Iomega iConnect Wireless Data Station Review

Whatts 16 mei 2012, laatste update op 16 mei 2012, 1.150 views

Iomega iConnect Wireless Data Station

Pluspunten

• Stil (fanless)
  • Zuinig
  • Stabiel (in mijn ervaring)
  • Compatible met verschillende USB-schijven

Minpunten

• Trage transfer snelheden (vooral write - schijfafhankelijk)
  • Dead on arrivals? (geen enkele bij mij)

Kwaliteit voeding Score: 4
Naast de andere negatieve reviews wil ik toch ook mijn positieve ervaringen met de iConnect delen.

BETROUWBAARHEID:
Ik heb er momenteel 3 draaien en bij geen enkele heb ik problemen gehad. Ook een vriend die ik dit toestel had aangeraden, heeft geen problemen ervaren. Mijn 3 toestellen komen van 2 verschillende leveranciers en zijn op uiteenlopende tijdstippen gekocht, dus komen zeker niet uit dezelfde productie-batch. Ik heb nog geen disconnects of spontane reboots meegemaakt.

GEBRUIK:
Ik zou de iConnect zeker geen volwaardige NAS noemen, maar voor mijn gebruik leek dit een ideale oplossing. Ik gebruik de iConnect voornamelijk om media content te streamen naar verschillende mediaspelers in huis (SD en HD video en muziek). In mijn ervaring is 2 gelijktijdige 720p videos streamen van dezelfde harde schijf mogelijk. 1 stream in 1080p afspelen loopt ook vlot, maar 2 gelijktijdige 1080p streams zijn niet mogelijk, dan gaat de playback haperen (waarschijnlijk door een gebrek aan doorvoersnelheid). Ik moet hierbij wel vermelden dat ik de wifi van de iConnect niet gebruik, de toestellen hangen via Gigabit LAN aan een switch. Wireless toegang tot de iConnects is wel mogelijk omdat aan deze switch een aparte wireless access point verbonden is, maar de ingebouwde wifi van de iConnects is dus uitgeschakeld.

SNELHEID:
Ik heb gemerkt dat de read en write snelheden afhankelijk zijn van de gebruikte USB-schijven. Bij sommige schijven haal ik 10MB/s write en >30MB/s read (verschillende Samsung M3 USB3.0 HDDs), bij andere haal ik maar 4MB/s write en tot max 20MB/s read (WD Elements). Alle schijven zijn NTFS en werden probleemloos herkend. Ook verschillende USB sticks in FAT werden zonder problemen aangesloten. De write speeds zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven, maar wel voldoende voor wat ik de toestellen gebruik.

VERBRUIK EN GELUIDSPRODUCTIE:
Het verbuik heb ik niet zelf kunnen meten, maar uit verschillende andere reviews kan ik opmaken dat het toestel relatief zuinig is. Het verbuik zou tijdens normaal gebruik rond de 5 10 Watt bedragen. Hierdoor kan het toestel ook volledig passief gekoeld worden en is er dus ook helemaal geen geluidsproductie. De harde schijven zullen na verschillende minuten inactiviteit ook een spindown doen (alle schijven behalve 1 in mijn geval, een oorzaak hiervoor heb ik nog niet gevonden).

PRIJS:
Ik heb voor mijn eerste toestel 2 jaar geleden 80 betaald bij HCW (nu MyCom), het 2e toestel 50 en de 3e iConnect 40 (beide bij FNAC).

Heb jij ook een Iomega iConnect Wireless Data Station?

Heb deze via een ibood aangeschaft; goede prijs/kwaliteit. Gebruik nu voor torrent download en DLNA server (stream film, muziek en foto's) voor mijn Ipad2 en mobiel (Android via AntTek Explorer). Mijn 2.5" USB HDD wordt na 10min in spin down gezet, maar mijn WD Elements 1.5Tb echter niet. :?