Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw Review

alexkroeze 19 mei 2012, laatste update op 19 mei 2012, 10.215 views

Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw

Pluspunten

• Accu gaat lang mee;
  • Apps vanaf telfoon worden direct overgenomen;
  • Ondanks plastic voelt het goed en degelijk aan;

Minpunten

• Scherm minder goed leesbaar bij direct zonlicht

Ik heb de tablet nu een paar dagen in mijn bezit het is tijd om mijn ervaringen met de community te delen. Ik heb de tablet aangeschaft omdat ik een apparaat miste die het gat tussen mijn laptop en mijn telefoon kon opvullen. Mijn laptop (Asus - 16,1inch) is eigenlijk net te lomp om lekker op de bank te zitten en een beetje te surfen over het internet. Mijn telefoon (HTC Desire S) is voor het vele fora bezoek en het bekijken van filmpjes weer net te klein. Verder ter referentie heb ik weinig ervaringen met tablets. Op kantoor gebruik ik een paceblade met Windows XP voor buitenwerkzaamheden en heb ik een ipad in het wild gezien.

Uitvoering
Ik heb enkel de tablet aangeschaft. Het toetsenbord/dock heb ik er niet bijgenomen omdat ik weinig zal gaan tekstwerken en daarvoor heb ik mijn laptop. Ik heb gekozen voor de blauwe uitvoering. De tablet komt standaard geleverd met een usbkabel en 230v usbadapter. Verder wordt er door Asus een schoonmaakdoekje meegeleverd.

Behuizing
Ondanks dat de behuizing in tegenstelling tot de prime van plastic is heb je toch een degelijk product in handen. De behuizing voelt lekker aan en totaal niet zwaar. Bij het gebruik van de tablet heb ik nog niet vernomen dat de tablet overdadig warm wordt.

Scherm
De prestaties van scherm zijn voor binnen zeker goed te noemen. Bij het testen van de tablet buiten wordt de leesbaarheid beperkter. Met de zon rechtstreeks op het scherm is deze vrijwel niet leesbaar. De vette vingers worden door het zonlicht beter zichtbaar en er is onvoldoende licht om nog rustig mailtjes te lezen. Met het scherm in de schaduw of alleen in het volle licht (zonder zon) is het scherm wel goed leesbaar.

Wifi
De wifi antenne heeft goed ontvangst, al mag ik bij mij thuis niet klagen, met alle apparaten altijd goed bereik. Om de test wat zwaarder te maken met de tablet naar buiten gegaan en tot een meter of 30 achter het huis nog steeds voldoende ontvangst om een muziekje te kunnen luisteren.

Geluid
De speaker zit aan de achterkant van de tablet. Als gevolgd hiervan klinkt het geluid niet altijd even goed ook omdat je in landscape mode je hand over de speaker hebt.

GPS
Het ontvangst van gps is na mijn ervaring goed te noemen. Om het te testen heb ik de wifi uitgeschakeld en de tablet daarna in slaapstand gezet. (in slaapstand staan alle verbindingen uit) Bij het inschakelen is het gpsontvangst in huis binnen een 1 minuut hersteld. Mijn GPS horloge heeft op die locatie binnen vrijwel nooit voldoende ontvangst.

Accuduur
Omdat ik bewust niet gekozen heb om het toetsenbord er bij te nemen was ik in eerste instantie bang dat ik de tablet veelvuldig zou moeten opladen. Niet is minder waar, zonder toetsenbord gaat de tablet lang genoeg mee om twee dagen zonder op te laden te kunnen werken. Dan heb ik de tablet ’s avonds een grofweg twee uur in gebruik. Standaard gaan bij het inschakelen van de slaapstand alle verbindingen uit wat de accuduur ten goede komt.

