Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5 Review

Cyclonic 12 mei 2012, laatste update op 12 mei 2012, 2.032 views

Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5

Pluspunten

• Zeer veel O/C ruimte
  • Stil
  • Warmte (65c) full load
  • Prijs/Performance

Minpunten

• Hij wilt niet verder dan 1250/6000 !
  • Drivers AMD

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Met een Budget van 250 euro,- was ik op zoek naar een nieuwe GFX kaart. Aangezien mijn oude kaart naar mijn broertje is gegaan.

Nu was ik al 2 weken lang op zoek naar een gebruikte 570 gtx of 580gtx, echter je weet hoe het gaat, de meeste mensen willen altijd jackpot prijzen voor de kaarten die ze aanbieden.

Dus ik ben me gaan inlezen over de 7850/7870 serie. 7850 = 570gtx performance 7870= 580gtx
Nu vond ik de 7870 al teduur, dus die viel snel af. De stock 7850 is een leuk kaartje op 860mhz core en geheugen 4800mhz.

Voor 220 euro is dit zeker geen slechte deal, echter de 7850 is een overclock beest!
Met de drivers van AMD kan je niet verder dan 1050mhz op de core gaan. Maar met Asus GPU tweak kan je dat unlocken.

Bijna iedere 7850 gaat tot 1100/5400 dus nu heb je ineens een 7870/580gtx voor een prijs van 220 euro, niet slecht toch.

De kaart ziet er natuurlijk weer super uit, mooi afgewerkt en natuurlijk de DC2 koeler die zorgt dat alles goed koel en stil blijft. Pas bij 40% fan speed ga je hem eigenlijk pas horen. Echter zelfs met benchmarken op 1200/6000 kon ik de fan gewoon op 35% laten staan en hij ging niet boven de 75c.

Een klein minpuntje zijn de drivers van AMD, zowel de 12,3 en 12,4 gaven mij de nodige crashes, echter met de 12,5 beta zijn deze allemaal verholpen. Dus het is even afwachten hoe de drivers zich verder ontwikkelen.

Dus wil je een goedkope 7870 of GTX 580 dan is de 7850 een heel goed alternatief als je met een strak budget zit. Hij tikt zelfs in sommige benches tegen een stock 7950 performance aan. (Max O/C dan wel)
Maar toch voor 220 euro mag je zeker niet klagen.

Zit je dus met een 68xx serie of lager, dan is dit zeker een goede upgrade, tevens deze kaart is een stuk zuiniger als een 570/580gtx.

Op de screens een bench stock en 1 van 1100/5600, best wel een forse boost.

• Intel i5 2500k @ 4200
  • Asrock z68 extreme 4 gen 3
  • Gskill 2x 4 1866mhz ddr3
  • Noctua nh-d14
  • Crucial m4 128gb
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5?

Drivers hebben mij nog enkel probleem gegeven, en het is dan ook een hele fijne kaart zoals je al schrijft.
Battlefield speel ik op 1080P met alles voluit, zonder framedrops.
Overclocken moet ik ook maar eens mee beginnen.
mijn AMD drivers blijven op 12.3 hangen :I

Maarja, erg korte review. Misschien wat meer benchmarks? ;)
Wel erg leuk dat je zijn temp bij hebt gehouden.
No offence en off-topic mijn ervaring is dat kopers vaak minder dan de bodemprijs willen betalen en zelfs de verzendkosten niet voor hun rekening willen nemen. Maar goed niet ingaan op de 1e, 5-10 biedingen levert vaak toch nog een prima prijs op.
topkaartje, heb 'm zelf ook! standaard op 860Mhz en via GPU Tweak kun je 'm standaard op 1045 Mhz zetten, een overclock van ruim 20%! volgens mij hoef je verder dan niets aan te passen toch?