Gigabyte GA-MA790X-DS4 Review

boerenlater 18 december 2007, 2.302 views

Gigabyte GA-MA790X-DS4

Pluspunten

• prijs
  • goede componenten gebruikt
  • levensduur/verwachting van AM2+
  • leuke kleuren
  • genoeg ruimte rond de socket voor grote koelers

Minpunten

• verouderde ATI SB600 southbridge met maar 4sata aansluitingen
  • weinig extra brackets/connectors meegeleverd
  • als je raid draait; werkt de sata dvdrw drive slecht!

Layout Score: 4
Sinds kort heb ik een AM2+ bordje aangeschaft; namelijk de Gigabyte GA-MA790X-DS4.
Dit ter vervanging van een AM2 moederbord wat niet aan mijn verwachtingen voldeed (met name stabiliteit en compitabiliteit; de MSI K9N SLI Platinum).
Dit bordje leek me aardig omdat het AM2+ is en de nieuwe AMD/ATI 790X chipset bevat.
Dus later kan ik ook makkelijk een Phenom erin zetten en profiteren van de voordelen van AM2+ in combinatie daarmee.

Allereerst de verpakking en wat ermee meekomt:
Doos is wel ok; maar niet superschoon ;)
Gewoon goed verpakt in een best aardig grote doos.
Maar daar doe je het ook niet voor.
Je krijgt wat sata kabels (4 stuks), ide kabel, driver cd en een manual.
Volgens de site zijn er nog meer maar accessoires; maar die zijn optioneel en kreeg ze niet.

Lay-out
De Lay-out is gewoon oké.
Geen aansluitingen raar weggestopt.
Minpuntje is wel de floppy aansluiting die onderaan het moederbord zit.
De powerconnector zit op een aardig logische plaats; tenminste niet te dicht bij de cpu socket zoals ik het ook weleens meegemaakt heb.

Gigabyte gebruikt voor dit bord zogenaamde 'Ultra Durable 2 -Designed with Top Quality Highly Efficient Components'
Dat betekent in dit geval betere elco's en beter mosfet desigsn.
Pluspuntje dus.

Ook een gemiddeld grote koeler is goed te monteren.
Je hoeft niks aan de kant te duwen :P
Mijn Scythe Mugen Infinity past zonder problemen.

Featureset
Hier doen we het voor! :+
Wat zit erop en wat kan 'ie?
-4 sata poorten
-1 ide poort
-dual ddr2 1066mhz support
-PCI-E 2.0
-ATI CrossFireX™ support
-firewire
-ALC889A HD audio
-1 Gigabit LAN poort
-6 usb poorten (4 kunnen dmv brackets erbij)

Dat is opzich genoeg voor de gemiddelde gebruiker.
Als je meer wilt; kan je beter het topmodel uit de 790FX reeks kopen als je het geld ervoor over hebt.

Stabiliteit en werking
Alles werkt gewoon lekker stabiel.
Geen problemen met hitte; ondanks de passieve koellichamen die ook nog behoorlijk bescheiden van afmeting zijn.

Oc'en
Ikzelf kan hier 'slecht' neerzetten maar dat komt voornamelijk door m'n X2 6400 die eigenlijk al op z'n max loopt.
Maar met een Phenom erop moet het zeker hard gaan.
Dus wie weet over een paar maandjes een update.

Afsluiting
Dit is gewoon een erg lekker no-nonsense bordje voor de gemiddelde tweaker.
Leuke prijs; genoeg features en je kan er zeker nog een tijd mee vooruit.
Ikzelf heb er ¤105 voor betaald bij Alternate en dat was een maand geleden zowat de enige shop die hem op voorraad had.

Dit was mijn allereerste echte produktreview dus be kind ;)

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA790X-DS4?

Leuke review, maar waarom heb je de negatieve eigenschappen die niet uitgediept in de review?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 19 december 2007 17:18]

Ik heb hetzelfde bord (zal wss in het weekend ook een review schrijven).

Minpunt 1: Voordeel is wel weer dat je nog wel IDE hebt. Hangt van de persoon af, maar ik zal aan 4 SATA aansluitingen en 10x USB genoeg hebben (SB700 heeft 12x USB en 6x SATA maar geen IDE)

Minpunt 2: Geen echt minpunt, het mobo is vrij compleet qua standaardaansluitingen. Misschien dat een eSATA bracket leuk was geweest. Meer uSB poorten ed waren niet nodig geweest. Zit al 2x Firewire op het bord, S/PDIF (zowel optisch als coax) en 6x USB aan de achterzijde wat meer dan genoeg is wat mij betreft.

