Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart Review

jantjabo 12 mei 2012, laatste update op 17 mei 2012, 3.928 views

Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart

Pluspunten

• goede reactietijd voor gaming
  • instelbare overdrive functie

Minpunten

• gevoelig voor dode pixels
  • helderheid kan beter
  • wiebelt nogal

Op 9-5-2012 deze monitor besteld en afgehaald bij mycom.
Eenmaal thuisgekomen opengemaakt en zag meteen dat de zakjes van de kabels al open waren en geen beschermplastic op de monitor.. mmm,kan gebeuren ,was al blij dat ik de monitor had en meteen even verder gekeken.
tot mijn verbazing zaten er krassen en vette vingers op.
Bij het aanzetten van de monitor verschenen er meteen 2 dode pixels ,een kleinere en een grote.
Meteen terug naar de winkel en omgeruild.

Dan de wel werkende monitor en nieuw uit doos.
Deze werkte wel goed zonder dode pixels in het begin.
Helaas na 3 dagen begon deze op precies dezelfde plekken af en toe dode pixels te krijgen.
Vlak na het opstarten van de pc bij het zwarte moederbordlogo.
Als ik mijn vinger erover deed een paar keer verdween deze ,maar net zo hard kon ik de pixels weer laten verschijnen door opnieuw mijn vingers erover te wrijven.
Uiteindelijk verdwenen de pixels wel maar met maar 14 dagen dode pixel omruil garantie kijk ik het nog een week aan.

Vind het wel erg toevallig dat op precies dezelfde plekken dode pixels op te wekken zijn ,
Lijkt me een productiefout of zwak scherm.

---------------------------------HELDERHEID------------------------------
Deze valt ook wel tegen
als ik recht voor de monitor zit zijn de kleuren beetje vervaagd ,alsof je vanuit een 90 graden hoek kijkt ,maar juist als ik van boven of van onderen kijk ,zijn de kleuren wel "echt".
En aan de boven en onderste rand valt mij op dat er een lichte witte gloed te zien is bij 100% zwart.
Alsof de led-verlichting niet goed verdeeld is.
Nu is dit niet echt een ramp daar dit scherm enkel en alleen voor games gebruikt wordt(films etc wordt op hdtv afgespeeld).
-------KLEUREN--------
Deze zijn redelijk te noemen ,maar in tegenstelling tot mijn oude LG 2261 scherm inferieur.
Toch is er genoeg in te stellen om dit naar smaak aan te passen.
----OVERDRIVE---------
het meest interessant voor snelle games.
in te stellen van OFF naar stand 1-2-3-4-5
in hoogste stand treed middelmatige ghosting op
tot stand 3 heb ik niks kunnen waarnemen.
----GAMING-----
Hier is deze voor gekocht ,mede omdat deze een silver award had gekregen en de voorloper niet meer te verkrijgen is helaas.
Vergeleken met mijn fullHD tv ,zijn de details toch een stuk beter ,vooral als je die hard gamer bent en echt strakste graphics wilt is een goede fullHD monitor een must .
Voor games is deze monitor prima ,icm de overdrive functies helemaal ,75hz verversing wat prima is.
-----BOUWKWAliteIT--------
Hier valt weinig over te zeggen ,behalve dat de monitor nogal losjes of juist soepeltjes(het is maar hoe je het bekijkt) vastzit aan het gedeelte wat in de monitorvoet steekt.
als je een tikje geeft aan de zijkant van de monitor wiebelt deze alle kanten op voor een aantal secondes.
alsof er teveel spanning op de schroeven staat,helaas is er niet bij de schroeven tekomen ,aangezien dit aan de binnenkant vast zit.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart?

Heb jij toevallig ook last van het feit dat het display langzaam aan gaat?

Mijn vorige display deed er ongeveer 4/5 seconden over om aan te gaan. Deze doet er met gemak 15 sec. over. Nogal onhandig als je de bios in wilt...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier hier geen last van heb, die van mij start in ongeveer 5 seconden op
Inmiddels heb ik er ook geen last meer van, hele systeem met beeldscherm verkocht en een laptop voor terug gekocht :p
Hij is niet de snelste inderdaad,meestal net op tijd om Mn BIOS in te komen ,soms niet..
Ken ook BIOS instelling zijn Maybe mbt video ?
Ik heb er 2 naast elkaar op mijn bureau staan en na kalibratie ziet het er redelijk uit v.w.b. de anders tamelijk uitgewassen kleuren. Contrast staat na kalibratie bij mij nu op 42 en de helderheid op 19. Dit lijkt vrij laag maar is oh zo prettig in de praktijk. Het scherm reageert inderdaad traag op de HDMI/DVI input maar op VGA komt het beeld wel wat sneller op (maar wie gebruikt deze aansluiting tegenwoordig nog) maar over het algemeen nog steeds behoorlijk traag. Je hoeft natuurlijk niet het beeld af te wachten om in het bios te kunnen komen, als de aan/uit knop al blauw oplicht kun je de toets, gekoppeld aan de bios toegang, gerust al indrukken. Dat werkt ook prima om zonder de beeldweergave bij opstarten toch het bios in te kunnen komen.

Kleine typo in je review: BOUWKWALEIT

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 17 mei 2012 11:27]

Wat betreft in de bios komen was het vooral een probleem omdat ik een nieuwe pc had gebouwd met dus dit beelscherm aangesloten. Zodoende wist ik bij de eerste keren booten niet wat de bios key was. Inmiddels ben ik daar wel achter.

Gek was wel dat het display op een dag besloot sneller aan te gaan, na een (per ongeluk |:( ) reset van het beeldscherm ging hij weer langzaam aan. Dit langzaam aan gaan is altijd van toepassing, bijv. als ik de pc uit standby haal en ongeacht of ik het display helemaal uitzet of alleen stand by.

Edit: Het lijkt alsof het met de monitorinstellingen te maken heeft, OD heb ik nu op 3 staan, input select op DVI, de videomode op Aspect Ratio en de kleuren op normal (niet op I Style Color).

[Reactie gewijzigd door A4553 op 17 mei 2012 11:40]

Hoe heb je dit scherm gekalibreerd?handmatig of met software ?
Zoek al een tijd een goede manier
Deze vraag wordt aan mij gesteld denk ik? Een kennis van mij beschikt over een kalibratie-apparaat met bijbehorende software. Het typenummer weet ik zo snel niet maar het gaat dus elektronisch (op het scherm geplaatst) gekoppeld aan specifieke software.

Je kunt via de volgende website al redelijk snel controleren of je je scherm handmatig al redelijk hebt ingesteld. Ik gok dat de meesten het contrast en de helderheid veel te hoog hebben staan.

Hoe kan ik de 75Hz. snelheid gebruiken? Ik kan niet hoger kiezen dan 60Hz.