AC Ryan ACR-HD51714 AluBoxDuo (2x3.5", SATA,USB 2.0, Zwart, Voeding) Review

Brent 11 januari 2008, 833 views

AC Ryan ACR-HD51714 AluBoxDuo (2x3.5", SATA,USB 2.0, Zwart, Voeding)

Pluspunten

• Er kunnen in theorie 2 schijven in
  • Goedkoop
  • Werkt met 1 schijf prima

Minpunten

• In praktijk kunnen er geen 2 schijven in
  • Geen soft-off en geen 'staggered spin-up'

Kwaliteit voeding Score: 1
Eindelijk, ACRyan zijn de eerste die betaalbare behuizingen voor 2 schijven verkoopt. Al langer had dit mijn interesse, omdat ik nu eenmaal meer data heb dan op een schijf past, dus een uitkomst deze Alubox, zou je zeggen.

Helaas, de praktijk valt tegen. Ik draai er nu al een half jaar met veel plezier een Seagate 750GB in. Over het gebruik met 1 schijf niets dan lof, altijd netjes gewerkt, niets te klagen. Installeren en monteren, zo gepiept. Ook zijn de leds en de fan af te koppelen indien gewenst.

Maar 750GB werd onlangs te krap, dus heb ik er net een Samsung 500GB bij gezet (welke overigens alleenstaand prima werkt). We kennen allemaal geluiden van harde schijven die wanhopig proberen op te spinnen, maar wegens slechts voedingen daar niet in slagen. Zo ook hier.

Een enkele keer kreeg ik beide schijven online, waarna het prima werkte. Bijna altijd echter kapt de Seagate ermee (omdat die het verst op de voeding kabel zit misschien?) onder luidt gekrijs. Je zou dus zeggen dat het de piekbelasting bij het opspinnen teveel is voor de voeding. Je begrijpt niet dat anno 2007 er nog behuizingen zijn die de schijven ombeurten opspinnen, en bovendien een soft-off hebben, ipv het simpelweg afkappen van de stroom . Hoewel ik blij ben dat de AluBox duo sowieso een aan-uit-schakelaar heeft, moet toch ook de fabrikant beseffen dat met een soft-off de schijf netjes kan downspinnen en kopper in parkeerstand kan zetten als je hem uitzet.

In ieder geval: de voeding is niet in staat beide schijven op te starten. Hoewel de voeding op 5V en 12V 2A beweerd te leveren en de schijven beide op 5V .7A en 12V .5A vragen, zou een zwaardere voeding toch beter zijn.

De Alubox gaat er daarom waarschijnlijk uit, want het werkt gewoon niet.

Heb jij ook een AC Ryan ACR-HD51714 AluBoxDuo (2x3.5", SATA,USB 2.0, Zwart, Voeding)?

Ik heb de schijven nu omgedraaid, en nu starten ze wel achter elkaar op, alhoewel de schijf het verst van de voeding (nu dus de Samsung) bij het opspinnen blijft tikken totdat de Seagate is opgespint.

Klinkt niet erg lekker, en ik vraag me af of het gezond is zo door te gaan? Iemand een idee daarover?
In mijn opinie zou ik het risico gewoon niet lopen en, of een andere behuizing kopen of een extra of het ding gewoon terug geven en zeggen dat hij het niet doet.

Het niet goed op spinnen met te weinig stroom denk ik op zeekers is ook niet goed voor de HD

PS. het uitzetten van de voeding is niet een echte ramp voor de HD, het is waar dat de kop boven de plaat zweeft/drijft door de verplaatsing van de lucht tussen kop en plaat.

Maar alle HD's hebben een veer aan hun lees arm zitten en als de spanning dus weg valt schiet hij automaties terug in zijn rust stand.
Oude computers hadden nog geen soft-off en daar was het dus een noodzaak dat de kop automaties in ruststand terug keerde.

[Reactie gewijzigd door player-x op 11 januari 2008 23:47]

Dank je voor de review. Ik zat ook al te denken aan die AluBox.
Maar underpowered HDD lijkt me niet zo goed, volgens mij kan de HDD kapot gaan daardoor.
De ACR-HD51714 is een probleem geval in de hele serie van de Alubox(Duo) van AC Ryan.

Uit ervaring weet ik dat de andere types doorgaans wel goed werken, misschien dus aan te raden om een ander type te proberen.