Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53TK-SX023V Review

zeelandict 15 juni 2012, 9.950 views

Asus K53TK-SX023V

Pluspunten

• Snel na wat tweaks
  • Goedkoop
  • Goed afgewerkt
  • USB 3.0 aansluiting

Minpunten

• Scherm is glossy

Ik was op zoek naar een notebook waarmee ik goed games kon spelen met een budget van rond de 600 Euro (inclusief SSD uiteraard ;) ).

Omdat ik erg gelukkig wordt van dit soort produkten wil ik dit met jullie delen in deze korte maar ik denk zeer nuttige review.

Waarom deze setup
Na wat lees en zoekwerk is mijn oog gevallen op deze notebook door de grafische kaart,een AMD Radeon HD7670 met 1GB dedicated geheugen, en de mogelijkheid deze te "pairen" met de onboard 6520G videokaart op de APU.

Dit werkt overigens prima kan b.v. World of Tanks prima spelen op medium settings,Crysis 2 enzovoorts is echt geen enkel probleem.

Even op youtube rondkijken levert dit filmpje van Mass Effect 3 op:

Deze notebook heeft een 3Dmark Vantage score (op 4 x 2467Mhz) van 5819, een GPU score van 5463 en CPU score van 7959. In 3Dmark 11 haalt deze machine een score van 1650.

Het wordt nog beter
De pret werd echt ENORM veel groter toen ik het programma K10stat op deze notebook zette en de Quadcore processor op 2467 Mhz x 4 liet draaien op een veel lager voltage dan door de fabrikant zelf is ingesteld. Het voltage werd teruggebracht van 1.37 naar 1.235.

Een korte benchmark met Cinebench 11.5 kwam uit op een resultaat van 3,02 in de multithreaded score.

Ik weet dat een i7 notebook CPU rond de 3,8 ligt dus deze CPU maakt gehakt van b.v. een notebook i3 of een notebook i5 dualcore.

Temperatuur voor en na tweaken
Omdat veel mensen zich zorgen maken over temperatuur en dergelijke hier de cijfers.
CPU Standaard op 100% belasting: 79 graden na 3 minuten en loopt verder op tot rond de 84 graden
CPU met undervolt en overclock (1,16 Vcore op 2400Mhz) wordt 70 graden na 3 minuten en blijft op 72-73 graden hangen.

K10stat instellen / gebruiken etc.
Volg deze link voor uitleg over hoe dit in te stellen

Op verzoek een screenshot van mijn optimale settings:

Ergonomie, kwaliteit en scherm
Over ergonomie enz. niet echt een vernieuwende mening omdat de 53 serie al een tijd zonder wijzigingen in het chassis enz. uitgebracht wordt, wel is naar mijn mening dit scherm (Resolutie van 1366x768) weer een stuk helderder/beter dan de voorgaande 53'ers die ik in mijn handen heb gehad.

Naar mijn mening is dit al tijden een van de betere notebook behuizingen/toetsenborden enz. die er zijn

Eindresultaat
Het eindresultaat is echt uitstekend, een 3Dmark 2011 score van 1650 punten is ongekend voor een laptop voor nog geen 500 Euro.

Tenslotte
Wat mij betreft simpel doch helder, als je wat tweaks uitvoert is dit een topprodukt welke concurreert met notebooks van 800 tot 900 Euro en ze vaak op grafische prestaties nog het nakijken geeft.

Heb jij ook een Asus K53TK-SX023V?

Mag ik ook vragen hoe je temperaturen zijn voor en na de overclock? Met een lager voltage verwacht je namelijk een lagere temperatuur. :)

Heb net even gekeken voor vergelijking met jouw score op cinebench. Schijnt dat een desktop i3 2100 even goed scoort als jouw laptop ;)

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 13 mei 2012 09:41]

Ik heb daar eigenlijk nog niet naar gekeken het verschil, wel heb ik opgemerkt dat de koeling veel minder aanwezig is op de lagere voltage setting met hogere clocksettings.

Ten aanzien van de cinebench 11.5 test: Idd dat is toch erg netjes voor een notebook CPU dacht ik zo. Ik heb nav je commentaar even duidelijk in de review gezet dat ik de vergelijking maak tussen notebook CPU's en niet desktop CPU's

[Reactie gewijzigd door zeelandict op 13 mei 2012 10:33]

Hey hallo!

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn huidige laptop.
Deze lijkt me wel wat, heb je ondertussen al een SSD in de laptop geplaatst?
En zo ja, hoe heb je dat gedaan / wat heb je eruit gehaald?
Die SSD is er meteen ingegaan, alleen het klepje loshalen de hdd eruit halen en de SSD er in en klaar.

Uiteraard wel even een verse Windows 7 installatie doen ZONDER Asus meuk maar wel met de Asus VGA driver want anders werkt het niet zoals het zou horen....

Een tip: de juiste drivers staan op de net uit de laptop gehaalde HDD!

[Reactie gewijzigd door zeelandict op 15 juni 2012 15:31]

Goeie review!
Zou je op canyourunit.com kunnen kijken of je Diablo III kan draaien en op wat voor manier?
Ik zou dit erg graag willen weten.
Kan je er anders even bijzetten hoe je K10stat hebt gebruikt? Samen met plaatjes zou dan een grote toegevoegde waarde geven aan je review.

En nu je toch zo enthousiast bent over de grafische prestaties, 3DMark Vantage? Of een andere benchmark waarmee je de grafische power van je chip meet.

[Reactie gewijzigd door YKaliber op 13 mei 2012 12:21]

Goed idee: daar zal ik morgen even wat screens van maken, nu even lekker mijn tuin tweaken :)
Ik heb even een link naar een tutorial bijgeplaatst en een link naar de download pagina.

TAV de benchmark, er staat een 3Dmark 11 score bij, ik zal even vantage draaien straks :)
Welke chipset heeft ie? Want op de ASUS site staat AMD A70M Chipset.
Ik ben op zoek naar een laptop voor studie en gaming. Maar wat is een betere gerafische kaart? Deze of de nvidea 540m?
Dat is simpel DEZE is sneller.
Bedankt!
Maar hoe verhoud deze zich tegenover pricewatch: Asus N53SV-S1886V
Staan beide aan de top nu in pricewatch, vandaar:)
CPU van de N53 is sneller en graka is langzamer.

Gamen en gewoon gebruik: De door mij gereviewde laptop

CPU intensieve taken (b.v. video bewerken/renderen) de N53SV.

Wat ik overigens als een groot voordeel zie is dat ik zelf beslis hoe snel en wanneer mijn cpu op welke snelheid werkt.

Vaak irriteer ik me aan speedstep reklooi omdat continuiteit altijd de voorkeur heeft boven het bekende wachten / niet wachten wanneer windows zelf de snelheid van je CPU regelt ;)

[Reactie gewijzigd door zeelandict op 19 mei 2012 11:00]

Ben ook geinteresseerd in deze laptop, maar accuduur is belangrijk voor mij. Kun je een indicatie geven van de accuduur bij internetten/mailen etc. (geen graka) en bij gamen?