Specificaties HTPC, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

LC-Power LC-1340mi Review

enthernal 20 juni 2012, laatste update op 20 juni 2012, 5.677 views

LC-Power LC-1340mi

Pluspunten

• klein
  • stevig
  • strak uiterlijk & handige voet indien het recht moet staan
  • goedkoop

Minpunten

• als er al 1 is: geen front USB aansluitingen.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze behuizing gekocht om een zelfgemaakte 'thin-client' te maken. De vereisten waren dus simpel: klein, even efficiŽnt als de TC's die we nu op de werkvloer gebruiken en goedkoper.

De behuizing is gebruikt in combinatie met de bovenstaande hardware die voldoende is om ubuntu 12.04 te draaien en via RDP op onze Servers te geraken.

vereisten:
De vereisten waren zeer simpel, het moest klein zijn, de behuizing is net iets groter dan de gemiddelde TC, standaard mITX moederbordjes ondersteunen en van een eigen voeding voorzien zijn, maar vooral, zo goedkoop mogelijk. En vooral dat is niet zo vanzelfsprekend, de meeste behuizingen die enigszins in de buurt komen kosten al snel 2-3 keer meer en die zijn meestal groter.

Eerste indruk:
De behuizing wordt in een stevige doos geleverd met enkel het nodige:
- voedings-adapter met stroomkabel
- voet voor de behuizing in te zetten
- de behuizing
- alle nodige schroefjes en van elks 1 reserve schroefje en 2 snelbindertjes.
- interne stroomkabel

Het eerste wat je merkt als je de behuizing vast neemt is dat deze toch meer weegt dan je zou denken. De behuizing is gemaakt uit dik staal en het frontje uit sterk plastic. De behuizing kan dus flink wat hebben. Het top paneel zit vast met drie schroefjes achter aan en het klassieke schuif systeem. Er is wat kracht nodig om het paneeltje los te krijgen, maar niet zoveel dat het problematisch is.
Binnenin is er weinig te zien, een klein PCBtje zet de 12V input om in alle nodige spanningen die vervolgens op een 24pin ATX male connecter zet. Daarop kan je dan de interne stroom kabel aansluiten die naar een 20+4 gaat, en van daar ontspringen er dan 1 molex en 1 sata connector.
Verder zijn er nog de frontpanel aansluitingen, power, reset en de 2 ledjes. de kabeltjes zijn kort, maar lang genoeg om aan de meeste gebruikte front panel connectors te kunnen.

Installatie:
De installatie houd op zich niet veel in. Eens de cover verwijderd is, is er nog een tweede metalen plaatje dat boven de voeding/moederbord hangt en dient om een 2,5" HDD/SSD aan te hangen. na twee schroefjes te verwijderen kan je het frontje voor het moederbord plaatsen. Hier is alweer flink wat kracht voor nodig, maar het zit dan ook goed vast. het moederbord zelf word met 4 schroefjes op zijn plaats gehouden. Vervolgens de stroom(en andere) kabels aansluiten, het plaatje terug plaatsen en je bent klaar. Wel blijf je best bij de pinken tijdens het installeren, de randjes zijn dan wel niet echt scherp (door de dikte), maar je kan je er toch nog aan bezeren als je ergens wat kracht op moet zetten.
Bovenin is er ook plaats voor 2 40mm fans, die heb ik niet gebruikt en ik denk zelfs dat een gewoon open rooster zoals onderaan beter zou werken. Ter duidelijkheid heb ik een foto van de roostertjes toegevoegd. Zoals je kan zien is de bovenkant zo goed als gesloten en zal er door die roostertjes maar weinig warme lucht kunnen ontsnappen als je geen fans gebruikt.

Bedenkingen:
Een belangrijke vaststelling was dat in tegenstelling tot wat hun site en tweakers zegt de case maar 55mm hoog is. Oorspronkelijk was ons idee om met dit en een kleine de interne opslag te doen, maar die komt dus een 5/6 mm boven de kast uit. wel kan de kabel-versie gebruiken. Die kan je met de snelbinders mooi samen met de stroomkabel houden.
Een tweede gemis is dat er vooraan toch geen paar USB connectors voorzien waren, maar die waren niet vereist, de behuizing is klein genoeg dat je deze evengoed achteraan kan steken, maar dat zal niet in iedere toepassing mogelijk zijn.

Heb jij ook een LC-Power LC-1340mi?

Wat de SSD/HDD betreft, er is maar voor 1x 2.5" plaats voorzien. Onder die locatie zitten er ten eerste je powerheader van de voeding en de connectors van de achterkant van je mobo, twee SSD/HDD's onder elkaar kan dus niet. Als je een gewoon bordje gebruikt en redelijk kan modden dan zou het mogelijk zijn je eigen versie van de houder te maken waar twee gedraaide SSD's naast elkaar kunnen (Wel even ram hoogte controleren ;) ), maar met jouw bordje zal dat niet gaan omdat je koeler breder is.

Wat betreft warmte afvoer, Het bordje dat ik heb verbruikt twee keer niets en genereert ook weinig warmte. De temperaturen schommelden meestal tussen de 40/45į, beetje middelmaat dus. De AMD bordjes vebruiken wel wat meer door onder meer de sterke grafische chip. Ik vermoed dat als je het volledig pasief zou doen je een redelijk warm systeem krijgt (50-65įC schat ik). Dan wordt je kast en alles erin ook redelijk warm (de mijne voelt nu lichtjes warm aan op het bovenste deel.) Niet echt aan te raden dus.