Camera
De tablet is uitgevoerd met twee camera’s. De foto’s die de tablet weet te produceren zijn naar mijn mening van voldoende kwaliteit. Ter voorbeeld heb ik twee foto’s onbewerkt online gezet. Voor even snel een fotootje schieten is het zeker voldoende.
foto 1
foto 2

Software
De transformer Pad tf300t wordt uitgeleverd met Android 4.0.X. Bij het opstarten was er gelijk een update beschikbaar die versie 4.0.3 installeert. Na een reboot was de tablet klaar en heb ik ingelogd met mijn google account. Gelijk worden bijna alle apps ge´nstalleerd die ik ook op mijn telefoon heb staan.
Standaard komt de tablet met een aantal apps die al voorge´nstalleerd staan en helaas ook niet te verwijderen. Een aantal zijn directe services van Asus (webstorage) maar ook Amazon Kindle en @vibe free Music. In totaal zijn het een tiental apps die ik niet direct herken dus deze zouden afkomstig kunnen zijn van Asus of worden standaard meegeleverd met Android 4.0. Naast de apps worden er een 7 tal widgets meegeleverd om je homescherm op te leuken.

De snelheid van de tablet uitstekend. In de drie dagen dat ik er nu intensief mee heb zitten spelen ben ik niet tegen problemen aangelopen. Alles reageert snel op elke vinger beweging.

Een opmerking die zeker gemaakt moet worden is een beperking in het gebruik van sommige apps. Een aantal apps die ik op mijn telefoon gebruik zijn ook echt alleen geschikt voor de telefoon. Op de tablet worden de apps enorm opgeblazen en wordt het een ministek versie. De optie om de apps niet te schalen heb ik wel ontdekt maar het formaat wat dan overblijft is niet geweldig. Als je een groter scherm hebt wil je het ook gebruiken.

Gebruikservaring
Na een paar dagen spelen bevalt de tablet nog steeds uitstekend. De tablet vult precies het gat tussen mijn laptop en mijn telefoon. Browsen en mailen vanaf de bank gaat lekker en je kunt hem er makkelijk bij pakken als televisiegids. Voor een vergadering kan ik hem er makkelijk bij pakken voor het lezen van de stukken. Naast het bovenstaande gebruik ik de tablet veel voor de aansturing van XBMC. Wellicht heeft het nog een hoog gadget gehalte en vind ik het nog gewoon leuk om er mee te spelen maar ik heb het idee dat het een blijvertje wordt.

Disclaimer: dit is mijn eerste review, opmerkingen/vragen/suggesties zijn welkom.

UPDATE 19-05-2012: Het valt me op dat asus erg aan het updaten is. Sinds ik hem binnen heb nu net iets meer als een week heb ik al zeker 3 updates gehad. Zelf heb ik nog niks ondervonden waarvoor de update nodig zou zijn maar toch fijn dat er nog ontwikkeld wordt door asus. Al kun je natuurlijk vraagtekens zetten bij het feit dat er in korte tijd zoveel updates zijn.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Heb hem nu 24 uur en kan me goed vinden in jou ervaringen.
Ik gebruik hem om diverse Dreamboxen, Squeezeboxen, Denon AVR Receiver, Z-Wave apparatuur en natuurlijk om te mailen en om het web op te gaan.

Vraagje, heb jij toevallig ontdekt hoe je alle geopende apps in een keer kan afsluiten?
Nee helaas, ik geloof dat het niet kunnen afsluiten van apps een android dingetjes is. Ik heb mijn lijst met openstaande apps vol staan met onzin dingen als wake on lan en dropbox. Ik gebruik het 1 keer daarna zou het wat mij betreft afgesloten worden.

Wat wel mogelijk is twee keer kort achterelkaar op de terugknop dan minimaliseert in ieder geval de app
He? Op android 4 hoef je alleen maar de app naar rechts of naar links te slepen in je app lijst om hem af te sluiten hoor. En op de meeste oudere toestellen hoefde je maar de home knop in gedrukt te houden om een lijst van apps te zien die je kon afsluiten.
Voor zover ik weet is er in Android geen functie om alle apps in een keer af te sluiten (op rebooten na :+). Dit is in principe ook niet nodig, want als er extra geheugen of iets dergelijks nodig is, dan sluit het besturingssysteem zelf apps die op de achtergrond draaien.
Er zijn verder wel apps om dit te doen, bijvoorbeeld ES Task Manager.

