebruik ik de Samsung wel voor back-up doeleinden :*)

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Hier heb ik een WD Caviar SE 16MB Sata2 500GB: ik moet eerlijk zijn dat ik elke hdd in schokdempers heb hangen (soort zacht rubber cilindertje, geklemd tussen 2 metalen houdertjes; weet niet hoe ik het anders uit moet leggen en voor pics moet ik ze eruit gaan slopen; geen weg dus) => zou zelf ook te fabriceren moeten zijn.

Razendsnel, weinig geluid (kan ook door die dingen komen) en wordt niet heet (lees: casetemp= 24C, hddtemp volgens WD progje= 30C), maar wel gekoeld door een fan.

Ik gebruik al jaren WD schijven en ik ben altijd tevreden geweest:
-2x 40GB 4MB IDE gespiegeld (type weet ik niet meer, langer her zeg maar)
-1x Caviar SE 8MB Sata2 200GB
-1x Caviar SE 16MB Sata2 500GB
Lijkt weer zo'n typisch Q6600/8800GT Ultra plus x3 pats verhaal, maar is alleen om aan te geven dat ik erg BLIJ (dus niet: TROTS) ben met de dingen.
Een aanrader.
Heb je al geprobeerd om de acoustic management aan te passen met HUTIL? (Tooltje van Samsung http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html)
Ik dacht dat de disks standaard op de 'middenstand' tussen stilte en performance worden uitgeleverd, hij kan waarschijnlijk nog stiller.
Heb je de ervaring dat het instellen op "performance" ook snellere seektimes produceert (met meer lawaai)? Ik ga het eens proberen..

EDIT: Niet echt merkbaar naar mijn idee.

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 19 december 2007 01:06]

Wat een slechte review, het gaat alleen over de geluidsproductie en een klein beetje over de warmteproduktie.

Niets over de prestaties van de HD.

Btw een slecht gemonteerde HD zal zeer veel geluid maken omdat de kast het geluid kan versterken.

[Reactie gewijzigd door JJMa op 19 december 2007 00:48]

Ik heb dezelfde harde schijf en hij IS fluisterstil, zelfs bij flinke belasting bv defraggen hoor je deze bijna niet, dus of er is iets mis met je montage of je hebt een defecte schijf , of een ander merk :)
Yep, same here! Ligt hier in open usb-behuizing op tafel, ik hoor hem nagenoeg niet.
Ik heb drie samsung schijven resp.250,320 en 400 en allen zijn fluisterstil, dus ik sluit mij aan bij H.Andersen wat je ook doet defrag of grote hoeveelheid data over pompen de schijven zijn niet hoorbaar. Ik denk dat je idd een defecte schijf hebt of dat je kast het geluid versterkt door verkeerde ophanging.
Mijn samsung is onhoorbaar, tenzij ik mij oor erbij houdt, misschien heb je een defect exemplaar ?
Het hangt er echt vanaf hoe je de schijf hebt gemonteerd. In de ene kast hoor je hem bijna niet, in de andere ratelt ie als de malle. Je moet de schijf eens loshalen, en vasthouden, en dan luisteren wat de seek geluiden zijn. ws hoor je ze dan bijna niet.

Ik grijp deze kerstvakantie ook aan om mijn hd-bay in siliconen te hangen, mijn hele kast resoneert van m'n schijven, erg irritant. (4x hitachi t7k160)
Ik heb voorheen die hieronder genoemde WD Caviar 500GB gehad (2x) beiden ingeruild voor de T166 schijven 500GB van Samsung. Ik vind deze schijven ook geweldig. Ze worden niet warm, hebben buiten RAID0 nog een doorvoersnelheid van 79MBps en maken naar mijn mening nauwelijks tot geen geluid, terwijl ik echt een zeikerd ben qua geluid en al honderden euro's heb besteed aan het stilmaken van mijn systeem...

Ik snap de review dus ook niet helemaal. Moet idd aan jouw config liggen (waar je hem in ophangt) of je hebt gewoon domme pech en moet je hem even ruilen voor een betere.

Als je een stille schijf wilt hebben zou ik vooralsnog (weliswaar kleiner, dus enkel geschikt voor games en booten :P) gaan voor de Samsung S166. Dat is de stilste schijf van Samsung die nu bestaat, dus aangezien Samsung sowieso de stilste producent is, ook de stilste schijf ter wereld :+ Alleen hij gaat maar tot 250gb (1 platter) maar hij is wel fokking stil! In seeking, writing en vooral idle.

De groeten!