Specificaties 51" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Redelijk geluid
  • Niet gevoelig voor inbranden

Minpunten

• Wisselend zoemend geluid
  • Spiegelend scherm

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Toen dit toestel voor §599 bij de Wehkamp in de aanbieding was heb ik toch aan de verleiding toegegeven, afscheid genomen van mijn oude trouwe CRT bak en deze besteld.
Het beeld van de TV is prima in orde. Het scherm spiegelt wel behoorlijk, maar zolang je de verlichting van de ruimte onder controle hebt hoeft dit zeker geen probleem te zijn (ik was hier, komend vanaf een CRT, toch niet verwend in dus het is mogelijk dat anderen dit eerder storend vinden).
Er waren geen pixeldefecten, ik heb meteen in de eerste week wat consolegames erop gespeeld en geen last van image retention/burn in gehad.
Het geluid was, voor een relatief dun toestel, voldoende te noemen. Voor het kijken van films heb ik hem toch snel aangesloten op een externe geluidsset, wat zeker wel meerwaarde heeft boven de ingebouwde speakers, maar ik moet het eerste dunne toestel nog vinden waarvoor dit niet geldt.

Veel positiefs, maar uiteindelijk heb ik de TV toch teruggestuurd vanwege het volgende: Hij zoemt bijzonder irritant.
Ik heb mij uiteraard voor de aanschaf georiŽnteerd en was me ervan bewust dat plasma TVs enig geluid maken, maar de meeste mensen omschreven dit als hoorbaar op minder dan een meter afstand, of alleen als ze hun hoofd achter het toestel staken. Ik kon het gezoem van deze TV op 4 meter afstand nog duidelijk horen, ook met het geluid van een uitzending aan op een normaal volume. En wat het gezoem extra vervelend maakt is het feit dat het niet constant is. Afhankelijk van hoe licht het beeld op het scherm is neemt het volume toe. Waar ik een constant geluid als een draaiende computerfan of koelkast na een minuut niet meer hoor, blijft dit geluid door de veranderingen erin de hele tijd storend aanwezig.
Ik heb van de Wehkamp nog een vervangend toestel toegestuurd gekregen, maar deze is net zo erg als de eerste, dus ik ben bang dat het toch gewoon bij het model hoort. De tweede gaat dus ook terug en ik ga op zoek naar een andere TV die dit gedrag niet vertoont.

Over het totaal geef ik de TV nog een voldoende, omdat er wel veel goeds aan is en hij bijzonder goedkoop is. Maar ik zou iedereen die de aanschaf overweegt wel aanraden erover na te denken of deze positieve punten voor jou opwegen tegen het gezoem.

Heb jij ook een Samsung PS51D550?

Ik heb deze Samsung ook, fantastische prijs / kwaliteit verhouding. De 3D weergave is op het zelfde niveau als de high end lijn van Samsung. Enkel het ontbreken van de 'anti-glare coating', die op de duurdere modellen wel zit, kan storend zijn (af te raden als je veel overdag tv kijkt).

Ik heb totaal geen last van 'gezoem', heb je reeds gecontroleerd of er een firmware update beschikbaar was? Het klinkt trouwens meer als een slecht exemplaar dan iets dat waarschijnlijk met een firmware update opgelost kan worden...

[Reactie gewijzigd door zerocool82 op 14 mei 2012 17:35]

Ik heb de firmware gecontroleerd ja, daarvoor was geen update beschikbaar.
Sowieso betwijfel ik of het probleem firmware gerelateerd is. Aangezien het gezoem verandert afhankelijk van hoe licht het beeld is (duidelijker hoorbaar bij een geheel wit scherm) lijkt het mij een logischere verklaring dat ik de voeding hoor, wat door nieuwe firmware waarschijnlijk niet of nauwelijks beÔnvloed kan worden.

In eerste instantie dacht ik ook gewoon een slecht exemplaar te pakken te hebben, maar zoals ik in de review al vermeldde was het vervangende toestel dat ik daarna kreeg toegestuurd net zo. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat ik twee keer achter elkaar een slecht exemplaar had, maar de kans daarop is wel erg klein. (Of samsungs productielijn heeft een serieus probleem, dan zouden eventuele kopers van de TV er alvast rekening mee moeten houden er een aantal terug te moeten sturen tot ze een goede krijgen, ook geen aantrekkelijk vooruitzicht).
@Marijn

Als je het gezoem met twee televisies hebt gehoord lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan de TV's ligt. Ooit van netvervuiling gehoord? Stroom komt het huis over duizenden meters kabel met pieken en dalen binnen. Zeker in een stedelijk gebied met veel stroomverbruikers en mensen die steeds apparatuur in en uit schakelen word de vervuiling erger. Je had het in je review over het feit dat er met een wit scherm het gezoem het hards was. Laat het nou eens zo zijn dat je TV op dat moment het meest energie verbruikt waardoor de voeding pieken en dalen op een hoger vermogen moet verwerken. Geen wonder dat de TV zoemt.

Zoek eens naar een goede stekkerblok mťt netfilter. Zorg je er voor dat ruis en pieken niet de TV bereikt ;)
Ik heb zojuist even een experimentje gedaan. Ik heb de TV aangesloten op een UPS (een APC Back UPS ES 700 om precies te zijn) en vervolgens de stekker van UPS naar netstroom eruit getrokken, zodat de TV alleen vanaf de accu gevoed wordt. Hiermee zou er van netvervuiling geen sprake meer moeten zijn, helaas het gezoem van de TV blijft.

Overigens komt deze TV standaard al met 2 ferriet blokken voor de voedingskabel (en nog 1 voor een HDMI kabel), dus die zouden eventuele netvervuiling in de originele situatie ook al hebben moeten verminderen.

Ik ben dan ook geneigd me verder aan te sluiten bij de reactie van messed-up hieronder.
Gezoem in tv`s en monitoren is geen onbekend fenomeen bij bepaalde series.
De voeding/inverter die gebruikt wordt is dan aan de krappe kant en zal bij hoge brightness, bij plasma`s veel wit, een zoemend geluid kunnen veroorzaken.
Samsung produceert tv`s in diverse landen en ook bij hetzelfde typenummer worden vaak verschillende componenten gebruikt.
Het is dan ook niet zo vreemd dat de tweede plasma van dezelfde leverancier hetzelfde euvel had. Een exemplaar van een andere leverancier en andere productieserie zou er geen last van kunnen hebben.

Netvervuiling wordt vaak schromelijk overdreven en heb je onder normale omstandigheden nooit last van. Elk enigszins deugdelijk apparaat is daar ongevoelig voor. Dat filter in die "goede" stekkerblokken zit al in elk deugdelijk apparaat.
Een stekkerblok met netfilter zal alleen iets kunnen uitmaken bij derde rangs apparatuur met een belabberde voeding.
Pieken en dalen in het net zijn zo goed als geheel afwezig in Nederland. Mocht het al een keer een paar procent zijn, wat extreem veel is, heeft dat echt geen merkbare/hoorbare gevolgen.