Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

Erwin1967 28 mei 2012, laatste update op 28 mei 2012, 1.277 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Plat
  • Mooie foto's
  • Laatse versie van Android

Minpunten

• Spartaanse software uitrusting
  • Geen instelbare zaklamp mogelijk
  • Moeilijkere fix in GPS
  • Bugs in caller app en mail programma

Ik heb de Samsung Galaxy Nexus aangeschaft ter vervanging van mijn HTC Desire. Deze was stuk gegaan door een mankement aan de usb connector waardoor hij niet meer wilde opladen.

Waarom Nexus
De keuze voor de Nexus werd door een tweetal zaken bepaald. Ten eerste had ik slechte ervaringen met updates bij HTC. Dit zgn. topmodel draaide nog steeds 2.2 en had door het chronische interne telefoongeheugen gebrek nooit de upgrade naar 2.3 of hoger gekregen. Dit wilde ik dus niet nog een keer meemaken en viel dus de keuze op de Google telefoon, die door Google zelf van updates wordt verzien. Ten tweede is de prijs. De Nexus kon ik aanschaffen voor zo'n 380 euro. Blijjft natuurlijk een hoop geld voor een telefoon, maar dat is in iedergeval een stuk aangenamer als de nieuwe HTC X One of een iPhone 4S. Overigens had ik mijn buik vol van HTC zodat daarmee de X One nooit echt in beeld is geweest.

Hardware
Dus vol optimisme begonnen aan mijn tweede Android telefoon. De start was in iedergeval goed. De telefoon ziet er prima uit. Is plat en echt groot. De achterkant is vrij dun plastic maar eenmaal geplaatst merk je daar niet veel van.

Het scherm is heel erg mooi. Heel erg scherp (720p) en mooie kleuren. De processor voelt snel aan. Niet zo'n heel groot verschil met de HTC Desire maar op sommige punten (bv grote app lijsten) echt duidelijk sneller. Wellicht dat Android 4 hier ook nog een rol in speelt.

Het geheugen is wel beperkt tot slechts 16 GB, maar ik denk / hoop dat dat voldoende zal zijn voor de komende 2/3 jaar. Er is ook geen uitbreiding via SD cards mogelijk.

Qua hardware is de Nexus dus verder wel prima te noemen. De camera is duidelijk een verbetering t.o.v de HTC Desire. Hetzelfde geldt voor de luidspreker. Deze is ook veel beter dan wat ik had. Het geluid van de Desire was nogal blikkerig.

De GPS vind ik wat minder. Het lijkt erop dat de Nexus moeilijker een fix kan krijgen. Ik moet hier meer mee prutsen dan bij de HTC.

Software
In de afgelopen weken heb ik de telefoon gebruikt en ben toch op een paar punten gestuit die ik minder vind aan deze telefoon. Deze hebben allemaal met Android 4.0 te maken, juist een van de redenen om voor deze telefoon te kiezen.

Positief aan Android 4.0 is de vermindering van het aantal knoppen. De Desire had een aantal hardware matige knoppen waaronder een home en terug knop. Dit is allemaal vervangen door software matige knoppen die prima werken. Binnen Android is de navigatie een stuk overzichtelijker als Android 2.2 / HTC sense. Bij de HTC moest ik regelmatig nadenken / proberen welke knop ik moest indrukken om iets aan te passen of in te stellen maar bij de Nexus is dat prima opgelost. Menu's zijn minder diep gemaakt.

Negatief zijn toch een paar zaken die deels komen door bugs en deels door de spartaanse uitrusting van Android 4.0 t.o.v. HTC Sense.

Het standaard mailprogramma heb ik heel snel vervangen door k9 omdat het pop3 protocol niet goed werd gevolgd waardoor ik mail kwijtraakte op de telefoon als het pop3 account door een andere computer werd leeggelezen. Dit is een ernstige bug die ook in Android 2.1 / HTC sense zat maar door HTC is opgelost. Hier zag ik hem weer terugkomen.

Standaard heeft Google de play store Widget geinstalleerd ipv de play store icon waardoor je ook een vorm van reclame ziet van nieuwe apps. Onbegrijpelijk van Google. Het lijkt alsof je reclame krijgt op je hoofdscherm en het maakt een rommelige indruk. Widget dus weggooien en het icon terugzetten.

Een ander vervelend issue is de zgn frequent caller list. Een lijst met veel gebelde contacten, die dus blijft groeien maar niet te wissen is. Ik dacht dat er veel in te stellen was maar dit is over het hoofd gezien. De recent gebelde lijst is wel weer te wissen. Google heeft er wel een handje van om met privacy gerelateerde gegevens slordig om te gaan. Juist dit soort gegevens moeten altijd gewist kunnen worden. Soms vermoed ik dat Google dit met opzet doet om zo mooie statistieken op te bouwen op basis van de koppeling veelgebruikt telefoonnummer en bij behorend emailadres. Hiermee kun je achterhalen hoe nuttig een emailadres is. Bij Android Market was de zoeklijst ook heel lang niet te wissen geweest.

Het wissen van alle browsergegevens moet, net zoals in alle vorige versies, stuk voor stuk gebeuren. Dwz geschiedenis, cache, cookies, locatiegegevens, formulieren en wachtwoorden moeten stuk voor stuk aangeklikt worden. Zucht.... Waarom niet een knop om alles te wissen. Bij de iPhone is dit nu zoveel eenvoudiger...