@alex: Dropbox blijft bijvoorbeeld draaien omdat het de de fotos die je met je camera maakt direct wil uploaden, als je dit aan hebt staan.
Bij de update naar Android 4.0 voor de originele Transformer werd door Asus een taskmanager-widget meegeleverd. Wellicht dat die ook op de 300 wordt meegeleverd. Daarmee kun je alle apps in een keer afsluiten. Hoewel dat, zoals hierboven terecht door Erwin94 wordt opgemerkt, voor Android niet (meer) nodig is.
Deze zit ook op de TF300 en werkt prima.
Ik heb er 1 voor mijn vriendin gekocht (met dock). Als je alles wil sluiten dan is er een widget van asus. Taskmanager oid. Deze heeft een clean knop.

Persoonlijk vindt ik de dock wel een must omdat je hiermee flexibiler bent (usb stick kan er in). Webite CMS of even iets in word of excel doen gaat gewoon veel sneller en efficienter met een keyboard. Het is dan naast een tablet ook meteen een simpele laptop vervanger (die veel zwaarder zijn en sneller leeg zijn).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 mei 2012 01:05]

foutje was als reactie bedoeld.

[Reactie gewijzigd door alexkroeze op 12 mei 2012 16:39]

Hier ook de 300T blauw,
Geweldig tabletje, maar weten jullie misschien hoe je muziek en bv browser tegelijkertijd kan gebruiken
Ik heb ES file explorer ge´nstalleerd als filemanager. Er zit ook een muziekplayer in die wel door speelt als je naar een ander programma gaat.
Super programma inderdaad, streamed ook via samba (windows netwerk)!
Pad +Docking sytem nu een week in mijn bezit. Bevalt allemaal wel redelijk.
Alleen de beloofde "up to 15 hours battery life"wordt absoluut niet gehaald!!!.
Iemand tips hierover?
Zoals altijd hangt het er *heel* erg van af wat je doet, maar wij hebben hier de prime thuis liggen en een paar tips: zet ips modus (scherm) niet aan indien niet nodig (kweni of dat van toepassing is op 300t), je kunt in je preferences zien welke apps/functies hoeveel batterij slurpen (geen flauw idee hoe goed die schatting is) en dat geeft vaak aan dat je scherm 40% heeft opgebruikt en wifi nog eens 40%, dus als je met die 2 dingen op let kun je er veel tijd uit trekken. Oh, gamen slurpt trouwens ook batterij natuurlijk, maja, dat is op alle devices het geval :P. Maja, bij *intensief* gebruik (inc. game enzo) hielt de prime het een hele dag uit en volgens mij zou dat bij de 300t ook wel het geval moeten zijn. Das trouwens wel handig, /als/ je wel gamed heb je vaak geen internet nodig, dus dan is het handig om wifi uit te zetten o.O , maja, allemaal best straightforward dingen op zich dus denk niet dat ik veel bij kan dragen :+
Yup standaard staat hij op 50% brightness ipv automatisch (via de lichtsensor) dit scheelt wel wat. Er is daarnaast een zuinig profiel. Vermoedelijk gebruiken ze beide functies om aan de 15 uur te komen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 mei 2012 01:09]

Geweldig tablet. Heb er nog wel een externe usb adapter bij de asus webshop voor 22 euro bij gekocht. Voor mij is deze tablet nu compleet.
Heb inmiddels Norto Mobile Utilities geinstaleerd.
Alle apps kunnen hiermee in een klap worden beeindigd.
Foutje, moet zijn Norton Mobile Utilities
Dank, ga ik proberen
Beknopte maar mooi uitgewerkte review.