Specificaties Rad. HD7950 (900MHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD7950 Black Edition Review

batumulia 15 mei 2012, laatste update op 16 mei 2012, 2.177 views

XFX Radeon HD7950 Black Edition

Pluspunten

• Snel
  • Koel

Minpunten

• Groot (26.2 cm in lengte)
  • Geen DVI -> D-Sub

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Inleiding:
Na ongeveer 8 maanden een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC in mijn systeem gehad te hebben wou ik een stap omhoog nu ik nog een mooie verkoopprijs kon krijgen voor mijn oude 6850.
Omdat mijn oude voeding (Corsair Builder CX430) ontoereikend was voor een ATi 7950 heb ik ook gelijk een nieuwe voeding aangeschaft. De reden waarom ik voor een ATi 7950 heb gekozen is vanwege de prijs/kwaliteit verhouding en met het oog op de toekomst ook voor de nieuwere games.

Deze XFX 7950 OC heb ik gekocht bij Alternate voor ¤369,- wat een mooie prijs is. Op het moment dat ik dit schrijf is hij ¤8,- duurder geworden in 3 dagen tijd.

Unboxing:
Klikken voor een grotere versie.

De kaart komt in een fraaie doos. Op de doos staan alle features. Als we de doos openmaken zien we een tray met handleidingen, stickers, driver cd, HDMI -> DVI adapter en een deurhanger. Ik vind het wel jammer dat ze er geen DVI -> D-Sub adapter in hebben gedaan, aangezien mijn scherm geen HDMI ondersteunt. Halen we de tray weg, zien we de videokaart.

De kaart komt netjes verpakt binnen. Klikken voor een grote versie

Klikken voor een grote versie

Deze kaart is gebakken op een zogeheten “Reference” PCB. Het verschil tussen “Reference” en “Non-Reference” zit hem in het feit dat fabrikanten bij een “Non-Reference” PCB zelf kunnen kiezen wat ze op het PCB zetten en wat niet. Denk hierbij aan meerdere functies, betere overklok stabiliteit of een koeler die geen standaard maten hanteert.

Het PCB. Klikken voor een grote versie

Inbouw:
De inbouw van de kaart ging moeilijk aangezien de kaart nogal lang is. Ik heb geen kleine kast (Lancool Dragonlord PC-K62) maar de kaart is te lang om makkelijk de kast in te gaan. De lengte van de kaart is 26.2cm. Houd hier dus rekening mee mocht je deze kaart willen aanschaffen.

Radeon 7950 in de kast. Klikken voor een grote versie

Installatie:
Na het inbouwen van de kaart en het opstarten van de computer heb ik via de website va ATi de nieuwste drivers gedownload (op moment van schrijven 12.4). De oude drivers van mijn 6850 heb ik eerst verwijderd en een extra check gedaan met CCleaner of er geen oude vermeldingen meer stonden in het register. Nieuwe drivers geinstalleerd en klaar was kees. Ik heb geen crashes of iets dergelijks gehad dus al met al ben ik tevreden.

Specificaties van de kaart:
De lijst met specifieke specificaties is te lang om op te noemen daarom de kaart in een notendop:

Videochip Radeon: HD7950
Nominale snelheid videochip: 900Mhz (standaard 800Mhz)
Geheugengrootte: 3GB
Geheugen Type (videokaarten): GDDR5
Geheugen Snelheid: 5,5Ghz (standaard 5,0Ghz)
Geheugen Bandbreedte: 384 bit
Video uit: DVI-I, HDMI, 2x Mini Display Port
Koeling: Actieve koeling
DirectX Ondersteuning: 11.1
OpenGL Ondersteuning: 4.2 DRM
Ondersteuning HDCP: Interfaces Card Interface (Video) PCI-e 3.x 16x
Ondersteuning Link Interface: ATi Crossfire

Zoals je hier kunt zien: 2x Mini Display Ports, 1x HDMI en 1x DVI.

Tests:
Uiteraard zijn we benieuwd naar de resultaten van deze kaart dus zal ik de meest gebruikelijke tests doen en een in-game video maken van de Battlefield 3 singleplayer en van Crysis 1.

Als eerste even kijken wat Windows heeft te zeggen over de prestaties.
Windows index:

GPU-Z:

Furmark:

3D Mark Vantage:
De scores na 3D Mark Vantage op performance mode.

Heaven DX11:

Battlefield 3 Single player(fraps):
Alle settings op z'n hoogst. Opgenomen met Fraps.

Crysis 1 (fraps):
Binnenkort

Temperaturen:
Dit zijn de temperaturen van de verschillende tests waarbij de fan niet sneller is gegaan dan 25%.
Over de koeling heb ik geen klachten, ik heb via MSI Afterburner de fan handmatig omhoog gegooid en hoorde ik de kaart pas bij ~70%.

Overclocken:
Naast de standaard overclock van de fabriek zal ik hem nog verder overclocken.
Hieronder de resultaten:

Binnenkort

Heb jij ook een XFX Radeon HD7950 Black Edition?

Reviews door de redactie

Negatieve eigenschappen: - Geen D-Sub -> DVI adapter. Bedoel je niet DVI -> D-Sub adapter?
Je hebt helemaal gelijk! Ik pas hem nu aan.
Dat zijn toch wel behoorlijk hoge temps. Mijn Sapphire OC 7950 kwam in furmark niet boven de 57 graden uit (terwijl de fan onhoorbaar bleef). Ik weet niet wat je kamertemperatuur was, bij mij was het iig 25 graden. Ook hangt ie bij mij in een CM 690 II advanced met 5 fans (2 in- en 3 outtake). Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom XFX er ook niet gewoon twee fans in geknutseld heeft, want het maakt blijkbaar toch een degelijk verschil. De prijzen van de sapphire en XFX zijn ongeveer gelijk, maar voor hetzelfde geld krijg je bij XFX dus minder...
Na een en ander uitgezocht te hebben gaan kaarten van XFX vaker naar hogere temperaturen waarbij ze een max van ~ongeveer 95c graden aanhouden als "veilig".
Ik weet ook niet zeker hoe dit komt. Ik vermoed dat het óf met Afterburner óf met de BIOS van de kaart te maken heeft. Ik heb nu met Afterburner een handmatig profiel aangezet.
hoe is de geluidsproductie? Ik twijfel tussen dezen en degene met 2 fans.
Ik zou gaan voor de kaart met 2 fans of anders een andere koeler er op zetten, het is nu wat warmer weer en ik merk wel dat die kaart hard aan het werk is.