Minpunt 3: Wel een echt minpunt helaas. Zelf gebruik ik geen RAID, maar wil je er gebruik van maken dan is een IDE DVD-RW onontkoombaar.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 18 december 2007 14:07]

Er is maar 1 minpunt en dat is dat je hem bij Alternate hebt gekocht, garantie heb je wel mits je de mobo een tijd kan missen plus je kan aardige tijd uitrekken voor het wachten op de technische dienst. Sorry hoor, ik heb nu al meerdere malen slechte ervaringen met Alternate gehad en ondanks de lage prijs raadt ik toch echt iedereen aan om er NIET te kopen. Just in case dat je moet terugvallen op de garantie.

Maar goed, ik ben en blijf benieuwd naar de OC kwaliteit van het board.

Hoeveel videoplanken heb je er trouwens in staan? 1 van 16x of 2x 8x? Wat is de preformance bij een CF config, is een 790FX niet beter omdat je dan 2 keer 16x hebt of maakt dit niet zo gek veel uit?
Volgens tom'shardware hebben de huidige kaarten genoeg aan PCIe 8x iig. Dit is dan ook nog een PCIe 2.0, dus met 4x kom je een heel eind (ok, je kan misschien wel 5% sneller met 2x 16).

Wat betreft alternate, ga aub niet hier zeuren, maar doe dat bij de shopreviews... Een winkel heeft in dit geval niks te maken met het product dat wordt beoordeeld.
Er is wel degelijk een link tussen de winkel en een product. Op een product zit namelijk garantie en bij Alternate is de garantieverstrekking nu eenmaal verschrikkelijk slecht. Dit is dus een minpunt voor het product zelf! Als er geen winkel bij vermeld staat dan zal je me niet horen....maar in dit geval is het gratis reclame voor Alternate en dus maak ik een opmerking.

[Reactie gewijzigd door Stephan224 op 18 december 2007 16:21]

Die triest dat je een winkel moet afkraken bij een review omdat je zelf ooit eens slechte ervaringen hebt gehad. Het voegt niets toe aan de review. Het gaat om een product waarbij wordt besproken hoe goed/slecht het werkt en niet hoe goed/slecht de winkel is. Voor dat laatste is, zoals ik al zei, er een shopsurvey.
Precies, ga alsjeblieft ergens anders mensen lastig vallen met je anti-alternate propeganda. Als je niets aan de review hebt toe te voegen, houd je dan stil.

@ Revieuwschrijver, ben je nog een beetje te spreken over de -ALC889A HD audio? Ik heb vernomen dat de onboard audio steeds beter wordt de laatste tijd? Of is het nog een goed idee om een apparte geluidskaart te kopen?

Henk3 heeft nog oldskool creative audigy SE onboard :D
Ik gebruik een XFI Xtreme Gamer dus geen idee hoe de audio is.
Persoonlijk nog geen X-Fi gehad en die zal een stuk beter zijn gok ik. IIg een pluspunt dat ik niet had verwacht is dat hij gewoon 5.1 support had in ETQW waarvan ik dacht dat allen met een aparte kaart dit mogelijk was :+. Voor nu volstaat het wel op mn Z-5450 en als je geen audiofiel bent zal het prima te doen zijn. Zelf zal ik wel eens (met mn verjaardag ofzo) er een X-Fi ingooien, puur omdat het eigenlijk hoort met zo'n setje als ik heb.

Kortom: Prima te doen als je wat cheap setjes hebt. Heb je echter een setje van 150-200 euro of meer en luister je graag muziek dan is een aparte kaart waarschijnlijk wel aan te bevelen.
De Realtek ALC889A audio chip van dit bordje ondersteunt ook dus alleen maar stereo via digitale aansluiting onboard. Dus niet echt handig als je surround digitaal wil hebben voor DD en DTS. Maar lossen geluidskaart lost alles op. Of eventueel de overstap naar Asus M3A32-MVP Deluxe(ook een AMD 790FX (RD790) chipset), welke wel beschikt over de ADI1988 audiochip die je icm AC3 filter en juiste mediaplayer kan omzetten naar digitaal surround. Maar losse digitale geluidskaart blijft nog steeds beter.
Zal het eens proberen via S/PDIF, zou het vreemd vinden als hij daar geen suport voro zou hebben waar mijn laptops dat wel hadden/hebben via S/PDIF.
Oc'en op dit bord is goed te noemen! Ik heb dit bord zelf ook en ik draai met de 5000+ black edition al 3100MHZ op stock voltage. 24/7 draai ik 3250mhz op 1.45vcore. :)