Wat ik bedoelde over de fans/roosters ik zal een foto bijvoegen om het wat duidelijker te maken. Aan de onderkant van de case zit er een rooster over de hele lengte. Dat rust wel op veel plaatsen op de voet, maar er kan verse lucht in de case. Aan de bovenkant is er echter geen rooster, maar twee fan-holes, die eigenlijk maar weinig hole hebben en veel grill. Met een fan er achter kan er meer dan voldoende lucht door geperst worden, maar zonder fan betekent het dat er boven maar weinig warme lucht kan ontsnappen en het rooster onderaan overkill is.

In jouw geval zal je dus zo goed als toegewezen zijn op een paar 40mm fans om voor een lucht-stroom te zorgen. Het voordeel is dat zo'n kleine fans na genoeg geen geluid maken (ze verplaatsen ook niet veel lucht, maar voor dit soort builds is het voldoende).

Hopelijk heb je hier wat aan.
Hier even een toevoeging op. Ik heb recentelijk met deze kastjes twee HTPCs gebouwd rond het AMD Fusion platform, en een AMD e-350 chip krijgt het behoorlijk warm. Met stock koeler lopen de temperaturen op tot *spiekt* 62,5 graden. Nou kan AMD dat wel hebben, maar prettig is anders. Binnenkort dus toch maar 40mm fans halen, want die kleine roostertjes schiet niet op, kan ik beamen.

Volgende wat ik met deze ga bouwen is een krachtigere HTPC, wederom rond Fusion, maar nu met een AMD A6-3600 APU. Nou valt dat nog mee, ware het niet dat ik ook ga proberen twee HDD's in het kastje te hangen, een SSD en een HDD. Zo op het eerste gezicht moet dat wel gaan lukken, maar hangt inderdaad af van hoe groot je bord, CPU koeler en RAM is. Aangezien ik een Scythe Kozuti (40mm hoog, zou net moeten passen) fan op de CPU wil plakken kan dit nog wel eens lastig worden. Maar het kastje nodigt mij enorm uit om te modden in ieder geval :9

Als ik die build van hierboven in elkaar heb zitten zal ik ook een volledige review schrijven. Voor nu, sluit ik me volledig aan bij jouw oordeel. Klein en degelijk, al zul je voor het krachtigere werk toch flink creatief moeten zijn vanwege ruimte en koeling.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met je nieuwe build!!
Bedankt voor je heldere review. Zelf ben ik van plan deze behuizing te kopen, maar eerst wil ik graag nog wat extra informatie vwb de warmteafvoer. Je zegt dat er 2 40mm fans in kunnen, maar dat een open rooster waarschijnlijk beter werkt. Dat vind ik goed om te horen want ik wil een systeempje bouwen dat volledig passief is!

Zelf ben ik van plan er een http://tweakers.net/price.../asus-e45m1-i-deluxe.html in te hangen, deze is ook volledig passief.

Ik heb 2 vragen:
Wat zijn je ervaringen met de warmteafvoer en hoe warmt wordt je systeem?
Is er naast de SSD/HDD nog een plek voor een tweede HDD, of is het met 1 SSD gedaan?

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door roedi06 op 20 juni 2012 12:52]

Bedankt dat je de moeite hebt genomen voor de uitgebreide uitleg! Hier heb ik zeker wat aan! :)
Denk je dat ik met wat casemodden hier ook een 3,5 inch hdd in krijg?
Zonder de dimensies aan te passen zeker niet. De enige reden waarom de 2,5" disk er in kan, is omdat hij boven het deel van het moederbord hangt waar er geen heatsinks zitten. Een 3,5" is breder en past daar bij gevolg niet tussen.
Dank je, dan ga ik toch voor een iets grotere case.
Dank voor de review! Wat ik me nog afvroeg: hoeveel geluid maakt de voeding? Wat je vaak bij dit soort goedkope kastjes ziet is dat de voeding nogal een lawaai maakt, hoe zit dat bij deze kast?
Deze behuizing beschikt over een DC-to-DC voedings-PCB, die fanless is en maximaal 75W kan leveren. Deze maakt dus geen lawaai. Wel is het zo dat door de zeer geringe hoogte je waarschijnlijk aangewezen zal zijn op een atombordje met een eigen heatsink/fan, aftermarket kan ik niet direct iets bedenken wat zou passen. Die hebben echter vaak kleine fans die luid spinnen en de behuizing werkt wel versterkend. Laatst heb ik deze nog een update naar win 7 moeten geven en het heeft me toch op mijn zenuwen gewerkt. Als je een stille PC wilt bent je beter af met een andere case.
En me een AM1 moederbordje met athlon 5350? Die heeft een erg kleine fan en verstook met een Watt of 25 onder load en 10 watt in idle. Zou dat denk je lukken? Ik kan helaas niet zo 1,2,3 vinden hoe groo de koeler is, maar op fotos lijkt hij net iets hoger dan de ps/2 aansluitingen op het moederbord. Hoeveel cm denk je dat er ruimte is?
Dank!
De Behuizing zelf is ook nauwelijks groter dan de PS/2 aansluiting, zelfs als hij past is er dus maar nauwelijks een paar mm speling, niet gewenst dus.
De kast werk prima met AM1 & Athlon. In combi met een SSD werkt Windows 8.1 perfect.
Er is alleen een bizar iets aan deze kast:
het lijkt wel of het power led lampje van de kast elders in gebruik is om vliegtuigen bij zware mist binnen te halen. Vooral in slaapmodus (knipperend) is verlichting enorm intens. :)