Specificaties Keypad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Logitech G13 Advanced Gameboard Review

Pykow 12 mei 2012, laatste update op 12 mei 2012, 1.889 views

Logitech G13 Advanced Gameboard

Pluspunten

• Profielen met je eigen toetsen worden opgeslagen
  • kleuren instellen per profiel.
  • bouwkwaliteit
  • programmeerbaar
  • LCD schermpje

Minpunten

• Geen cijfertoetsen boven de W.

inleiding
De afgelopen tijd heb ik veel Logitech producten uit de G lijn onder mijn handen gehad.
De Logitech G13 is hiervan de laatste die ik kan toevoegen aan mijn Logitech producten.
Net als zovelen heb ik lang getwijfeld of de Logitech G13 wel een toegevoegde waarde heeft tegen over een normale toetsenboard, Waarom zou je 60 euro betalen voor een kleine gamebord ipv 60 euro voor een complete toetsenboard in de zelfde G lijn van logitech.
Toch heb ik de stap gemaakt om de Logitech G13 aan te schaffen, omdat ik een gadget fan ben en omdat ik straks Diablo 3 wil gaan spelen met dit ding. Dit is een persoonlijke review en ik zal niet alle functionaliteit bespreken, want deze zijn reeds bekend.

eerste indruk
de gameboard is van stevig materiaal gemaakt, de kleuren die je kan instellen zijn handig om te weten in welke profiel je zit en verder ben ik al heel erg bekend met de G serie van logitech. ik heb namelijk 2 Logitech G15 versleten. Toch had ik 1 ding over het hoofd gezien en dat zijn de toetsen, hier kom ik later op terug.

Eerste keer gamen
Shooters zijn er goed op te spelen, alleen ga je wel wat knoppen missen die je gewent bent op je toetsenboard. de 2 knopjes bij het pokje zijn geweldig en goed te gebruiken. momenteel speel ik er vooral Battlefield 3 mee en met de 2 toetsen die makkelijk onder je duim zitten, kan je snel ammo/health droppen.

De knoppen
Alle toetsen kan je configureren en dit is ook het eerste wat ik heb gedaan, want anders is het een beetje onspeelbaar. Het grootste probleem is de rij toetsen boven de normale W toets op je toetsenboard.
De cijfertoesten / de rij met toetsten boven de W,A,S,D knoppen zijn niet aanwezig, dus ik kwam heel vaak ik de knoei met het wisselen van wapens, nu kan je inderdaad andere knoppen binden, maar het blijft moeilijk. Dit is ook het grootste min punt van de G13.

ik heb de Logitech G13 nu 2 weken en het is even wenen om er mee te gamen, je mist namelijk de cijfer toetsen. het apparaat onthoudt al je keybindings en dat is een groot plus punt. Je kan hem meenemen naar vrienden, aansluiten en je hebt je eigen toetsencombinaties. het is echt een gadget en geen keyboard vervanger. ik zou eerder voor een Logitech 510 gaan dan de logitech G13 om te gamen.
Zelf heb ik er een Logitech G15 naast liggen en heb ik daarnaast de G13 liggen om te gamen.
Voor mij was het een goede aankoop, maar het is wel veel geld.

Heb jij ook een Logitech G13 Advanced Gameboard?

Grappig dat je precies de reden beschrijft, waarom ik deze nooit heb aangeschaft. Toen het apparaat uitkwam was ik gadget-horny en wilde ik 'm hebben, tot ik zag dat er geen 'cijfertoetsen' opzaten. Wat mij betreft een gemiste kans van logitech.

Wat betreft je review, kan je nog wat dieper ingaan op de toetsaanslag, software etc.
Hoi. Ik mis hier een aantal zaken en ben het ook niet eens met je stelling tov cijfertoetsen. Dit is wat mij betreft een non issue. Wat maakt het uit wat voor toetsen er wel en niet op zitten als je die 100% vrij kunt instellen?
Wat ik persoonlijk wel een ernstig gemis vind is het ontbreken van een handleiding, op een zeer beknopte quick start guide na. Wat mij betreft is dit product de Logitech naam daarom niet waardig. Een handleiding is ook niet van de site te halen en er zijn ook geen video tutorials te vinden. Daar komt bij dat het product naar mijn mening een stevige learning curve heeft. In combinatie met het ontbreken van documentatie maakt dit het product erg moeilijk te gebruiken. Ik mis ook templates die je zoals vroeger met WP over het board heen kan leggen waarop de key assignments voor de verschillende games staan. Ja inderdaad, die zou je dan zelf moeten kunnen maken met een template of zo.
Handleiding is toch overbodig voor de G13 ?
het is allemaal zo kinderlijk eenvoudig te gebruiken. alles spreekt voor zich

De toetsaanslag en de software is afgelopen 2 jaar niet veranderd sinds Gamepanel is uitgekomen waarin ik mijn Logitech G15v2(oranje), Logitech G35 en Logitech G13 in configureer. Had voor mij geen meerwaarde om dit in de review op te nemen.

[Reactie gewijzigd door Pykow op 13 mei 2012 09:29]

Ik vind het persoonlijk absoluut niet kinderlijk eenvoudig. Ik vind het meer onbruikbaar. Bij mij ligt hij dan ook al geruime tijd naast mijn computer zonder dat ik hem gebruik. Ik denk dat ik hem weer verkoop.
zoek je nog een koper? :p