Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, LightScribe, Zwart) Review

TERW_DAN 18 december 2007, 839 views

Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, LightScribe, Zwart)

Pluspunten

• brandsnelheid
  • geluidsproductie
  • modbaarheid

Minpunten

• Lightscribe heeft z'n tijd nodig.
  • Drive wordt ietwat warm

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 5
Ik had een tijdje geleden al een review geschreven over de S183A, nu ook eentje over de S183L die naast die drive in mijn pc zit. Ze presteren vrij gelijkwaardig, met het verschil dat de L lightscribe ondersteund (eea is ook gekopieerd van de andere review, omdat het voor beide fikkertjes geldt)

De brander is lekker stil en schrijft snel. Ik schrijf op 8x gezien mijn DVDtjes daarop zijn gecertificeerd en de 8x wordt ook netjes gehaald en tot nu toe heb ik pas 1 of 2 brakke schijfjes gehad op een totaal van zo'n 100DVDs die ik er al mee heb gebrand. Iets dat ik helemaal niet slecht vind (zeker niet omdat ik niet weet of het aan de brander lag of aan Nero).

De leessnelheid van het ding is ook prima, iets dat hij overigens doet zonder belachelijk veel geluid te maken, net als het schrijven. Ook de wat oudere cdtjes eof licht beschadigde gaan er zonder problemen doorheen, geen CRC errors of wat dan ook.

De modbaarheid van de brander is ook prima. Hij is simpel uit elkaar te halen wat voor mijn casemod erg handig was. De ejectknop is makkelijk te voorzien van wat extra draadjes, zodat de ejectknop leuk te verplaatsen is naar een andere plek in je kast, dus zeker voor casemodders is dit een leuk extraatje.

Zeker als je een nieuwe pc hebt en toch een nieuwe brander gaat halen is zo'n S-ATA ding als deze aan te raden, gezien P-ATA bijna niet meer voorkomt op moederborden.

Het enige nadeel dat het ding heeft is dat hij iets warmer wordt als de P-ATA fikkers die ik in het verleden heb gehad. Niet echt een issue, gezien het geen problemen oplevert, maar iets dat me wel opvalt (en tja, ik moet iets als nadeel noemen natuurlijk).

De lightscribe van de brander is heel aardig. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je een plaatje moet pakken met een redelijk hoog contrast, omdat het anders moeilijk is de grijstinten uit elkaar te houden. Door middel van de nero cover designer kun je een lightscribe plugin gebruiken om de opdruk te maken. Het duurt vrij lang, 20 minuten voor een dvdtje op highquality, en daardoor zal het meer een leuke gadget zijn als iets dat je voor ieder gebrand schijfje zult gaan gebruiken. Zeker omdat LS discs gewoon een stukje duurder zijn. Maar als je ooit een speciale DVD brand dan kun je er wel een leuk tintje aangeven natuurlijk. Vanwege de lange duur van het lightscribe krijgt de brand snelheid een acceptabele beoordeling.

Heb jij ook een Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, LightScribe, Zwart)?