Xpertvision 8800GT Review

Dijkstra30 17 december 2007, 7.123 views

Xpertvision 8800GT

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie
  • Erg goede koeling
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Krijgt Crysis nog niet klein op 1920x1200

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen
Sinds een week heb ik nu de Xpertvision 8800GT in mijn kast zitten. Deze heeft mijn 2 jaar oude 7800GT vervangen aangezien deze wat moeite kreeg met nieuwe spellen als Crysis en COD4. Zoals wel meer mensen heb ik een tijdlang gezocht naar een winkel die de 8800GT kon leveren. Ook moest die winkel een goede alternatieve koeling kunnen leveren, want over de stock koeler van de 8800GT hoorde ik veel negatieve geluiden en stilte en goede koeling is voor mij erg belangrijk. Uiteindelijk kwam ik bij Friesland Computers uit die de Xpertvision 8800GT op voorraad hadden. Xpertvision? Nog nooit van gehoord, ik had dan ook mijn twijfels een beetje over dit merk. Maar wat me wel aansprak is dat ze 1 van de weinige fabrikanten zijn die niet de reference koeling van Nvidia gebruiken maar zelf een soort Zalman achtige koeling hebben gemonteerd. Ook schijnt de kaart voorzien te zien van een ander soort voeding systeem waardoor de kaart stabieler moet zijn en beter kan overclocken. De enige review die ik van de kaart kon vinden was ook erg positief:
Omdat Friesland Computers ŤŤn van de weinige goede webshops in Friesland is en het relatief dichtbij is voor mij heb ik de kaart besteld en tot dusver heeft de kaart mij erg positief verrast.

Featureset
De kaart wordt geleverd in een flinke oversized doos met daarin de volgende spullen:

- De kaart zelf
- DVI naar VGA verloopje
- DVI naar HDMI verloopje
- 2x molex naar 6pins videokaart stekker
- Videokabeltje
- Drivercd
- Tomb Raider Anniversary, een leuk spel alleen wat gedateerd.

De videokaart zelf is voorzien van 512MB DDR3 geheugen, een 256bits bus en PCI express 2.0.
De kaart heeft verder Dual Link DVI, TV-Out en HDMI. Het enige wat hier ontbreekt is een TV-in die op mijn 7800GT wel aanwezig is.

Prestaties
De kaart maakt wat prestaties betreft zijn beloftes helemaal waar. Met een C2D E6600 op stock scoort de kaart 9665 3D Mark06 punten. Ten opzichte van mijn oude 7800GT een enorme vooruitgang. Wat tegenvalt is dat de kaart Crysis nog steeds niet op zijn knieŽn krijgt op een resolutie van 1920x1200. Met details op medium en 4xAA is het wel goed speelbaar. COD4 draait wel erg goed met de meeste opties op high en 4xAA.

Overclockbaarheid
Deze kaart wil erg goed overclocken in vergelijking met andere 8800GT's. Stock draait de kaart op 600mhz voor de core, 1500mhz voor de shaders en 900mhz voor het geheugen. De normale snelheden voor een 8800GT dus. Met rivatuner heb ik met kleine stapjes de max voor de core en het geheugen opgezocht en getest met de Crysis benchmark tool. De shaders werden automatisch met de core verhoogd. De maximale snelheid van de core en de shaders kwam op 740mhz en 1850mhz uit. Het geheugen wilde niet verder als 1060mhz. In de Crysis benchmark tool was dan nog geen artifact te zien, maar de benchmark stopte en ik kreeg de melding dat de driver van Nvidia ermee gestopt was.

Vervolgens is 3Dmark06 op 730/1050 gedraaid om een klein beetje veiligheidsmarge te houden. De scores zijn als volgt:

@ 600/900 = 9665
@ 730/1050= 10277
@ 730/1050= 11394 met E6600@ 3.0Ghz

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is zoals gewoonlijk bij Nvidia gewoon goed. Zowel in 2d als in 3d is het beeld gewoon goed. In 2D is er geen verschil met mijn vorige kaart en in 3D zien de nieuwste spellen er natuurlijk beter uit door de hogere settings die mogelijk zijn.

Modbaarheid
Hier heb ik geen ervaring mee aangezien er niets aan de kaart gemod is.

Driver-Ondersteuning en compatibiliteit
De kaart draait hier met de nieuwste 169.21 Beta driver. Ik ben nog geen problemen tegengekomen met deze drivers. Wel vind ik in zijn algemeen dat de oude Nvidia drivers beter waren op het gebied van het Control Panel. Het oude paneel was veel overzichtelijker. Zo mis ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om de temperatuur uit te lezen of de kloksnelheden aan te passen. Hiervoor is Rivatuner nu verplichte kost geworden.

Warmte en Geluidsproductie
Naast de overclockbaarheid is dit absoluut het sterkste punt van de kaart. De koeler die Xpertvision monteert is wat geluidsproductie betreft even goed als de Zalman VF700 @ 5 volt zoals ik die op mijn oude kaart had. Wat model betreft lijkt de koeler ook het meeste op een Zalman VF koeler, maar dan ietsje groter. Het geheugen wordt gekoeld door 1 lange aluminium heatsink. De temperaturen van de kaart zijn als volgt:

Idle: rond de 46 graden
Load: rond de 58 graden

Load betekent hier een uurtje of 2 Crysis spelen. De fan gaat dan wel iets sneller draaien maar de kaart is nog altijd erg stil. Als je de kaart handmatig op 100% fanspeed laat draaien is deze wel duidelijk aanwezig. Maar normaliter zal dat nooit het geval zijn.