Bij het wissen van de browser gegevens wordt een bevestiging gevraagd (onduidelijk eigenlijk waarom). Bij het aanklikken van een vcf bestand (bv een backup met contactgegevens) wordt deze zonder enige bevestiging direct geimporteerd. Onbegrijpelijk omdat je dan direct met dubbele contactgegevens zit. Deze zijn pas, nadat de telefoon gesynchroniseerd is met gmail, via het gmail account te ontdubbelen. Inmiddels ben je wel een 10 minuten verder. Erg knullig allemaal. Hier bekruipt mij toch het gevoel dat er niet echt goed getest wordt bij Google, of in iedergeval met enige tunnelvisie.

De browser vind ik zelf iets minder handig omdat het passend maken van teksten aan de breedte van het scherm niet werkt. Er is een instelling voor maar ik zie geen verschil als ik de optie aan zet. Op de HTC ging dit wel goed voor een website als tweakers.net.

In de afgelopen weken is het mij ook 3x overkomen dat ik de telefoon niet kon opnemen. Ik zag hem overgaan en wie belde maar de knop om aan te nemen ontbrak!

Komende van HTC sense merk ik ook dat Android 4.0 buitengewoon spartaans is. Zo ontbreekt een mooie klok/timer/stopwatch app, een kompas en een zaklamp. De bijgeleverde klok is erg armoedig en niet mooi om te zien. HTC had er ook een weer app ingebouwd met een hele goede alarm- en timerfuncties. Een Klok, timer of kompas vallen gelukkig nog eenvoudig te installeren maar dat geldt niet voor de zaklamp. Bij de HTC zaklamp kon je namelijk de led instellen op helderheid. Dit is iets wat niet standaard in de Android API zit. Dit betekent dat de hardware leverancier, in dit geval Samsung dus, specifieke drivers moet leveren om dit mogelijk te maken. Echter dat is dus nu niet het geval en heb ik dus een app market zaklamp die slechts twee standen kent: aan of uit. Dit is dus een duidelijke achteruitgang.

Binnen Android en alle apps is heel veel in te stellen. Dit is positief omdat je het precies kun maken zoals je zou willen maar kan ook vervelend zijn als je bijvoorbeeld een stille telefoon wilt. Je bent wel even bezig om alle notificatie geluiden uit te zetten van sms, whatsapp, gmail, k9 etc. Als je dan alles denkt te hebben ingesteld hoor na een tijdje toch weer een ringtone voor een melding. Maar goed dat kost je alleen wat tijd.

Bottom line blijft het natuurlijk qua hardware een mooi toestel voor een mooie prijs. Android 4.0 laat in mijn ogen nog wel veel steken vallen. De innovatie, of beter gezegd de vernieuwing, zit hem vooral in een eenvoudigere bediening zoals minder diepe menu's. Qua mogelijkheden zit er weinig vooruitgang in t.o.v. mijn oudere telefoon, even afgezien van het geheugen en de (kleine) snelheidswinst.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Aardige review. Helaas geen foto's maar goed iedereen weet wel hoe de Nexus er uit ziet.
De playstore widget en de klok zijn inderdaad erg lelijk.

Verder noem je bij negatieve punten spartaanse uitrusting, maar die spartaanse uitrusting is volgens mij juist de bedoeling van deze telefoon. Je kan dus zelf alles inregelen zoals jij dit wilt. en doordat er geen Samsung of HTC schil overheen zit krijg je alle updates ook lekker snel :)
Spartaans is ook niet zo erg, alleen bij een functionaliteit als de zaklamp gaat het dan wel fout omdat niemand, behalve samsung of google, de instelbare ledsterkte kan toevoegen.
Ik heb nu 4.04 draaien maar de genoemde issues zijn nog steeds aanwezig.
Inmiddels heb ik de telefoon geroot zodat ik bepaalde zaken zelf kan oplossen door een kleine app te maken, maar dat is toch niet de bedoeling van de Google telefoon.
Voor development van apps hoef je geen superuserrechten te hebben, alleen de ADB bridge open (USB Foutopsporing geloof ik, bij Ontwikkelopties).

Daarbij, de Google telefoon is juist gemaakt voor developers die zelf dingen willen tweaken en toevoegen ;) Daarom ondersteunen ze rooten ook gewoon met een simpel fastboot commando.
Ik wil bepaalde statistieken wissen in de contact2.db en om die te mogen benaderen heb je wel degelijk root rechten nodig. Een gewone app maken kun je voor elk Android toestel, dat is inderdaad geen enkel probleem.
Probeer eens Google Chrome Beta. Volgens mij zou deze browser deze functie wel moeten ondersteunen... Is volgens mij sowieso een betere browser.
Ik heb zojuist Chrome Beta geprobeerd maar ook deze browser doet het automatisch passend maken niet. Zal waarschijnlijk toch iets uit HTC Sense zijn.
Dit zgn. topmodel draaide nog steeds 2.2 en had door het chronische interne telefoongeheugen gebrek nooit de upgrade naar 2.3 of hoger geen.
Er is gewoon een 2.3 update beschikbaar voor de Desire, die is alleen niet OTA aangeboden, je moest via de computer updaten.
Om je browsergegevens in één keer te wissen ga je naar de App Info van de browser en klik je op clear data.

[Reactie gewijzigd door Manu_ op 28 mei 2012 12:26]

Deze was behoorlijk ingrijpend waarbij je gehele telefoon werd gereset. Ik kon ook geen fatsoelijke backup maken omdat HTC Sync bij mij nooit goed werkte vanwege het ontbreken van Office. Ik had de upgrade uitgesteld zolang ik dat kon. Een week nadat ik besloot om het toch te doen begaf de mini-usb connector waardoor het opladen niet meer ging. Kortom ik was/ben helemaal klaar met HTC....
Ik zal er naar kijken :)

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 28 mei 2012 20:13]