249 Euro is het bedrag wat ik neer moest tellen voor de 8800GT. Op dit moment is dat een redelijk scherpe prijs voor een 8800GT. Het grote voordeel zit hem in het feit dat er niet meer een andere koeler hoeft te worden aangeschaft wat al gauw 2 tot 3 tientjes scheelt. Garantie problemen als gevolg van het monteren van een andere koeler zijn er op deze manier ook niet.

Heb jij ook een Xpertvision 8800GT?

goede review hoor!

de koeling zal zeker wel goed zijn maar ik vind de kaart (imo) echt lelijk :9 natuurlijk: die kaarten zijn er om beeld te geven etc. maar goed, wie wil er nou niet zon mooi fancy koeler zoals de GTS of GTX heeft...
ligt eraan wat voor kast je hebt... zonder window kan ik me voorstellen dat 't je geen ruk uitmaakt zoals bij mij mij ;)
ik heb liever een stille goede koeler dan een lawaaiige koeler met een leuk stickertje erop...

verder nette review! eindelijk een fatsoenlijke survey van de 8800gt en niet zo eentje als:
"kaart draait alles lekker en ben tevreden" en dat was 't dan :p
zelfs zonder window geeft het betere koeling :o
Thanks voor de reactie's, daar doe je het toch voor :)
Kan je misschien kijken hoeveel fps je met crysis haalt heb dezelfde kaart en speel op 1920*1200 op high (post-processing & nog iets op medium) met 2xAA. Geen idee wat me FPS zijn maar het is speelbaar (denk wel net aan af en toe merk je het wel). Je hebt er wel een mooiere fan opzitten dan de sparkle versie ide ik heb :)

Cod4 draai ik ook op 1920*1200 met alles op ze hoogste (ook bij textures alle sop Xtra en trilineare filtering op ze hoogst). Draait heerlijk en ziet er echt supermooi uit!

Maarja je wist van te voren toch wel dat je crysis niet voluit kon spelen, ik vind het allemaal juist meevallen.

Misschien dat ik wat hoger kan omdat ik (ook een E6600) mijn cpu op 3,6ghz heb lopen?
Mijn 3dmark score zit net op de 13.000 met 06 en 21.000 met 05!

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 17 december 2007 13:21]

Die CPU op 3,6 maakt zeker een verschil, mijn 3Dmark score steeg 1000 punten van 2,4 naar 3,0 ghz. Crysis wil ik wel even voor je kijken, maar dat post ik later wel even.

Edit: Net even gekeken maar mijn pc heeft het toch wel lastig met Crysis en alles op high behalve post processing op medium. @ 3 ghz en 730/1040 perst hij er tussen de 10 en 20fps uit, en dat is voor mij wel iets te weinig. Ik streeft zelf naar minimaal 40 tot 50 fps. O ja, dit is wel met Vista x64, ik geloof dat Crysis iets beter onder xp draait.

[Reactie gewijzigd door Dijkstra30 op 17 december 2007 15:26]

Oke, dat zou mooi zijn. Zal ik vandaag maar is benchen met 4ghz, me videokaart ben ik nog aan het testen want hij geeft wel arties (gele pixels) met atitool maar die zegt niks.

Met Bios VMod naar 1,1V (weet iemand nog een simpele hardware mod, voor mensen zonder soldeer skills):
Voorlopig: 680/1728/1050

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 17 december 2007 13:59]

Heb je 't geheugen nu standaard op 1060 staan? In het nvidia-topic stond dat het geheugen niet hoger dan 975 moet staan omdat je anders last krijgt van articfacts e.d.?

Ik zou hier wel even naar kijken, zou zonde zijn om zo'n mooie kaart te laten overlijden :)
Ja kappot gaan kan altijd! Mijn geheugen doet niet moeilijk over 1050Mhz, net als zo velen op internet. Heb je een linkje naar het topic?
Standaard laat ik hem in spellen meestal op 700/1000 draaien zodat ik een aardig grote marge overhoudt. Heb je misschien een linkje naar die post uit het nvidia topic? Want zelfs op 1060 heb ik geen artifact gezien.
Hele mooie revieuw!
Deze cooler houd de kaart wel koud zeg! Dat is mooi, ik ga kijken of ik meer te weten kan komen van deze kaart. Keep up the good work!

greets.
Ook grappig, dat ondanks dat er een andere koeler opzit, hij nog steeds een dual slot in gebruik neemt... :P
De GT is standaard toch een single slot cooler :? Dus als deze Dual slot is, dan is dat een verschil ja. Ik ben van plan om GT Sli te draaien op m'n p5n32-e sli 680i. en dan wil ik wel een beetje ruimte voor de cooling :) dus ik ben van plan te overklocken, met standaard fan, en die wel op een hoog percentage kwa speed. ik heb een geluiddempende headset dus ik hoor hem toch niet :)

Een goede review btw ! laten wer meer van deze volgend. en meer GT reviews !!! :)

[Reactie gewijzigd door reflexie op 18 december 2007 15:17]

Bedankt voor je review, ik was al een tijdje op zoek naar een nVidia GT8800, liefst met stille koeling. Bij mij is-ie ook bedoeld voor het spelen van o.a. COD4 en Crysis op een behoorlijke resolutie en met DirectX10.
Ik heb hem inmiddels besteld bij Friesland Computers en krijg hem als het goed is morgen binnen .... mjammie! Dat wordt weer smullen van de spellen.
Zijn er Łberhaubt andere 8800 GT's te bestellen met een betere koeler dan de standaard reference koeler? Ik wil deze maand zo'n kaart bestellen en die koeler is de hele reden dat ik over een 512 MB 8800 GTS aan het nadenken ben.
De Zilent versie van MSI 8800gt, mooie mod. zalman, alleen mag jij mij vertellen als je die ergens tegenkomt :D